پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222A Critical Review of the Book "Loyalty and Leadership in an Early Islamic Society" and Its Translationsنقدی بر کتاب وفاداری و رهبری در جامعۀ اوایل دورۀ اسلامی و ترجمههای آن1133749FAپروین ترکمنیآذراستاد پژوهشکدۀ علوم تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20180406Islamic Society in the 3<sup>rd</sup> and 4<sup>th </sup>Hijri centuries is important due to the dominance of the Buyid dynasty, Iranian and Shiite rulers in the Sunni Abbasid caliphate system, so this matter has received the consideration of Iranian scholars, Orientalists, and Islamologists. The research and compilation about this period of history requires the accurate recognition of the Islamic society, Iranian society as well as the views of Sunnis and Shiites. For this reason, the Mottahedeh’s book, which takes approaches about the two components of loyalty and leadership, emphasizing the Buyid, deserves translation and critique. The present critique pertains to the content of the book in the original language. Since the translation of the book is important in the proper transmission of the concepts of history, culture, and the correction of the deficiencies in the original text, it evaluates two existing translations of the book by matching them with the original text as well as adapting the two translation texts.<br /> Result shows that lack of proper understanding about the Islamic society, the Iranian customs and culture, and the Buyid encountered problems in the text, despite the innovation and creativity in choosing social discussions. Although the translators of the first translation have not provided enough explanations to address the deficiencies of the content of the book, due to their consistency with the scientific expertise of the author, they have been able to provide more a reliable translation.<span lang="FA">جامعة اسلامی در قرون سوم و چهارم هجری به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">علت تسلط آل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بویه، حکومت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گران ایرانی و شیعی بر دستگاه خلافت عباسی سنی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مذهب، دارای اهمیت است و به همین علت موردتوجه ایرانشناسان و اسلام</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شناسان قرار گرفته است. تحقیق دربارة این دوره از تاریخ به شناخت دقیق از جامعة اسلامی، جامعة ایرانی، و هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین دیدگاههای اهل</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">تسنن و تشیع نیاز دارد. کتاب متحده با رویکردی به دو مؤلفة رهبری و وفاداری در جامعة اسلامی و با تأکید بر دورة آل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بویه نگاشته شده است. این</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که نویسنده تا چه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اندازه توانسته است فهم دقیقی از تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام ارائه دهد و مترجمان در رفع کاستیهای مؤلف موفق عمل کردهاند سؤالاتی بوده که مقالة حاضر به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">روش تطبیقی درصدد نقد اثر و ترجمههای آن با دو رویکرد نقد درونی و بیرونی اقدام کرده است. نتیجه نشان میدهد که اثر باوجود داشتن نوآوری و خلاقیت در انتخاب بحثهای اجتماعی، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">علت عدم شناخت صحیح مؤلف از جامعة اسلامی و آداب و فرهنگ ایرانی، دچار اشکالاتی در فهم و انتقال آن شده است. درضمن ترجمة اول، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">علت همخوانی مترجمان به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">لحاظ تخصص علمی توانسته است ترجمة قابل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">قبولتری ارائه کند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3749_10e864e723759ba823ad72ca1e4d06e1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222A Critical Translation of Historical Texts (Torath)ترجمۀ نقادانة تراث15273750FAحجت الله جودکیکارشناس ارشد رشتۀ تاریخ، پژوهشگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیJournal Article20180422Torath is said to be a collection of literary and historical heritage that has been inherited from our ancestors and naturally written with their condition. Throughout history, due to changes made in the language, sometimes writing has become different from generation to generation, and therefore it is difficult to understand the writings of the predecessors. The longer the text is older, the more difficult it is. In addition, the problem will be doubled when such texts should be translated. It is clear that all people cannot go to the original texts and have to use their translations. This is where the role of the translator as a mediator emerges. The translation will become more and more true and influent to the extent that the translator translates in a field that he has capability and has a mastery in the language of origin and destination.<span lang="FA">تراث به مجموعة میراث ادبی و تاریخی گفته میشود که از نیاکان ما به ارث رسیده و طبیعتاً با حالوهوای ایشان نگارش یافته است. درطول تاریخ براثر تغییر و تحولاتی که در متن زبان به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وجود آمده است، گاهی نگارش از نسلی به نسل دیگر دیگرگون شده و لذا فهم و درک نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های پیشینیان برای آیندگان سخت و دشوار گردیده است. هرچه متن نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده قدیمی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر باشد مشکل افزایش مییابد. علاوه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">براین، وقتی قرار است چنین متونی ترجمه شوند، مشکل دوچندان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شود. طبیعی است که همة افراد نمی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توانند به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سراغ متون اصلی بروند و ناچارند از ترجمة آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها استفاده کنند. در این</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جاست که نقش مترجم به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عنوان واسطه بروز و ظهور می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کند. به میزانی که مترجم در رشتهای که توان</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مند</span><span lang="FA">است ترجمه کند و به زبان مبدأ و مقصد اشراف داشته باشد، ترجمة او بیشازپیش درست و روان خواهد شد</span><span dir="LTR">.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3750_bdfeb3d5858f434a1e6f14abe565c044.