پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723Rewriting the Quranic Approach to the Rationality Assumption in Economic Behaviorology A Critique on the Book Economic Behaviorology According to Holy Quranبازخوانی نگرش قرآن بهفرض انتخاب عقلایی در رفتارشناسی اقتصادی؛ نقدی بر کتاب رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم؛ انسان مادیگرا و انسان فطرتگرا128798910.30465/crtls.2021.36333.2238FAمحمد جواد توکلیدانشیار اقتصاد، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران0000-0002-8184-8163Journal Article20220312The book <em>Economic Behaviorology According to Holy Quran</em> is honorable for referring to an important issue on the borders of Economics and for having a Quranic approach. Using the analytical method, the current paper analyses the performance of this book in promoting the borders of discussions on economic Behaviorology. According to the findings of the paper, the book suffers from three main problems namely return between systematic analysis and Behaviorology, making a vague conflict between materialist and innatist Human and Behaviorology in the framework of the perfect rationality approach. Therefore, it could not access its goals. The main problem is the lack of attention to the boundaries of human rationality which is an important issue in Behavioral Economics. Contrary to the findings of the book, there has been attention to cognitive, motivational, and intentional boundaries of rationality in Quranic economic Behaviorology. Therefore, Allah almighty mentioned some solutions.کتاب <em>رفتارشناسی اقتصادی از دیدگاه قرآن کریم؛ انسان مادیگرا و انسان فطرتگرا</em> بهواسطۀ پرداختن به موضوعی اساسی در مرزهای دانش اقتصاد و داشتن رویکرد قرآنی درخور تحسین است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی، به بررسی این سؤال پرداخته میشود که اثر مزبور تا چه حد توانسته است به پیشبرد مباحث رفتارشناسی اقتصادی کمک کند. بنابه یافتههای تحقیق، این اثر بهواسطۀ سه مشکل اساسیِ نوسان بین تحلیل سیستمی و رفتارشناسی، ایجاد تقابل نامشخص بین انسان مادیگرا و فطرتگرا، و رفتارشناسی در چهارچوب دیدگاه عقلانیت کامل نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. مشکل اصلی بیتوجهی به محدودیتهای عقلانیت بشر هنگام انتخاب است؛ مشکلی که در اقتصاد رفتاری بهعنوان مرز دانش رفتارشناسی در اقتصاد معاصر موردتوجه قرار گرفته است. نتیجۀ مقاله بر این است که، باوجود برداشت ارائهشده در کتاب مزبور، در رفتارشناسی اقتصادی<em> قرآن کریم </em>به محدودیت شناختی، انگیزشی، و ارادی بشر در انتخاب عقلایی توجه شده است. در همین جهت، خداوند متعال برای مواجهه با محدودیتهای عقلانیت از راهبردهایی همچون تذکر و تلنگر اجتماعی، تقویت ابعاد شناختی بشر، تغییر حسابداری ذهنی، و تعهدسازی درونی سخن میگوید.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7989_da6be32ea6990b9ba78a8e6eafbd5efb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723Critical Evaluation Analysis of the Role of Government in the School of German Ordoliberalism in Persian Language Sourcesارزیابی انتقادی تحلیل نقش دولت در مکتب اردولیبرالیسم آلمانی در منابع فارسیزبان2953799010.30465/crtls.2022.39177.2437FAسعید سیدحسین زاده یزدیدانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانمحمد جواد شریف زادهدانشیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانعادل پیغامیدانشیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20220224The study of the role of government in the school of German Ordoliberalism in order to be considered as an alternative to the neoliberal capitalist system after the global crisis of 2008 and influencing the development model of West Germany after World War II and its effects on the model of EU governance and some other countries are important. The purpose of this article is to review, evaluate and critique the analysis" of works produced and translated into Persian in this field. some suggestions were made as follows: citing sources and first-hand thinkers of this school, distinguishing between similar concepts, correcting in-text references and equations Making specialized reforms, using valid analysis methods, paying attention to the foundations of ontology, anthropology, arithmetic, and ethics and its effect on the role of the government in this school and its critique from an Islamic perspective, and finally paying attention to different dimensions of the role of the state in this school, including the role of the economic constitution, social policy, and finally the presentation of an analytical model of concepts related to the role of the state and the relations and interactions between them.<br /> بررسی نقش دولت در مکتب اردولیبرالیسم آلمانی، از جهت مطرحشدن بهعنوان یکی از جایگزینهای نظام سرمایهداری نئولیبرال پس از بحران جهانی سال 2008 و تأثیرگذاری در الگوی توسعۀ آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم و همچنین آثار آن بر الگوی حکمرانی اتحادیۀ اروپا و برخی کشورهای دیگر، حائز اهمیت است. هدف این مقاله بازخوانی، ارزیابی، و «نقدِ تحلیل» آثار تولید و ترجمهشده در این زمینه به زبان فارسی است که چهار کتاب با عنوان <em>سیاست اقتصادی عمومی</em>، <em>اقتصاد بازار اجتماعی؛ تجربۀ آلمان</em>، <em>تاریخ عقاید و اندیشههای اقتصادی</em>، و <em>چگونگی بازسازی اقتصاد آلمان فدرال پس از جنگ جهانی دوم</em> انتخاب شد و موردنقد و ارزیابی قرار گرفت و برخی پیشنهادها بهصورت زیر ارائه شد: استناد به منابع و متفکران دستاول این مکتب، تفکیک میان مفاهیم مشابه، اصلاح ارجاعات درونمتنی و معادلسازی اصطلاحات تخصصی، استفاده از روشهای تحلیل معتبر، توجه به مبانی هستیشناسی، انسانشناسی، ارزششناسی، و اخلاقی و تأثیر آن در نقش دولت در این مکتب و نقد آن از منظر اسلامی و درنهایت توجه به ابعاد مختلف نقش دولت در این مکتب ازجمله نقش قانون اساسی اقتصادی، سیاست اجتماعی، و درنهایت ارائۀ الگویی تحلیلی از مفاهیم مرتبط با نقش دولت و ارتباطات و تعاملات میان آنها.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7990_26526f70bc321fc33e21746d0fcc1e21.