پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critical Review on the Book "Living Language: An Introduction to Linguistic Anthropology"بررسی و نقد کتاب زبان زنده؛ درآمدی بر انسانشناسی زبانشناختی120827210.30465/crtls.2022.8272FAلیلا اردبیلیدکترای زبانشناسی و انسانشناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20220509Linguistic anthropology, as one of the most important subfields of anthropology, seeks to examine how language, as a social entity, plays an active role in the life of a society and encodes various aspects of social relations in a society. This branch of science, which is interdisciplinary in essence, tries to study the linguistic phenomena in a social context instead of in a vacuum, and thus decipher the hidden social components behind the use of different linguistic levels, from phonology and lexicography to syntax and semantics. The present article critically examines “<em>Living Language: An Introduction to the Anthropological Linguistics”</em> written by Laura M. Ahearn aims to show how the hidden social spheres of language, such as culture, thought, socialization, gender, race, ethnicity, power, etc. can be studied in terms of linguistic use in different contexts. By considering language as a map, we can find a way to understand the society in question.انسانشناسی زبانشناختی بهعنوان یکی از زیرشاخههای مهم انسانشناسی، بهدنبال بررسی این مهم است که چگونه زبان، بهعنوان امری اجتماعی، در حیات یک جامعه نقش فعالانهای را ایفا میکند و جنبههای مختلفی از مناسبات اجتماعی یک جامعه را رمزگذاری میکند. این شاخه از علم، که ماهیتی میانرشتهای دارد، تلاش میکند تا درعوض بررسی پدیدههای زبانی در خلأ، آنها را باتوجهبه بافت اجتماعی موردمطالعه قرار دهد و از این رهگذر، به رمزگشایی مؤلفههای اجتماعی پنهان در پس بهکارگیری سطوح مختلف زبانشناختی، از آواشناسی و واژهشناسی تا نحو و معناشناسی، دست یابد. این مقاله با بررسی انتقادی کتاب<em> زبان زنده؛ درآمدی بر انسانشناسی زبانشناختی</em>، نوشتۀ لورا ام. اهرن، قصد دارد تا نشان دهد که چگونه میتوان ساحات اجتماعی نهان در زبان، مانند فرهنگ، اندیشه، جامعهپذیری، جنسیت، نژاد، قومیت، و قدرت را باتوجهبه کاربردهای زبانی در بافتهای مختلف موردمطالعه قرار داد و بدین وسیله، زبان را بهمثابۀ نقشۀ راهی در نظر گرفت که از طریق آن، جامعۀ موردبررسی را فهم کرد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8272_52f1f96f5055ed5984ec7cf94d200c29.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023The Analysis of the Relation between Social Refining and Social Human A Critical Review on the Book “Social Human”تحلیل نسبت تهذیب اجتماعی با انسان اجتماعی؛ نقد کتاب انسان اجتماعی2139827310.30465/crtls.2022.8273FAسید حسین حسینیاستادیار گروه فلسفۀ دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20220524The main question of this study is to determine the conceptual relation between "social refining (Tahzibe ejtemaie)" with "social human" to address one of the most important challenges of today's society on how human interaction in complicated and new social relations. Therefore, after introducing the general framework of the book <em>"Social Human"</em> by Dahrendorf and briefly describing its formative dimensions, this study deals with the basic concepts of social humans. This study will show that it is possible to go beyond the thought of a "problem analysis unit" and provide a more precise social conception. Although Dahrendorf considered two concepts of social role and social position as the constituents of social human beings and in this way, the two realities of individual and society are interconnected, since the subject in his mind was not "social refining", it has not been studied so far how we can link social human to social refining? In his analysis, Dahrendorf assumed an independent identity for the two concepts of individual and society, and according to him, a social human is a human being who has different social roles. Thus, social human should be called "human in society", but in another analysis, the individual cannot be imagined independently of society, but the real identity of individuals is formed in society and social relations. The present study deals with the three features of social refining and organizational power. Finally, it emphasizes the research necessities in this regard and especially the issue of a comprehensive moral plan.پرسش محوری این پژوهش تحدید نسبت مفهومی مسئلۀ «تهذیب اجتماعی» با «انسان اجتماعی» است تا از این رهگذر بتوان به یکی از مهمترین چالشهای امروز جامعه درمورد چگونگی تعامل انسان در روابط اجتماعی پیچیده و جدید کنونی پرداخت. بدین ترتیب، این مقاله پس از معرفی کلی و چهارچوب آرای کتاب <em>انسان اجتماعی</em>، اثر «دارندرف»، و اشارۀ کوتاهی به ابعاد شکلی آن به مبانی مفهوم انسان اجتماعی نزد وی میپردازد. در این فراز، نشان داده خواهد شد که امکان فراتررفتن از آنچه او بهعنوان «واحد تحلیل مسئله» اندیشیده است و همچنین ارائۀ تلقی اجتماعی دقیقتر وجود دارد. اگرچه نزد «دارندرف» دو مفهوم نقش اجتماعی و وضعیت اجتماعی تشکیلدهندۀ مفهوم انسان اجتماعیاند و از این طریق، دو واقعیت فرد و جامعه به یکدیگر مرتبط میشوند، اما ازآنجاکه موضوع ذهن وی مسئلۀ «تهذیب اجتماعی» نبوده است، تا بدینجا این سؤال پیش نیامده است که چگونه میتوان مفهوم انسان اجتماعی را با تهذیب اجتماعی پیوند زد. دارندرف در تحلیل خود، برای دو مفهوم فرد و جامعه، هویّت مستقلی در نظر میگیرد و انسان اجتماعی نزد وی انسانی است که دارای نقشهای اجتماعی گوناگونی است. ازاینرو، انسان اجتماعی وی را باید «انسان در اجتماع» نامید، اما در تحلیلی دیگر، فرد مستقل از جامعه را نمیتوان تصور کرد، بلکه هویّت حقیقی افراد در جامعه و روابط اجتماعی شکل میگیرد. مقاله درادامه از سه ویژگی مفهوم تهذیب اجتماعی یاد کرده است و به پرسش جبر سازمانی میپردازد و درپایان، به ضرورتهای پژوهشی دراینباره و بهخصوص به مسئلۀ نقشۀ جامع اخلاقی تأکید ورزیده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8273_d5b89a8b8729d94653143943118b47d7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Living under a Unified Concept of “Nation” A critical review on Imagined Communities by Benedict Andersonزیستن زیر مفهومی واحد بهنام «ملّت» نقدی بر کتاب Communities Imagined (جماعتهای تصوری) اثر بندیکت اندرسون4163827610.30465/crtls.2020.30462.1814FAشیوا علی نقیاندکترای انسانشناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20220523Many Scholars believe that “Imagined Communities” is one of a most influential Books in Late 20th. Based on the Anderson’s Point of view, Nationalism is not a false capitalist consciousness, instead it is produced by one of a fundamental aspects of capitalism. “Print Capitalism” in its historical context, is a type of economic corporation which is not only affected on the formation and distribution of culture, but it also was a part of capitalist production as well. His contribution was to show how print industry helped development of national units. A critical review can declare Anderson’s analysis is less practical and useful. It could not explain how a nation is distinguished from other types of community which he has constructed in the book. In addition, his analysis faces three serious problems: his understanding of nation is something classless, asocial and universal; minorities, marginal and subaltern groups are absent in his analysis, and finally he is unconsidered to sexuality structures and women’s reproductive role in generating a nation. These obstacles base his construction of citizenship and nation upon white, middle class, educated European men.