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222A Critical Examination of Postmodern - Hermeneutics Studies on Historyبررسی انتقادیِ پژوهشهای هرمنوتیکی ـ پستمدرنیستی درباب تاریخ29433751FAامیرحسین حاتمیعضو هیئت علمی گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)،Journal Article20180719History, historiography, and historical knowledge are some of the favorite topics of postmodern scholars in the West and some of their exponents in Iran. Postmodernist ideas emerging from hermeneutical thought were a movement against positivist, deterministic, and objectivist views, especially in the humanities. The postmodern thinkers have defined history differently. In their view, any description of the events of the past is in the form of an interpretation of them, and the past is never fully and accurately recognizable. But the reality is that accepting and applying the hermeneutic postmodernist perspective in history means getting absolute skepticism and the destruction of the bases of the historical knowledge and its rejection. Hence, in this research, this devastating and relativistic view has been critically criticized on the basis of some of the main postmodern texts. The research findings indicate the postmodern hermeneutic view of history contains contradictions which do not allow the researchers to accept the history of this view.<span lang="FA">دانش تاریخ، تاریخنگاری، و معرفت تاریخی همواره یکی از موضوعات تحقیقاتی و مطالعاتی بسیار موردعلاقة صاحب</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظران و اندیشمندان پست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مدرن در غرب و برخی شارحان آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها در ایران بوده است. اندیشه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های پست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مدرنیستی، که برآمده از نحله</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های فکری هرمنوتیکی بود، جنبشی علیه دیدگاههای به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شدت پوزیتیویستی، قطعیت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرا، و عینیت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باور بهویژه در علوم انسانی بود. صاحبان و واضعان این اندیشه، با بازتعریف دانش تاریخ و معرفت تاریخی، مدعی شده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اند که هرگونه شرح و توصیف رویدادهای گذشته در حکم ارائة تأویلی از آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هاست و گذشته هرگز به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">طور کامل و دقیق بازشناختنی نیست. اما واقعیت آن است که پذیرش و کاربست دیدگاه هرمنوتیکی</span><span lang="FA">ـ پستمدرنیستی در تاریخ، در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">حکم رسیدن به شکاکیت مطلق و ویران</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کردن پایه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های دانش تاریخ و بی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اعتبارکردن آن است. ازاین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رو، در این پژوهش تلاش شده تا این دیدگاه ویران</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گر و نسبیت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گرا براساس متن سه کتاب <em>رسالة تاریخ</em> نوشتة بابک احمدی، <em>بازاندیشی تاریخ</em> نوشتة کیت</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">جنکینز، و <em>زمان و حکایت </em>نوشتة پل ریکور ازنظر محتوا موردبررسی انتقادی قرار</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">گیرد. یافته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های پژوهش نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد دیدگاه هرمنوتیکی</span><span lang="FA">ـ پست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مدرنیستی تاریخ حاوی تناقضاتی است که هویداشدن آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها محققِ تاریخ را در پذیرش مدعای این دیدگاه دچار تردید جدی خواهد کرد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3751_1a74b1598c3a78d7cd5dbeed4ed6b396.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222In Defense of Thought: A Critical Review of Three Works in the Field of Method of Research in Historyدر دفاع از تفکر: بررسی انتقادی سه اثر در زمینۀ روش تحقیق در تاریخ45643752FAیعقوب خزاییاستادیار تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)،Journal Article20180529Today, the discussion of method and methodology is one of the important measures of science in any field of science. Perhaps now, without knowledge of the method and methodology the claim of science in every discipline is questioned. In doing so, the present study criticizes three published works in the field of research method in the history, namely <em>Research Method in Historiography</em> by Dr. Jahangir Ghaem Maghami, <em>An Introduction to Research Method in the History</em> by Dr. Alireza Mollaiy Tavani and <em>Method of Research in History</em> by Dr. Hassan Hazratiand, evaluating the method and methodology and its relation with thinking in the history. This critique reveals the implications of adopting a positivist approach in the history. The adoption of the methodological patterns of natural sciences in history, weakening the position of criticism, Undermining the position of thought in history, ignoring the role of the historian as at least part of the process of producing history, etc. are the consequences of adopting a positivist approach in history. Accordingly, it is the current research strategy that arrangements are to be considered by that, thinking in history becomes the dominant position. The present article aims to establish a distinct relation between history and thought, and there is a definition and interpretation of history and historical methodology, advocating strengthening thinking.