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Methodology of Islamic Economics; An Institutional Reality Approachمعرفی و نقد کتاب روششناسی علم اقتصاد اسلامی با رویکرد واقعیت نهادی5579799110.30465/crtls.2021.37482.2311FAعلی سعیدیاستادیار اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، ایرانJournal Article20220129<em>Methodology of Islamic Economics</em> is a textbook for MA and PhD students of Islamic economics. Using the concept of institution, the author has tried to make a connection between the Shari'a rules, as matters of conventionals, and economic realities and concludes that differences of conventionals in Islamic societies and others, requires differences in social realities and so Islamic economics requires a different methodology. The author then examines a list of institutions derived from the Shari'a rules and how it affects social realities. The main drawback of the book is to move away from the methodology and there is almost no discussion about the evaluation of theories of Islamic economics or the criterion of the scientific nature of these theories. Much of the book discusses the differences between Islamic economics theories from those of neoclassical economics. The author has used some concepts of institutionalism without clarifying the relationship between institutionalism and Islamic economics. The critique of the foundations of neoclassical economics also relies on other schools of economics, including the German historical school and behavioral and institutional economics, while the author was expected to critique from the perspective of Islamic economics. It is suggested that the title of the book can be changed and the author can make a fundamental review of the book's topics in the next edition.<br /> کتاب <em>روششناسی علم اقتصاد اسلامی</em><em> </em><em>با رویکرد واقعیت نهادی </em>بهمنظور کتاب درسی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتۀ اقتصاد اسلامی تدوین شده است. نویسندۀ کتاب تلاش کرده است تا با استفاده از مفهوم نهاد میان احکام شریعت، بهعنوان اموری اعتباری، با واقعیتهای اقتصادی ارتباط برقرار کند و نتیجه بگیرد که چون اعتباریات در جوامع اسلامی با سایر جوامع متفاوت است، واقعیتهای اجتماعی و اقتصادی موردمطالعه در علوم اجتماعی و اقتصادی در جوامع اسلامی نیز متفاوت است و درنتیجه علم اقتصاد اسلامی نیازمند روش شناخت متفاوتی با علم اقتصاد متعارف است. نویسنده فهرستی از نهادهای برگرفته از احکام شریعت و نحوۀ اثرگذاری آنها بر واقعیتهای اجتماعی را مطرح میکند. اشکال اصلی کتاب در دورشدن از مباحث روششناسی علم است و تقریباً هیچ بحثی دربارۀ ارزیابی نظریات اقتصاد اسلامی یا ملاک علمیبودن این نظریات مطرح نشده است. بخش زیادی از کتاب به ذکر معرفتهای درجۀ یک اقتصاد اسلامی و تفاوت آنها با اقتصاد نئوکلاسیک پرداخته است. نویسنده از برخی مفاهیم نهادگرایی استفاده کرده است، بدون اینکه رابطۀ مبانی، مفروضات، و ارزشهای این مکتب را با اقتصاد اسلامی روشن ساخته باشد. همچنین، در نقد مبانی اقتصاد نئوکلاسیک بر سایر مکاتب اقتصادی، ازجمله مکتب تاریخی آلمان و اقتصاد رفتاری و نهادگرا، تکیه شده است، درحالیکه انتظار میرفت نویسنده از منظر اقتصاد اسلامی به نقد مکتب نئوکلاسیک بپردازد. پیشنهاد میشود عبارت «روششناسی» از عنوان کتاب حذف شود و در چاپ بعدی اصلاحات اساسی در محتوای کتاب صورت گیرد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7991_ec73fe0a5a0f64d0c1481010fccd2477.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critical Review on the Book Risk Sharing in Finance: The Islamic Finance Alternativeنقد و بررسی کتاب Risk Sharing in Finance; The Islamic Finance Alternative (تسهیم ریسک در فضای مالی؛ راهکار جایگزین مالی اسلامی)81105799210.30465/crtls.2022.40221.2526FAمحمد سلیمانیاستادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانJournal Article20220207The book <em>Risk Sharing in Finance: The Islamic Finance Alternative (</em>Askari, Iqbal, Krichne and Mirakhor, 2012) seeking to draw the general spirit of the Islamic financial system, explaining its differences with the conventional system (in roots and foundations and also In functions and consequences) as well as drawing its main building blocks in a deep and fundamental approach. In this book, "risk sharing" is introduced as the central concept of the Islamic financial system. Risk sharing system by linking the real sector to the financial sector, prevents the “financialization” and the occurrence of successive crises; On the other hand, due to the emphasis on risk sharing, it will increase financial inclusion and consequently, the welfare of the community. From the authors' point of view, this system has not been realized yet and the financial system in Islamic countries is far from its ideal situation due to the lack of some institutional prerequisites. In the critical review of the book, there is not much criticism of the main idea, but there are some weaknesses in the processing of some concepts and relations, as well as the explanation of some philosophical foundations, consequences and functions, and the implementation of the ideal Islamic system.کتاب <em>تسهیم ریسک در فضای مالی </em>(Askari et al. 2012) با رویکردی بنیادین و با هدف ترسیم روح کلی نظام مالی اسلامی و تبیین تمایزات آن با نظام متعارف (هم در حوزۀ مبانی و هم در حوزۀ کارکردها و پیآمدها) بهرشتۀ تحریر درآمده است. مفهوم محوری نظام مالی اسلامی در این کتاب «تسهیم ریسک» معرفی شده است که با پیونددادن بخش واقعی به بخش مالی مانع از «مالیشدن» اقتصاد و وقوع «بحرانهای پیاپی» میشود و همچنین، بهدلیل تأکید بر مشارکت، دسترسی مالی، و رفاه عموم افراد جامعه را افزایش خواهد داد. از منظر نویسندگان، این نظام تاکنون مجال تحقق پیدا نکرده و نظام مالی در کشورهای اسلامی، بهدلیل فقدان برخی از پیشنیازهای نهادی، فاصلۀ فراوانی با وضعیت ایدئال دارد. در بررسی انتقادی کتاب، ذکر این نکته ضروری است که کتاب توانسته است ایدۀ اصلی خود را بهخوبی تبیین کند، اما در پردازش برخی از مطالب و نیز تبیین برخی از بنیانها و مبانی فلسفی، پیآمدها، کارکردها، و نحوۀ پیادهسازی نظام ایدئال اسلامی خلأها و ضعفهایی وجود دارد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7992_d4fe0e3ae350e4524bfb338c06168100.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Deliberation on Marketisation of Higher Education An Economic Critique on the Book The Marketisation of Higher Education and the Student as Consumerتأملی بر تجاریسازی آموزش عالی؛ نقد و بررسی اقتصادی کتاب بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده107132799310.30465/crtls.2021.37301.2304FAوحید مهربانیاستادیار گروه علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220315The book titled <em>The Marketisation of Higher Education and the Student as</em><em> Consumer</em> has acceptable diverse matters, but lacks a clear analytical method and inner coherence in content. An overview of book showed that three broad concepts as what, why and nature of higher education cover the main subjects of the book. Analysis of what is marketization reveals that in a marketized higher education system, the admission of students, the price charged, the regulations of admittance and so on are determined by demand and supply. Additionally, examining why is marketization suggests that economic pressures, the difficulty of governmental finance, an increase in social demands, globalization, and so forth are the most important factors of driving universities toward marketization. In addition, benefits such as improvement of efficiency and expansion of competition are the prime reasons justifying marketization. Finally, higher education is not a public good which government to be its organizer. Therefore, higher education has the intrinsic capability of performance in the market framework.