بهتعبیر بسیاری از نظریهپردازان، <em>جماعت های تصوری</em> یکی از تأثیرگذارترین کتابهای انتهای قرن بیستم است. براساس آنچه از بحث اندرسون در این کتاب برمیآید، ملّیتگرایی نوعی آگاهی کاذب متأثر از سرمایهداری نیست، بلکه حقیقتی است که خود بهواسطۀ یکی از جنبههای مهم، ولی فراموششدۀ سرمایهداری بهوجود آمده است. سرمایهداری چاپی در بستر تاریخی خود یکی از گونههای بنگاههای اقتصادی است که نهتنها در شکل و انتشار فرهنگ تأثیر گذاشت، بلکه خود بخشی از تولید سرمایهداری نیز بود. دستاورد اندرسون در این اثر آن بود که نشان داد چگونه صنعت چاپ به تولید واحدهای ملّی کمک کرد. اما نگاهی نقادانه به <em>جماعت</em><em></em><em>های تصوری</em> نشان میدهد که تحلیل اندرسون تحلیلی کمتر عملیاتی و کاربردی است. او این مسئله را توضیح نمیدهد که ملّت چگونه از سایر انواع جامعه (که خود آنها را برمیسازد) متمایز میشود. همچنین، تحلیل او از سه وجه پذیرای انتقاداتی بسیار جدی است. درک او از ملّت بهمثابۀ امری فراطبقاتی، غیراجتماعی و همهجایی، غیابِ اقلیتها، گروههای حاشیهای و فرودستان در تحلیل او و همچنین بیتوجهی به مسئلۀ جنسیت و نقش بازتولیدی زنان در شکلگیری یک ملّت باعث میشود تا فضایی که او از شرایط شهروندی و ملّت میسازد، بر سبک زندگی مردانِ طبقۀ متوسط اروپایی مبتنی باشد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8276_687938bb971945f0ae4daa02f3619867.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critique on the Book “Iranians and History of Phonetics”بررسی و نقد کتاب تاریخچة آواشناسی و سهم ایرانیان6585827710.30465/crtls.2021.34449.2103FAشهرام نقشبندیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی، دانشگاه سمنان، ایران0000-0001-6017-1328Journal Article20220517It seems that <em>‘Iranians and History of Phonetics’</em> written by Seyyed Mehdi Samaei is the only book whose primary purpose is to give a short history of Iranian scientists’ phonetic studies and to introduce their achievements. Phonetic studies from the sixth BC to the fifteenth century AD in Greek, Rome, India, and Islamic states are the topics covered in this book. In this article, an attempt has been made to introduce and review the mentioned work in detail. After introducing the chapters and sections of this book, the formal aspects have been discussed; issues such as the author's style, references, bibliographic information, and phonetic transcription. In the detailed content analysis and criticism of this work, each chapter has been discussed separately according to its subject and purpose. it is concluded that this work should be considered just as some references to the history of linguistics sources and a collection and summary of some old sources in the field of phonetic studies in Islamic states, which critically need to be described and elaborated in current linguistic terms.<br /><strong>Keywords:</strong> Phonetics, Phonology, Persian, Linguistics History, Samaei.<br />It seems that <em>‘Iranians and History of Phonetics’</em> written by Seyyed Mehdi Samaei is the only book whose primary purpose is to give a short history of Iranian scientists’ phonetic studies and to introduce their achievements. Phonetic studies from the sixth BC to the fifteenth century AD in Greek, Rome, India, and Islamic states are the topics covered in this book. In this article, an attempt has been made to introduce and review the mentioned work in detail. After introducing the chapters and sections of this book, the formal aspects have been discussed; issues such as the author's style, references, bibliographic information, and phonetic transcription. In the detailed content analysis and criticism of this work, each chapter has been discussed separately according to its subject and purpose. it is concluded that this work should be considered just as some references to the history of linguistics sources and a collection and summary of some old sources in the field of phonetic studies in Islamic states, which critically need to be described and elaborated in current linguistic terms.<br /> بهنظر میرسد که <em>تاریخچة آواشناسی و سهم ایرانیان</em> تألیف سیدمهدی سمائی تنها کتابی باشد که هدف اصلی آن معرفی سیر مطالعات آواشناسی و دستاوردهای دانشمندان ایرانی در این زمینه است. طبق فهرست مطالب کتاب، آواشناسی در یونان، روم، هند، و سرزمینهای اسلامی در بازة زمانی قرن ششم پیش از میلاد تا قرن پانزدهم میلادی، مطالبیاند که این کتاب به آنها میپردازد. در این مقاله سعی شده است که اثر یادشده مفصلاً معرفی، نقد، و بررسی شود. پس از معرفی فصلها و بخشهای این کتاب، در تحلیل و نقد صوری اثر، به مواردی نظیر شیوة نگارش نویسنده، رسمالخط، شیوة ارجاع و اطلاعات کتابشناختی، و آوانگاری پرداخته شده است. در تحلیل و نقد محتوایی مفصل این اثر، هر فصل بهصورت جداگانه باتوجهبه موضوع و هدف آن موردبحث و بررسی قرار گرفته است. براساس تحلیلهای صوری و محتوایی که در این مقاله ارائه شده است، این اثر را در خوشبینانهترین وضعیت میتوان عمدتاً ارجاعاتی به برخی منابع در زمینة تاریخ زبانشناسی، گردآوری، و تلخیص برخی از منابع در زمینة آواشناسی در کشورهای اسلامی دانست، زیرا عموماً مطالب کتاب نقلقولهایی از منابعی نسبتاً قدیمی و نیازمند شرح و توصیف در قالب اصطلاحات رایج امروزی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8277_cf3a5d902b1d59729c5f93393b51fae6.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critical Review on the Book “The social and intellectual life of the Manichaean” (until 3rd century AH)نقد و بررسی کتاب حیات فکری و اجتماعی مانویان در دورة اسلامی (تا قرن سوم هجری)87106827810.30465/crtls.2021.34843.2128FAلیلا ورهراماستادیار بخش تخصصی زبانهای باستانی و ایرانشناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تهرانJournal Article20220612The main topic of the book is the social and intellectual life of the Manichaean minority in Islamic society until the 3rd century AH. It includes three sections and six chapters. The first part provides a brief introduction to Manichaeism and its historical background according to Arabic books. In two later chapters, there are the names of famous Manichaeans or Zandiqs, mentioned in Arabic books, but there is no new point about these persons. Overall, the present book is totally dependent upon old Arabic sources and denies original Manichaean texts or western studies. The study is based on Talcott Parson’s theory of structural functionalism. Parson’s theory sees society as a system, which has four interpenetrating and interrelated subsystems, and analyzes both the general system and the subsystems, that all of them contribute to its operation as a whole. This theory is not appropriate for the study of the cultural coexistence of Manicheans and Muslims under the Umayyads and Abbasids.<em>حیات فکری و اجتماعی مانویان در دورة اسلامی (تا قرن سوم هجری)</em> دربارة وضعیت اجتماعی و فکری اقلیتی مانوی است که در دو سدة نخستین هجری قمری در جامعة اسلامی میزیست. در این کتاب چگونگی تطبیق مانویان در جامعة اسلامی براساس نظریة کارکردگرایی ساختاری پارسونز بررسی شده است. کتاب سه بخش دارد: بخش اول مقدمهای است کوتاه دربارة مانویت و زمینة تاریخی آن؛ در دو بخش دیگر، بهنامهای حیات فکری و اجتماعی مانویان، نام زنادقة معروف براساس منابع کهن عربی بدون تحلیل و بررسی و افزودن مطلبی نو نقل شده است. بهطور کلی، این کتاب به منابع اصلی مانوی و تحقیقات جدید اروپایی توجهی ندارد و متکی بر منابع عربی است. علاوهبراین، نظریة جامعهشناختی پارسونز نیز با این موضوع تناسبی ندارد. نظریة یادشده جامعه را نظامی متشکل از چهار خردهنظام در نظر میگیرد که همگی در عملکرد کل آن نقش دارند و نقص یکی از آنها کل نظام جامعه را دچار اختلال میکند. چنین نظریهای برای مطالعة همزیستی اقلیت مانویان و مسلمانان در عصر اموی و دوران متقدم عباسی مناسب نیست.