<span lang="FA">امروزه بحث روش و روششناسی یکی از سنجههای مهم علمیت هر رشتة علمی بهشمار</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">میرود. شاید اکنون بدون معرفت درمورد</span><span lang="FA">روش و روششناسی ادعای علمیت در هر علمی موردتردید باشد. پژوهش حاضر ضمن نقد سه اثر منتشرشده در حوزۀ</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">روش تحقیق در تاریخ، یعنی <em>روش تحقیق در تاریخ</em></span><em><span lang="FA"></span></em><em><span lang="FA">نگاری</span></em><span lang="FA"> اثر جهانگیر قائم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">مقامی، <em>درآمدی بر روش پژوهش</em> <em>در تاریخ</em> نوشتة علیرضا ملایی توانی، و <em>روش پژوهش در</em></span><em><span lang="FA"> </span></em><em><span lang="FA">تاریخشناسی</span></em><span lang="FA">نوشتة حسن حضرتی به ارزشیابی روش و روششناسی و نسبت آن با</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">تفکر در علم تاریخ پرداخته است. این نقد نشان میدهد که چه پی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">آمدهایی از اتخاذ ره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یافت پوزیتیویستی در علم تاریخ متصور است. پذیرش الگوهای روششناختی علوم</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">طبیعی در تاریخ، تضعیف موضع نقد، تضعیف موضع اندیشهورزی در علم تاریخ، نادیده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">انگاشتن نقش مورخ بهعنوان دستکم بخشی از فرایند تولید علم تاریخ، و ... ازجمله تبعات اتخاذ ره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یافت پوزیتیویستی در تاریخ است. بر این اساس، راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">برد پژوهش کنونی آن است که تمهیداتی اندیشیده شود تا به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">واسطة آن تفکر در تاریخ به موضعی غالب تبدیل شود. مسئلة نوشتار حاضر این است که نسبتی مشخص بین علم تاریخ و تفکر برقرار سازد و در این راستا تعریف و تأویلی از علم تاریخ و روششناسی تاریخی ارائه </span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده که به تقویت تفکر استمداد برساند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3752_3cb53ee6de400e622d7b87f493178916.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222Reviewing the Function Electronic Content in History Learning in university (The First Step in Identifying Critical Electronic Content Requirements)ارزیابی کارکرد محتوای الکترونیکی در آموزش تاریخ در دانشگاه گام اول برای شناسایی بایستههای نقد محتوای الکترونیکی65883753FAهوشنگ خسروبیگیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور000000028657080xJournal Article20180602The rapid generalization of educational technology can be seen as a revolution in education. Accordingly, the forthcoming, not too distant, in the "Council for the Study of Texts and Textbooks" seems to be the focus on examining the content of electronic textbooks along with printed books. The initial step in criticizing electronic content is identifying features, functions, and requirements of an electronic syllabus.The purpose of this research is to review the requirements and the production of academic electronic content in the field of history. This is an attempt to get an idea of how these works are appropriately criticized. A part of these studies is about how to use multimedia facilities in electronic content to teach history at the university. Based on this, the main issue of this study is how to align history teaching with the capabilities, methods, and tools of education in the electronic education system and electronic content. This study was conducted using descriptive-analytical method. This study showed that the nature and content of the history courses are very much aligned with e-learning. The data from this research can be a useful tool for developing a critique of electronic content, especially in the field of history.<span lang="FA">تعمیم سریع فناوریهای آموزشی را میتوان به یک انقلاب در عرصة آموزش تلقی کرد. بر همین اساس، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نظر میرسد برنامة آیندة نه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چندان دور و حتی بسیار نزدیک «شورای</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">بررسی متون و کتب درسی» توجه به بررسی محتواهای درسی الکترونیکی درکنار کتابهای چاپی است. گام آغازین در بررسی و نقد محتوای درسی الکترونیکی شناسایی ویژگیهای عمومی و اختصاصی و نیز کارکردها و الزامات یک محتوای درسی الکترونیکی است. هدف این پژوهش تدوین بایستهها و الزامات حاکم بر تولید محتوای الکترونیکی درسی دانشگاهی در رشتة تاریخ بهمنظور رسیدن به چگونگی نقد مناسب اینگونه آثار</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">است. بخشی از این مطالعات در حیطة چگونگی استفاده از امکانات چندرسانهای در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">محتوای الکترونیکی برای آموزش تاریخ در دانشگاه است. بر این اساس، مسئلة اصلی این پژوهش چگونگی همراستاییسازی آموزش تاریخ با قابلیتها، شیوهها، و ابزارهای آموزشی در نظام آموزش الکترونیکی و محتوای درسی الکترونیکی است. این بررسی، که با رویکرد توصیفی</span><span lang="FA">ـ تحلیلی انجام شده است، نشان داد که ماهیت و محتوای دروس تاریخ همراستایی بسیاری با آموزش الکترونیکی دارد. دادههای این</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">پژوهش میتواند دستمایة مناسبی برای تدوین شیوهنامة نقد محتوای الکترونیکی درسی به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خصوص در رشتة تاریخ باشد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3753_aa398acfe3bbe4c4085f863ccfce03c2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222Review of the Book "Politics of Knowledge in the Islamic World: The Convergence of Knowledge and Ideology in the Seljuq Period"نقد و ارزیابی کتاب سیاست/ دانش در جهان اسلام همسویی معرفت و ایدئولوژی در دورۀ سلجوقی891143754FAمحسن رحمتیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه لرستان0000-0002-0533-534XJournal Article20180622In this article, the explanatory and interpretative function of the book of "<em>Politics of Knowledge in the Islamic World: The Convergence of Knowledge and Ideology in the Seljuq Period</em>" has been criticized from two positive and negative aspects. The cultural status of the Islamic society, especially from the standpoint of knowledge and its relationship with the political institution in the Seljuq period, is one of the privileged and less known aspects of Islamic culture and civilization. The author of the book, using the theories of Louis Althusser and Michel Foucault, has examined the relationship between the two institutions of politics and knowledge in the Seljuq period. Some outstanding notes of the book were the importance of subject and its different productions of it, fluent and understandable translation, focus on an important, complex and new topic in the research, explanation and interpretation of the subject using a variety of historical and geographical sources. However, many imperfections can be found such as the failure to provide an understandable description of the subject, inappropriate generalization, and inattention to the historical research method, some intermittent themes in the original text, and some inappropriate equivalence, and topic and editing errors in translated text.