کتاب <em>بازاریسازی آموزش عالی: دانشجو بهمثابۀ مصرفکننده</em> از جنبۀ تنوع موضوعات وضعیت قابلقبولی دارد، اما فاقد یک روش تحلیلی مشخص و انسجام درونی در محتواست. با نگاه کلی به مباحث کتاب روشن شد که سه مبحث کلی چیستی، چرایی، و ماهیت کالایی آموزش عالی عمدۀ مضامین کتاب را تشکیل میدهند و پیونددهندۀ فصول مختلف آن هستند. بنابراین، کلیت مقاله برپایۀ این سه مبحث طراحی شده است تا نتیجهگیری مشخصی در زمینۀ بازاریسازی آموزش عالی بهدست آید. تحلیل انجامشده در زمینۀ چیستی بازاریسازی نشان میدهد که در یک نظام آموزش عالی بازاریشده میزان پذیرش دانشجو، هزینۀ مطالبهشده از او، وضع ضوابط پذیرش، و غیره صرفاً توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین میشوند. همچنین، تحلیل چرایی بازاریسازی حکایت از این دارد که فشارهای اقتصادی، دشواری تأمین مالی دولتی، رشد تقاضاهای اجتماعی، روند جهانیشدن، و غیره مهمترین عوامل پیشبرندۀ دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهسمت بازاریسازی بودهاند. بهعلاوه، مزایای این حرکت مانند ارتقای کارآیی و گسترش رقابت از ادلۀ اصلی توجیهکنندۀ آن هستند. دستآخر اینکه آموزش عالی کالای عمومی نیست که دولت متولی امور آن باشد. بنابراین، آموزش عالی ذاتاً قابلیت کارکرد در قالب نظام بازار را دارد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7993_a1c236618890d77248d57697ae56bf85.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723Economic Growth, Institutions and Globalization A Critical Review on the Book One Economics, Many Recipe by Dani Rodrikرشد اقتصادی، نهادها و جهانیشدن؛ بررسی کتاب یک علم اقتصاد، تجویزهای بسیار133154799410.30465/crtls.2022.38586.2389FAسید حسین میرجلیلیاستاد اقتصاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20220319Understanding the logic behind the success and failure in economic growth, and institutional and global arrangements is the subject of this book. Identifying growth’s binding constraints and the need for finding solutions for development issues according to the circumstances of countries is an alternative approach to this book on development. This paper aims at evaluating <em>“One Economics, Many Recipe”</em> in presenting an initiative for economic growth and development. Analytical-descriptive method is used in reviewing the book and conducting methodological assessment. The results indicated the advantages and challenges of the arguments put forwarded by the book. Among the advantages is the consideration of each country's circumstances in growth policy, the lack of one size fits all for economic policies for development, challenging the universalism of neoclassical teachings, the distinction between ignition of growth and its sustainability, and questioning of the exaggerating in the benefits of trade liberalization. Among the challenges are using the prescription on the title of the translated book, problems in implementing the growth diagnostic method, utilizing qualitative methods instead of quantitative in growth diagnosis in practice, neglecting policies and measures for the second stage in growth sustainability, and methodological assessment of growth diagnosis.درک دلایـل موفقیـت و شکسـت در زمینۀ رشد اقتصادی، ترتیبات نهادی، و جهانی موضوع این کتاب است. شناسایی محدودیتهای دستوپاگیر رشد و نیاز به راهحلهای مختلف برای مسائل توسعه برحسب اقتضائات کشورها رویکرد بدیل این اثر در توسعه است. این مقاله با هدف ارزیابی کتاب در ارائۀ طرح بدیل برای رشد و توسعۀ اقتصادی نگاشته شده است. در بررسی مطالب کتاب از روش تحلیلی ـ توصیفی استفاده شده است. بر این اساس، به ارزیابی محتوایی و روششناختی اثر پرداخته شده است. نتایج ارزیابی محتوایی کتاب نشاندهندۀ مزایا و چالشهای کتاب است. از مزایای کتاب لحاظکردن اقتضائات خاص هر کشور در سیاستگذاری رشد، استدلال در زمینۀ فقدان نسخۀ واحد برای توسعۀ اقتصادی، نقد جهان روایی آموزههای نئوکلاسیک، تمایز میان شروع رشد و تداوم آن، و نقد اغراق در مزایای آزادسازی تجارت است. ازجمله چالشهای کتاب استفاده از عنوان تجویز در عنوان کتاب بهجای دستورالعمل، مشکلات پیادهسازی روش آسیبشناسی رشد، بهرهگیری از روشهای کیفی بهجای کمی در آسیبشناسی رشد در عمل، نامشخصبودن سیاستها و اقدامات لازم برای مرحلۀ دوم در تداوم رشد، و نقدهای روششناختی آسیبشناسی رشد است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7994_29ac7cfd679043ef7c2e1632b53e2712.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book The History of Educational Administration Viewed Through Its Textbooksنقدی بر کتاب تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی155180799510.30465/crtls.2021.30737.1840FAرضوان حسینقلی زادهدانشیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20220211The main purpose of this article is to analyze and critique the content of a historical work entitled <em>The History of Educational Administration Viewed Through Its Textbooks</em>. This book represents the reality of educational administration in a relatively long period of time in the mirror of public textbooks in this field and is a unique and valuable book by choosing a different tool for reviewing the historical course of educational administration. Therefore, while analyzing the structural, content and methodological features of this historical monument, its strengths and shortcomings were identified and extracted. The most important points in this book are the classification of historical courses in educational administration compared to similar classifications, the use of polysemous words in writing historical courses, ambiguity in distinguishing general and specialized textbooks of educational administration and internal inconsistency of the content of each course. Also, as a result of coping with the text, the quality of the Persian translation of the book was evaluated in terms of replacing the specialized Persian and correct equivalents, text, and psychological text, as well as the rules of writing and editing.هدف اصلی این نوشتار تحلیل و نقد کتاب <em>تاریخ مدیریت آموزشی از منظر کتب درسی</em> است. این کتاب واقعیت مدیریت آموزشی را در یک دورۀ زمانی نسبتاً طولانی، در آینۀ کتب درسی عمومی این حوزه، بازنمایی میکند و بهعلت انتخاب ابزاری متفاوت برای مرور سیر تاریخی مدیریت آموزشی، کتابی ارزشمند بهشمار میآید. بنابراین، ضمن تحلیل ویژگیهای ساختاری، محتوایی، و روششناختی این اثر تاریخی، قوتها و کاستیهای آن شناسایی و استخراج شد. از مهمترین نکات قابلتأمل در این کتاب، میتوان به اعتبار طبقهبندی دورههای تاریخی مدیریت آموزشی در مقایسه با طبقهبندیهای مشابه، کاربرد واژههای چندمعنایی در نامگذاری دورههای تاریخی، ابهام در تمییز کتب درسی عمومی و تخصصی مدیریت آموزشی، و عدم تجانس درونی محتوای هر دوره اشاره کرد. همچنین، درنتیجۀ مقابلۀ متن، کیفیت ترجمۀ فارسی کتاب از حیث جایگزینی معادلهای تخصصی فارسی و صحیح آن، سلاست و روانی متن، و نیز قواعد نگارشی و ویرایشی موردارزیابی قرار گرفت.