پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Iranian EFL Teachers’ Perspectives about
Prospect One’s Intercultural Competence Developmentپرورش توانش بینافرهنگی کتاب در پراسپکت یک بر اساس دیدگاه معلمان زبان انگلیسی به منزلة زبان خارجی1211815FAمحمد احمدیصفااستادیار زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینامجتبی فراهانیکارشناسیارشدآموزشزبانانگلیسی،بوعلیسیناJournal Article20150623Abstract <br />The present study aimed at investigating the Iranian EFL teachers’ perspectives on the Intercultural Competence development potentiality of an Iranian ELT textbook named “Prospect One”. To this end, 70 teachers were chosen for answering a researcher-made questionnaire, 22 of whom participated in the interview. The findings revealed that the evaluated textbook lacked the necessary potential for developing Intercultural Competence. Interview results showed that (a) both previous Iranian ELT textbooks and the current one demonstrated a weak performance for developing Intercultural Competence; (b) the current book lacked intercultural objectives; (c) with regard to its cultural and intercultural features, students did not consider the current book to be appropriate; (d) different tasks in the book did not intend to reinforce Intercultural Competence; and (e) the lack of foreign language culture and other cultures’ introduction, fanatical and dogmatic views on human relations, and over-nativization were among the major pitfalls of the <em>Prospect One</em>.هدف از مطالعة حاضر بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در خصوص توان بالقوة یکی از کتب ملی آموزش زبان انگلیسی به نام <em>پراسپکت یک</em> در پرورش «توانش بینافرهنگی» دانشآموزان مقطع اول متوسطه است. 70 معلم با سابقة تدریس کتاب مزبور از طریق روش نمونهگیری دردسترس برای پاسخگویی به پرسشنامهای محققساخته انتخاب شدند؛ علاوه بر این، 22 نفر از آنان در مصاحبهای نیمهساختاریافته شرکت کردند. نتایج نشان داد که کتاب مورد نظر فاقد توان بالقوة لازم در پرورش توانش بینافرهنگی است. همچنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که: الف) هم کتابهای پیشین و هم کتاب پیش رو به لحاظ پرورش توانش بینافرهنگی عملکرد ضعیفی دارند؛ ب) کتاب مورد نظر فاقد اهداف بینافرهنگی است؛ ج) عملکرد کتاب به لحاظ ویژگیهای فرهنگی و بینافرهنگی از دیدگاه دانشآموزان مقبول نیست؛ د) فعالیتهای این کتاب توانش بینافرهنگی را تقویت نمیکند؛ و هـ) از نقاط ضعف اصلی این کتاب معرفی نکردن فرهنگ زبان خارجی مورد نظر و سایر فرهنگها، نگرش بسته و متعصبانه به روابط بینانسانی، و بومیسازی افراطی است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1815_775c3867f754f18c66edbef6bbbd77b2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023A Critique of Prospect 1 in the Light of Developmental, Individual-Differences, Relationship-Based Modelبررسی و نقد کتاب انگلیسی پایة هفتم از دیدگاه مدل تحولی ـ تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط23381816FAرضا پیشقدماستاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسیزهرا رستمیدانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فردوسیJournal Article20150613It is crystal clear that stepping stones of each educational system hinge on its books and educational materials. That is why many teachers and scholars try to criticize and improve the school books. The present paper aims at criticizing and analyzing English book in 7<sup>th</sup> grade of middle school in Iran. Based on the Developmental, Individual-differences, Relationship-based Model (DIR) and Emotion-based Language Instruction, the researchers attempted to conduct interviews with a number of 7<sup>th</sup> grade students to pin down the amount of their interests and satisfactions with the vocabularies and images of this book. In this interview, 60 students of 7<sup>th</sup> grade were asked to elaborate on the level of their interests to learn the book. Furthermore, 10 English language teachers were interviewed to express their emotional reactions to the vocabularies. The results of the study indicated that neither the students nor the teachers were emotionally satisfied with the book. Finally, the results were discussed and some suggestions were made in the context of English language learning and materials development.کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان در هر نظام آموزشی است و در ایران نیز یکی از مهمترین نقشها را در برنامة درسی ایفا میکند. در این مطالعه میکوشیم به صورت کیفی نقش کتاب انگلیسی پایة هفتم را در کیفیت یادگیری دانشآموزان بررسی کنیم. ارزیابی صوری، ارزیابی محتوایی، بررسی ایجاد حس هیجانی با زبان، و میزان رضایتمندی دانشآموزان و معلمان پایة هفتم از کتاب مذکور از جمله اهداف این تحقیق است. از این رو، از 60 دانشآموز کلاس هفتم و 10 معلم زبان انگلیسی پایة هفتم مدرسة دخترانة دولتی بعثت در شرق تهران خواسته شد تا در مصاحبهای در این خصوص شرکت کنند. نتایج مصاحبهها حاکی از عملکرد ضعیف کتاب در ایجاد حس هیجانی با واژگان و تصاویر است. در پایان، راهکارهایی برای ارتقای سطح کیفی و حس هیجانی واژگان و تصاویر کتاب جدیدالتألیف پایة هفتم ارائه کردهایم.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1816_b9c9048ea4f1646f5d0eb6ebcef8ea27.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Investigating the cultural and identity parameters in the seventh grade English language textbook (Prospect 1)بررسی و نقد مؤلفههای فرهنگی و هویتی کتاب انگلیسی دورة اول متوسطه (هفتم)39521817FAسعید رضاییاستادیار مرکز زبانها و زبانشناسی، دانشگاه صنعتی شریفاشکان لطیفیدانشجوی ارشد آموزش زبان انگلیسی، صنعتی شریفJournal Article20150703 <br />Abstract <br />The present study investigates the cultural and identity parameters manifested in the seventh grade English language textbook (Prospect 1) at Iranian schools. The primary focus of the study was on the characters, locales, apparel, foods, drinks, and professions presented in the book. The analysis of this textbook was based on content analysis, interview with 8 teachers and 12 domain experts in language teaching who had taught and analyzed the book respectively. The results of this analysis showed that the authors of the book were not successful enough in communicating and manifesting the cultural points in the book. The whole book was designed based on the Iranian local culture, as explicated by the Iranian Ministry of Education,shying away from the international cultural points. In addition, most of, if not wholly, cultural and identity issues of Tehran were highlighted and the parameters of other ethnicities and cultures were marginalized or totally neglected. Based on the findings achieved, some guidelines are provided at the end of the paper.<em>مقالة حاضر کتاب انگلیسی دورة اول متوسطه (هفتم)</em> را از منظر مؤلفههای فرهنگی و هویتی شامل اسامی اشخاص، اماکن، پوشش، غذا، نوشیدنیها، و مشاغل بررسی می<strong></strong>کند. این کتاب بر اساس روش تحلیل محتوایی، مصاحبه و گفتوگو با 8 معلم که کتاب حاضر را تدریس کردهاند و 12 نفر متخصص حوزة آموزش زبان بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که مؤلفان نتوانستهاند به اندازة کافی به مؤلفههای فرهنگی توجه کنند. کتاب حاضر به صورت کلی متمرکز بر فرهنگ بومی ایران است و نمونههایی از فرهنگ جهانی در آن دیده نمیشود. نکتة دیگر آنکه فقط مسائل فرهنگی و هویتیِ تهران در این کتاب منعکس شده و خصیصههای فرهنگی سایر مناطق ایران در آن نادیده گرفته شده است. بر همین اساس، در پایان این مقاله راهکارهایی برای بهبود این کاستیها ارائه شده است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1817_235573ffe1add9dd831fc86753ec914a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Text Analysis of Prospect 1 Based on Halliday’s Systemic Functional Grammarبررسی و نقد کتاب زبان انگلیسی هفتم بر مبنای دستور نقشگرای نظاممند هلیدی53681818FAاحمد رمضانیاستادیار پژوهشکده کودکان استثناییآتوسا رستمبیک تفرشیاستادیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20150513 <br /> Abstract <br /> <br />The present study is conducted to analyze Prospect 1 (7<sup>th</sup> grade) according to functional approach. So, different processes will be categorized and compared based on the experiential metafunction introduced in