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8278_5d07a6353d58e8d14246b3e159257992.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critical Analysis on the Book “Alsrd fi Alrwaiah Alma’asrah, Alrajolo Allazi Faqad Zlloho”نگاهی نقادانه به کتاب «السرد فی الروایة المعاصرة (الرجل الذی فقد ظلّه)» (راویتگری در رمان معاصر مردی که سایهاش را گم کرد)107129827910.30465/crtls.2021.35676.2199FAعلیرضا شیخیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20220506Today, the study of narrative works’ form and structure has become one of the main concerns of contemporary narrators and storytellers. Accordingly, a significant number of books and papers have been literary created. Abdul Rahim al-Kurdi is one of the leading Egyptian contemporary writers who has made great efforts to explain theories of story analysis from the perspective of Russian formalists, French structuralists, and modern Western stylists in his book entitled <em>“Contemporary Narration”.</em> In this book, he has unique insight and mastery interpreted the views of contemporary Western critics. He has placed them as the infrastructure for the scientific analysis of the novel of “<em>Alrjl Althi Fkd Thlh Nmouthja “.</em> The present study attempts to analyze the <em>“Alsrd fi Alrwaiah Alma’asrah”</em> book in a descriptive-analytic way. Results revealed that although some of the presented issues in the book reflect prolixity, the author has tried to provide a formalistic analysis of narrative discourse.امروز موضوع بررسی آثار روایی از منظر شکل و ساختار به یکی از دغدغههای اصلی روایتشناسان و داستانپژوهان معاصر تبدیل شده است و در همین زمینه کتابها و مقالات بسیاری بهزیور طبع آراسته شده است. عبدالرحیم الکردی، یکی از نویسندگان برجستۀ معاصر مصری، در کتاب <em>السرد فی الروایة المعاصرة</em> تلاش وافری در زمینة تبیین نظریههای نقد داستان از دیدگاه فرمالیستهای روسی و ساختارگرایان فرانسوی و سبکشناسان مدرن دنیای غرب داشته است. وی در این کتاب با ریزبینی و تسلط خاص نظریات ناقدان معاصر غربی را تفسیر کرده و آنها را بهعنوان زیرساختی برای تحلیل و نقد عملی رمان <em>الرجل الذی فقد ظلّه</em> قرار داده است. ازاینرو، جستار حاضر بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و بهرهگیری از مبانی نظری مربوط به شاخصهای مطلوب کتاب دانشگاهی به این پرسش اصلی تحقیق پاسخ دهد: کتاب <em>السرد فی الروایة المعاصرة</em> دارای چه نقاط قوت و ضعف شکلی و محتوایی است؟ برخی از نتایج این مطالعه نشان میهد اگرچه نویسنده مطالب مندرج در کتاب را گاه با اطناب فراوان تبیین کرده است، تلاش او بر این بوده است تا با بستری مبتنیبر نقد فرمالیست گفتمان روایی را فراهم آورد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8279_9924879c1f2d9e2e0bba853b4139a972.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Structural Evaluation of the Articles in "Arabic Literature" Journal Case Study of Abstracts and Articles from 1388 to 1398ارزیابی ساختاری مقالههای مجلۀ «ادب عربی» دانشگاه تهران مطالعۀ موردی چکیدهها و مقدمهها از سال 1388 تا 1398131153829510.30465/crtls.2022.39705.2489FAحسین کیانیدانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، ایرانشهلا جعفریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز، ایرانJournal Article20220605Abstract and introduction are the most important parts of the articles among structural components. So, this study aims to consider abstracts and introductions from 71 articles in "Arabic Literature" journal from 1388-1389 by planned questionnaire on the base of structural evaluation of lectures. The procedure is the analysis of the synthetic content. Research findings show that in aim, statement of the problem, and keywords correspond with structural standards of scientific-studious articles, and from 1388 to 1398, they have structural weakness in history, procedure and question. Although, lectures from 1392 and after that have increased in these three indexes remarkably, but in frequency and the other components, they have not increased considerably. Since there are defects until 1398 in these indexes because of structural dispersion and lack of a specific pattern. Therefore, it's not possible to mention in which year articles have considered these components. This research after evaluating these two components has offered a conceptual pattern of abstract structure and introduction of scientific-studious lectures in Arabic language and literature.از میان مؤلفه های ساختاری مقاله ها، چکیده و مقدمه مهم ترین بخش مقاله است که خواننده براساس آنها تصمیم به خواندن مقاله میگیرد. نگارندگان در این پژوهش بر آناند تا با استفاده از پرسشنامۀ طراحیشده چکیدهها و مقدمه های 71 مقالۀ مجلۀ <em>ادب عربی</em> را در بازۀ زمانی 1388 تا 1398 به روش تحلیل محتوای ترکیبی و براساس رویکرد ساختاری ارزیابی مقاله بررسی کنند. یافته های پژوهش بیان گر آن است که مقاله ها در شاخص های هدف، بیان مسئله، و کلیدواژه با معیارهای ساختاری مقاله های علمی ـ پژوهشی مطابقت دارند و از سال 1388 تا 1391 در مؤلفه های پیشینه، روش، و سؤال پژوهش ضعف ساختاری دارند. گرچه مقاله ها از سال 1392 در این سه شاخص روند روبه رشدی داشته اند، از نظر بسامد و در مقایسه با سایر مؤلفهها این رشد چندان قابل توجه نیست، زیرا کاستی ها همچنان تا سال1398 در شاخص های یادشده، به دلیل پراکندگی ساختاری و نبود الگوی مشخص، مشهود است؛ آن چنانکه نمیتوان با قاطعیت به سالی اشاره کرد که مقاله ها به طور کامل به این مؤلفه ها پرداخته باشند. در پایان این پژوهش، الگوی مفهومی ساختار چکیده و مقدمۀ مقاله های علمی ـ پژوهشی زبان و ادبیات عربی پیشنهاد داده شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8295_3f9dd1ba46b3626f61abb24802f5f6b1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Survey of Attitudes Towards Arabic Language Course among Twelfth Grade Students of Humanities, Experimental Sciences and Mathematical Sciencesبررسی نگرش دانش آموزان شهر کرمان در پایۀ دوازدهم رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، و ریاضی به درس عربی155171828110.30465/crtls.2021.36368.2241FAدانش محمدی رکعتیدانشیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانیوسف نظریدانشیار زبان و ادبیات عربی، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانعلی نوبهارکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزدزینب شجاعیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، انشگاه ولی عصر رفسنجانJournal Article20220514Teaching Arabic language in schools encountered more challenges in comparison to other courses due to cultural and political reasons as well as the families and students’ viewpoints about it. A survey of students’ attitudes towards learning this language would be an effective step in policymaking and the compilation of textbooks in this regard. This study used the descriptive-survey method to analyze attitudes toward learning the Arabic language among twelfth-grade students of Kerman in the fields of literature and humanities, experimental sciences, and mathematical sciences. Moreover, this study investigated the attitude differences among the students in three fields of humanities, experimental and mathematical sciences, as well as attitude differences toward learning the Arabic language between the twelfth-grade girl and boy students of Kerman. The sample consisted of 337 girl and boy students studying in twelfth grade in Kerman. The results showed that the attitudes of most of the students in three fields of humanities, experimental sciences, and mathematical sciences towards three variables of interest in learning Arabic, the importance of Arabic course among other courses, and the content of Arabic course were negative; nevertheless, mathematics students showed more interest in learning Arabic in comparison to other students. Girl and boy students’ attitudes did not show any significant differences.