<br /> https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7995_172ca8044b901d76395e4d29935e9fe1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723The Historical Context and Process of Founding Educational Sciences as an Academic Discipline in Iranبستر و روند تاریخی تأسیس علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی در ایران181205799610.30465/crtls.2021.33974.2075FAسید روح الله شهابیاستادیار پژوهشکدۀ اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20220221In Iran, Educational Sciences began as an academic discipline in 1932, but, the essential questions here are, “what was the historical context of the establishment of educational sciences as a discipline in Iran?” and “what process did it go through to reach the stage of quantitative development?” It seems that the formation of educational sciences in Iran has taken place on the basis of historical factors including a) The Founding of Darul-Fonun, b) The Socio-cultural changes during the period between the founding of Dar ul-Fonun and the Persian Constitutional Revolution, c) The Persian Constitutional Revolution, and d) Sending of students to Europe. As a result of these, Educational Sciences in Iran was not rooted in traditional educational institutions and not rely on our legal and philosophical heritage. Educational sciences in Iran, were only able to emerge from the channel of professional provision (ie, teacher education) and to accept itself in our traditional society, perhaps if it had another path of emergence, it would have faced resistance. After emerging in such a context, Educational Sciences have undergone special historical periods to reach the stage of quantitative development that was discussed.<br /> تأسیس و توسعۀ رشتههای دانشگاهی را میتوان محصول مجموعهای از تأثیرات اجتماعی و تاریخی دانست. علوم تربیتی بهعنوان یک رشتۀ دانشگاهی از مهر 1311 در دانشسرای عالی تأسیس شد، اما سؤال اساسی آن است که این آغاز بر بستر کدام تحولات تاریخی شکل گرفته و در توسعۀ خود چه روندی را طی کرده است؟ بهنظر میرسد که شکلگیری علوم تربیتی در ایران بر بستری از تحولات تاریخی شامل الف. تأسیس دارالفنون، ب. تحولات اجتماعی فرهنگی حدفاصل تأسیس دارالفنون تا مشروطیت، ج. مشروطیت، و د. اعزام دانشجو به اروپا روی داده است. ماحصل این تحولات آن بوده است که این رشته در کشور ما از نهادهای آموزشی سنتی بیرون نیاید و به میراث حکَمی و فلسفی ما اتکا نداشته باشد. این رشته فقط از طریق تربیت نیروی موردنیاز آموزشوپرورش توانست ظهور یابد و خود را به جامعۀ سنتی ما بقبولاند و چهبسا اگر مسیر ظهور دیگری داشت، با مقاومت روبهرو میشد. علوم تربیتی پس از پدیدآمدن بر چنین بستری دورههای تاریخی ویژهای را طی کرده است که هریک ویژگی خاص خود را داشتند تا از سالهای ابتدایی دهۀ 1370ش به مرحلۀ توسعۀ کمّی برسد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7996_eb7d2cb7cd73e61bf08031ed0bfc1160.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critical Review on the Book Competency-Based Human Resource Managementنقد صورتگرایانه و پژوهشی کتاب Competency-Based Human Resource Management (مدیریت منابع انسانی مبتنیبر شایستگی)207229799710.30465/crtls.2021.38221.2356FAالهام ابراهیمیاستادیار گروه مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20220222Today, thinkers and policymakers envision new roles for human resource management, one of the most important one is “competency-basing” in all functions of human resource management from planning and selection as input processes to the development and maintenance and output processes of human resources. The purpose of this article is to review the <em>Competency-Based Human Resource Management</em> book by David Dubios et al. The book is reviewed and criticized based on two methods of formalist critique that focuses on form - elements such as structure and writing- and research critique that gives originality to the content, and also based on the criteria of the Iranian Council for Reviewing Books and Text on Human Sciences. Findings showed that the main strengths of the book are having a theoretical and practical perspective, paying attention to the organizational context in the application of competencies and confronting and comparing traditional with competency-based human resource processes. This work also has points for improvement, the most important of which are the lack of up-to-date references despite the reprint of the book, issues unrelated to or less related to the main concept of the book, and the need to explain new methods of human resource management processes in the competency-based approach. In the end, based on the findings, suggestions were made in two headings of form and content.امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب بهمثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگهداشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب <em>مدیریت منابع انسانی مبتنیبر شایستگی</em>،<em> </em>اثر دیوید دوبوا و دیگران اوست. در این مقاله، برمبنای دو روش نقد صورتگرایانه که بر فرم یعنی عناصری مانند ساختار و نگارش متمرکز است، نقد پژوهشی که به محتوا اصالت میدهد، و نیز براساس معیارهای شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی به نقد اثر پرداخته شده است. یافتهها نشان داد که نقاط قوت اصلی کتاب برخورداری توأمان از هر دو دیدگاه نظری و کاربردی، توجه به بافتار سازمانی در کاربرد شایستگیها، و مقابله و مقایسۀ فرایندهای سنتی با فرایندهای شایستگیمحور منابع انسانی است. درعینحال، این کتاب نقاطی بهبودیافتنی دارد که از مهمترین آنها میتوان به روزآمدنبودن منابع بهرغم تجدیدچاپ کتاب، اشاره به موضوعات کمارتباط با مفهوم اصلی کتاب، و لزوم تبیین شیوههای جدید فرایندهای مدیریت منابع انسانی در رویکرد شایستگیمحور اشاره کرد. درپایان، برمبنای یافتهها، پیشنهادهایی در دو سرفصل شکلی و محتوایی ارائه شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7997_c45a65ed92e00ab2e07f55b2c2ba372f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Measuring and Managing Organizational Culture Tools and Methods of Improvementنقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود231255799810.30465/crtls.2022.39168.2440FAعلیرضا بناگراستادیار، گروه مدیریت، واحد نور، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران0000-0001-6438-9412زهرا سعیدی رامیانیپژوهشگر، کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه غیرانتفاعی کار، واحد قزوین، قزوین، ایران0000-0002-6997-7157نادی علیزادهاستادیار، گروه مدیریت، واحد نور، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران0000-0002-7707-701Xفرانک پایداراستادیار، گروه مدیریت، واحد نور، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایرانJournal Article20220126The purpose of this article is to review and critique the book entitled <em>Measuring and Managing Organizational Culture Tools and Methods for Improvement </em>the Work of Mahdi Ebrahimi Blani, Vida Rashidi and Saeed Shahbazmoradi. This work has been written in the field of management and organizational culture and has been set up in four chapters and a preface. