پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critique of Shabrangnameh: The Story of Rostam and White Demonś Sonنقد و تحلیل تصحیح شبرنگنامه داستان رستم و پسرِ دیو سپید1293096FAسجاد آیدنلودانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور،ِ ارومیهJournal Article20170903Shabrangnameh is one of the heroic poems after Shahnameh which is proceeded to take a revenge of Shabrang, the son of White Dave, from Iranians and his battles with Rostam and Iranians. Although the identification and introduction of the work goes back about a hundred and twenty years ago, knowledge and available studies about it are very scarce and its edited text has also recently been published. Shabrangnameh, the poet of which is unknown, has 2877 lines, and it is estimated that it goes back to the sixth century poets. Because this poem is the reference of two courses of the tendency epic literary topics in the Persian Literature PhD program, in this paper, while introducing edition of this book and designing the hints to determine the probable date of its composition, some proposals have been also presented about a part of cases of introduction and recordings of its text.<em><span lang="FA">شبرنگنامه</span></em><span lang="FA"> یکی از منظومههایِ پهلوانیِ پس از <em>شاهنامه</em> است که به موضوعِ کینخواهیِ شبرنگ، پسر دیو سپید، از ایرانیان و نبردهای او با رستم و ایرانیان میپردازد. بااین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که از شناسایی و معرفیِ این اثر حدودِ صدوبیست سال میگذرد، آگاهیها و تحقیقاتِ موجود دربارۀ آن بسیار اندک است و متنِ مصحَّحِ آن نیز بهتازگی منتشر شده است. <em>شبرنگنامه</em>، که سَرایندۀ آن ناشناخته است، 2877 بیت دارد و احتمال دادهاند که از منظومههایِ سدۀ ششم باشد. چون این منظومه از منابعِ دو درس از سرفصل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایِ گرایشِ ادبیاتِ حماسی در دورۀ دکتریِ ادبیات فارسی است در این مقاله ضمنِ معرفیِ تصحیحِ این کتاب (به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشش ابوالفضل خطیبی و گابریله وان دِن بِرگ، تهران، بنیاد موقوفات افشار با همکاری انتشارات سخن، 1395) و طرحِ نکاتی برای تعیینِ تاریخِ احتمالیِ نظمِ آن، پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نهادهایی نیز دربارۀ بعضی مواردِ مقدمه و ضبط</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های متنِ آن عرضه شده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3096_737423b8613cfbd9443c576979f01eca.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Review and Analysis of Book: Research Methodology in Simple Languageنقد و تحلیل کتاب روش تحقیق به زبان ساده31453097FAمراد اسماعیلیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20171004Undoubtedly, choosing a proper and suitable methodology for a research is regarded as one of the most fundamental principles of a scientific research. Familiarity and knowledge of these research methodologies and approaches will lead to the emergence of valuable and reliable studies.The book, <em>Research Methodology in Simple Language</em>, is written by Maryam Sadeghi. In her book, the author endeavored to clarify the methods and principles of writing a thesis for the students of Persian Literature.The author of the current article concentrates on surveying and reviewing this book. He also points to the weak and strong points of the book in question. Based on findings of the article, despite the merits of the book such as dealing with research questions, containing specialized exercises, referring to the tables, and most importantly focusing on the field of Persian Literature, the book has many fundamental problems, including the contradiction between the title of the book and its content, the writer’s lack of attention to the basic rules of writing and editing, the presence of confusing sentences suffering from lack of enough information, and its incomprehensibility. These shortcomings will prevent its readers from not only its full understanding but also from benefitting from it.<span lang="FA">بی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شک، انتخاب روش مناسب و متناسب با تحقیق یکی از بنیادیترین اصول پژوهش علمی محسوب میشود و آگاهی و آشنایی با این روشها و رویکردها سبب شکلگیری پژوهشهای ارزش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مند و قابل اعتنایی خواهد شد. <em>روش تحقیق به زبان ساده،</em> نوشتة مریم صادقی، کتابی است که در آن سعی شده است تا روش تحقیق و اصول پایاننامه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نویسی برای دانشجویان رشتة زبان و ادبیات فارسی تبیین شود. نگارنده در این مقاله به بررسی و نقد این کتاب پرداخته و برخی از امتیازها و کاستیهای آن را برشمرده است؛ براساس یافتههای این تحقیق، این کتاب با داشتن نکات مثبتی چون پرداختن به سؤال تحقیق و تمرینات اختصاصی، ذکر جداول، و مهمترازهمه تمرکز بر رشتة زبان و ادبیات فارسی کاستیها و ایراداتی چون عدم تطابق عنوان با متن کتاب، بیتوجهی به اصول ابتدایی نگارش و ویرایش، ایجازهای مخل، استفاده از منابع نامعتبر، و جامعنبودن برخی مطالب نیز در خود دارد که سبب میشود خوانندگان کتاب در بسیاری از مباحث نتوانند به کنه مطلب رسیده و بهرة لازم را از آن کسب کنند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3097_3d8ece482ba2c228cbb656c2dba0c16a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Resurrection of Words: A Work in Defending Formalism A Critique on Resurrection of Words A Lesson of Speeches on Literary Theory of Russian Formalistsرستاخیز کلمات: اثری در دفاع از فرمالیسم نقدی بر کتاب رستاخیز کلمات: درسگفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورتگرایان روس47673098FAعیسی امن خانیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستانJournal Article20171103Contrary to the tradition of some scholars such as Forouzanfar, Homaee, Zarrinkoub who mainly discussed life and thought of the author / poet, some of the works by Dr. Shafiee Kadkani are specific and different because they have emphasized the question of form and the form of literary work apart from the content and theme, and they have sometimes written books (poetry, music) or perfectly have crafted oriented articles (based on formalist). <em>Resurrection of Words: A Lesson of Speeches on Literary Theory of Russian Formalists</em> has been the most formalist work by him which is discussed in the introduction of the formalism (history, teachings and characters affected), and some of his articles have been included which have been written with inspiration from their ideas. With all the advantages that this book has (such as all works by Dr. Shafiee Kadkani), there are some criticisms leveled against it. The main criticisms are as follows: 1- incomplete expression (and possibly incorrect) background / context of the emergence of Russian Formalism, 2- lack of coherence of theories presented by the author, 3- some irrefutable and non-scientific propositions in the book and 4-, the inclusion of chapters such as "potter motif evolution in the poetry of Omar Khayyam" which is not consistent with formalism space of the book of resurrection of words.