<span lang="FA">نوشتار حاضر جایگاه تبیینی و تفسیری کتاب </span><em><span lang="FA">سیاست/ دانش در جهان اسلام هم</span></em><em><span lang="FA"></span></em><em><span lang="FA">سویی معرفت و ایدئولوژی در دورة سلجوقی</span></em><span lang="FA"> را از دو منظر ایجابی و سلبی نقد میکند. دورة حکومت سلجوقیان دورة متمایزی را در تاریخ ایران و جهان اسلام رقم زد. وضعیت </span><span lang="FA">فرهنگیِ جامعة اسلامی، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ویژه ازمنظر دانش و رابطة آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها با نهاد سیاست در دورة</span><span lang="FA"> سلجوقی، از وجوه ممتاز و کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">تر شناخته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شدة فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوره است. مؤلف کتاب با استفاده از نظریه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های لوئی آلتوسر و میشل فوکو چگونگی رابطة متقابل دو نهاد سیاست و دانش در دورة سلجوقی را بررسی کرده است. از نکات ممتاز این کتاب</span><span lang="FA"> میتوان به </span><span lang="FA">اهمیت موضوع و پردازش متفاوتِ مطلب و ترجمة سلیس و روان آن اشاره کرد. ازسوی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دیگر،</span><span lang="FA"> ناکامی در ارائة توصیفی یک</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دست و گویا از موضوع، تعمیم نامناسب، کم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توجهی به </span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شیوة پژوهش تاریخی، وجود اغلاط محتوایی، برخی معادل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یابی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های نامناسب، و اغلاط چاپی در ترجمه را نیز می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توان به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">منزلة نارساییهای کتاب دانست.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3754_3d502a16c8442c5cb35f74e007ac1163.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222The Place of the Issue in the Effectiveness of Historical Researchجایگاه مسئله در کارآمدی پژوهشهای تاریخی1151293780FAسید ابوالفضل رضویدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمیJournal Article20180604As the concern and ambiguity that a historian has extracted from the subject under study and attempts to explain and interpret it, this issue can be articulated in two ways: one aspect of the issue that is strongly intertwined with the subject and past time considerations is how the issue is realized. This aspect involves the disability and the process of realization of the issue and can be considerable in the light of the knowledge and expertise of the historian and other specialist historians in the age of study, but the causal aspect of the issue that deals with the cause of it is a category specifically associated with the subjective knowledge and ideas related to the considerations of the historian’s life and shows the status quo of the historian’s ecosystem whether in design or in response. The applied aspects of the knowledge of history and the interplay of past and present in the research of the historian, and the interdisciplinary nature of his research emerge in this aspect of the issue. This aspect, according to the historian’s past-oriented or modernist approach to the design, directs the reason for historical research. In this article, with a brief reflection on the status of the issue and the nature of its design, we examine the two approaches in explaining and designing the issue, and we reflect on their relevance to the effectiveness of historians’ research achievements.<span lang="FA">مسئله بهعنوان دغدغه و ابهامی که پژوهشگر تاریخ از درون موضوع موردپژوهش استخراج کرده است و سعی در تبیین و تفسیر آن دارد از دو وجه قابلطرح است: یک وجه از مسئله که سخت با موضوع و ملاحظات زمانی گذشته درهمتنیده است چگونگی تحقق مسئله است. این وجه جنبۀ معلولیت و روند تحققی مسئله را در خود دارد و درپرتو دانش و تخصص تاریخشناس و دیگر تاریخشناسان متخصص در عصر موردمطالعه قابلطرح است؛ اما وجه علّی مسئله که به چرایی آن میپردازد، مقولهای است که بهطور مشخص با دانش و انگارههای ذهنی مرتبط با ملاحظات حیات تاریخشناس مرتبط است و چه در طرح و چه پاسخگویی ناظر به وضع موجود جامعۀ زیستبوم تاریخشناس است. وجوه کاربردی دانش تاریخ و تداخل گذشته و حال در پژوهش تاریخشناس و ماهیت بینرشتهای و میانرشتهای پژوهش او در این وجه از مسئله نمود پیدا میکند و حسب رویکرد گذشتهگرا یا عصرگرای تاریخشناس در طرح این وجه چرایی پژوهشهای تاریخی را جهت میدهد. در این نوشتار با تأملی گذرا دربارۀ جایگاه مسئله و ماهیت روشی طرح آن دو رویکرد یادشده را در تبیین و طرح مسئله بررسی میکنیم و نسبت آنها را با میزان کارآمدی دستاوردهای پژوهشی تاریخشناسان موردتأمل قرار میدهیم.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3780_8ee64070fb120718cd62fac7edf091fb.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222Analyzing the Method and Approach of the Historiography by Sebt Ibn-e-Jozi in the Report of Ashura Incident based on the Book of ''Tazkera-al Khavas''تحلیل و نقد شیوه و رویکرد تاریخنگاری سبط ابنجوزی در گزارش واقعۀ عاشورا براساس کتاب تذکرة الخواص1311453759FAمحسن رنجبراستادیار گروه تاریخ، مؤسسة آموزشی و پژوهشیِ امام خمینی (ره)Journal Article20180602The present research introduces and criticizes the book ''<em>Tazkera-al Khavas''</em>, written by one of the scholars and historians of the seventh century, called Shams Aldin Yusof Ibn Qeazveghli, known as Sebt Ibn-Juzi. Since he has a special method and approach in the report of Ashura and the incidents about it, analyzing his report brings forth remarkable points for the other researchers. Furthermore, the author uses sources in the report of Ashura that are not available now; therefore, expounding his report, not only gives the historian scholars a relative awareness of the structure and contents, but also prepares the ground to reproduce the other works of historians.<span lang="FA">پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل شیوه و سبک تاریخنگاری یکی از عالمان و مورخان نیمة نخست قرن هفتم نامور به شمسالدین یوسف بن قِزاوغلی معروف به «سبط ابن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">جوزی» میپردازد. باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که این مورخ شیوه و رویکرد خاصی در گزارش واقعة عاشورا و حوادث و مسائل پیرامونیِ آن دارد، بررسی و تحلیل گزارش وی نکات قابل</span><span lang="FA"></span><span lang="FA"> توجه و تأملی را فراروی محققان قرار میدهد. افزون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">براین، نویسنده در گزارش عاشورا، از منابع و مقاتلی بهره برده است که اکنون در دست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رس نیست؛ بنابراین، مطالعه و واکاویِ گزارش او، افزون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">برآن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">که آگاهیِ نسبی از ساختار و محتوای آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها را برای اندیشهورزان تاریخ فراهم میسازد، تاحدودی نیز احیا و بازسازی آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها را با کمک آثار</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">دیگر فراهم میکند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3759_52c21ad88b2dfd5f15804318e71cecd9.