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Iranian council for reviewing books and text on human sciences. In this regard, this book is evaluated in terms of method and then in terms of content and structure. Also, book improvements are charged to enrich the book and opening the other fields of research. The result of studying this work showed that the authors of the book can increase the credibility of the work by observing the principles of reference in the expression of texts and tables and also by combining the work with Islamic texts and by structural and content review of the work can add to the richness of the work.هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب <em>سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود</em>، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. به همین منظور، کتاب حاضر از نظر روش و سپس از نظر محتوا و ساختار موردارزیابی قرار گرفته است. همچنین، نقاط قابلبهبود بهمنظور غنیترشدن کتاب و بازکردن زمینههای دیگر تحقیق آورده شده است. نتیجۀ مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی درقبال مطالب، جدولها، و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر بیفزایند و با بازنگری ساختاری و محتوایی هم میتوانند به غنای آن بیفزایند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7998_7e931cb2bd56339c5d53eb20bcec1d36.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723Knowledge Management in Practice A Critique on the Book Knowledge Strategy and Knowledge Managementمدیریت دانش در عمل: نقد و بررسی کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش257274799910.30465/crtls.2022.38319.2364FAمحمد حسن زادهاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانبهروز رسولیاستادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایرانسمیه جعفریدانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220301Many researchers, professionals, and managers believe that knowledge is one of the key assets of organizations and businesses in the current era. In this regard, the term knowledge strategy has been considered in order to clarify the knowledge assets for the organization, which ultimately improves the efficiency and effectiveness of the organization by implementing knowledge management and formulating a knowledge management strategy. The book <em>Knowledge Strategy and Knowledge Management</em> seeks to explain two main concepts, namely “Knowledge Strategy” and “Knowledge Management Strategy” in four chapters. This book is one of the first works in the Persian language to focus on the concept of knowledge strategy. Although the book addresses an important issue that is one of the key needs business managers, the distinction between strategic management, knowledge strategy, strategic knowledge management, etc. is not clearly stated. The purpose of this article is to review the book <em>Knowledge Strategy and Knowledge Management</em> from different aspects.بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. کتاب <em>راهبرد دانش و مدیریت دانش</em> بهدنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل بهرشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارهاست، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن بهشکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو بررسی کتاب <em>راهبرد دانش و مدیریت دانش</em> با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری، و محتوایی، ضمن اشاره به نقاط قوت آن، است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_7999_e23cd7df259b20420ce677fadbf76f25.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critical Review on the Book Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applicationsنقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن275295800010.30465/crtls.2021.37251.2302FAرسول رنجبریاناستادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شاهیندژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهیندژ، ایران0000-0003-1723-4383زینب دلربائیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220316One of the best ways to maintain knowledge and efficiency of knowledge capital is knowledge management. Knowledge management is a management tool and the process of creating value from the invisible assets of the organization. The purpose of this article is to critically review the book <em>Fundamentals and Theory of Religious Knowledge Management and its Applications </em>by Hassan Ali Nemati Shamsabad. In this article, an attempt was made to critically and unbiasedly critique the book with a descriptive-analytical approach, citing evidence and documents based on the evaluation criteria introduced by the Council for the Review of Humanities Texts and Books. The tool of critique of the worksheet was the critique of the textbooks and academic books of the Council for the Review of Humanities Texts and Books. Criticisms were presented in both form and content. Accordingly, the main strengths of the book are the comprehensiveness of the content, systematic approach, coherent and structured view of the issues, compatibility of the work with Islamic wisdom and modeling in scientific-academic sources according to Islamic sources. One of the shortcomings and points that can be improved in the book is that it has a theoretical rather than practical effect. This article tries to add to the richness of the book's topics by looking critically at the formal and content dimensions of the work and relying on research citations.مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب <em>مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن</em>، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ـ دانشگاهی، باتوجهبه منابع اسلامی، است. از کاستیها و نقاط قابلارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8000_16fcc12202169e04e03d95c8975ba333.