<span lang="FA">برخلاف سنت استادانی چون فروزان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فر، همایی، زرین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوب، و ...، که عمدتاً به زندگی و اندیشۀ نویسنده/ شاعر میپرداختند، برخی از آثار شفیعی کدکنی خاص و متفاوت با این سنت است؛ چراکه جدای از محتوا و درون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مایه به مسئلۀ فرم و شکل آثار ادبی نیز توجه داشته، گاه کتاب (<em>موسیقی شعر</em>) یا مقالاتی کاملاً شکلمدارانه (فرمالیستی) نوشتهاند. <em>رستاخیز کلمات: درسگفتارهایی دربارۀ نظریۀ ادبی صورت</em></span><em><span lang="FA"></span></em><em><span lang="FA">گرایان روس</span></em><span lang="FA"> در این میان فرمالیستیترین اثر ایشان است که در آن نه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تنها به معرفی فرمالیسم (تاریخچه، آموزهها، و شخصیتهای تأثیرگذار آن) پرداخته شده است، بلکه برخی از مقالات ایشان، که با الهام</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گیری از آرای آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها نوشته شدهاند، نیز در آن گنجانده شده است. با تمام محاسنی که این کتاب (همانند تمام آثار شفیعی کدکنی) دارد، انتقاداتی نیز میتوان بر آن وارد ساخت. اصلیترین این انتقادات عبارت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند از: 1. بیان ناقص (و شاید هم نادرست) زمینه/ زمینههای پیدایش فرمالیسم روسی، 2. فقدان انسجام نظریههای ارائهشده ازسوی نویسندۀ کتاب، 3. وجود برخی گزارههای ابطالناپذیر و غیرعلمی در کتاب، 4. و درنهایت گنجاندن فصلهایی مانند «تکامل موتیف کوزهگر در شعر خیام» که با فضای فرمالیستی کتاب <em>رستاخیز کلمات</em> تناسبی ندارند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3098_070fd8015f37b8f9955fb60da6a4c6c4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critical Review on Safi Pirlooje’s Diachronic Narrative Study: On the Rhetorics of Persian Folktales and Literary Fictionsنقد و تحلیل کتاب روایتپژوهی درزمانی: سنجش روشهای قصهگویی و داستاننویسی در فارسی69903099FAابوالفضل حُرّیاستادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه اراک0000-0003-o260-6551Journal Article20170903This paper aims to look at the form and the content of a book entitled, <em>A Diachronic Narrative Study: On the Rhetorics of Persian Folktales and Literary Fictions</em> (Safi, 20015) in a much more critical way, taken mostly from the narratological approaches. Firstly, the main four chapters of the book are reviewed. The first chapter introduces the concept of “Metalepsis”, taken from Genette (1980,<strong> </strong>1988). It is said that the writer has made no good effort to support his claims on this concept. The second chapter discusses “Ravayatgardani”, i.e, a change in the process of narration, but again the writer has not been successful in the categorization of Revayargardani. The third chapter has taken the second pronoun into consideration. Finally, the writer has gone to study the hypothetical focalization in chapter four, and has been successful to a large extant in dealing with such a concept. At the same time, some claims are made for and against of what the writer has stated within each chapter. While appreciating the efforts made by the writer all through the analysis of the book, some suggestions are made for the writer to take into his consideration.<span lang="FA">این مقاله کتاب <em>روایتپژوهی درزمانی:</em> <em>سنجش روشهای قصهگویی و داستاننویسی در فارسی</em> را از حیث شکل و محتوا مرور، بررسی، و نقد میکند. ابتدا، فصل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های اصلی کتاب مرور میشوند و سپس، مطالب و موضوعات هر فصل در پرتو رویکردهای نقد و نظریۀ روایتشناسی جداگانه بررسی و تحلیل میشوند. نویسنده در فصل اول، بحث متالپسس را بررسی میکند، لیکن در معرفی این مفهوم چندان دقیق عمل نمیکند. در فصل دوم نیز روایتگردانی و انواع آن را برمیشمرد، لیکن معیاری برای دستهبندیهای خود ارائه نمیکند. در فصل سوم، ضمیر دومشخص را بررسی میکند، لیکن زبان مبهم نوشتار درک خواننده را از این فصل کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رنگ میکند. در فصل آخر، کانونیشدگی فرضی را بررسی میکند که در تبیین آن به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوبی عمل میکند. در فرایند بررسی مطالب، ضمن تقدیر از تلاش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های نویسنده در ارائة اثری درخور تأمل، نکاتی له و علیه ادعاهای نویسنده ارائه شده و درپایان، پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نهادهایی برای بهترشدن کیفیت کتاب ارائه میشود.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3099_65cfd12b1e050e6347fcd7606a7fa5ed.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critical Analysis of the Book” Ambiguity Function in the Process of Reading a Text”تحلیل و نقد کتاب کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن911123100FAمریم رامیننیااستادیار ادبیات فارسی، دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20171015The main aim of the book “<em>Ambiguity function in the process of reading the text authored by Forough Sahba</em>” is to examine complexities discursivities, and narrative techniques making the stories ambiguous. Although the author attempts to present a host of evidence on ambiguous-making techniques for modern stories, there still exist some criticisms on the structure and content of the book which requires its examination more closely. Disorganization and weakness in the classification of the book’s contents besides misreading of “ambiguity” are the main drawbacks of the present book. More evidently, reducing the ambiguity in stories, merely modern and postmodern ones, equaling the ambiguity with its complexities and discursivities, and also downgrading the ambiguity which are perceived as strategies for maintaining the author’s authority, are the main motives for writing this paper.