پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823Motahhari’s Attitude to the Science and Religion:
A book reviewنقد و بررسی کتاب رویکرد استاد مطهری به علم و دین1111187FAعبدالرزاق حسامیفردانشیارفلسفه، دانشگاه امام خمینیJournal Article20140313Abstract: <br />The relation between science and religion is one of the most important issues that is discussed in the philosophy of science and the philosophy of religion and it is regarded in two fields: the human demand to both of them and the confrontation of their propositions in describing the laws of nature. This issue was not out of the domain of the deeply assessing of Motahhari and his dealing with it can be traced in his books; the work that has been done by <em>Motahhari’s attitude to the science and religion</em>. In this book, writer tries to present Motahhari’s view on the issue according to his books. He has discussed it in two ways: the relation between science and faith and emphasis on human’s demand to both of them and the conflict between science and religion. Religion, in his view, is fixed and certain while science is variable and uncertain. The target of this article is to review the book and to suggest some revisions for itیکی از موضوعات بسیار مهم مطرح در فلسفۀ علم و فلسفۀ دین، نسبت میان علم و دین است. این نسبت در دو حوزه مورد توجه قرارمیگیرد: نیاز انسان به هر دو و تقابل میان گزارههای آن دو در توصیف قوانین طبیعت. این مسئله از حوزۀ بررسی عمیق استاد مطهری بیرون نبودهاست؛ چنانکه میتوان اشتغال بدان را در آثار ایشان ردیابی کرد و این کاری است که در کتاب <em>رویکرد استاد مطهری به علم و دین</em> انجام شده است.<em> </em>نویسنده در این اثر کوشیده است با استفاده از آثار استاد، دیدگاه ایشان را در باب نسبت میان علم و دین بیان کند. این مسئله در اندیشۀ استاد به دو صورت بحث شدهاست: یکی نسبت علم و ایمان و تأکید بر نیاز انسان به هر دو و دیگری مسئلۀ نزاع علم و دین. از نظر استاد، دین ثابت و قطعی، و علم متغیّر و نسبی است. در این مقاله، هدف نقد و بررسی این کتاب و طرح برخی نکات پیشنهادی برای اصلاح آن است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1187_7c04798b7c43bc6f489d6c5bdcf2f248.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823The natural look at mysticism
(critic and consideration of mysticism and philosophy book)نگاه طبیعی به عرفان نقد و بررسی کتاب عرفان و فلسفه13451188FAسیدحسین حسینیعضو هیئت فلسفة دین، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20140122The purpose of this essay is orientation and critic consideration of mysticism and philosophy book written by Walter Trance Stace. After reference to the purpose , method , background and his procedure, he is planning to product a modern plan . According to a specific investigatory plan .first ,Stace is engaging in assumptions and definition of essential terms to build the way for central point of the book meant characteristic and mutual sides of introvert and extrovert mystical experiences. Then , with presentation of objection reasons of mystical circumstances about being subjective and objective mystical experiences he reaches three theories to investigate justified reasons of pantheism in the the fourth chapter. Next chapter refers to relevant affairs of mysticism , and analyses them from its point of view and theorizes ; ie relation of mysticism and logic , mysticism and language , mysticism and survival of ego.Finally ,last chapter can be considered as a summation of his argument . In this manner , in this essay , after general introduction of this book and a review of main chapter ,we are going to be engaged in analysis of form- formal and content – scientific dimentions during 2 chapters and in each chapters we discuss about advantages and disadvantages .