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book The Basics of Neuroleadership: Organizational Leadership by Neuroscienceنقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب297322800110.30465/crtls.2021.35078.2142FAالمیرا شاکریدکترای مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانکریم اسگندریاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران0000-0002-7802-6687شادی عرفای جمشیدیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایرانJournal Article20220222Critique of academic books causes due care to be taken in their proper organization. Accordingly, the purpose of this article is to critique the book of <em>The Basics of Neuroleadership: Organizational Leadership by Neuroscience</em>, by Kiumars Ahmadi and published in 2018 by the Termed Press. The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the model proposed by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the framework of general introduction, form and content study of the work. According to the findings, the strengths of the book include the innovation in the subject and its interdisciplinary and typography, quality of printing, the content congruence with the principles and Foundations of religion and Islam. Shortcomings of this book includes that the text is not that much fluent and eloquent. There are some necessary headlines completely missed in the text. Overall, in spite of its Excellency, the book is needed to be revised and edited in order to be applied as an educational textbook.نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب <em>مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب</em>، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. براساس یافتههای تحقیق، نقاط قوت کتاب عبارتاند از: نوآوری در موضوع و میانرشتهایبودن آن، حروفنگاری، کیفت چاپ، و سازگاری با مبانی و اصول دینی و اسلامی. کاستیهای این کتاب نیز از این قرارند که روانی و رسایی لازم را ندارد، نظم منطقی مباحث بهدرستی رعایت نشده است، و برخی از مباحث اصلی بهکلی از قلم افتادهاند. بهعلاوه، اثر به ویرایش علمی و ادبی کامل نیاز دارد. کتاب حاضر، باوجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب دانشگاهی، بهلحاظ شکلی، اصول تدوین، محتوا، و تحلیلها به بازخوانی و ویرایش اساسی نیاز دارد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8001_2120984c2148886e0da1e99b94e31178.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Framework for Compiling and Reviewing Management Textbooks with a Practical and Skill-Building Approach (Comparative Case Study:
Organizational Behavior Management Textbooks)ارائۀ چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت با رویکرد کاربردی و مهارتافزایی (مطالعۀ تطبیقی موردی: کتب مدیریت رفتار سازمانی)323353800210.30465/crtls.2021.34890.2134FAمحمد شیخ زادهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران0000-0001-7217-8455Journal Article20220214One of the serious harms of management education in Iran is the weakness of the content of textbooks and the lack of attention to the practical dimension and skill-building in writing them. The purpose of this article is to review and compare management textbooks in the field of organizational behavior at home and abroad. After reviewing various books on organizational behavior that are taught in management schools in the country and abroad, four common textbook titles , two domestic book titles from SAMT Publication and two foreign book titles from McGrawHill Higher Education Publication were selected. Then by using the comparative case study method, the similarity and difference of these four books were analyzed and compared based on appearance and content indicators. The research findings show that the two domestic textbooks are mainly written with a theoretical approach and their content is not up to date, while the two foreign textbooks are compiled with a practical and skill-building approach and have flexible, up-to-date and integrated content. Then, the content of one of these books (as a benchmark) was examined in more detail. Finally, a framework for compiling and reviewing management textbooks in Iran was presented.یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مکگراهیل انتخاب شدند. سپس، با استفاده از روش تحقیق تطبیقی موردمحور و توافق و تفاوت این چهار کتاب براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شدهاند و محتوای آنها بهروز نیست، درحالیکه دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارتافزایی تدوین شدهاند و از محتوایی منعطف، بهروز، و یکپارچه برخوردارند. درادامه، سرفصلها و محتوای یکی از کتابهای خارجی بهعنوان الگو با تفصیل بیشتری موردبررسی قرار میگیرد و درپایان، چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه میشود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8002_d398ca271e973e83069ed7b925434783.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723Developing and Validating a Model of Quality Management in Order to Implement the Educational Goals of the Document of Fundamental Change in Educationتدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش355373800310.30465/crtls.2022.38858.2416FAلیلا عنبرستانیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانرشید ذوالفقاری زعفرانیدانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایرانبی بی سادات میر اسماعیلیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایرانعباسعلی قیومیدانشیار گرایش خطمشیگذاری و تصمیمگیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهرانJournal Article20220307The present study was conducted with the aim of developing and validating a quality management model in order to implement the educational goals of the document of fundamental transformation of education and upbringing with a combined approach. In terms of applied purpose, the present research method was a combination of consecutive exploratory type and data collection method in the qualitative part, field using interviews and in the quantitative field using a questionnaire. The statistical population in the qualitative section includes professors of educational management familiar with the document of education and training as well as familiar with quality management, who were purposefully selected as a standard for qualitative interviews on the subject of research (19 interviews with 19 people and up to The theoretical saturation limit continued) and in the second (quantitative) part, after collecting information from qualitative research, a questionnaire was constructed. Therefore, in general, it was found that the categories of strategic quality management model in order to implement the educational goals of the document of fundamental transformation of education and training, in order of importance, including infrastructure, evaluation, finance, human resources, participatory education, communication, human, organizational structure, program is planning and training. The directors of education in the country are recommended to use the results of the present study to achieve the educational goals of the document of fundamental change in education.پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. جامعة آماری در بخش کیفی را استادان مدیریت آموزشی آشنا به سند تحول آموزشوپرورش و همچنین آشنا به مدیریت کیفیت شامل میشوند که این افراد بهصورت هدفمند از نوع معیاری برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (نوزده مصاحبه با نوزده نفر و تاحد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمّی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامه تهیه و تدوین شد. بنابراین، بهصورت کلی، مشخص شد که مقولههای مدل راهبردی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بهترتیبِ اهمیت شامل زیرساختی، ارزیابی، مالی، منابع انسانی، آموزش مشارکتی، ارتباطی، انسانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی، و آموزش است. به مدیران آموزشوپرورش کشور توصیه میشود از نتایج پژوهش حاضر برای دستیابی به اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش استفاده کنند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8003_8f4c6146b00a77e77a7b3ebea385f506.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Analysis of Public Policy: Concepts, Approaches, Models, and Processesنقدی بر کتاب تحلیل خطمشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدلها، و فرایندها375391800410.30465/crtls.2022.36203.2231FAهادی کرمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، تصمیمگیری، و خطمشیگذاری عمومی، علوم تحقیقات، تهران، ایرانداود کیاکجوریدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران0000-0002-3070-6907Journal Article20220205Analysis of Public policy is a new trend of public administration in prestigious universities that studies the role of analysts in formulating and implementing public policy and providing different styles of analysis. Policy analysis is a way to formulate and identify problems in order to search for possible solutions. For this purpose, the book<strong> </strong><em>Analysis of Public Policy: Concepts, Approaches, Models, and Processes,</em> Tehran: University of Tehran Press. 2018. 272 p. ISBN 6-7092-03-964-978 has been selected and criticized. This research is of content analysis type and is applied in terms of critical implementation. In this regard, first, the creator and descriptive form and content of the work are introduced and then evaluated and analyzed in three dimensions of appearance, structure and content. The evaluation shows that this book, while having its own advantages and strengths, needs to be reviewed and corrected in the above three dimensions, especially the production of appropriate content with general policy analysis.<strong>چکیده</strong><br />تحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، <em>تحلیل خطمشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدلها، و فرایندها</em>، از انتشارات دانشگاه تهران به سال 1396، در 272 صفحه، با شابک 6-7092-03-964-978 انتخاب شده و موردنقد قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. به همین منظور، درابتدا به معرفی پدیدآورنده و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی بهعملآمده نشان میدهد این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، به بازنگری و اصلاح در ابعاد سهگانۀ فوق، بهویژه تولید محتوای مناسبتر با تحلیل خطمشی عمومی، نیاز دارد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8004_2ee21e70b29a1d8253b51c393cae99e4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Strategic Management and Business Policy-Environmental Analysis and Strategy Formulationنقد و بررسی کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار ـ تجزیهوتحلیل محیط و تدوین استراتژی393411800510.30465/crtls.2022.38665.2405FAامیررضا کنجکاو منفرددانشیار مدیریت بازرگانی، عضو هیئتعلمی دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20220301The purpose of this article is to review and critique the book <em>Strategic Management and Business Policy</em> by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Council for the Study of Humanities Texts and books. In this regard, the formal and content dimensions of the book have been studied and criticized with an analytical approach. The technical characteristics of the work such as cover design, page layout, font type, are considered desirable and appropriate, at the same time, the quality of some tables and diagrams is undesirable. The results of evaluating the qualitative content of the book showed that some words need to be revised in translation. Due to the main goals of the book, it was not necessary to present topics in a separate chapter. On the other hand, some issues such as mission statement, vision, and practical tools in the process of analyzing the environment and formulating strategy have not been considered. Considering the strengths and weaknesses of the book, it can be said that the content of the book meets the scientific and practical needs of the country. So, scholars can use its content to increase knowledge related to strategic management.هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب <em>مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار</em>، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی، ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، و نوع و اندازۀ قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود. درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. از نظر محتوایی، فصول کتاب از انسجام لازم برخوردارند، اما ایراداتی نیز قابلذکرند. در ترجمۀ برخی از واژگان به بازنگری نیاز است. باتوجهبه اهداف اصلی کتاب، ارائۀ مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. درمقابل، به برخی از مباحث همچون نحوۀ تدوین بیانیۀ مأموریت، چشمانداز، و ابزارهای کاربردی در فرایند تحلیل محیط، و تدوین استراتژی توجه نشده است. باتوجهبه نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور است و دانشپژوهان، مدیران، و کارشناسان میتوانند در زمینۀ افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8005_deef65b60fb1e4ace86a2c773876c2e9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Managerial Movements in Public Sector (Past, Present and Future)بررسی و نقد کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی (گذشته، حال، و آینده)413435800610.30465/crtls.2022.39054.2431FAمهدی گل وردیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران0000-0003-1002-9686Journal Article20220217Public administration studies governments, government institutions, and structures, as well as the actions of individuals in the public sector. Numerous books have been written and translated in the field of public administration. Few of these books have gained legitimacy and acceptance among readers. The book <em>Managerial Movements in Public Sector</em> by Dr. Hasan Danaeefard is one of the most comprehensive books written in the field of public administration and therefore has been considered as a textbook for teaching in public administration courses and the main source of study for the graduate entrance exam for recent years. In this article, the attempt was to review the book in a descriptive-analytical manner, by mentioning the evidence and documents. The book was critiqued from four dimensions: formal, structure, writing and content. According to this, on one hand, the main strengths of the book are the use of credible sources, comprehensiveness and up-to-datedness of the content, accurate citation method, and use of practical examples. On the other hand, this book has also some drawbacks, the most important of which are lack of observance of writing symbols, inconsistency of some sentences, lack of image quality of the cover design and its incompatibility with the subject of the book and lack of structural and content coherence in some sentences.