<em><span lang="FA">کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن</span></em><span lang="FA"> تألیف فروغ صهبا، پیچیدگی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها و شگردهای روایی در مبهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ساختن داستان را بررسی کرده است. «ابهام» صنعتی است در نوشتار که بنا به مقتضیات نویسنده و متن، می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تواند عنصری جوهری و ذاتی یا ترفند ادبی تلقی شود. به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رغم تلاش نویسنده در ارائة شواهد بسیاری از شگردهای ابهام</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آفرینی در داستان مدرن، ایراداتی به کتاب وارد است. پراکندگی و ضعف طبقه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بندی مطالب در ساختار کتاب و تلقی نادرست از ابهام ایرادهای کلی کتاب است: 1. نپرداختن به انواع متن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های نوشتاری مانند متن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های عرفانی و شعر، و فروکاستن ابهام به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نوع نوشتاری داستان، آن هم صرفاً داستان مدرن و پسامدرن، درحالی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که عنوان کتاب بررسی ابهام در «متن» را هدف پیشروی خود قرار داده است، 2. یکیانگاشتن ابهام با پیچیدگی، 3. نبود تمایز میان انواع ابهام (ساختگی، ادبی، و جوهری)، و 4. تنزل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دادن ابهام به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عنوان ترفندی برای حفظ صدارت نویسنده است از مهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ترین مواردی است که مقالة حاضر به آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها پرداخته است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3100_cc3f7f12753ce8e0d00c084b5b05c59b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critique of the Scientific Nature of Literary Research Based on the Critical Evaluation of Books on the Methodology of Research in Persian Literatureنقد و تحلیل ماهیت علمی پژوهشهای ادبی براساس ارزیابی انتقادی کتابهای روش تحقیق در ادبیات فارسی1131403101FAقدسیه رضوانیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندرانهاله کیانی بارفروشیدکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندرانJournal Article20171023The research method is one of the most important requirements of a scientific and academic research, and books published in the context of the research method can help researchers in understanding new and applied methods of research. The field of literature is one of the disciplines of the humanities, and the need to keep pace with the developments in the humanities in this field should be taken seriously.<br />In this paper, while explaining the evolution of methodology in the humanities, the critical evaluation of 10 books in the field of Persian literature has been studied. The results of this research show that in the part of the literature research books, the traditional conception of research and the concepts of positivism about the nature of science and research are seen. The methodology presented in another part of the books is "an interpretative method"; most of these books have not addressed a critical methodology, and in some cases even critical theories are presented in an uncritical and interpretive nature. Two books out of the ten books reviewed in this study have explored the method of research with a critical approach in literature and have considered the need for critical thinking in different stages of literary research. Part of the traditional and uncritical concepts in these books is rooted in hegemony that defines literature as a tool for teaching and critique of the difficulty of literary works and tasty categories.<span lang="FA">«روش تحقیق» از مهمترین لازمههای یک پژوهش علمی است و کتابهایی که در این زمینه بهچاپ میرسند میتوانند پژوهشگران را در آگاهی از روشهای جدید و کاربردی پژوهش یاری کنند. رشتة دانشگاهیِ ادبیات فارسی یکی از رشتههای علوم انسانی است و لزوم همگامشدن با تحولاتِ علوم انسانی در این رشته باید بهطور جدی موردتوجه قرار گیرد. در این مقاله، ضمن تبیین تحول روششناسی در علوم انسانی، به ارزیابی انتقادی دَه کتاب روش تحقیق در ادبیات فارسی پرداخته شده است. در بخشی از این کتابها، غلبة تلقی سنتی از پژوهش و مفاهیم پوزیتیویستی دربارة ماهیت علم و پژوهش دیده میشود. روشِ غالب در بخش دیگری از کتابها «روش تفسیری» است؛ در اغلب این کتابها روششناسی انتقادی جایگاهی نمییابد و بعضاً حتی نظریههای انتقادیِ طرح</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده با ماهیتی غیرانتقادی و تفسیری ارائه شدهاند. دو کتاب از مجموع ده کتاب بررسی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده به تبیین روش تحقیق با رویکرد انتقادی در ادبیات پرداخته و لزوم برخورداری از تفکر نقادانه در مراحل مختلف پژوهش ادبی را موردتوجه قرار دادهاند. بخشی از مفاهیم سنتی و غیرانتقادی در این کتابها ریشه در هژمونیهایی دارد که ادبیات را به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مثابة ابزاری برای تعلیم و نقد را تفسیر دشواریهای آثار ادبی و مقولهای ذوقی تعریف میکند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3101_b65849ffb9c215dab9e80d3ae5353fe7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Does Anyone Value Criticism
Talk about the Pathology of Book Review Statusنقدها را بود آیا که عیاری گیرند گفتوگو دربارة آسیبشناسی وضعیت نقد کتاب1411543140FAسیدمهدی زرقانیاستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180121For a while I wanted to write a note about the state of literary criticism in our beloved country, and I must thank Mr. Emmarati Moghaddam for providing me with the opportunity to do this by writing "Review and Critique of Muslim Philosophers' Poetic Treatises using Aristotle's Poetry Technique: Translation in Times of Want". But first of all, let me say that this article is not a "response to the criticism of a young and talented scholar", rather a discussion of the "style of criticism" which has become popular in critical writing these days and seems to me to be detrimental to literary criticism; a way part of which is probably related to our generation, and as a teacher of that generation I hold myself responsible and partly to blame for that. Sometimes most critics are middle-aged, sometimes the work of critique is given to the elderly and sometimes younger critics are active. Each of these three situations has its own requirements, benefits, and drawbacks that can be addressed in turn. It seems that in the current situation there are more young, talented and aspiring critics who fortunately enter the field of criticism and theorizing one after another. This situation gives us a clear perspective on literary criticism, provided we are all careful neither to involve into "stagnation and compliment and complacency" nor to fall into the trap of "being uncritical." In the other hand, unlike the masters of the generation before us who often adopting a "strategy of silence" against the criticism of their work, found themselves practically as superior than critics or to be criticized, I think the time of so sacred self-concept and knowing ourselves superior to criticism is over, and by responding to criticism from critics, we can accomplish our task of advancing the process of criticism and possibly directing it. Our response to the criticisms written on our works is, first and foremost, the respect for criticism and, second, for the personality of critic, both of which are useful and have good results. I will try to address some of the objections raised in Mr. Emmarati Moghaddam's article, while criticizing the state of literary criticism in our country.