systemic functional grammar (Halliday and Matthissen, 2014). The research follows a descriptive-analytic method. The text of the book (instructions, conversations, and lessons) is classified into six process types including material, mental, relational, behavioral, verbal and existential. Then, the usage pattern of each will be demonstrated. For a better comparison the book is divided into four parts (each consisting of two lessons, exercises and the review). The results show that among 509 processes in the book, relational (36 %) is the most frequent one. The percentage frequencies of other processes are as follows: material (27%), behavioral (19%), verbal (14%), mental (4%), and existential (less than 1%). In the last two parts of the book, the percentage frequency of the relational process decreases. On the contrary, that of material process increases. The use of behavioral process is decreased to the end of the book while mental process reaches its highest occurrence in the last part of the book. In general, 60 different verbs (types) have been used in the book: material (35 verbs), mental (7 verbs), relational (4 verbs), behavioral (6 verbs), verbal (7 verbs), and existential (1 verb)ارزیابی کتابهای درسی و تحلیل محتوای آنها در برنامهریزی آموزشی اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل زبانشناختی متن کتاب زبان انگلیسی هفتم از منظر انواع فرایند (فعل) بر اساس چهارچوب فرانقش تجربی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون (2014) است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. به این ترتیب متن کتاب (شامل دستورالعمل تمرین، متن مکالمه، و درس) در قالب شش فرایند مادی، ذهنی، ارتباطی، رفتاری، بیانی، و وجودی طبقهبندی و الگوی کاربرد فرایندها ارائه میشود. برای مقایسة بهتر کل کتاب به چهار بخش (شامل دو درس، تمرینها، و مرور) تقسیم میشود. نتایج نشان میدهد که از مجموع 509 فرایند مشاهدهشده فرایند رابطهای با 36 درصد رخداد پربسامدترین است. درصد رخداد سایر فرایندها عبارتاند از: مادی 27 درصد، رفتاری 19 درصد، بیانی 14 درصد، ذهنی 4 درصد، و وجودی کمتر از 1 درصد. درصد فرایند رابطهای در بخش سوم و چهارم به طور چشمگیری کاهش مییابد. درصد رخداد فرایند مادی و رفتاری بهترتیب روندی افزایشی و کاهشی دارد. بیشترین رخداد فرایند ذهنی در بخش چهارم است. در کل دانشآموزان با 60 نوع فعل گوناگون مواجه میشوند: مادی (35 فعل)، ذهنی (7 فعل)، رابطهای (4 فعل)، رفتاری (6 فعل)، بیانی (7 فعل)، و وجودی (1 فعل).https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1818_3b81371b55798b861eda9c1c00c5f163.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023An Evaluation of English for Schools (Prospect 1): A Task-Based Perspectiveبررسی و نقد کتاب «زبان انگلیسی پایه هفتم» از دیدگاه طرح درس فعالیتمحور771041819FAامیر زندمقدماستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامهآریا رحیمی گلخندانکارشناسارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامهJournal Article20150430Abstract <br />In line with the recent developments in English language teaching in the Iranian context and the changes in schools’ textbooks and materials, the present study aimed to evaluate English for Schools (Prospect 1; Junior Secondary Program) from the viewpoint of task-based language teaching and syllabus design. To this end, Ellis’s (2003) general task framework was utilized. Exercises in all eight lessons of the book were analyzed based on this framework and afterwards, based on the given criteria, their nature was studied. The findings showed that only 16 out of a total of 57 exercises (28%) had a task-based structure/design. Thus, it can be claimed that the book’s design does not follow a task-based approach. Failure to use authentic input, scarcity of interactions opportunities between students, and numerous exercises (drills) which lacked useful outcomes can be counted as the main reasons for the gap between this publication’s design from a task-based approach and its eventual lack of efficiency.