پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522Al-nnahv Al-ghayeb (absent syntax) & critical analysisبررسی و نقد النحو الغائب1191483FAمحمد اجاقیدانشجویدکتریعربی دانشگاه اصفهانسیدمحمدرضا ابنالرسولاستادیار ادبیات عربی، دانشگاه اصفهانJournal Article20141014Abstract <br />Al-nnahv – Al-ghayeb is a study in syntax of Arabic that its author makes an attempt to explain syntax of Arabic, by completely different approaches and updated in order that the outline applicable and meets the wants of Arabic learner and non Arabic learner. <br />As its author additionally believes this book has 3 characteristics not found in alternative works of its kind. These characteristics are: 1. Distinction between Arabic learner and non Arabic learner in the compilation of syntax books and training. 2. Getting rid of the rule of Nohat syntax and Approaching to syntax of the Arabic language. 3. Efforts to the principles of transformational syntax, instead of addressing the trivia. <br />According to this approach, and attributes attempt during this paper, to ought to be monitored the work that mentioned on top of mistreatment criteria and scientific instruments to accurately confirm what quantity of characteristics of scientific and technical experience has a sway.چکیده <br /><em>النحو الغائب</em> اثری است دربارة نحو زبان عربی که پدیدآورندة آن تلاش دارد با رویکردی متفاوت و روزآمد به توصیف نحو زبان عربی بپردازد، به طوری که این توصیف مناسب و برآورندة نیازهای عربیآموزان عربیزبان و بهویژه غیر عربیزبان باشد. این کتاب، چنانکه خود نویسنده هم چنین باوری دارد، دارای سه ویژگی است که در دیگر آثار همنوع خود یافت نمیشود: 1. تمایز قائل شدن میان عربیزبانان و غیر عربیزبانان در تدوین کتابهای نحوی و آموزش آن؛ 2. رها شدن از سیطرة نحو نحات و نزدیک شدن به نحو زبان عربی و 3. توجه به تحول در اصول نحو به جای پرداختن به فروع آن. با توجه به همین رویکرد و ویژگیها، در این مقاله تلاش میشود اثر یادشده با استفاده از معیارها و ابزارهای علمی بررسی و ارزیابی شود تا مشخص شود که چه اندازه از ویژگیهای علمی یک اثر فنی و تخصصی برخوردار است؟پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522Problematizing the Comparative Literature in the Arab world, a critique on the book “Al Adab Al Magharen Moshkelat va Afagh”آسیبشناسی ادبیات تطبیقی در جهان عرب نقدی بر الادب المقارن مشکلات و آفاق21371484FAخلیل پروینیدانشیار ادبیات عربی، تربیت مدرسJournal Article20140914Comparative literature as an emerging literary field has evolved in the late of nineteenth century and beginning of twentieth century and after the first appearance in France and other European and American countries is now considered as a known and developing field in the Arab countries. Abdolrazagh Hamideh, Ebrahim Salam and Najib AlAghighi each have authored books titled “Al Adab Al Mogharen” for the first time in the Arab world, but none of these books could define the principles of this field – which was the basis of the current French school principles of that time – and give a clear definition of which and present practical comparative examples based on the model until Mohammad Ganimi Helal could define the theoretical principles of the French school and laid the practical and theoretical foundation of the field in the Arab world by his famous book “Al Adab Al Mogharen”. After the fundamental change of attitudes toward the Comparative Literature in the Occident in the recent years, some figures also appeared in the Arab world that demanded change. Abde Aboode is one of such figures. With a new attitude toward the Comparative Literature based on modern criticism and other new approaches, he writes and teaches. The book “Al Adab Almogharen Afagha va Moshkelat” not only does not completely deny the Traditional French School but also sets of for new horizons to Comparative Literature to localize it which are unique in its own right; horizons like: the relation of Arabic literature and globalization, the relation of Arabic literature and the Oriental studies, Arabic language teaching and its relation with the aims of the Comparative Literature and issues like translation and literary reception theory etc. In this paper an effort is made to consider the new horizons in the Comparative Literature and analysis of literary reception theory (as one of the most important horizon) and also some shortcomings of the book about the content and the form are also discussed with a critical view.