<span lang="FA">مدتی بود که درصدد نوشتن یادداشتی دربارة وضعیت نقد ادبی در کشور عزیزمان بودم و باید از آقای عمارتی مقدم تشکر کنم که با نوشتن «بررسی و نقد رسالههای شعری فلاسفة مسلمان از <em>فن شعر</em> ارسطو: ترجمه در زمانة عسرت» فرصت این کار را برایم فراهم کرد. منتها پیش از هرچیز عرض کنم که این نوشته بیش از آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که «پاسخ به نقد یک محقق جوان و مستعد» باشد، گفت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وگو دربارة «شیوة نقدی» است که این روزها در نوشتارهای انتقادی رواج یافته و بهنظرم برای جریان نقد ادبی زیان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آور است؛ شیوهای که احتمالاً بخشی از آن به نسل ما برگردد و من به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عنوان معلمی از آن نسل خود را درمورد آن مسئول و تاحدی مقصر میدانم. گاهی زمینة غالب منتقدان را میانسالان تشکیل میدهند و گاه سنت نقد در اختیار سال</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوردگان قرار میگیرد و زمانی منتقدان جوان فعالترند. هرکدام از این سه وضعیت اقتضائات، فواید، و ایرادهایی دارد که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جای خود قابل بررسی است. اینطور به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظر میرسد که در شرایط فعلی منتقدان جوان، مستعد، و جویای نام بیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر هستند و خوش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بختانه یکی پس از دیگری وارد عرصة نقد و نظریه میشوند. این وضعیت چشم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">انداز روشنی را پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">روی نقد ادبی در برابرمان قرار میدهد، بهشرطاینکه همگی مراقب باشیم از دو سوی بام «گرفتاری در رکود و تعارف و تعریف» یا «خامپردازی» سقوط نکنیم. دیگر اینکه برخلاف استادان نسل پیش از ما که غالباً با درپیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرفتن «استراتژی سکوت» درقبال نقد آثارشان عملاً خود را برتر از منتقد و اساساً درمعرض نقد قرارگرفتن میدیدند، فکر میکنم دوران خودمقدس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پنداری و برتردانستن خویش از نقد به پایان رسیده و با پاسخ به نقدهای منتقدان میتوانیم وظیفة خودمان را در پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">برد فرایند نقد و احیاناً جهتدادن به آن به انجام رسانیم. پاسخ ما به نقدهای نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده بر آثارمان در درجة نخست احترام به نقد و در درجة دوم تکریم شخصیت منتقد است که هر دوامر خجسته و مبارکی است و نتایج خوبی درپی دارد. من سعی می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کنم ضمن طرح نکات انتقادی مربوط به وضعیت نقد ادبی در کشور، دربارة برخی ایرادهای مطرح</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده در مقالة آقای عمارتی مقدم هم سخن بگویم.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3140_c847ecdb681036f2f37ac295166f560c.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Requirements and Terms of Derrida Reconstruction Theory in Critical Reading of Texts«بایستهها و شرایط کاربست واسازی دریدا» در نقد متون نقد و تحلیل کتاب واسازی متون آل احمد1551713114FAسیدرضا شاکریاستادیار علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، جهاد دانشگاهیJournal Article20171002This paper can point to undeniable considerations in criticizing the literary text of Iran by presenting the correct and additional explanation of Derrida's deconstruction and its cognitive requirements, making it faster in the use of new theories and methods of European critique is in Iran. Mojtaba Golestani's book is also criticized for this failure. Thus, the article shows that in understanding, explaining and criticizing the works of contemporary Iranian writers, they should discuss these issues in order to understand the distance between the reader's world and the text for the reader of his own. The writer of the book deliberately as a researcher, like the modern subject, has transformed the texts of Ale Ahmad into the subjects of his research program and has not been able to communicate with the text. In this article, the process of objecting the texts is largely open in a critically acclaimed book. The result of this study is that the critique of the works of such people as Ale Ahmad Shamloo, Shariati, Nima and others is a function of their historical conditions and activities, which should be taken in a concise and balanced way.<span lang="FA">نویسنده در این مقاله می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کوشد با ارائة تبیین درست و انضمامی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر از واسازی دریدا و الزام</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های معرفتی و روش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناختی آن، به نارسایی عمدهای در فضای نقد متون ادبی ایران اشاره کند و آن شتاب</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">زدگی در کاربست نظریهها و روشهای جدید نقد ادبی اروپایی در ایران است. کتاب مجتبی گلستانی نیز در ذیل این نارسایی نقد شده است. بدین ترتیب، مقاله نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد که در فهم، تبیین، و نقد و بررسی آثار نویسندگان معاصر ایران باید پیش از هرچیز با آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها گفت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وگو کرد تا از این راه درک فاصله میان جهان خواننده و متن برای خواننده شکل خاص خود را بگیرد. اما نویسندة کتاب عمداً در مقام پژوهش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گر هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چون سوژة مدرن متون آل احمد را به موضوعات برنامة پژوهشی خود تبدیل کرده و نتوانسته است با متن ارتباط برقرار کند. در این مقاله عمدتاً روند ابژه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شدن متن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها در کتاب موردنقد باز شده است. نتیجة حاصل از این بررسی نقد آثار کسانی مانند آل احمد، شاملو، شریعتی، و نیما تابعی از شرایط تاریخی و کنش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گری آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هاست که باید به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">صورت انضمامی و متوازن پی گرفته شود.