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222The Criticism of Roger Mervyn Savory’sApproaches to Safavid Historyنقد رویکردهای راجر سیوری در تاریخ صفویان1471693760FAعلی سالاری شادیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه ارومیهJournal Article20180627As long as the researchers of the Safavid history are concerned, the name of Roger Mervyn Savory is a historian whose name is well known and familiar to all. He is a author whose name has repeatedly been a led in the majority of works full of replicas in the Safavid history. His career has led Safavids studies, especially in Iran, under his control, and the Iranian and Orientalism researchers in this field repeatedly cite him. In the minds of some researchers, Savory is known as a powerful researcher and distinguished Safavidologist, and he has even become himself a reference point for the Safavid history. He has also been introduced by such frequent and repeated writings about himself. However, his accurate and impartial examination of his writings does not prove it. His most important writings are based on the book of the history of the Alamara-i Abbasimi, which was complemented by other researchers of contemporaries. His information and views on the history of the Safavids are one-sided, influenced by the official Safavid sources, and are supposedly exaggerated. This article aims to prove some sources of Savory's insight in a documented way that his writings are non-investigative. He has more to transcribe the sources of Safavid history.<span lang="FA">درمیان محققان تاریخ صفوی نام راجر سیوری نامی دیرین و آشناست و اغلب در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">مباحث تاریخ صفویه از وی یاد شده است. پیش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گامی او باعث شده تا مطالعات صفوی، به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خصوص در ایران، تحت سیطرة او درآید و نویسندگان ایرانی و مستشرقان در این زمینه مکرر به او استناد جویند. در ذهن عده</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای از محققان، سیوری به</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">عنوان محققی توان</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">مند و صفویه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">شناس برجسته شناخته شده است و او حتی خود به مرجع تاریخ صفوی تبدیل شده است. سیوری نیز با نوشتن آثار متعدد و مکرر چنین گمانی را دربارة خود القا کرده است و درحالی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">که بررسی دقیق و بی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">طرفانة نوشته</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های او آن را اثبات نمی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">کند. مهم</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ترین نوشته</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های او مأخوذ از کتاب <em>تاریخ عالم</em></span><em><span dir="LTR"></span></em><em><span lang="FA">آرای عباسی</span></em><span lang="FA"> است که با تحقیقات دیگری از معاصران تکمیل شده است. اطلاعات و نظرات او از تاریخ صفویان یک</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">سویه و متأثر از منابع رسمی صفویان و توأم با اغراق، تحسین، و تمجید است. این نوشته بنا دارد پاره</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای از سرچشمه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های بینشی و نظرات کلیشه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای سیوری را به بحث گذارد تا اثبات</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">گردد نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیوری تکراری، غیرتحقیقی، و بیش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">تر مأخوذ از منابع رسمی صفویان یا به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عبارت بهتر رونویسی از آن</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">هاست.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3760_ebebf8637709aad8d6e710946679dfc7.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222Transition from Herodotus to Plutarchus World: Pathology of Persian Translations of Classical Textsگذار از جهان هرودوتی به جهان پلوتارخوسی: آسیبشناسی ترجمههای فارسی متونِ کهن بنیادین دنیای باستان1711853762FAاسماعیل سنگاریدکترای تاریخ زبانها و تمدنهای دنیای باستان، دانشگاه لیون، استادیار گروه تاریخ و ایرانشناسی دانشگاه اصفهان0000-0003-2351-4947Journal Article20180703In the studies related to Ancient Iran, the lack of data including classical historians’ texts, parchments, inscriptions, as well as thearcheological and literary evidence documents make the historians face problems in analyzing precisely. Translation of a classical work related to a special period has an importance that the historical data will be interpreted in other ways. Thus, it is clear that translation of classical Greek and Latin works have double importance. In addition to a complete focus on the historical period of the text, it is worthwhile to see that the translator tries to be completely loyal to the text with a full knowledge of author’s style. In this research, it aims to give the ways in order to prevent translator and researcher’s mistakes by comparative studies of two ancient historians from ancient Greece and Rome, Herodotus Halicarnassus and Plutarchus Chaeronea.<span lang="FA">در پژوهش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های تاریخ ایران باستان، که کمبود اطلاعات اعم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA"> از نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مورخان کلاسیک، پوست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها، و سنگ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نوشته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها، به مفهومی دیگر داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مادی (باستانشناختی) و مکتوب، مورخ را در تحلیل صحیح و دقیق آن دوره دچار مشکل</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">میکند، ترجمۀ یک اثر کلاسیک مربوط به دوره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای خاص چنان اهمیت می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یابد که فقط با انتشار یک اثر در این حوزه اطلاعات و داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های تاریخی به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گونه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای دیگر تفسیر و تعبیر خواهند شد. ازاین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رو، روشن است که ترجمۀ آثار کلاسیک یونانی و لاتین اهمیتی دوچندان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یابد و شایسته است که مترجم، افزون</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بر احاطۀ کامل بر دورۀ تاریخی متن موردنظر، بکوشد با وقوف کامل بر سبک و اسلوب نگارش نویسنده وفاداری به</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">متن را تمام و کمال حفظ کند. این پژوهش بر آن است با بررسی تطبیقی ترجمه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های دو مورخ کهن یونان و روم باستان، هرودوت هالیکارناسی و پلوتارخوس خرونه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای، راه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کارهایی را برای جلوگیری از خطای پژوهشی مترجم</span><span lang="FA">ـ محققان ارائه دهد.