آموزش زبان عربی در مدارس بهدلایل فرهنگی، سیاسی، و نوع نگاه خانوادهها و دانشآموزان از چند دهه پیش تاکنون، نسبت به سایر دروس، با چالش بیشتری مواجه بوده است. بررسی نگرش دانشآموزان به یادگیری این زبان گام مؤثری در سیاستگذاری و تألیف کتابهای آموزشی خواهد بود. در این پژوهش با روش توصیفی ـ پیماشی به بررسی نگرش دانشآموزان رشتههای ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، و علوم ریاضی کلاس دوازدهم شهر کرمان درخصوص یادگیری زبان عربی پرداخته شده است. در این بررسی تفاوت نگرشهای دانشآموزان سه رشتۀ انسانی، تجربی، و ریاضی و همچنین تفاوت نگرش دانشآموزان دختر و پسر به یادگیری زبان عربی بررسی شد. نمونۀ این پژوهش 337 نفر از دانشآموزان پسر و دختر کلاس دوازدهم شهر کرماناند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نگرش بیشتر دانشآموزان سه رشتۀ علوم انسانی، تجربی، و ریاضی در سه متغیر علاقه به یادگیری زبان عربی، اهمیت درس عربی دربین سایر دروس، و محتوای درس عربی منفی است. باوجوداین، دانشآموزان رشتة ریاضی علاقۀ بیشتری به یادگیری زبان عربی، نسبتبه دانشآموزان دیگر، دارند. از نظر تفاوت بین دانشآموزان دختر و پسر، تفاوت معناداری بین آرای دو گروه وجود نداشت.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8281_f38ee64058f83e76fe4b705a4598018b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critique on the Book “ATASH ANDAR CHANG”نقدی بر کتاب آتش اندر چنگ173198828210.30465/crtls.2022.38343.2365FAآرش امراییاستادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه علوم پایه و دروس عمومی، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران0000-0003-4336-443XJournal Article20220602Divan of Kaqani has been famous among researchers and litterateurs for being difficult and rare since long ago; hence it has been noticed more by researchers and exegetes with respect to other classic Persian poets’ literature. Also, numerous exegeses have been written to the entire divan or to a portion of it. One of those exegeses interpreting a portion of this divan is a book named <em>“ATASH ANDAR CHANG”.</em> This book is written by Mahdi Mahouzi and is published by Zavvar publications in 340 pages. In this article, we are going to criticize this book in a scientific and critical way. Moreover, we will discuss subjects such as the haste in preparing and publishing this book, incorrect extracting, the introduction of irrelevant subjects, and the use of others’ works without making reference to them. In conclusion, we get the result that the book under debate is one of the weak and unscientific works and it is necessary to take action to amend the mentioned items.<em>دیوان خاقانی</em> از دیرباز درمیان محققان و ادبیاتشناسان به دشواری و دیریابی معروف بوده است. به همین دلیل، نسبتبه دیگر آثار شاعران کلاسیک فارسی، بیشتر موردتوجه شارحان و محققان قرار گرفته و شرحهای پُرتعدادی بر همه یا بخشی از آن نگاشته شده است. یکی از شرحهایی که بخشی از این<em> دیوان </em>را شرح کرده کتابی است با نام <em>آتش اندر چنگ</em>. این کتاب را مهدی ماحوزی نوشته و انتشارات زوّار آن را در 340 صفحه منتشر کرده است. در این مقاله، این کتاب با نگاهی نقّادانه و علمی نقد و بررسی خواهد شد. توضیح این نکته لازم است که این مقاله به شیوۀ مطالعۀ کتابخانهای و مقایسۀ شروح منتشرشدۀ <em>دیوان خاقانی</em> نوشته شده است. در این مقاله، دربارة مطالبی ازجمله تعجیل در تهیه و انتشار کتاب، گزیدهگزینی نادرست، ورود مطالب غیرمربوط به متن کتاب، و استفاده از آثار دیگران بدون ارجاع به آن آثار سخن گفته خواهد شد و درپایان به این نتیجه خواهیم رسید که اشکالات و ناراستیهای فراوانی به کتاب موردبحث وارد شده و ضروری است درخصوص اصلاع موارد یادشده اقدام شود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8282_e662121ba5bd9b23697ac8318e521cd9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Content Analysis of the Elementary School Persian Books Based on the Fields of Political and Social Education the Document of Fundamental Change in Educationتحلیل محتوای کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی براساس ساحتهای تربیت سیاسی و اجتماعی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش199225828310.30465/crtls.2022.35885.2210FAمحمدرضا پاشاییاستادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20220519Proper understanding of the social and political situation and wise confrontation with it based on the Islamic standard system is one of the basic goals of the field of political and social education in the document of fundamental change. One of the main ways to achieve this field in the education system is through Persian textbooks, and the elementary school has an important place in shaping the individual and social personality of students. This research seeks to examine the position of this field in elementary school Persian books with the method of content analysis to show the level of attention to the components of political and social education. The statistical population is Persian books for the elementary school in the first to sixth grades. The findings of the research indicate that despite the emphasis of the Persian Book Writing Planning Council, the authors of Persian books have not paid attention to this area as much as they should, and some books, such as the first and second grades of elementary school, pay less attention to these areas per year. The final stages of this course are discussed more. The highest level of attention in six years was related to "acquaintance with national and religious historical heroes and respect for the national symbol" related to the field of political education with 37 cases and the lowest level of attention was related to the two components of "keeping other people's secrets" and "national, local and Global »has been in the field of social education with three cases.