هدف این مقاله<sup>1</sup> معرفی و نقد و بررسی اجمالی <em>عرفان و فلسفه</em> اثر والتر ترنس استیس است. او در این کتاب پس از اشاره به هدف، شیوه، پیشینه، و روش کار خود درصدد پیافکندن طرحی نو است. استیس، بر اساس یک برنامة پژوهشی مشخص، نخست به مفروضات و تعریف اصطلاحات لازم میپردازد تا زمینه برای نقطة ثقل کتاب، یعنی ویژگیها و وجوه مشترک تجربههای عرفانی آفاقی و انفسی، فراهم گردد؛ سپس با طرح دلایل عینیتِ احوال عرفانی در خصوص ذهنی و عینی بودن تجربة عرفانی به سه نظریه میرسد تا در فصل چهارم به بررسی دلایل توجیه وحدت وجود بپردازد. سه فصل بعدی کتاب دربارۀ مسائل مرتبط با عرفان است، و نویسنده از زاویة دید خود آنها را تحلیل کرده و دست به نظریهپردازی زده است. این سه فصل عبارتاند از نسبت عرفان و منطق، نسبت عرفان و زبان و نسبت عرفان با بقای نفس. فصل آخر کتاب را نیز میتوان جمعبندی مباحث بهحساب آورد. <br />بدین ترتیب، در این مقاله، پس از معرفی کلی اثر و مروری بر سرفصلهای اصلی، طی دو فصل به تحلیل ابعاد شکلی ـ صوری و ابعاد محتوایی ـ علمی آن میپردازیم و در هر فصل از امتیازات و کاستیهای مورد نظر بحث خواهیم کرد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1188_1a0e524becd01e19f67e7c599322c331.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823Recognition of Philosophical Hermeneutics Statements: A Review and Critiqueبازشناسی گزارههای هرمنوتیک فلسفی و بررسی و نقد آن47661239FAفرهاد زیویاراستادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانیاحسان شاکری خوئیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانیامیر اعتمادی بزرگکارشناس ارشد علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20140406Dependence of humanities and social studies and research on methodological patterns has become a requirement in the field of humanities. Various influential schools, beliefs, and thinkers in the field are studying and researching with this concern in mind. One of these methodological patterns is the qualitative interpretative method and hermeneutics method in particular. This method, which is divided into several kinds and types, has found many advocates and believers in social and humanities, and even religious and doctrinal, studies. In the intellectual-epistemic environment of Iran, too, some authors have proposed the application of this method in religious and theological studies, and, of course, have encountered many scientific-epistemic controversies and challenges in the course. In this paper, while explaining the evidence of philosophical hermeneutics, a critical view of this method will be presented. Philosophical hermeneutics has been criticized from two perspectives which include intra-hermeneutic and extra-hermeneutic criticism. Intra- hermeneutic criticism refers to the controversy set forth by some beliefs and individuals that support hermeneutics. Extra-hermeneutics criticism is the explanations of philosophical hermeneutics objections from the point of view of the currents and individuals who have evaluated this method outside the framework of hermeneutics.چکیده <br />ابتناء مطالعات و پژوهشهای انسانی و اجتماعی بر الگوهای روششناختی یکی از ضرورتهای حوزة علوم انسانی در حال حاضر شده است. مکاتب، نحلهها و متفکران مختلف و تأثیرگذاری در این حوزه با دغدغة یادشده به مطالعه و تحقیق اشتغال دارند. یکی از این الگوهای روشی، روشهای کیفی، تفهمی و به طور خاص روش هرمنوتیک است. این روش که به انواع و اقسام مختلفی تقسیم میشود، طرفداران و قائلین زیادی در مطالعات اجتماعی و انسانی و حتی اعتقادی و دینی پیدا کرده است. در فضای فکری ـ معرفتی ایران نیز برخی از نویسندگان کاربست این روش را در مطالعات دینی و کلامی مطرح نمودهاند که البته با مناقشات و چالشهای علمی ـ معرفتی فراوان مواجه شدهاند. در مقالة حاضر ضمن تبیین ادلة هرمنوتیک فلسفی، با نگاهی انتقادی به این روش امعان نظر خواهد شد. هرمنوتیک فلسفی از دو زاویه نقد شده است که عبارتاند از: نقدهای درونهرمنوتیکی و برونهرمنوتیکی. مقصود از نقد درونهرمنوتیکی، مجادلاتی است که برخی از نحلهها و اشخاص قائل به هرمنوتیک طرح نمودهاند. نقدهای برونهرمنوتیکی، بیان ایرادات هرمنوتیک فلسفی از دیدگاه جریانها و اشخاصی است که خارج از چهارچوب هرمنوتیک به ارزیابی این روش پرداختهاند. <br />کلیدواژهها: هرمنوتیک، هرمنوتیک فلسفی، نسبیت، فهم، تاریخ و سنت، مفسر.