با توجه به تحولات اخیر آموزش زبان انگلیسی و بازتاب آن در کتابها و مواد آموزشی مدارس کشور، مقالة حاضر کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم را از نقطهنظر رویکرد فعالیتمحور به آموزش و طراحی درس بررسی میکند. بدین منظور، با استفاده از چهارچوب نظری کلی فعالیت الیس (2003)، تمرینهای هشت درس تحلیل شدند و سپس بر اساس معیارهای این چهارچوب ماهیت آنها مطالعه شد. بر اساس یافتههای این مطالعه، فقط 16 عدد از مجموع 57 عدد (28%) تمرین این کتاب ساختار و ماهیت فعالیتمحور داشتند. بنابراین، بر اساس این یافتهها میتوان بیان کرد که اثر مورد مطالعه از رویکرد فعالیتمحور پیروی نکرده است. استفاده نکردن از درونداد واقعی، کمبود فرصتهای تعامل بین زبانآموزان، و همچنین تمرینهای متعدد فاقد فراوردههای مفید از دلایل اصلی فاصله گرفتن ساختار این اثر از رویکرد فعالیتمحور و اثربخشی مختصر این کتاب است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1819_1065f71c2bdb61c28527a40ecd4b3b83.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Evaluation of the English Book (Prospect 1) for First-Grade Junior Secondary School Focusing on Critical Discourse Analysis Features: Representation of Gender and Power Relationsبررسی و نقد کتاب «زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ اول متوسطه» با تکیه بر جنبه های تحلیل گفتمان انتقادی: نمود جنسیت و قدرت1051321820FAحسن سودمند افشاراستادیار زبان انگلیسی بوعلی سینا- همدانJournal Article20150715As a piece of mixed-method research, the present study scrutinized the English book, namely Prospect 1 or Book 7, for first- grade junior secondary school both subjectively and objectively. To this end, 21 teachers completed an expert-judged, 23- item five-point Likert-scale ELT book evaluation questionnaire. Ten of the teachers, who were selected randomly and whose informed consent was also obtained, sat a semi-structured interview as well. The researcher also evaluated Book 7 subjectively drawing upon the 23-criteria checklist mentioned above especially with regard to representation of such crucial critical discourse analysis features as gender and power relations. The results of descriptive statistics of the questionnaire and content analysis of interviews revealed although Book 7 enjoyed such advantages as emphasis on aural-oral skills, relatively proper physical lay-out, and availability of supplementary materials, it suffered such serious shortcomings as lack of authentic materials and existence of culturally- biased materials. The materials and topics were also found not to be of interest to both students and teachers and the situations and functions were found to be mainly restricted to a certain context (i.e. classroom and school). Also the results of inferential statistics (i.e. Chi- square analysis) revealed there was a statistically significant difference between representation of males and that of females in the Book. However, no significant difference was detected between equal and unequal power relations.مطالعۀ حاضر با استفاده از روش پژوهش ترکیبی کتاب <em>زبان انگلیسی پایۀ اول دورۀ اول متوسطه</em> (<em>Prospect</em><em> 1</em> یا بهاختصار <em>کتاب 7</em>) را بررسی کرده است. 21 معلم <em>کتاب 7</em> پرسشنامهای 23 سؤالی در مقیاس لیکرت را، که بر اساس ده فهرست معتبر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده و روایی آن از طریق متخصصان رشته تأیید و قضاوت شده بود، تکمیل کردند و ده نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند و با اخذ رضایتشان در مصاحبهای نیمهساختاریافته شرکت کردند. همچنین محقق با استفاده از 23 معیار مذکور، به بررسی ذهنی و تفصیلی <em>کتاب 7</em>، بهویژه از نظر وجود/ فقدان تعصب جنسیتی و برابری/ نابرابری روابط قدرت در مطالب کتاب پرداخت. نتایج آمار توصیفی حاصل از پرسشنامه و تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد هرچند کتاب از نقاط قوت نسبی برخوردار است، نقاط ضعف جدی مانند واقعی و طبیعی نبودن برخی از مطالب، ارائة یکسویه و متعصبانة مقولۀ فرهنگ، جذاب نبودن مطالب و موضوعات، و محدود بودن موقعیتهای موجود در کتاب (به درس و کلاس و مدرسه) را دارد. همچنین نتایج تحلیل استنباطی (خی دو) نشان داد که <em>کتاب 7</em> در بیان جنسیت در مطالب و تصاویر به شکل معناداری به نفع مردان متعصب است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1820_b4d49be7527debcea8fc6e1245888e54.