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3114_8aa0eca318aafaae92b9921f33442bed.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A critical view on the book "Rhetoric (1)" published by payame noor universityنقد کتاب بلاغت 1 (معانی)1731893115FAعلی رضا شعبانلواستادیار زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171023Semantics examines the effective ways of language application, and rhetoricians try to teach the eloquence skills to others and perceive the mystery of the eloquent speech by extracting the effective principles of utterance. The premise of Persian Dari rhetoric books is based on the translation of Arabic rhetorical books with several inserted Persian examples, and has long been quoted the same as a few frequent old examples of the deceased, which indicates that the authors do not properly understand the rhetoric. In this article, the book "Rhetoric 1 (semantics)", which is the textbook of the largest university in the country, Payame Noor, was criticized and evaluated in terms of form, content, methodology and theory. Among the merits of the book, it is possible to mention the topics of semantics on the basis of the Persian grammar categories. Among its defects, it is possible to mention the imposition of the rules of Arabic rhetoric on Persian language, the disregard for the dynamics of language, the appropriation of semantics to literary language, the old black or white (biased) attitude towards Rhetoric, lack of attention to the work’s wholeness and inattentiveness to the oral and auditory aspects of language.علم معانی به بررسی روشهای کاربرد مؤثر زبان میپردازد و بلاغیون میکوشند تا با استخراج اصول مؤثر سخن گفتن، فن سخنوری را به دیگران بیاموزند و رمز و راز سخن بلیغ را دریابند. بنای کتب بلاغی فارسی دری، بر ترجمة کتب بلاغی عربی با درج چند نمونه فارسی نهاده شدهاست و از دیر باز به نقل همان چند مثال مکرّر و مستعمل گذشتگان اکتفا گردیدهاست که نشان از عدم درک و فهم درست مؤلفان از بلاغت است. در این مقاله کتاب «بلاغت 1(معانی)» که کتاب درسی بزرگترین دانشگاه کشور، پیام نور، است؛ از لحاظ شکل و محتوا و روش و نظریه، نقد و ارزیابی گردید. از محاسن کتاب میتوان به تدوین مباحث علم معانی بر اساس مقولههای دستور زبان فارسی اشاره کرد و از عیوب آن نیز میتوان به تحمیلِ قواعد بلاغت زبان عربی بر زبان فارسی، عدم توجه به پویایی زبان، اختصاص علم معانی به زبان ادبی، نگاه صفر و یکی به بلاغت، عدم توجّه به کلیت اثر و عدم توجه به وجه شنیداری و شفاهی زبان اشاره کرد.https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3115_e166fedf11d2bdadb3e85d35ca7670f4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Critique and Analysis of the Book “Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective”نقد و تحلیل کتاب زبان، بافت، و متن؛ جنبه هایی از زبان در چشم اندازی اجتماعی ـ نشانه شناختی1912123132FAسپیده عبدالکریمیاستادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20171202The present article is the result of a critical look at the book “<em>Language, Context and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective</em>” which is translated to Persian by Dr. Mojtaba Monshizadeh and Dr. Tahereh Ishani. Due to the fact that functional approach to linguistic studies in Iran has gained less attention than generative and cognitive approaches, lack of the presence of such a book in Persian, introducing functional approach to language researchers interested in this approach, was strongly felt. For this reason, translators’ attempt is admirable. One of the challenges translators has faced, has been equivalent choices for technical terms in the named approach and the absence of books in this field in Persian has resulted in the present situation which shows lack of Persian sources in functional linguistics. Other difficulties the translators faced have resulted in the emergence of cases which in their own turn require the revision of the book. Therefore, this article is the introduction of the book, its sections and chapters, as well as its strong and weak points.<span lang="FA">مقالة حاضر محصول نگاهی به کتابِ <em>زبان، بافت، و متن؛ جنبه هایی از زبان در چشماندازی اجتماعی</em></span><em><span lang="FA">ـ نشانه شناختی</span></em><span lang="FA"> است که طاهره ایشانی و مجتبی منشیزاده آن را به فارسی برگردان کردهاند. باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به آنکه رویکرد نقش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایانه به مطالعات زبانی در مقایسه با رویکردهای صورت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایانه و شناختی در ایران درصد کمتری از مطالعات و بحثهای زبانشناختی را به خود اختصاص داده است، جای خالیِ کتابی که نگرش اخیر را به زبانپژوهانِ علاقهمند معرفی کند، آن هم به زبان فارسی، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شدت محسوس بوده است. به همین دلیل، کوشش مترجمان این اثر ستودنی و شایستة سپاس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گزاری است. بهجرئت میتوان گفت یکی از امور حساسی که برعهدة مترجمان این اثر بوده است، برابرگزینی واژهها و اصطلاحات این حوزة تخصصی است؛ زیرا جای خالیِ کتابهایی از این دست، خود، نشاندهندة عدمِ وضعِ واژهها و اصطلاحات تخصصیِ دقیق و یک</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دست در رویکرد نقش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرایانه به مطالعة زبان در فارسی است. افزون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">براین، دیگر دشواریهایی که مترجمان برای برگردانِ اثر به زبان فارسی با آنها روبهرو بودهاند، سبب شده است تا مواردی در ترجمة کتاب بایستة بازبینی بکنند. بنابراین، آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چه ازنظر خواهد گذشت، معرفیِ کتاب و مبنای نظریِ آن، معرفیِ موضوعی بخشها و فصلهای کتاب، و بیان نقاط قوت و ضعف این کتابِ ترجمهشده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3132_8b0395a07c35bbafedf484a8ac075a0f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critique on the Evolving Process of Books: The Case of History of Iran’s Fictionنقدی بر شیوۀ تکاملگرایانۀ کتاب تاریخ ادبیات داستانی ایران2132363133FAمنا علی مددیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20170930The history of Iran’s fiction is a book that tries to do research on Iran’s fiction and its genres as novel, short story, etc. It tries to show their evolution by review on their sources and historical background (folk tales, itinerary, diaries, etc.). The writer has written about the kind of novel as historical or detective novel.