<br />ادبیات تطبیقی به منزلة علم نوپای ادبی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت. این علم پس از ظهور در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و امریکا، اینک در سراسر دنیا ازجمله کشورهای عربی شناختهشده است. در جهان عرب نخستینبار عبد الرزاق حمیده، ابراهیم سلام، و نجیب العقیقی هر کدام کتابهایی با عنوان <em>الادب المقارن</em> تألیف کردند؛ اما هیچکدام نتوانستند اصول این علم را تبیین کنند؛ تا اینکه محمد غنیمی هلال با تألیف کتاب مشهورش، <em>الادب المقارن</em>، توانست با تبیین درست اصول نظری مکتب فرانسه این رشته را در کشورهای عربی تأسیس کند. در دهههای اخیر پس از تغییر نگرش اساسی به ادبیات تطبیقی در جهان غرب، در جهان عرب نیز چهرههایی پیدا شدند که خواهان تغییر بودند. عبده عبود یکی از این چهرههاست. او با تألیف <em>الادب المقارن مشکلات و آفاق </em>ضمن طرد نکردن کامل مکتب سنتی فرانسه، به افقهای جدیدی در ادبیات تطبیقی عربی با هدف بومیسازی آن پرداخت که در نوع خود بینظیر است. این مقاله ضمن برشمردن افقهای جدید در ادبیات تطبیقی و تحلیل نظریة پذیرش با نگاه انتقادی به برخی نواقص صوری و محتوایی این کتاب میپردازدپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522Critical review of the book: Fee Al Balaghah Al Arabiahبررسی و نقد فی البلاغة العربیة والأسلوبیات اللسانیة؛ آفاق جدیدة63761501FAمحمد خاقانی اصفهانیاستاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اصفهانJournal Article20140930Abstract: <br />Rhetorical Studies in Arabic literature have been developed by Holly Quran, aftermorphological and syntactic Studies in the Muslim world. <br />Many Muslim scholars believe that the value of this rhetorical query is not less than syntactic studies for understanding the Qur'anic points. By this point of view they offered many studies in this field. <br />But some big shortcomings like their focos on sintacs of the sentence mad western scholars to begin some niew ways in rhetorics studies by focosing on the field of text instead of sentence, which had switched to stablishing stylistics studies. <br />The big question now is searchig for any relationship between clacical rhethorics and modern stylistics. <br />In this study we have a look on the book of Professor Saad Maslooh to know if he had succed in this relationship.چکیده <br />پژوهشهای بلاغی در زبان عربی، که به برکت نزول <em>قرآن کریم</em> پس از مباحث صرفی و نحوی در جهان اسلام گسترش یافت، دیرینهای بس افتخارآمیز دارد. پژوهشندگان مسلمان فراوانی در فنون گوناگون بلاغت آثار سترگی را به جامعة بشری ارزانی داشتند. اما کاستیهای قابل توجهی در بلاغت سنتی، ازجمله رویکرد «جملهمحور»، زمینه را برای اندیشمندان غربی فراهم کرد تا با رویکرد «متنمحور» برای درک زیباییهای تمامیت متن، به جای جملههای منفرد، در رفع کاستیهای آن، به توفیق تأسیس دانش سبکشناسی نو نایل شوند. اما آیا در کار بلاغیهای سنتی رهیافتهایی هست که به دستاوردهای سبکشناسی نو گره خورد و در پرتو آنها بازخوانی شود؟ یا مقولة «گسست علمی» (القطیعة المعرفیة) هیچ وفاقی را میان این دو مشرب برنمیتابد؟ <em>فی البلاغة العربیة والأسلوبیات اللسانیة؛ آفاق جدیدة</em> اثر ارزشمندی از سعد عبد العزیز مصلوح است که در آن به اثبات امکان بازخوانی متون بلاغت سنتی در پرتو سبکشناسی زبانشناختی پرداخته است. بررسی انتقادی کتاب مزبور با روش تحلیلی ـ توصیفی و میزان توفیق آن به منزلة کتاب درسی در دروس علوم بلاغی و سبکشناسی مقاطع تحصیلات تکمیلی گروههای عربی کشور دستمایة نگارش این مقاله است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522Roodaki’s and Aboo Navas’s Khomriat, an open criticism, the unfinished analysisخمریات رودکی و ابونؤاس؛ نقدی گشوده، تحلیلی ناتمام77901502FAتورج زینیونددانشیار ادبیات عربی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20140905The study and criticism on the book entitled” the comparative analysis on Roodaki’s and Aboo Navas’s Khomriat ”comprised by Said Fazl Alah Mir Ghaderi is