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023The Cultural Analysis of Pictures of “Prospect 1”from theViewpoint of Turkish, Persian, and Kurdish (Kormanj) Studentsتجزیه و تحلیل فرهنگی تصاویر کتاب «زبان انگلیسی پایه هفتم» از منظردانش آموزان ترک،فارس و کرد(کرمانج)1331581821FAسید محمدرضا عادلاستادیار ،دانشگاه حکیم سبزواریفاطمه طالبیانکارشناسارشدآموزشزبانانگلیسی،حکیم سبزواریJournal Article20150317“Prospect 1” is a newly designed and published book for English learners at high schools in Iran. The authors’ aimhas been to localize the content, form, and pictures of the book based on the Iranian culture. In particular, the purpose of this study was to analyze the pictures of the book from the point of views of Turkish, Persian, and Kurdish (Kormanj) students. The instruments used in the study were a questioner designed and validated by the researchers and a semi-structured interview. One hundred eighty two subjects (48 Kurdish, 77 Turkish, and 57 Persianstudents) were chosen as the participants of the study. Using Chi square, the analysis of the results showed that some pictures were not appropriately selected and the learners showed differences in understanding and interpreting the meaning and purposes of these pictures. It was concluded that when selecting pictures, it is better to consider sub cultures in Iran, too.کتاب زبان انگلیسی (پایة هفتم) کتابی است که بهتازگی برای فراگیران زبان انگلیسی طراحی و منتشر شده است. هدف نویسندگان بومی کردن محتوا، شکل، و تصاویر این کتاب بر اساس فرهنگ ایرانی است. هدف این تحقیق تجزیه و تحلیل تصاویر کتاب از منظر دانشآموزان ترک، فارس، و کرد (کرمانج) است. ابزار استفادهشده در این تحقیق پرسشنامه است که از طریق محققان طراحی و اعتباربخشی شده و<sup><sup>[1]</sup></sup> شامل مصاحبهای نیمهآزاد (semi-structured) است. 182 دانشآموز (77 دانشآموز ترک، 57 دانشآموز فارس، و 48 دانشآموز کرد) در این تحقیق شرکت کردند. با استفاده از آزمون خی دو و تجزیه و تحلیل نتایج نشان داده شد که برخی از تصاویر بهدرستی انتخاب نشدهاند و تفاوتهایی در فهم، تفسیر معنا، و هدف آن تصاویر در دانشآموزان دیده شد. میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که به هنگام انتخاب تصاویر بهتر است به خردهفرهنگهای ایرانی هم توجه شود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1821_99410e4eb25543a783a0bc489a21358e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023A Critical Study of Prospect One Based on the Models Proposed by Cisar and Basturkmenبررسی و نقد کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) بر اساس مدل سیزر و باشتورکمن1591771822FAپرویز علوینیااستادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه ارومیهمریم زینالعابدینیدانشجو دکتریآموزشزبانانگلیسیدانشگاه ارومیهJournal Article20150403The current study was conducted to evaluate 7th grade English course book entitled Prospect 1, which is the most recently designed English textbook intended as the initial instructional material for Iranian schools. To this end, Cisar’s (2000) model which is used to evaluate language books and reflects the principles of American Council on Teaching of Foreign Languages (ACTFL) was applied. Furthermore, to run a more comprehensive analysis of the book, Basturkmen’s (2006) framework was utilized, as well. The findings of the current research indicate that though the authors of Prospect 1 have succeeded, to a large extent, in alleviating the pitfalls of the previous series, it seems that the entire book configuration still suffers from a number of serious drawbacks. Among these ostensible shortcomings mention can be made of the partial inadequacy of audiovisual resources used in the book. Furthermore, the occasional inclusion of some aspects of target culture in addition to those of Iranian culture might help ameliorate the efficiency of the book. Finally, using more variety in designing the book exercises might help augment learners’ motivation.