<br />However, there are some defects too. These defects include structural defects (as distribution of content) and the methodology. The methodology (evolutionist methodology) itself causes some defects, too, such as ignoring some genres as itinerary and diaries and enabling from expressing the reason of some innovations. A research on the content causes some questions, too. The questions that are left with no answer, or unsatisfactory answers.<span lang="FA">نویسندة کتاب <em>تاریخ ادبیات داستانی ایران</em> میکوشد به بررسی ادبیات داستانی ایران، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ویژه رمان و داستان کوتاه (تا سال </span><span lang="FA">1332</span><span lang="FA">) بپردازد و با بررسی پیشینه و خاستگاههای آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها (داستانهای بلند عامیانه، سفرنامه، خاطرهنویسی، حکایتها، و ...) سیر تحول تاریخی آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها را نشان دهد. هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین، نویسنده به انواع رمان (رمان تاریخی، رمان کارآگاهی، و ...) و دلایل شکلگیری برخی از آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها نیز پرداخته است. بااین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">حال، این کتاب کاستی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی نیز دارد؛ جدای از ضعفهای ساختاری (پراکندگی مطالب و ...)، روش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناسی کتاب، که روشی تکاملی است، نیز سبب ایرادهایی مانند حاشیهای</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ساختن ژانرهایی چون سفرنامهنویسی و خاطرهنویسی، ناتوانی از بیان «چرایی» تغییرها، و ... شده است؛ ایرادهایی که دلیل اصلی آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها بیتوجهی نویسندۀ کتاب به مبانی معرفتی روش خویش بوده است. بررسی محتوایی کتاب نیز سؤالات متعددی را برای خوانندگان به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وجود میآورد؛ سؤالاتی که کتاب یا پاسخی به آنها نداده است یا در درستی پاسخهای آن جای تردید وجود دارد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3133_cdc60d9154185969696bab40aa970a29.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Analysis and Review of “The Story of the Beloved Ones’ Secrets”
Researching the Historical Living and Experiences of Molana in Masnaviتحلیل و نقد کتاب روایت سرّ دلبران بازجست زندگی و تجارب تاریخی مولانا در مثنوی2372573134FAمصطفی گرجیاستاد گروه زبان و ادبیات دانشگاه پیام نورJournal Article20170909One of the important and earnest investigations in the field of “study of Molavi”, through the recent decade, is a book named “The Story of the Beloved Ones’ Secret” that emphasizes on Masnavi researching. The secondary title of this book is “Researching the Historical Living and Experiences of Molana in Masnavi”. The book is written by Qodrat-Allah Taheri and published by Elmi Publication (1392 (or 2013)). Emphasizing on three presumptions, this is probably the only book that independently attempts to investigate and analyze the lived experience of Molavi in the most important mystical writing of him. The book considers the story of Masnavi, especially the most leading ones, to be the alternative reflections of Molavi’s states and actions in his real life. To what extent our claim and research objectives are proven and fulfilled regarding the text based evidenced and statistics with an absolute emphasis on Masnavi is an important matter which we reviewed. This article, first, investigated the advantages and unique characteristics of the book in terms of methodology and insight, and second, it focused on the most important challenging features and defects.<span lang="FA">یکی از پژوهش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های جدی و مهم در حوزة مولوی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناسی با تأکید بر <em>مثنوی</em></span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پژوهی در دهة اخیر کتاب <em>روایت سرّ دلبران</em>، با عنوان فرعی «بازجست زندگی و تجارب تاریخی مولانا در <em>مثنوی</em>»، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">قلم قدرت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">الله طاهری است که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">همّت نشر علمی (1392) چاپ و منتشر شده است. این کتاب شاید تنها کتابی باشد که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">صورت مستقل و با تأکید بر سه پیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فرض سعی میکند تجربة زیستة مولوی را در مهمترین اثر عرفانی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اش بررسی و تحلیل کند و داستانهای <em>مثنوی</em>، بهویژه داستانهای شاخص آن، را بازتاب دیگرگون احوال و کنشهای زندگی واقعی مولوی بداند. این</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که چه میزان این مدعا و هدفِ تألیف باتوجهبه قرائن و اَمارات درون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">متنی، فقط</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">و</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فقط با تأکید بر <em>مثنوی</em>، محقَق شده نکته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای است که به بازخوانی منتقدانة آن پرداخته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ایم. در این مقاله، ابتدا محاسن و ویژگی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های منحصربه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">فرد اثر در دو ساحت نقد روشی و بینشی بررسی شده و در گام دوم، مهمترین نکات چالش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">برانگیز و معایب آن تحلیل شده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3134_c09812e2e8d092f7427a371b1f011b40.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Editions and Publications of Shams-e Tabriz’s Divan: A Critical Review of Researchتحلیل انتقادی تصحیحات و چاپهای دیوان شمس تبریزی2592793135FAرحمان مشتاقمهراستاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجانJournal Article20171027Maulana’s<em> Divan</em>, alongside the <em>Masnavi</em>, has, for centuries, been a favorite book with circles of “Sama’,” people of taste and mysticism, and lovers of sonnets. The first critical edition of the book, edited by Foruzanfar, was published by University of Tehran in ten volumes, from 1957 to 1965. All following editions of the book have been prepared, publically or in private, according to Foruzanfar’s edition. Some editions carry the names of particular authors on them, while some others bear just the publishers’ names. Alongside these publications, the only reliable editions are those prepared by Professor Sobhani and published by Ghatreh Publications in 2002. The edition includes notes and explanations. The Foruzanfar’sedition, with all its advantages, had its critics, too. One of them was Professor Shafi’i Kadkani who, in his prominent Introduction to his <em>Selections from Maulana’s Divan</em>, suggested the need for another critical edition of the book. Kadkani’s last work on <em>Mowlana’s Divan </em>consisted of two volumes, published in 2009. The expectation was that the selection would be based on a new attitude towards the manuscripts of the text, but apart from a few corrections, the study is entirely based on the Foruzanfar’s edition. This paper deals with the quality of the Foruzanfar’s edition, the editions published before and after it, and Kadkani’s exhaustive edition, from a manuscriptological and editorial skills perspectives.