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1239_6c18359df9ebd2db48b493f0854f244d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823An Introduction, Critique and Review of A Descartes Dictionaryمعرفی، نقد، و بررسی کتاب فرهنگ فلسفة دکارت67851240FAسیدمصطفی شهرآیینیاستادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریزJournal Article20140303As the title suggests, the present paper aims to provide an introduction, critique, and review of <em>A Descartes Dictionary</em> written by John Cottingham and translated by Ali Afzali. John Cottingham, Descartes scholar and translator of Descartes works, has written this book entitled <em>A Descartes Dictionary </em>in 1993 which has been published by Blackwell Publishing. The book has been translated into Persian by Doctor Ali Afzali, translator of <em>Objections and Responses</em> in 1390 and has been published by the Institute of Wisdom and Philosophy Publishing. In the spring of 1391, this book was named the selected work of the twentieth round of the Season’s Book Award. The author intends to present a brief biography of the author of the book initially in the introduction to this paper, followed by a brief introduction, review and critique of the book itself, and finally, before going to main part of the paper, a briefly introduction to the translator. The review and critique of the Persian translation of this philosophical dictionary that constitute the main part of the paper has been organized in the two parts of form and content. First, the translation will be reviewed and evaluated from the point of view of form and morphology and in the second part we will take a look at it in terms of content and professional aspects.در مقالة پیش رو ــ چنانکه از عنوانش پیداست ــ میخواهیم به معرفی، نقد، و بررسی <em>فرهنگ فلسفة دکارت</em>، نوشتة جانکاتینگم و با ترجمة علی افضلی بپردازیم. جان کاتینگم، دکارتشناس و مترجم آثار دکارت، این کتاب را با عنوان <em>A Descartes Dictionary</em> به سال 1993 نوشته و انتشارات Blackwell آن را منتشر کرده است. این کتاب را دکتر علی افضلی، مترجم <em>اعتراضات و پاسخها</em>، به سال 1390 به فارسی برگردانده و انتشارات مؤسسة حکمت و فلسفه منتشر کرده است. در بهار 1391، این کتاب اثر برگزیدة بیستمین دورة جایزة کتاب فصل معرفی شد. نویسنده قصد دارد، در مقدمة مقاله، نخست معرفی اجمالی از نویسندة کتاب ارائه دهد و در ادامه به معرفی و نقد و بررسی اجمالی خود کتاب بپردازد، و سرانجام پیش از ورود به بخش اصلی مقاله، مترجم کتاب بهاجمال معرفی شود. نقد و بررسی ترجمة فارسی این فرهنگ فلسفی که بخش اصلی مقاله را به خود اختصاص میدهد، در دو بخش صوری و محتوایی تنظیم شده که نخست از جنبة صوری و شکلی به نقد و ارزیابی میپردازیم و در بخش دوم ترجمه را از منظر محتوایی و تخصصی بررسی میکنیم.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1240_3c381804bc20b0f2925af674b4dd633e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823Heidegger: Through Phenomenology to Thought:
A critical assessmentنقد و بررسی کتاب هیدگر، از طریق پدیدارشناسی به سوی تفکر871031189FAمحمدجواد صافیاندانشیار دانشگاه اصفهانJournal Article20130929Heidegger: <em>Through phenomenology to Thought</em> is the first interpretative- analytic work in English language and it is the only work in this language that contains an introduction by Heidegger that has written as answer to author's questions. Author`s method is analytic interpretation and at the same time sympathetic of Heidegger's thought according to 30 works of him contain the books and essays belong to different periods of his thought. Author sometimes, however rarely, critics Heidegger's points of wives. <br /> The book has 768 pages and is written by a flaunt prose. <br />Author himself has made English proper equal words for some Heidegger`s artificial <br />Words . Richardson`s analysis is consistence and has a defined direction and it is useful and instructive for readers who know Heidegger `philosophy not so much. The book is a specialist analysis and at the same time explanatory work about Heidegger`s thought.کتاب <em>هیدگر، از طر</em><em>یق پدیدارشناسی به سوی تفکر</em> اولین اثر تفسیری ـ تحلیلی سیر تفکر هیدگر به زبان انگلیسی و تنها اثر به این زبان است که حاوی مقدمهای است از هیدگر که در جواب پرسشهای نویسنده از او نگاشته شده است. روش نویسنده تفسیر تحلیلی و همدلانۀ تفکر هیدگر بر اساس سی اثر اعم از کتاب و مقاله از دورههای مختلف اندیشۀ اوست. نویسنده در عین حال گاهی هرچند بهندرت به نقد اندیشههای هیدگر نیز پرداخته است. کتاب در حجمی بالغ بر 768 صفحه با نثری روان و سلیس و استوار نگاشته شده است. <br />نویسنده خود برخی معادلهای انگلیسی را به ازای واژگان بعضاً ابداعی هیدگر برساخته که عمدتاً مفید معنای اصلی کلمه است. تحلیلهای ریچاردسون درکل منسجم و دارای خط سیر مشخصی است و برای خوانندگانی که با تفکر هیدگر آشنایی مقدماتی دارند میتواند بسیار مفید و آموزنده باشد. کتاب درمجموع یک تحلیل تخصصی و در عین حال روشنگر از سیر تفکر هیدگر است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1189_e7fcaccbd6bbc08c3a3a138c6e591aea.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823Evaluating the Persian translation of Gilles Deleuze’s Nietzsche and Philosophy