نقد پیش رو بر پایة مدل سیزر (Cisar, 2000)، که طبق استاندارد انجمن امریکایی آموزش زبانهای خارجی (American Council on Teaching of Foreign Languages) (ACTFL) برای بررسی کتابهای آموزش زبان طراحی شده نگاشته شده است. افزون بر این، به منظور بررسی هرچه دقیقتر این کتاب، از مدل باشتورکمن (Basturkmen, 2006) نیز از منظرهای مختلف بهره گرفته شده است. نتایج این بررسی حاکی از آن است که هرچند نگارندگان کتاب مذکور به میزان قابل تأملی در مرتفع کردن ضعفهای موجود در مجموعههای قبلی موفق بودهاند، بهزعم نویسندگان مقالة حاضر، هنوز کاستیهایی در شیوة تنظیم این کتاب مشهود است؛ از جمله اینکه بهرغم بهرهگیری از تصاویر متعدد و مرتبط، به نظر میرسد در برخی موارد، استفاده از امکانات بصری و دیداری بیشتر، میتواند به فهم بهتر مطالب کمک شایانی بکند. همچنین اگرچه مؤلفان در تعالی فرهنگ اصیل بومی و هویت ملی مبتنی بر ارزشها و باورهای اسلامی بسیار موفق بودهاند، شاید پرداختن به دستمایههایی از فرهنگ زبان انگلیسی نیز ضروری است و برای ایجاد انگیزة بیشتر در یادگیرندگان بهتر است در طراحی تمرینهای درسی در ویرایشهای بعدی کتاب تنوع بیشتری به کار رود.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1822_9c23a55c837da2eb36c475b553bbe12a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Qualitative Critique and Evaluation of English for Schools (Prospect 1) with an Emphasis on Foreign Language Teaching Methodologyبررسی و نقد کیفی کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) با تأکید بر روششناسی آموزش زبان خارجی1791961823FAمحمدهادی محمودیاستادیار زبانانگلیسی،دانشگاهبوعلیسینا، همدانمحمد مرادیکارشناسارشد آموزشزبانانگیسی،بوعلیسینا، همدانJournal Article20150502Learning any language has its own specific constraints and problems; English language learning is not an exception. One of the most important problems in learning English language is the quality of textbooks. Since “Prospect 1” is Iranian students’ first formal contact with English language in their schooling programs, designing and developing this book is of crucial significance and logically requires the authors’ more sophistication and precision. Therefore, evaluating and analyzing the content of this book can be an effectual undertaking in diagnosing the strengths and weaknesses where of. The main objective of the present study was to evaluate and analyze this textbook qualitatively on the basis of scientific criteria and eventually identify its merits and demerits especially with regard to the methodology of teaching a foreign language. To do so, 18 EFL teachers and 25 students were interviewed. Then, using content-analysis of the interviewees’ responses and also the analysis and inspection of the book’s content, the most important strong and weak points were discussed in the article.آموزش هر زبانی مشکلهای خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلیترین مشکلهای آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتابهای درسی است. از آنجا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانشآموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت و تلاش بسیار زیاد مؤلفان خواهد بود. از این رو، گفتنی است که ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه اقدامی مهم در راستای شناخت نقاط ضعف و قوت این کتاب است. هدف اصلی این تحقیق، نقد و ارزشیابی کیفی این کتاب بر اساس شاخصهای علمی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن، بهویژه دربارة روششناسی آموزش زبان خارجی است. بدین منظور، از 18 معلم زبان انگلیسی پایة هفتم و 25 دانشآموز این پایه مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای مطالب ذکرشده همچنین بررسی و تحلیل محتوای کتاب، مهمترین نقاط قوت و ضعف این کتاب در بخشهای مختلف بررسی شد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1823_c94c5000622edcb9d44713f82b966459.