<em><span dir="RTL" lang="AR-SA">کلیات شمس</span></em><span dir="RTL" lang="AR-SA"> قرنها کتاب محبوب حلقه</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">های سماع و اهل ذوق و عرفان و دوست</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">دارانِ غزل ناب بوده است. نخستین چاپ انتقادی آن در سال</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">های 1336- 1344 به</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">تصحیح استاد فروزان</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">فر منتشر شد. چاپهای بعدی، آشکار و پنهان، براساس همان چاپ صورت گرفته است؛ بعضی بهاهتمام افراد و بعضی با مباشرت ناشر. درکنار این چاپها تنها چاپ قابل اعتنا چاپ دوجلدی استاد سبحانی است که در سال 1381 به بازار نشر آمد و با توضیحاتی مفید هم</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">راه بود. چاپ فروزان</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">فر با همۀ امتیازاتش منتقدانی نیز داشت. ازجملۀ منتقدان آن استاد شفیعی بود که در مقدمۀ گزیدۀ خود از غزلیات شمس، تصحیح دیگری از آن را ضروری دانست. آخرین کار شفیعی در این </span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">خصوص گزیدۀ کاملتری از آن بود که در سال 1388 انتشار یافت. علی</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">رغم انتظار، این گزینش جز چند مورد تصحیح قیاسی کاملاً بر چاپ فروزان</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">فر استوار است. این مقاله به چندوچون تصحیح فروزان</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">فر از غزلیات، چاپهای قبل و بعد از آن، و گزیدۀ مفصل شفیعی فقط ازمنظر نسخه</span><span dir="RTL" lang="AR-SA"></span><span dir="RTL" lang="AR-SA">شناسی و تصحیح پرداخته است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3135_b59a9bec49afd4ce7e7c19ce3496c0b1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critique on “A Survey of Naturalism in Iran”نقدی بر کتاب سیر ناتورالیسم در ایران2813033136FAفواد مولودیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانیJournal Article20170929This paper introduces and criticizes Abdollah Hassanzadeh Mirali's "A Survey of Naturalism in Iran." First the linguistic, formal, and writing aspects of the book have been analyzed. The writing and editing mistakes and inaccuracies in formal precisions (from incorrect recordings of words to inappropriate use of technical expressions, and the mismatch between titles and the content) have also been shown. In the rest of the paper, referencing and validity of the references have been studied, and the text has been verified against the references that have been used. The final part of the essay has more specifically evaluated and criticized the theoretical framework of the research, methodology, and content. It has been concluded that the three main weaknesses of the book are failure to identify the specific elements of naturalism in theoretical framework, unsystematic data collection and data analysis in the research, and failure to pay attention to the internal logic of the evolution of naturalist fiction in Iran.<span lang="FA">در این مقاله، کتاب <em>سیر ناتورالیسم در ایران</em> اثر عبدالله حسنزادۀ میرعلی را معرفی و نقد کردیم. نخست، ویژگیهای زبانی، نگارشی، و صوری کتاب را بررسی کردیم و اشتباهات نگارشی و کمدقتیهای ویرایشی و بیتوجهی به ظرافتهای صوری را (از ضبط ناصحیح واژگان گرفته تا کاربرد اشتباه اصطلاحات تخصصی و ناهم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوانی عناوین با مطالب) نشان دادیم. درادامه، شیوۀ ارجاعدهی و میزان اعتبار مآخذ آن را بررسی و متنِ کتاب را در تطبیقِ با منابع مورداستفاده صحتسنجی کردیم. در بخش پایانی مقاله، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گونهای تخصصیتر، چهارچوب نظری پژوهش و روششناسی و ابعاد محتوایی آن را نقد و ارزیابی کردیم و درپایان، به این نتیجه رسیدیم که «عدم تبیین دقیق مؤلفههای ناتورالیستی در چهارچوب نظری» و «ناروش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مندی در مرحلۀ جمعآوری و تحلیل دادههای پژوهش» و «کمتوجهی به منطق درونی تطور داستان ناتورالیستی در ایران» سه ضعف عمدۀ کتاب <em>سیر ناتورالیسم در ایران</em> است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3136_2b4441a4a637ab5642539d3a1f829db5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421Thus Do the Great: A Critique on Sharh-e- Showqچنین کنند بزرگان: نقد و تحلیل کتاب شرح شوق3053233137FAمحمد یوسف نیریاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیرازJournal Article20171206The present paper aims to criticizeGhazaliyat - e- Hafez which appears in 5 volumes and 4397 pages. .<br />In this study, the structural and content- based advantages and shortcomings are discussed which are presented as The rise of wisdom, linguistic Horizons, entrance into speech similarities and fashioning of culture.<br />The content-based shortcomings are then analyzed from two points of view: contextual and textual. Moreover, an independent chapter is devoted to the agreement of the book and the principles and presuppositions of the primary source and those of Islam.<br />The last section of the paper draws conclusions from the discussed issues entailing the final judgment about the book. Sharh-e-Showq is accordingly evaluated as among the most valuable and even among the best of the contemporary body of research in the realm of Hafez studies.<br />It can be asserted that it is one of the richest books in terms of investigation and proficiency. It can also be grouped among the best works in the field within the last hundred years. As such, it can play an effective role in furthering the cultural cause in Iran, both strategically and practically.