By leyla Kuchakmaneshنقد ترجمۀ کتاب نیچه و فلسفه1051191190FAمحمدتقی طباطبائیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانیشاهو رحمانیکارشناس ارشد فلسفهJournal Article20140925According to the enormous number of philosophical translations into Persian we see nowadays, it is completely required to rethink the primarily requirement, a translator should have to translate a philosophical text, specially, when it comes to the translation of classical texts. Fulfilling this task, we have considered the translation of Gilles Deleuze’s <em>Nietzsche and Philosophy</em> by Leyla Kuchakmanesh as an instance to see the advantages and deficiencies it has comparing to the general remarks we already had in the introduction of the paper. As an overall evaluation, it could be said that the translation lacks many of general criteria a well translated classical text of philosophy must have. Finally, it should be noticed that the Persian translation is a translation of the English translation of the original French text made by Hugh Tomlinson.با توجه به حجم گستردۀ ترجمۀ آثار فلسفی به زبان فارسی، در این مقاله با بررسی یکی از ترجمههای کلاسیک فلسفی در نظر بوده تا نخست، با ذکر برخی معیارهای کلیِ نادیدهگرفتهشده در این دست کارها، نقدی عمومی بر روند کلی ترجمههای فلسفی بیان شود و سپس بر اساس معیارهای دادهشده در این نقد به طور خاص ترجمۀ <em>نیچه و فلسفه </em>ژیل دلوز از سوی خانم لیلا کوچکمنش بررسی شود. در یک جمعبندی کلی میتوان گفت متأسفانه این اثر فاقد معیارهای لازم برای ترجمۀ یک اثر کلاسیک فلسفی است. در طول مقاله نیز کوشیدهایم تا همین کاستیها را نشان دهیم.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1190_5fec1eb61c313f512281e2e38e00f751.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650143120140823Scrutiny of The An Introduction to Medieval philosophy,
Basic Conceptنقد و بررسی کتاب مقدمهای بر فلسفۀ قرون وسطی1211321191FAعبدالله غلامرضا کاشیاستادیار دانشگاه فرهنگیانJournal Article20131113This book is a report on some of the fundamental concepts of philosophy such as faith, revelation, God, self, transcendence and so on, from the view point of Anselm and Thomas Aquinas and other great scholars of medieval ages. The writer has mostly focused on historical roots of the phenomena and using perspectives of ancient Greek philosophers indicated how Christian scholars have applied these ideas to construct a strong rational foundation for religious teachings of Christianity. He not only does not consider the medieval ages to be an end to philosophical approaches but believes that their thoughts has brought about flourishing and nurturing of intellectual and philosophical streams of Renaissance, just like the way ancient Greek philosophers have impacted upon medieval ages. He utterly supports efficacy of studying and contemplation of philosophy of medieval ages.<em>مقدمهای بر فلسفۀ قرون وسطی</em> گزارشی است دربارۀ بعضی از مفاهیم بنیادین فلسفه، مثل ایمان و وحی، خدا، استعلائیات، نفس و ... نزد برخی از اندیشمندان برجستۀ سدههای میانی، همچون آنسلم و توماس آکویناس. نویسندۀ اثر در اغلب مباحث، ضمن اشاره به ریشههای بحث در دورۀ باستان، نشان داده است که چگونه عالمان مسیحی با بهرهگرفتن از دیدگاههای فیلسوفان بزرگ یونانی در راستای ایجاد مبانی مستحکم و عقلانی برای آموزههای دینی مسیحیت تلاش کردهاند. وی سدههای میانی را نهتنها دوران انقطاع رویکردهای فلسفی نمیداند، بلکه بر این باور است که همانگونه که اندیشههای یونانیان زمینهساز شکوفایی فکری در قرون وسطی شد، تفکرات اندیشمندان آن دوران نیز سبب پیدایش و بالندگی جریانهای فکری و فلسفی دورۀ رنسانس شد. ایشان با جدیت از سودمندی مطالعه و بررسی فلسفۀ قرون وسطی دفاع میکند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1191_91d809882b1834ebf72da0aef75f9ca8.pdf