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Probing Iranian Seventh-Grade English Coursebook from a Grammaring Perspective: Evaluation of a Changeبررسی و نقد کتاب «انگلیسی هفتم» از منظر مهارت دستورِی: ارزیابی تغییرها1972141824FAعزیزالله میرزاییدانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهرکردفرزانه طاهریکارشناسارشدآموزشزبانانگلیسیدانشگاهشهرکردJournal Article20150513The importance and the exigency to evaluate second or foreign language teaching materials are largely recognized among the experts in the field. In addition, the significant role of grammar in second language acquisition and the emergence of various new concepts and approaches to teaching this aspect of language cannot be denied. The current study, therefore, attempts a qualitative evaluation of the Iranian Schools Seventh Grade English book, that is, <em>Prospect 1</em> <em>English for Schools Series</em>, from the perspective of Larsen-Freeman’s concept of grammaring. The results revealed that compared with former books of the same grade, the above-mentioned book has detached from the traditional approach to grammar instruction and has taken steps forward to an ability-oriented approach. In some aspects, however, the book does not seem to proceed significantly in terms of providing more tangible social contexts for communication, and the dull mechanical exercises existing in traditional approaches seem to be still common in the book.اهمیت و ضرورت ارزشیابی مطالب آموزشی زبان دوم یا خارجی بر صاحبنظران و متخصصان فن کاملاً آشکار است. با توجه به نقش مهم دستور زبان در یادگیری زبان دوم و ظهور رویکردها و مفاهیم جدید در این باره، پژوهش حاضر بر آن است تا کتاب <em>انگلیسی هفتم</em> از دورة اول متوسطه به نام <em>پراسپکت 1</em> (<em>Prospect 1</em>) از سری مجموعة «انگلیسی برای مدارس» را بر اساس تحلیلی کیفی از منظر «مهارت دستوری» لارسن ـ فریمن نقد و بررسی کند. نتایج نشان میدهد که کتاب مد نظر در مقایسه با کتابهای پیشین همسطحش، از آموزش سنتی دستور زبان فاصله گرفته و گامی رو به جلو در راستای مهارت ـ محور کردن آن برداشته است. با این حال ظاهراً در برخی از جنبهها، از جمله فراهم کردن بافتهای اجتماعی ملموستر و دوری کردن از تمرینهای مکانیکی و ملالآور رایج در شیوههای سنتی پیشرفت درخور ملاحظهای نداشته است.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1824_8fc18f1192d72d6bb82f92d5c1c584a8.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153620151023Application of Multiple Intelligences in Newly-developed ELT Textbook in Iran»کاربرد هوشهای چندگانه در کتاب جدید «زبان انگلیسی دوره اول متوسطه»2152301867FAاسمعیل علی سلیمیاستادیار آموزش زبان دانشگاه علامه طباطبائییونس تاسهدانشجویدکترایآموزشزبانانگلیسیدانشگاهتهرانJournal Article20150926 <br />Recently the textbooks have been analyzed under the light of multiple intelligences theory in Iran. Using Botelho (2003) multiple intelligences checklist to count the catered-for types of intelligences in the exercises and activities, the present study investigated the very recently designed textbook namely “<em>Prospect Two”</em> used in the second junior high state school in Iran. The frequency counts showed that verbal/Linguistic was the most preponderantly used intelligence followed by interpersonal type. However visual/spatial and bodily/kinesthetic intelligences were found in much lower ratios, logical/mathematical, musical, intrapersonal and naturalistic intelligences were not found throughout “Prospect Two”. Pedagogical implications and suggestions for further studies are represented.اخیراً کتابهای زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریة هوشهای چندگانه بررسی شدهاند. در مطالعة حاضر با استفاده از سیاهة هوشهای چندگانة بوتلهو کاربرد هوشهای چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایة هشتم به نام <em>پراسپکت دو</em> (<em>Prospect Two</em>) بررسی میکنیم که هماکنون برای اولینبار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس میشود. نتایج نشان دادند که هوشهای کلامی ـ زبانی و میانفردی بیشترین کاربرد را در این کتاب داشتند. هوشهای دیداری ـ فضایی و اندامی ـ جنبشی به میزان بسیار کمتری یافت شدند، اما هوشهای منطقی ـ ریاضیاتی، موسیقیایی، درونفردی، و طبیعتگرا در این کتاب به کار برده نشدند. تحولات آموزشی و پیشنهادهای آتی برای تحقیقات پیشرو در پایان ارائه میشوند.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1867_154435445e8b21e830fc63cd9bde132d.pdf