<span lang="FA">مقالة حاضر نقدی است بر کتاب <em>شرح شوق</em> تألیف استاد سعید حمیدیان در پنج مجلد و 4397 صفحه در تجزیه و تحلیل غزلیات خواجه شمسالدین محمد حافظ شیرازی. در این مقاله ابتدا امتیازها و کاستیهای ساختاری کتاب بررسی شده سپس امتیازها و کاستیهای محتوایی آن موردبحث قرار گرفته است. در این ره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گذر فصلهایی چون جهش معرفتی، آفاق زبانی ورود به متشابهات سخن، و مهندسی فرهنگ فراهم آمده است. درادامه، کاستیهای محتوایی از دو منظر نقد درون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ساختاری و نقد برون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ساختاری بررسی شده و به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دنبال آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها فصلی مستقل به تحلیل سازواری کتاب با مبانی و پیشفرضهای مفروض اثر و نیز سازواری با مبانی و پیشفرضهای اسلامی اختصاص یافته است. آخرین عنوان مقاله نتیجهگیری از مباحث مطرحشده است که در آن داوری نهایی درباب این اثر مطرح شده است. بر این تقدیر کتاب <em>شرح شوق</em> در شمار ارزش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مندترین آثار حافظپژوهی و حتی بهترین پژوهشهای ادبی معاصر قلمداد شده است که میتوان گفت یکی از تحقیقیترین و اجتهادیترین پژوهشهای صورتگرفته در علوم انسانی در یکصد سال اخیر است که میتواند در جهت کاربردی و راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بردی مؤلفههای فرهنگ ایران نقشآفرین باشد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3137_2e4141bef586f8fa855abbf922f10b80.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421A Critical Analysis of the 8th, 9th & 10th Volumes of The History of Children’s Literatureنقد و تحلیل مجلدات هشتم، نهم، و دهم از تاریخ ادبیات کودکان ایران3253483138FAرویا یدالهی شاهراهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمد جواد مهدویاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20171006Thepresent article has evaluated the last three volumes of <em>Tarikh-e Adabiat-e Koodakan-e Iran (The History of Children’s Literature of Iran)</em> in two general areas: 1. <em>The Generalities and the theoretical grounds</em>, including: 1.1. Not explaining the complete literature of the subject, 1.2. not having a clear theoretical base and an explicit approach toward writing the history of literature as a whole and writing the history of children’s literature in particular; <em>2. The structural-content problems</em> including: 2.1. Not having a coherent structure, 2.2. Not having a clear terminology, 2.3. Not referring to authentic resources and raising unproven claims, 2.4. Covering a very vast historical domain, 2.5. Not having a clear base for the historical periodization, 2.6. Having deficiencies pertaining to the format and the appearance of the book, 2.7. Having writing and editing errors.<br />As a whole, in spite of the theoretical, structural, and content deficiencies, the real importance of this collection is that it has gathered the source materials and documents (specially the scare documents) relating to Persian children’s literature, and one can introduce it as an important reference book in this field. <span lang="FA">در این مقاله، سه جلد آخر مجموعة <em>تاریخ ادبیات کودکان ایران</em>، تألیف محمدهادی محمدی و زهره قایینی، را در دو حوزة کلی ارزیابی کردیم: الف) مقدمات و زمینههای نظری، شامل: 1. نداشتن پیشینة کامل، 2. مشخص</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نبودن مبنای نظری و رویکرد نویسندگان در نوشتن تاریخ ادبیات و، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">طور خاص، تاریخ ادبیات کودکان؛ ب) مسائل ساختاری و محتوایی، شامل: 1. نداشتن ساختار منسجم، 2. مشخص</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نبودن تعاریف و اصطلاحات و گسست اثر از زمینة نظری ادبیات کودکان در ایران و جهان، 3. ارجاع</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ندادن به منابع معتبر و طرح مدعاهای اثبات</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نشده، 4. گستردگی بیش از حد دامنة کار، 5. مشخص</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نبودن مبنای دورهبندیها، 6. مسائل مربوط به هیئت و ظاهر کتاب، و 7. مشکلات نگارشی و ویرایشی. درمجموع، علیرغم اشکالات نظری، ساختاری، و محتوایی، ارزش اصلی این مجموعه را میتوان در گردآوری منابع و اسناد مربوط به تاریخ ادبیات کودکان (به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خصوص اسناد نادر) دانست و آن را بهمنزلة منبع مهمی در این زمینه معرفی کرد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3138_88315520cc0601839920aafbf78c9915.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018220180421The Ambiguities of an Ambiguity-Reading: A Critical Reading of The Function of Ambiguity in the Process of Readingابهامهای یک ابهامخوانی ادبی نقد کتاب کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن3493713139FAپارسا یعقوبی جنبه سراییدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستانJournal Article20171030As a communicative-epistemological concept, ambiguity is pivotal to any discussion of reading. Due to its roots in different fields of knowledge, as well as its dependence on age, genre, style, etc., ambiguity finds different embodiments in different circumstances. Therefore, it would be very difficult to discuss the concept without delimiting it to specific ages or genres. This paper is a meta-commentary on “The Function of Ambiguity in the Process of Reading Texts” by Forough Sahba. Via her analysis of some modernist and postmodernist narratives, Sahba has argued that despite the theory of the death of the author, modernist and postmodernist uses of ambiguity show the centrality of the author. The book is informative and especially helpful in defining different types of ambiguity. However, it has some shortcomings: it has no literature review; its classifications of ambiguity are not satisfying; and it has a few inconsistencies in its form and content. Moreover, it is based on a contradictory claim.ابهام در مقام مفهومی معرفتی ـ ارتباطی یکی از اساسی­ترین مفاهیم در حوزة خوانش متن است. این ویژگی ازیکسو بهدلیل ریشهداشتن در چند حوزه از دانش­ها و ازسویدیگر بهاقتضای زمانه، ژانر، سبک، و مواردی از این قبیل شکلهای متنوعی دارد. به همین دلیل تحقیق و نوشتن در آن باب، بهویژه بدون محدودکردن دوره و ژانر، کاری دشوار است. این نوشتار در مقام نوعی فرانقد درصدد معرفی و نقد کتاب <em>کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن</em> تألیف فروغ صهبا است. نویسندة کتاب با طرح این ادعا که بهرغم نظریة مرگ مؤلف، ابهام موجود در داستانهای مدرن و پسامدرن نشانة اقتدار غیرمستقیم نویسنده است، سعی کرده است انواع ابهام را در برخی از داستانهای مذکور بررسی کند. کتاب مذکور ازمنظر میزان اطلاع­دهی درباب موضوعات، نیز تبیین صورت­های ابهام اثری خواندنی است، منتها افزونبر چند ایراد ساختاری همچون عدم ذکر پیشینه، نارسایی در تعاریف و طبقهبندی­ها، و نیز پاره­ای گسست صوری و محتوایی، بر ادعایی بنا نهاده شده است که متناقض مینماید.<br /><span lang="FA"><br /></span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3139_a780cccfa68a44deee342deb46ca3e99.pdf