درک مناسب موقعیت اجتماعی و سیاسی و مواجهۀ خردمندانه با آن براساس نظام معیار اسلامی از اهداف اساسی ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی در سند تحول بنیادین است. یکی از راههای اساسی دستیابی به این ساحت در نظام تعلیم و تربیت کتابهای درسی <em>فارسی</em> است و دورۀ ابتدایی بهجهت شکلدادن به شخصیت فردی و اجتماعی دانشآموزان از جایگاه مهمی برخوردار است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا بهدنبال بررسی جایگاه این ساحت در کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی است تا میزان توجه به مؤلفههای تربیت سیاسی و اجتماعی را نشان دهد. جامعۀ آماری کتابهای <em>فارسی</em> مقطع ابتدایی پایۀ اول تا ششم است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که، بهرغم تأکید شورای برنامهریزی تألیف کتب فارسی، مؤلفان کتابهای فارسی به این ساحت درحد جایگاه خود توجه نکردهاند و برخی کتب، مانند پایۀ اول و دوم دورۀ ابتدایی، به این ساحتها کمتر و در سالهای پایانی این دوره بیشتر پرداخته شده است. بیشترین میزان توجه در شش سال مربوط به «آشنایی با قهرمانان تاریخی ملی و مذهبی و احترام به نماد ملی» مربوط به ساحت تربیت سیاسی با 37 مورد و کمترین توجه مربوط به دو مؤلفۀ «حفظ اسرار دیگران» و «تواناییهای زبان ملی، محلی، و جهانی» از ساحت تربیت اجتماعی با سه مورد بوده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8283_51821b997e481f9aa759952b6dc06ea0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023From Sociology to Literature: A Critical Analysis of the Book “An Exploration of the Sociology of Literature”از جامعهشناسی تا ادبیات: بررسی انتقادی کندوکاوی در جامعهشناسی ادبیات227248828410.30465/crtls.2022.34532.2107FAهاشم صادقی محسنآباداستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایرانJournal Article20220522The present paper aims to critically analyze the book <em>“An Exploration of the Sociology of Literature” </em>written by Farhang Ershad. It was found that the book’s content is not reliable because of the lack of deep knowledge of literary terms, the mixing of literary theories and schools, and the lack of adequate understanding of literary movements, styles, and types. This is especially true, given the fact that it is published as a textbook. For the above reasons, some of the sociologically-related literary theories and movements were disregarded. The works under study were not properly chosen because of the lack of a deep understanding of literary works. In some cases, the reasons for the discussion of the sociological issues in literature were not provided, and even some preliminary key literary questions, such as literary genres in the sociology of literature, remained unanswered. Different mistakes about literary issues indicated that the author has not benefited from literary advice in doing the research.نگارندۀ این مقاله کتاب <em>کندوکاوی در </em><em>جامعهشناسی</em><strong> </strong><em>ادبیات</em> اثر فرهنگ ارشاد را از لحاظ انتقادی بررسی کرده است. در این مقاله نشان خواهیم داد که بهعلت ناآشنایی عمیق با اصطلاحات ادبی، درآمیختن نظریهها و مکتبهای ادبی، و شناخت ناکافی از جریانها، سبکها، انواع ادبی، و غیره این کتاب تقریری مناسب از جامعهشناسی ادبیات بهدست نمیدهد و نمیتوان مطالب طرحشده در آن را قابلاعتماد دانست؛ بهویژه اینکه این اثر درجایگاه کتاب درسی منتشر شده است. بهعلت آشنانبودن ژرف با ادبیات، پارهای از جریانها و نظریههای مرتبط با جامعهشناسی<strong> </strong>ادبیات بهکناری نهاده شدهاند و نیز بهعلت غورنکردن در متون ادبی آثار موردبررسی بهدقت انتخاب نشدهاند. در پارهای موارد نیز علت بحث دربارۀ مسائل ادبی در جامعهشناسی<strong> </strong>ادبیات تبیین نشده است و نخستین پرسشها درباب اهمیت برخی مباحث ادبی، همچون انواع ادبی در جامعهشناسی<strong> </strong>ادبیات، بدون پاسخ ماندهاند. خطاهای متعدد درباب مباحث ادبی نشان از آن دارد که نویسندة کتاب نه در انجام و نه در فرجام پژوهش از راهنمایی مشاوران ادبی بهره نگرفته است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8284_5d0d799b8d107e0e5f1f0b456873d57d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Revolution Based on Symbolic Mentality, A Critique on the Book "Revolution in Iran: The Roots of Turmoil"انقلابی برمبنای ذهنیت نمادین، نقدی بر کتاب انقلاب ایران؛ ریشههای ناآرامی و شورش249269828510.30465/crtls.2022.38511.2380FAمجید استواراستادیار گروه علوم سیاسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران0000-0003-2929-9977Journal Article20220512The Islamic Revolution of Iran in 1979 criticized many theories of the revolution and again focused research on the revolution on humanities scholars. So far, this revolution has been studied from economic, political, psychological, social classes, cultural and discourse perspectives, and each of them has proposed new perspectives on the study of the Islamic Revolution. One of them is the book <em>"Revolution in Iran: The Roots of Turmoil"</em> which is written by Mehran Kamerva and published in 1990 by Routledge Publications. Combining the sociological theories of the revolution with psychological and political theories and constructing a multidisciplinary approach to the Iranian revolution, he studies the policies of the government and the political field before the revolution and believes that the Pahlavi regime, after limiting economic ambitions. In the late 1970s and the diplomatic pressures of its main ally, the United States began to decay. Thus, groups and social classes disillusioned with modernization, using the open political space and Shiite ideology and leadership of the clergy, found revolutionary characteristics and with the weakness of the Shah and the regime's repressive forces were able to overthrow the Pahlavi government and replace it with a new political system. In this article, an attempt is made to critique the book based on the methodology of phenomenological sociology and the concept of symbolic mentality.وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ش بسیاری از مفروضات و نظریههای انقلاب را بهچالش کشید و بار دیگر پژوهش دربارۀ انقلاب را در کانون توجه اندیشمندان علوم انسانی قرار داد. تاکنون این انقلاب از ابعاد متفاوت اقتصادی، سیاسی، روانشناختی، طبقاتی، فرهنگی، و گفتمانی موردبررسی قرار گرفته که هر کدام دریچههای نوینی را دربارۀ مطالعات انقلاب اسلامی گشودهاند. یکی از این پژوهشها کتاب <em>انقلاب ایران؛ ریشههای ناآرامی و شورش </em>نوشتۀ مهران کامرواست که در سال 1990 م توسط انتشارات راتلج بهچاپ رسیده است. وی، با تلفیق نظریههای جامعهشناختی انقلاب با نظریههای روانشناختی و سیاسی و برساخت رویکرد چندرشتهای دربارۀ انقلاب ایران، به بررسی سیاستهای دولت و میدان سیاسی ـ اجتماعی پیش از انقلاب میپردازد و معتقد است که رژیم پهلوی پس از محدودشدن بلندپروازیهای اقتصادی در اواخر دهۀ پنجاه شمسی و فشارهای دیپلماتیک متحد اصلی خود، ایالات متحدۀ آمریکا، با زوال روبهرو شد. درنتیجه، گروهها و طبقات اجتماعی سرخورده از نوسازی با بهرهگیری از فضای باز سیاسی و ایدئولوژی شیعی و رهبری روحانیان ویژگیهای انقلابآفرین پیدا کردند و با بروز ضعف در شاه و نیروهای سرکوب رژیم توانستند دولت روبهزوال پهلوی را سرنگون و نظام سیاسی جدیدی را جایگزین آن کنند. در متن حاضر تلاش میشود، با اتکای بر روش جامعهشناسی پدیدارشناسی و مفهوم کانونی ذهنیت نمادین، کتاب موردنظر نقد و بررسی گردد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8285_92fb665ed402cee9a11aeed5cfb1525b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Iran's Foreign Policy in Hassan Rouhani's Administration A Critical Review on the Book “Iran’s Foreign Policy after the Nuclear Agreement Politics of Normalizers and Traditionalists”سیاست خارجی ایران در دولت حسن روحانی: نقدی بر کتاب سیاست خارجی ایران بعد از توافق هستهای: سیاستهای عادیسازان و سنتگرایان271295828610.30465/crtls.2021.35828.2208FAعلی باقری دولت ابادیدانشیار روابط بینالملل، عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمالک آوریدهدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20220614The purpose of this study is to critique one of the latest works on Iran's foreign policy by Farhad Rezaei. The questions of the research are: Has the author of the book could survey the subject in a scientific method? How much of the collected data has validity and the results of the book are reliable? To what extent has this work been able to answer the ambiguities and questions in the minds of Iranian and foreign audiences and be effective? To answer the above questions, first, the main idea of the different chapters of the book has been addressed and criticized. Then, in two separate sections, the book is criticized in terms of content and form. Each of these sections includes two sub-headings: the book's strengths and weaknesses. In the end, the authors stated their general evaluation of the book. The research methodology is descriptive-analytical and conducted by library-based data.