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3762_6c645a9a9cb7a1846387f40782749a9d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222Review and Criticism of the Book Kissaaneiae (History and Literature)نقدی بر کتاب کیسانیه (تاریخ، ادبیات)1872083763FAعلی اکبر عباسیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20180704This article aimed to investigate Vedad-al-Ghazi's views, the author of the book entitled as "Kissaniah Sect". This study was based on descriptive-analytic approach and was documented upon the references. Since Vedad-al-Ghazi was proficient in Arabs literature, he could successfully exploit traditional Arabic references and hand-written documents about Kissaniah Sect. He has used Kissaniah's poems and the opposite views to analyze dark points of Kissaniah's history and has gained important creativities in this regard. To investigate the ambiguous points related to Kissaniah, he has proposed some speculations which are not in accordance with history. He has mentioned that Abdellahibn Saba was a real person, contrary to the doubts about his historical existence. He has also argued many Sabiah's activities. He has not investigated Ali's (PBUH) statements about his son, Mohammad. Furthermore, he has assigned many activities done by Ghaliah to Mokhtar himself. Vedad-al-Ghazi has ignored to investigate holy Quran verses and Prophet Mohammad's statements to describe the concepts of Rajath and Al-gayba.<span lang="FA">موضوع این مقاله نقد و بررسی آرای وداد القاضی، مؤلف کتاب <em>کیسانیه</em>، دربارة مذهب</span><span lang="FA">کیسانیه است که به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">روش توصیفی</span><span lang="FA">ـ تحلیلی و با استناد به منابع انجام شده است. باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به تسلط وداد القاضی بر ادبیات عرب، او به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوبی از عهدة استفاده از منابع متقدم عربی و اسناد خطی مربوط به موضوع برآمده است. مؤلف از اشعار شاعران کیسانی و هم از دیدگاهها و ردیه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مخالفان آنان برای تحلیل نقاط تاریک تاریخ <em>کیسانیه</em> بیش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ترین بهره را برده و به خلاقیت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مهمی دست یافته است. اما باوجوداین برای بررسی نقاط مبهم تحولات مربوط به کیسانیان گمانهایی را در اثرش مطرح کرده است که برخی از</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها با شواهد تاریخی هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوانی ندارد. مؤلف عبدالله بن سبا را، که محققان دربارة وجود تاریخی وی تردید جدی دارند، واقعیت تاریخی دانسته و در موارد بسیاری اقدامات سبئیه را محور بحثش قرار داده است. او سخنان علی (ع) دربارة فرزندش، محمد، را هم جامع بررسی نکرده است. هم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">چنین مؤلف برخی اقدامات غالیان پس از مختار را به</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">خود وی نسبت داده است. وداد القاضی در بحث از تطور مفهوم رجعت و غیبت، از</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">کنکاش آیات قرآنی و روایات نبوی در این </span><span lang="FA"></span><span lang="FA">باره غفلت ورزیده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3763_59a1d32c066651c7afacddef6782b792.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222A Critical Review of “The Ghaznavid and Seljuq Turks: Poetry as a Source for Iranian History”نقدی بر کتاب ترکان غزنوی و سلجوقی: شعر بهعنوان منبعی برای تاریخ ایران2092293784FAیزدان فرخیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه پیامنورJournal Article20180703The aim of this article is to critically review “<em>The Ghaznavid and Seljuq Turks: Poetry as a Source for Iranian History</em>”. Using Farrokhi and Mo῾zziʼs poem as the historical source for Ghaznavid and Seljuq period is the fundamental aim of this book and its advantage beside the historiography source. So, the present article tries to answer such questions: How much the writer of this book succeeds to cover that aim? And, to what extent has it applied the scientific methods properly?<br />Through a critical lens and analytical view, it will prove that this valuable study covers its objective, but it neglects methodological points, and writing instruments; besides, some references and argumentations in few parts of this book are under the question.<span lang="FA">در این مقاله هدفْ بررسی و ارزیابی کتاب <em>ترکان غزنوی و سلجوقی: شعر بهعنوان منبعی برای تاریخ ایران</em> است. هدف اصلی مؤلف در این کتاب بهکارگیری محتوای شعر فرخی سیستانی در روزگار غزنویان و امیر معزی در روزگار سلجوقیان بهمنظور تکمیل دادههای منابع تاریخنگاری است. بنابراین در این مقاله پرسش این است که مؤلف تاچهاندازه در دستیابی به این هدف موفق بوده و تاچهحدی اصول علمی را در این زمینه رعایت کرده است. در این مقاله با شیوۀ تحلیلی</span><span lang="FA">ــ توصیفی و رویکرد انتقادی نشان داده میشود که مؤلف تلاش ارزندهای برای نیل به این هدف بسیار مهم انجام داده است، اما ازمنظر روششناختی و اصول تدوین غفلتهایی نیز ملاحظه میگردد و در این زمینه شیوۀ پرسشبرانگیزی در پیش گرفته شده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3784_149a1e31c08cec277f22d899b60f7cf2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222A Critique of Iran in the Safavid Eraنقدی بر کتاب ایران در عصر صفوی2312523764FAبهزاد کریمیاستادیار گروه ایرانشناسی، دانشگاه میبدJournal Article20180518The main purpose of this article is to analyze and criticize the ideological ideas of the historiography of Shah Isma'il I Safavid in the book of <em>Iran in the Safavid Era</em> by Ali Akbar Velayati. This book is organized in 656 pages, in one introduction and five chapters, with the aim of examining Iranian history during the Safavid Era. Before attempting to enter the main part of the article, the author has tried to draw up a record of the use of ideological approaches in the history of the Safavid Era. In this way, there are two general and ideological critical and formal approaches that can be explicitly taken from political or religious ideas behind both. From the author's point of view, the history of <em>Iran in the Safavid Era</em> is based on works that can be considered as ideological official works. Given the importance of the Safavid history in two types of critical and official ideological historiography, the author has tried to identify and extract the official ideological agenda in the book, focusing on the period of Shah Isma'il I. In this way, the author, while criticizing the sources of study data, has tried to classify events that have undergone ideological readings based on first-hand resources and then analyze according to the identified agenda.