<br /><strong>Keywords: </strong>مدیریت دولتی به مطالعۀ دولتها، نهادها، ساختارهای دولتی، و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان، تعداد محدودی از این کتابها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب <em>نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی</em>، تألیف حسن دانائیفرد، از بهروزترین و جامعترین کتابهایی است که در چند سال گذشته بهعنوان یکی از منابع اصلی در تدریس واحدهای درسی مرتبط با مدیریت دولتی و منبعی برای طرح سؤالات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری این رشته استفاده شده است. در این مقاله، تلاش شد با اتخاذ رویکرد توصیفی ـ تحلیلی همراه با ارائۀ شواهد و مستندات به معرفی و نقد این کتاب پرداخته شود. معرفی و نقد این اثر از چهار بعد ظاهری، ساختاری، نگارشی، و محتوایی انجام شد. بر این اساس، نقاط قوت کتاب مواردی نظیر استفاده از منابع معتبر، جامعیت و بهروزبودن محتوا، رعایت شیوههای ارجاعدهی، استفاده از مثالهای عینی هستند. درعینحال، این کتاب کاستیهایی دارد که عبارتاند از: رعایتنکردن کاربرد صحیح علائم نگارشی، رواننبودن برخی از جملات، کیفیت پایین تصویر طرح جلد و نامتناسببودن آن با موضوع کتاب، و انسجامنداشتن در ساختار و محتوای برخی از مطالب.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8006_69da054e76968d301f5bd29e41c1006c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critique on the Book Organizational Change (Themes & Issues)نقد کتاب تغییر و تحول سازمانی؛ بنمایهها و پیآمدها437463800710.30465/crtls.2021.29794.1748FAغلامرضا گودرزیدانشیار مدیریت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانمنصوره معینی کربکندیدانشجوی دکترای رفتار سازمانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-4691-7055Journal Article20220319Organizations are one of the main foundations of today’s society, and management is the most important factor in the life, growth, and development or death of organizations. The manager guides the process from the current situation to the desired situation and strives at every moment to create a better future. The past has happened with all its nature and learning, and with all the impact it can have on the future, and no human force can recreate it in a different way, but the future is on its way and an important part of it has to do with what is happening today. This article examines and critiques the book <em>Organizational Change (Themes & Issues)</em> by Jim Grieves, translated by Dr. Parviz Ahmadi and first the book is evaluated in terms of form and then it is considered in terms of content and structure. Also, the book’s expandable points are mentioned to make it richer.سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد، و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر، در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تأثیری که میتواند در آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمیتواند آن را دیگربار و بهگونهای متفاوت بیافریند، ولی آینده در راه است و قسمت مهم از آن به آنچه امروز میگذرد مربوط است. این مقاله به بررسی و نقد کتاب <em>تغییر و تحول سازمانی؛ بنمایهها و پیآمدها</em>، تألیف جیم گریوز و ترجمۀ پرویز احمدی، میپردازد. درابتدا کتاب از لحاظ شکلی موردارزیابی و سپس از جنبۀ محتوا و ساختار موردتوجه قرار میگیرد. همچنین، نقاط قابلتوسعۀ کتاب بهمنظور غنیترشدن آن ذکر میشود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8007_c7af49f91e7867326bfe1f25cef10b2e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022520220723A Critical Research on Bryson’s Strategic Management Modelواکاوی و نقد مدل مدیریت استراتژیک برایسون465488800810.30465/crtls.2022.37793.2329FAیعقوب مهارتیاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانفاطمه بیگی نصرابادیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20220123Theory analysis and critique is the first step in a thorough and in-depth understanding of the theory and the entry into the theorizing in a particular field. This study aims to emphasize the extension of criticism culture in the organization and management literature. In this article, Bryson’s strategic planning theory select for the critic as a sample of theory criticism. Since Bryson's strategic planning model is one of the most well-known studies in the field of strategic planning in the world and a large number of research and practices have used this model. This study used a combined criticism method to analyze and critic this theory, based on content, methodology, historical point of view, and also the personal and professional life of the theorist. The results discuss the strengths and weaknesses of the theory, especially in terms of content and methodology, and explain the impact of the theoretical, intellectual, social, and historical context of the theory and discuss the application of the theory in Iranian organizations.مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوریها و مدخلی برای ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تأکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون بهمنزلۀ نمونهای از نقد تئوریهاست، چراکه مدل برایسون در زمینۀ برنامهریزی راهبردی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی یکی از شناختهشدهترین مطالعات است و تاکنون مطالعات پژوهشی و همچنین برنامهریزیهای راهبردی متعددی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی از این مدل استفاده کردهاند. این پژوهش با بهرهگیری از روش نقد تلفیقی به تحلیل و واکاوی این مدل پرداخته است که براساس ویژگیهای محتوایی، روششناسی، تاریخی، و همچنین زندگی شخصی و حرفهای نظریهپردازان به واکاوی و نقد میپردازد. نتایج پژوهش نقاط قوت و ضعف مدل را، بهخصوص بهلحاظ محتوایی و روششناسی، موردبحث قرار میدهد و تأثیرات بسترهای فکری، اجتماعی، تاریخی، و زندگی شخصی نظریهپرداز در مدل را تبیین و دربارۀ کاربرد مدل در سازمانهای ایرانی بحث میکند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8008_fe3a8546fabe910cb6c52fa1273468b8.pdf