هدف پژوهش حاضر نقد یکی از جدیدترین آثار نگاشتهشده دربارۀ سیاست خارجی ایران نوشتۀ فرهاد رضایی است. سؤالات پژوهش حاضر عبارتاند از: آیا نویسندۀ کتاب توانسته است بهشیوهای علمی موضوع موردپژوهش را بررسی نماید؟ دادههای استفادهشده تا چه حد واجد خصوصیت روایی و نتایج گرفتهشده از پژوهش تا چه میزان از پایایی لازم برخوردار هستند؟ این اثر تا چه حد از کارآمدی لازم برای رفع ابهامات و پرسشهای موجود در ذهن مخاطبان ایرانی و خارجی برخوردار است؟ برای پاسخ به سؤالات فوق، ابتدا ایدۀ اصلی نویسنده در فصول مختلف کتاب بیان و نقد شده است. سپس، در دو بخش مجزا کتاب موردنقد محتوایی و شکلی قرار گرفته است که هرکدام دربرگیرندۀ زیرعنوان نقاط قوت و ضعف کتاب است. درپایان نیز ارزیابی کلی نویسندگان از کتاب بیان شده است. روش مورداستفاده توصیفی ـ تحلیلی بوده و دادههای لازم بهشیوۀ کتابخانهای گردآوری گردیده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8286_c0263ab690e14e969b8b1d1ecc75b74f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023An introduction and Critique on the Book "Two Essays on Political Philosophy of Feminism"نقد و بررسی کتاب دو جستار دربارۀ فلسفۀ سیاسی فمینیسم297318828710.30465/crtls.2021.35019.2141FAسیده مطهره حسینیاستادیار علوم سیاسی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20220522This article reviewed the book <em>"Two Essays on Political Philosophy of Feminism",</em> and also overviewed the works of 3 writers of the book and its translator. The writers are feminist theatricians with radical, liberal, and social approaches to feminism, and I critically overviewed their approaches. Then I compared the feminist revision which was discussed in the second essay of the book with some samples of revisionist movements and theories in third-world and non-western communities like theories of Muhanti in India and Enloe in Malaysia. The result of this article is that even if the feminist theory of the first essay claim to pass from just-western feminist theory, ideologically is western yet, which means it believes in European- American worldview. Also, the social theory of the second essay shows the basics of social feminism in summary, yet specialized to western societies, but it can be useful to non-western societies with powerful civil societies. The methodology of this article is descriptive and uses bibliotic resources to review the book critically and see what the forte and poverty of the book's essays. My purpose is to find accessibility, correctness, and incorrectness of the discussion of the book and its writes claims about women and feminism.نگارندۀ این مقاله ضمن مرور کتاب <em>دو جستار دربارۀ فلسفۀ سیاسی فمینیسم</em> و روند کاریِ سه نویسندۀ آن، که از نظریهپردازان فمینیستیاند، رویکردهای رادیکال، لیبرال، و جامعهگرا را در نظریههای فمیسنیتی نیز بررسی میکند و در این بررسی مباحث کتاب را با نگاهی انتقادی مرور میکند. همچنین، تجدیدنظرطلبی فمینیستیای را که در جستار دوم کتاب طرح شده است با نمونههایی از تجدیدنظرطلبی جهان سومگرا و غیرغربگرا، مثلاً موهانتی در هند و انلویه در مالزی، مقایسه میکند. حاصل بحث اینکه نظریۀ فمینیستی طرحشده در جستار یکم کتاب اگرچه ادعای عبور از غرب را دارد، بهصورت ایدئولوژیک غربی است؛ یعنی باور و جهانبینی اروپا ـ آمریکایی دارد. نگارندۀ نظریۀ اجتماعی جستار دوم نیز اشارۀ فشردهای به ارکان فمینیسم جامعهگرا دارد و با اینکه چندان حوزههای اجتماعی غیرغربی را بررسی نکرده است، بیان میدارد که زمینۀ طرح آن در جوامعی که ارکان جامعۀ مدنی در آنها قوّتی دارد فراهم است. روش انجام این پژوهش بهصورت توصیفی است و در آن با استفاده از منابع کتابخانهای بهدنبال خوانش نقدگونۀ کتاب هستیم تا نکات مثبت و منفی آن را دریابیم. هدف نگارندۀ این مقاله یافتن نقاط فراز و فرود و بهتعبیری درستی و نادرستی ادعاهای نویسندگان کتاب دربارۀ زنان و زنانهنگری است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8287_e85caaae7a2484e9c10320aeddee3827.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critical Review on the Book “Social Forces Behavior in Foreign Policy”نقدی بر کتاب رفتارشناسی نیروهای اجتماعی در سیاست خارجی319342828810.30465/crtls.2022.38597.2391FAالهام رسولی ثانی آبادیدانشیار روابط بینالملل، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه یزد0000-0002-4136-1844Journal Article20220520Foreign policy analysis, as one of the important subfields of international relations knowledge, has become a living and current discussion in the scientific circles of international relations in the last decades of the 21st century and relatively important literature has been produced in this field. Foreign policy analysis is the study of the management and implementation of relations between various actors, especially states, in the international system, which covers a wide range of topics. Among these issues, it is very important to study the decision-making process and the role of internal and external possibilities and constraints in this process. In this article, we will review one of the published books in this field entitled <em>" Social Forces Behavior in Foreign Policy".</em> This review is organized into four sections: expressing the advantages of form and content and expressing the shortcomings of form and content. This research is critical analytical research with a text analysis approach.تحلیل سیاست خارجی، درجایگاه یکی از زیررشتههای مهم دانش روابط بینالملل، در دهههای اخیر قرن بیستویکم به بحثی زنده و جاری در محافل علمی روابط بینالملل تبدیل شده است و مصداق آن آثار نسبتاً مهمی است که در این حوزه تولید شده است. تحلیل سیاست خارجی بررسی اداره و اجرای روابط کنشگران مختلف، بهویژه دولتها، در نظام بینالملل است که شامل موضوعهای بسیار گستردهای میشود. بنابراین، باتوجهبه اهمیت تحلیل سیاست خارجی و ادبیات تولیدشده در این حوزه، در این مقاله با هدف ارائۀ پیشنهادهایی بهمنظور غنای ادبیات مربوط به این رشته، ابعاد مختلف محتوایی و فرانظری یکی از این آثار را با عنوان «رفتارشناسی نیروهای اجتماعی در سیاست خارجی» بررسی خواهیم کرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهلحاظ محتوایی باوجود آنکه در این اثر هستیشناسی سیاست خارجی بهتفصیل موردبررسی قرار داده شده است، اما بهلحاظ نظری، نظریههای این حوزه و همچنین نتایج و پیآمدهای تصمیمهای سیاست خارجی بررسی نشده است. در این پژوهش بهلحاظ روشی از روش نقد (بررسی شکلی و محتوایی با تکیه بر تحلیل متن) استفاده شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8288_b803d595f0ba4fd2a1c33f5f32021f55.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Spivak and Subaltern Studies beyond Foucault A Critical Review on the Book “Can the Subaltern Speak?”اسپیواک و مطالعات فرودستان فراسوی فوکو: بررسی انتقادی کتاب آیا فرودست میتواند سخن بگوید؟343369828910.30465/crtls.2021.35379.2170FAرضا نجف زادهاستادیار گروه علوم و اندیشۀ سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20220510This manuscript is devoted to the critique of Spivak’s “<em>Can the Subaltern Speak?”