<span lang="FA">هدف اصلی نگارش این مقاله تحلیل و نقد ایده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های ایدئولوژیکِ تاریخ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نگاری شاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اسماعیل اول صفوی در کتاب <em>ایران در عصر صفوی</em> نوشتۀ علی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اکبر ولایتی است. این کتاب در 656</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">صفحه، در یک مقدمه و پنج فصل با هدف بررسی تاریخ ایران در عصر صفویه سامان یافته است. نویسندة مقاله کوشیده است پیش از ورود به متن اصلی، سابقه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای از</span><span lang="FA">کاربست ره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">یافت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های ایدئولوژیک را در تاریخ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نگاری عصر صفویه به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دست دهد. در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">این مسیر، دو رویکرد کلی ایدئولوژیک منتقد و رسمی شناسایی و معرفی شده است که در پسِ پشت هردو می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توان به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">وضوح از ایده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های سیاسی یا مذهبی سراغ گرفت. ازنگاه نویسندة مقاله، کتاب <em>تاریخ ایران در عصر صفوی</em> در ذیل آثاری قرار می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گیرد که می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">توان از آن به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">عنوان آثار تاریخ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نگارانۀ ایدئولوژیک رسمی یاد کرد. نویسندۀ مقاله باتوجه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">به اهمیت صدر تاریخ صفویه در دو گونة تاریخ</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">نگاری منتقد و رسمی ایدئولوژیک کوشیده است با محورقراردادن دورة شاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اسماعیل اول، دستورکارهای ایدئولوژیک رسمی را در این کتاب شناسایی و استخراج کند. در این مسیر، نویسنده ضمن نقد داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مبتنی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بر منابع مطالعاتی کوشیده است با اتکا بر منابع دست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">اول، رویدادهای دست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">خوش خوانش</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های ایدئولوژیک را دسته</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">بندی و سپس براساس دستورکارهای شناسایی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شده تحلیل کند.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3764_3c29a4170e9c7ab699b9e6f879337a46.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222The Critique of claim the book of “Nixon, Kissinger and Shah’ about Relations between Shah and the U.S.A in Cold War”نقد مدعای کتاب نیکسون، کسینجر، و شاه دربارۀ روابط شاه و آمریکا2532703765FAعلیرضا ملائی توانیدانشیار پژوهشکدۀ تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180607The book ‘<em>Nixon, Kissinger and Shah: Relation between Iran and the U.S.A in Cold War’</em> is a very marketable book in Iran’s market. There are very important claims about the nature of Iran’s relations with the U.S.A. The main claim is this question whether Shah acted independently toward west in the political area. Did Shah alter relations of ruler – obedience in Nixon’s period and oblige U.S.A to follow Iran’s regional politics? Studying about the importance of this claim and its critique of that are the main purposes of this article. This article concludes several phases of relation between Iran and the U.S.A in decades 1950 until 1970. Shah used international’s opportunity that altered nature of Iran’s relation with the U.S.A in several phases and played different roles. But, these operations did not alter the nature of the relations between Iran and the U.S.A. because when this relation altered the context and international’s opportunities, the relations between Iran and the U.S.A would come back the to ruler – obedience.<span lang="FA">کتاب <em>نیکسون، کسینجر، و شاه: روابط ایالات متحده و ایران در جنگ سرد</em> از آثار پُرمخاطب در بازار نشر ایران است. در این کتاب، ادعاهای مهمی دربارۀ ماهیت روابط شاه و آمریکا مطرح شده است. مدعای اصلی این است که آیا شاه در دوره</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای از حکم</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رانی خود توانست در عرصۀ سیاست مستقل از غرب عمل کند و با نادیده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">انگاشتن روابط سلطه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گر</span><span lang="FA">ـ سلطه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پذیر در دورۀ نیکسون، آمریکا را به دنباله</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رو سیاست</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های منطقه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای خود تبدیل کند؟ بررسی علل اهمیت این ادعاها و نیز بیان کاستی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های آن از مباحث اصلی این</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">مقاله است. این مقاله با نقد مدعای اصلی این کتاب به این نتیجه رسید که طی سالهای حاکمیت مطلقة شاه، چند مرحلة متفاوت در مناسبات ایران و آمریکا رخ نمود و هربار به اقتضای شرایط بین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">المللی دربارة توانایی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های شاه در ادارة کشور دیدگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مختلفی در محافل سیاسی آمریکا شکل گرفت و شاه با استفاده از این فرصت</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های کوتاه به</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">ایفای نقش در منطقه و حتی جهان پرداخت. اما این به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">معنای توانایی مطلق شاه در تغییر ماهیت مناسبات ایران و آمریکا نبود، زیرا پس از تغییر بستر سیاسی و بین</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">المللی روابط شاه و آمریکا دوباره به روابط سلطه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">گر و سلطه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">پذیر بازگشت.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3765_50e88d7aa7d15a9065b362a4c981ce59.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222JózefWolski’s Writings on the Arsacid History and Culture: A Critiqueبررسی و نقد نوشتههای یوزف ولسکی دربارۀ تاریخ و فرهنگ ایران اشکانی2712903785FAفرشید نادریاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20180622Józef Wolski’s works on the Arsacid history and culture have led to a new approach which has shed new light on the unknown and ambiguous aspects of the Arsacid Empire. For him, the first step in reconstructing the picture of Arsacid period in the framework of the Ancient Persian history is reexamining and revising the ideas long held by historians of this period. The method implemented is to extract Wolski’s basic vision and approach out of his key writings. To this end, many of his most important papers were translated or summarized. Among the most important achievements of this study in introducing his works is that the Persian domestic sources gained prominence and were changed into canonical works. To do so, a systematic criticism of Greek and Roman sources related to the Arsacid Empire was done. Moreover, the most fundamental strategy of the author under discussion was to find the ideological links between Arsacid and Achaemenid traditions. To unravel these links, he brings forth the hypothesis concerning Arsacid Iranism. Although not fully successful, his ideas were instrumental in modifying the negative opinions towards the empire.<span lang="FA">نوشتهها و آثار یوزف ولسکی دربارۀ تاریخ و فرهنگ اشکانیان به رویکرد نوینی انجامید که توانست افق تازهای بر زوایای تاریک و مبهم این دوران بگشاید. وی در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">نوشتههایش ضرورت بازبینی و تجدیدنظر اساسی در دیدگاههای رایج گذشتۀ مورخان و محققان این دوره از تاریخ ایران را گام نخست و اولیهای میداند که میتواند در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">بازسازی وجهۀ اشکانیان در چهارچوب تاریخ باستانی ایران مؤثر باشد. روش بررسی در این مقاله استخراج دیدگاهها و رویکردهای اساسی ولسکی ازخلال نوشتهها و آثار مهم وی دربارۀ ایران اشکانی است. در این جهت، برخی از مهمترین مقالات وی ترجمه و تلخیص شدهاند. ازجمله مهمترین نتایج و دستاوردهای این نوشته در معرفی نگرشهای ولسکی باید به خروج منابع بومی و ایرانی از حاشیه و تبدیل آنها به منابع معیار و نقد روشمند منابع یونانی و رومیِ مرتبط با اشکانیان اشاره کرد. همچنین، یافتن پیوندهای ایدئولوژیک میان اشکانیان با سنن هخامنشی اساسیترین راهبرد ولسکی بهشمار میرود. وی برای این منظور فرضیۀ مسلک ایرانگرایی اشکانیان را مطرح</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">کردهاست. تلاشهای وی گرچه بهشکل کاملی موفقیتآمیز نبوده، دستکم در تعدیل دیدگاههای منفی گذشته درقبال اشکانیان از درخشش ویژهای برخوردار بوده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3785_cdd7eab0344cc3ce7697aa2c6d08fc4b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650181020181222The Critique of the Book "The Crafters and Their Business Life in the Safavid Period: Essays in the Socio-Economic History of Iran"بررسی و نقد کتاب پیشهوران و زندگی صنفی آنان در عهد صفوی: جستارهایی در تاریخ اجتماعی ـ اقتصادی ایران2913243786FAشهرام یوسفیفراستاد تاریخ و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاحمد ابوحمزهعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، دانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیبهرنگ ذوالفقاریدانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیامیر صمدیان آهنگردانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیزهرا قشقایینژاددانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسعید نجاردانشجوی دکتری تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180626This article focuses on the critique of the book "<em>The Crafters and Their Business Life in the Safavid Period: Essays in the Socio-Economic History of Iran</em>" by Mahdi Kavani. This work was considered as the first independent book on the subject. The author influenced the views of the nineteenth-century thinkers of Western Europe, exploring some of the social developments in this age and trying to prove that the Safavid government was preventing the formation of powerful independent autonomous merchants, and consequently, the economic dynamism of this period. This work is organized in six sections and 31 sub-sections. After the first part, which includes the general introduction of the work, the section examines and analyzes the dimension of the effect and then introduces the author and translator. But, the most important part of this review is the background of the research on guilds in Iran and beyond, and analyzing the effect of the content. The latter section is presented in two parts: introspection and outsourcing critique.<br />This critique is the first output of the "Review of the Impact of the Research on Social History" which has been reorganized in the framework of the Council for the Study of Texts and Humanities Books.<span lang="FA">این نوشتار به نقد و بررسی کتاب <em>پیشهوران و زندگی صنفی آنان در عهد صفوی: جستارهایی در تاریخ اجتماعی</em></span><em><span lang="FA">ـ</span></em><em><span lang="FA">اقتصادی ایران</span></em><span lang="FA">»، تألیف مهدی کیوانی، اختصاص دارد؛ اثری که در زمان تألیف نخستین کتاب مستقل با این موضوع محسوب میشد. مؤلف به تأثیر از</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">آرای متفکران قرن نوزدهم میلادی اروپای غربی به بررسی تخصصی بخشهایی از تحولات اجتماعی این عصر پرداخته و سعی در اثبات این نظریه دارد که حکومت صفوی مانع شکلگیری اصناف قدرتمند مستقل و درنتیجه پویایی اقتصادی این دوران بود. نوشتار در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">شش بخش و 31 زیربخش ساماندهی شده است. بعد از بخش نخست، که معرفی کلی اثر را شامل میشود، بخش بررسی و تحلیل ابعاد شکلی اثر و بعد از آن معرفی نویسنده و مترجم قرار دارد. مهمترین بخشهای این بررسی پیشینۀ پژوهش دربارۀ اصناف در ایران و خارج از ایران و تحلیل و بررسی محتوایی اثر است که بخش اخیر در</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">دو قسمت نقد درونساختاری و برونساختاری ارائه شده است.</span><br /><span lang="FA">این نقد نخستین خروجی «طرح نقد و بررسی آثار حوزۀ پژوهشهای تاریخ اجتماعی» است که براساس چهارچوب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بازآرایی</span><span lang="FA"> </span><span lang="FA">شده است.</span>https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_3786_bae8aed2244083b9a6c6a579e0b71169.pdf