</em> Spivak as part of the study of history from below deconstructs historiography. Her central theme is the critique of the subaltern-maker sign system. She uses Althusserian concepts such as the theory of ideology and apparatus alongside concepts such as the differential identity, trying to link the grammatological psychoanalysis to the political economy. This is the strength of her work, but there are also serious criticisms of her project. For example, Spivak blocks the path of claimed change and emancipation by declaring the subaltern's inability to speak and her need to be represented. Following Derrida's call to speak of the subaltern through the vague force within us, he opens the way for a kind of ecstatic intuition that works to release the power of imagination and aesthetic taste. Spivak wanted to make the subaltern studies a general theory by linking the international political economy with the hermeneutics of sacred, legal, and educational texts, and literary criticism, but she rarely moved beyond the realm of literary criticism. The validity of her critiques of Foucault and Deleuze can be questioned by referring to their original works.این مقاله به نقد و بررسی کتاب <em>آیا فرودست میتواند سخن بگوید</em> اختصاص دارد. پرسش محوری این است که اسپیواک چگونه نظریۀ ایدئولوژی و واسازی را در مطالعات فرودستان بهکار میگیرد؟ دو پرسش فرعی مقاله نیز چنین است: چه نقدهایی بر رویکرد اسپیواک میتوان وارد کرد؟ ترجمۀ فارسی اثر تا چه میزان با متن اصلی انطباق دارد؟ در پاسخ، معتقدیم که اسپیواک در چهارچوب مطالعات تاریخ از پایین، یا تاریخ مردم عادی، به واسازی تاریخنگاری دست میزند. موضوع محوری او نقد نظام نشانگانی فرودستساز است. او مفاهیمی چون نظریۀ ایدئولوژی و آپاراتوس را درکنار مفاهیمی چون هویت تفاوتبنیاد بهکار میبرد و روانکاوی گراماتولوژیک و اقتصاد سیاسی را با هم پیوند میدهد. این نقطۀ قوّت کار اوست. اما نقدهای جدیای نیز به پروژۀ او وارد است. برای نمونه، اسپیواک با اعلام ناتوانی فرودست در سخنگفتن و نیاز او به نمایندگیشدن راه تغییر و رهایی را مسدود میسازد. او با پیروی از ندای دریدا برای بهسخندرآوردن فرودست از طریق نیروی مبهم درون خودمان راه نوعی شهود خلسهآور را میگشاید که به کارِ آزادگذاری نیروی خیال و ذوق زیباییشناختی میآید. اسپیواک میخواست از طریق پیونددادن اقتصاد سیاسی بینالملل با هرمنوتیک متون مقدس، متون حقوقی و آموزشی و نقد ادبی مطالعات فرودستان را به نظریهای عمومی بدل کند، اما بیشتر در همان قلمرو نقد ادبی حرکت کرده است. همچنین، ضمن تطبیق ترجمۀ فارسی با متن اصلی، پیشنهادهایی برای بهبود ترجمه ارائه کردهایم. روش تحلیل بهکار بستهشده در این مقاله تفسیر انتقادی با رویکرد تطبیقی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8289_dca3ed4e6a152dc5dc0ffbe6dc6c6a8e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023Critical Discourse Analysis on the Movie "Flying Over the Cuckoo's Nest"تحلیل گفتمان انتقادی فیلم پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته371392829010.30465/crtls.2021.34665.2117FAمهران سهراب زادهدانشیار جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، دانشکدۀ علوم انسانیآزاد امیدواردانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، دانشکدۀ علوم انسانیندا خدا کرمیان گیلاندانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، دانشکدۀ علوم انسانیJournal Article20220531This study examines the critical discourse of the film “<em>Flying over a Cuckoo's Nest”</em>. The present study is a descriptive and analytical study and the Fairclough critical discourse analysis approach has been used for analysis. The theories of Fairclough, Foucault, and Goffman have also been used in this research. Research findings show that there are four discourses in the movie “<em>Flying Over the Cuckoo's Nest”</em>. The first discourse is discipline. Discipline is applied to the mentally ill through members of the mental hospital. The second discourse is the deconstructive discourse in which mental patients within the hospital oppose the structures that exist in the mental hospital. The third discourse is motivational discourse. The film also shows that the mentally ill are stigmatized by the mental hospital, the family, and ultimately members of society, and finally, the discourse of power is seen in the film, power being imposed on the mentally ill by hospital members. Among the most prominent characters in this film are Nurse Rachd, who is a symbol of power, and Murphy who is a symbol of freedom and liberation, and in fact the main protagonist of the film, who intends to free the mentally ill and, according to Foucault, insane people from disciplinary institutions.نگارندگان در این پژوهش گفتمان انتقادی فیلم <em>پرواز بر فراز آشیانۀ فاخته</em> را بررسی کردهاند. این پژوهش مطالعهای توصیفی و تحلیلی است و از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف برای تجزیهوتحلیل استفاده شده است. همچنین، در این پژوهش از نظریههای فرکلاف، فوکو، و گافمن استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که چهار گفتمان در فیلم <em>پرواز </em><em>بر فراز آشیانۀ فاخته</em> وجود دارد: اولین گفتمان انضباط است؛ انضباط از طریق اعضای بیمارستان روانی بر بیماران روانی اِعمال میشود؛ گفتمان دوم، گفتمان ساختارشکنی است که بیماران روانی در بیمارستان با ساختارهایی که در بیمارستان روانی وجود دارد مخالفت میکنند؛ گفتمان سوم، گفتمان انگزنی است. همچنین، در فیلم نشان داده شده است که بیمارستان روانی، خانواده، و درنهایت افراد جامعه به بیماران روانی انگ زدهاند و درنهایت گفتمان قدرت نیز در فیلم بهچشم میخورد، قدرت ازسوی اعضای بیمارستان بر بیماران روانی تحمیل میشود. از برجستهترین شخصیتهای این فیلم پرستار راچد و مکمورفی است که پرستار راچد نماد قدرت است و مورفی نماد آزادی و رهایی و درواقع قهرمان اصلی فیلم است که قصد دارد بیماران روانی، و بهقول فوکو دیوانگان، را از زیر سلطۀ نهادهای انضباطی برهاند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8290_982ed3aba0deb25ea57cd31a35a3a70b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critique on the Book “Art of Cloth Weaving in the Qajar Era”نقدی بر کتاب هنر پارچهبافی در دورۀ قاجار393410829110.30465/crtls.2021.36475.2255FAملیحه صالحیه یزدیکارشناسی ارشد هنر اسلامی، گرایش مطالعات تطبیقی، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانزینب صابردانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20220530 <br />As an original and traditional art in the Qajar era, the art of textile weaving has been of high importance. The book <em>"The Art of Textile Weaving of the Qajar Era"</em>, written by Zohreh Rouhfar, addresses this art. The book has been published by Armanshahr Publications in 2012. Therefore, the present paper deals with the content and formal critique of the book. With an analytical view in her book, the author introduces different types of textiles of the Qajar era and mentions their characteristic features by classifying the fabrics. According to the content critique and analysis made by this paper, it is shown that the author adopts an analytical view in describing the works based on primary sources. Moreover, her academic approach to the systematic classification of different types of textiles makes the book a reliable research source in the field of art of the textile design industry. However, ignorance of some headlines and failure to provide sufficient documentation and persuasive analysis can be considered as the weaknesses of the book. Finally, weaknesses of the book, such as the lack of visual resources, the inclusion of black and white images at the end of the book, and flaws in the layout and editing of the content are discussed in the section on formal analysis and critique.هنر پارچهبافی بهمنزلۀ هنری اصیل و سنتی در دورۀ قاجار از اهمیت شایانی برخوردار بود. کتاب <em>هنر پارچهبافی در دورۀ قاجار</em>، تألیف زهره روحفر، به این موضوع اختصاص دارد. این کتاب در ۱۳۹۱ در انتشارات آرمانشهر بهچاپ رسید. در این مقاله این کتاب از لحاظ محتوایی و فرمی نقد میشود. مؤلف در این کتاب با نگاه تحلیلی انواع منسوجات دورۀ قاجار را معرفی میکند و با طبقهبندی پارچهها ویژگیهای شاخص آنها را برمیشمارد. در نقد و تحلیل محتوایی نشان داده میشود که نگاه تحلیلی نویسنده در توصیف آثار با استناد به منابع دستاول است. همچنین، رویکرد علمی او در طبقهبندی اصولی از انواع منسوجات این کتاب را درجایگاه منبع پژوهشی معتبری درزمینۀ هنر صنعت طراحی و تولید پارچه قرار میدهد. البته غافلماندن از برخی بخشها و ارائهنکردن مستندات کافی و تحلیلهای قانعکننده در آنها را میتوان از نقاط منفی کتاب دانست. در بخش تحلیل و نقد فرمی نیز نقاط ضعف کتاب درخصوص کمبود منابع تصویری، درج تصویرهای سیاه و سفید در انتهای کتاب، ایرادهای صفحهآرایی، و ویراستاری مطالب بررسی میشود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8291_a489936d26ee4b1ad0148bab078b6fb3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critical Review on the Book “Qajar Tilework”نقد و بررسی کتاب کاشیکاری قاجار411436829310.30465/crtls.2022.38852.2415FAمرضیه قاسمیاستادیار پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانسکینه خاتون محمودیاستادیار پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20220605Qajar tilework incorporates a wide arena that is inseparable from the architecture of this era. Tile medium has been used in different forms and techniques during the art history of Iran; however, the Qajar era is of greater significance regarding the large number of works produced and the related innovations occurred in this field. The book “<em>Qajar Tilework”</em> is a field study of this art medium dealing with the neglected status of Persian tiles during the relatively long reign of the Qajars in Persian culture and architecture. This book is a unique and pioneering study in terms of presenting various pictures under one categorization, and describing the visual and aesthetic features of Qajar tiles and monuments; yet facing with some deficiencies which have been identified and should be corrected for future publication. Mere consideration of the tiles which are only visible in remained historic buildings and complexes, and consequently ignoring the study of extant samples in the present, available collections and achieves; disregarding the whole field of inscriptions (tiles with calligraphic scripts); conceptual misunderstanding between motif and theme; and not using up-to-date sources, while leaving out some authoritative, original ones are among the major shortcomings and defects of the book.کاشیکاری عصر قاجار حوزهای است با دامنهای گسترده و کاربردی که بخشی جداییناپذیر از پیکرة معماری این دوره بهشمار میآید. رسانة کاشی در ادوار مختلف تاریخ هنر و صناعت ایران همواره در اشکال و با فنون مختلف مورداستفاده بوده، اما عصر قاجار را باتوجهبه کمیت و برخی نوآوریهای فنی باید نقطة عطفی در اعتلای هرچه بیشتر این هنر دانست. کتاب <em>کاشیکاری قاجار</em> پژوهشی است مستقل و تصویرمحور که مؤلفِ آن بهنوعی در جبران کمبود و فقر منابع موجود در این حوزه برآمده و با رویکردی تاریخی و توصیفی، جایگاه مغفول این رسانه را در معماری و فرهنگ ایران بررسی کرده است. این کتاب از منظر ارائة نمونهتصاویر فراوان (پژوهش میدانی) درقالب یک مجموعه و شرح و توصیف شاخصههای بصری و زیباییشناختی کاشیهای قاجاری و معرفی ابنیة تاریخی اثری است پیشگام و کمسابقه؛ درعینحال، با نواقص و کاستیهایی نیز روبهروست. صِرف توجه به کاشیهایی که فقط در مطالعات میدانیِ نویسنده مشاهده شده و امروزه وجود دارند و متعاقباً غفلت از مطالعة نمونههای تاریخیای که در منابع تصویری و مجموعهها و آرشیوها ثبت شده، نادیدهگرفتن کاشیهای کتیبهدار (حوزة کتیبهنگاری)، ابهام مفهومی در تفکیک و تمایز نقش و مضمون در بخش مربوط به تقسیمبندی نقوش، و روزآمدنبودن و ازقلمافتادن برخی منابع ازجمله کاستیهای کتاب است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8293_ed0dff058c5901a48b22c3443c5a8e7e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165022820221023A Critique on the Book “Introduction to Traditional Arts (3)”نقدی بر کتاب آشنایی با هنرهای سنتی (3)437455829410.30465/crtls.2021.36190.2229FAمهران هوشیاردانشیار گروه هنراسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایرانJournal Article20220505Writing and introducing university resources to improve the academic level of students is one of the most important tasks of university teachers. Meanwhile, disciplines such as handicrafts and Islamic arts, which were approved by the Cultural Revolution Council after the revolution as a discipline appropriate to Iranian-Islamic culture, have felt this shortcoming more than other disciplines of humanities and arts. Over the last two decades, some professors, in sporadic activities without comprehensive supervision, have written educational texts and books to alleviate some of the burden of this problem. In the meantime, scientific critique and analysis of textbooks will be one of the effective ways to guide the writing of authentic, credible and acceptable sources.<br />In this article, an attempt is made to introduce the book "Introduction to Traditional Arts (3)" and to critique it in terms of its formal structure and content analysis. The result of this critical view shows that inattention to new research methods, carelessness in the method of writing, repetition of content based on previous texts and similar sources, and finally a superficial look at concepts that require an approach based on Content analysis, does not place this book for students to use in the field of authoritative academic resources.تألیف و معرفی منابع دانشگاهی با هدف ارتقای سطح علمی دانشجویان یکی از مهمترین وظایف مدرسان دانشگاه است. دراینمیان، در رشتههایی چون صنایع دستی و هنرهای اسلامی، که پس از انقلاب بهمنزلۀ رشتهای متناسب با فرهنگی ایرانی ـ اسلامی موردتأیید شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفت، این کمبود بیش از دیگر رشتههای علوم انسانی و هنر احساس شده است. طی دو دهۀ اخیر برخی از استادان در فعالیتهایی پراکنده و بدون نظارتی جامع، اقدام به نگارش متون آموزشی و کتابهایی کردند تا بخشی از بار این معضل را سبک کنند. دراینمیان، نقد علمی و تحلیل کتابهای آموزشی یکی از راههای مؤثر بهمنظور راهنمایی برای نگارش منابعی اصیل و با اعتبارسنجی و پایایی قابلقبول خواهد بود. در این مقاله تلاش میشود کتاب <em>آشنایی با هنرهای سنتی</em> <em>(3)</em> معرفی و بهلحاظ ساختار شکلی و تحلیل محتوا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نتیجۀ این نگاه انتقادی نشان میدهد که بیتوجهی به روشهای نوین پژوهش، بیدقتی در شیوۀ نگارش، تکرار محتوای مطالب براساس متون پیشین و منابع مشابه، و درنهایت نگاه سطحی به مفاهیمی که نیازمند رویکردی مبتنیبر تحلیل محتوا بودند، این کتاب را برای استفادۀ دانشجویان در حوزۀ منابع معتبر دانشگاهی قرار نمیدهد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8294_9610a6d871b3d3463b55cf710812063c.pdf