to be examined here. This essay is to introduce this work as well as to analyze the different aspects of it, due to “properties”, ”failures”, and “should”. Some of innovations in this work including: the scientific saving in the unbiased references in criticism, carefulness in the analysis, the use of authentic scientific sources, the presentation of different lists at the end of book, the moral, religious approach to the comparative issue. The findings of essay show some failures including: to ignore the methodology in the comparative study, the descriptive-based issue, to avoid the research as well as to explore the unknown issues, to ignore the new research-based findings, to marginalize the literary criticism and aesthetic, the moody approach in the criticism…and this study is descriptive-analytical to examine Roodaki’s and Aboo Navas’s Khomriat on the context.<br />موضوع این جستار نقد و بررسی کتاب <em>نقد و بررسی تطبیقی خمریات رودکی و ابونؤاس</em>، تألیف سید فضلالله میرقادری است. در این مقاله، ضمن معرفی کلی اثر و تحلیل ابعاد شکلی آن، به بیان «امتیازات»، «کاستیها»، و «بایستههای» محتوایی آن نیز پرداخته شده است. امانتداری علمی در ذکر منابع، بیطرفی در نقد و نظر، نکتهسنجی و دقت در تحلیل، نظریهپردازی در نقد و تحلیل، استفاده از برخی منابع معتبر علمی، ارائة فهرستهای گوناگون و کارآمد در پایان کتاب، و رویکرد اخلاقی و دینی به موضوع تطبیق برخی از امتیازات و نوآوریهای این کتاب به شمار میآیند. در برابر این امتیازات، عدم اهتمام به نظریه و مبانی نظری روش پژوهش در مطالعات تطبیقی، موضوعمحوریِ توصیفی و گریز از مسئلهپژوهی و اهتمام به کشف مجهول، غفلت از یافتههای نوین پژوهشی، در حاشیه قرار دادن نقد ادبی و زیباییشناسی، و رویکرد ذوقی در بخش نقد و نظر ازجمله کاستیهای این کتاب است. این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بر آن است تا به تحلیل محتوایی و شکلی امتیازها و کاستیهای ذکرشده بپردازد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522Require re-analysis of Arabic literature at the University of the State Department of Education (Book Review: Contemporary Arabic Poetry from Shoghi to Darvish) (By: Mishal Khalil Jha)ضرورت بازتحلیل متون آموزشی گروههای عربی در دانشگاههای کشور رویکردی انتقادی به الشعر العربی الحدیث من احمد شوقی الی محمود درویش911051503FAعلی سلیمیدانشیار گروه عربی، دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-8223-4470Journal Article20140726Texts in humanities disciplines in addition to teaching role, also has a very important role in breeding. The ongoing analysis of the texts, is essential. In this study, descriptive, and analytical, the book "Contemporary Arabic poetry of Mahmoud Darwish Ahmed Shoghi up" by Khalil Mishal Jha has been investigated. In this book, there are many poems it is considered good, but the book has many flaws. Lack of coordination between book and its contents, to overcome the historical overlay rather than analytical approach to the book, grab an Svngry rejection of arbitration little attention to the political, social, cultural, material abundance, and lack of sufficient analysis, the lack of coherence between different parts of the book, not from traditional poetry of poetry, short poem, consistent attention to the lack of critical aspects of contemporary poetry, troubleshooting book. The results obtained from this study indicate that the book is an analytical book on Arabic poetry is. And more of a selection of textbooks and educational literature.چکیده <br />متون آموزشی در رشتههای علوم انسانی، علاوه بر جنبههای آموزشی، نقش پرورشی بسیار مهمی نیز به عهده دارد. لذا بازتحلیل مستمر این متون امری ضروری است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی انتقادی، کتاب <em>الشعر العربی الحدیث من احمد شوقی الی محمود درویش</em> نوشتة میشال خلیل جحا را بررسی کرده است. این کتاب، ضمن کثرت و تنوع نمونههای شعری که حسن آن شمرده میشود، نقصهای فراوانی دارد. بیتناسبی میان نام کتاب و محتوای آن، غلبة صبغة تاریخی به جای رویکرد تحلیلی بر کتاب، شتابزدگی و یکسونگری در داوری، کمتوجهی به اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، فراوانی متون و فقدان تحلیل کافی برای آنها، نامنسجم بودن بخشهای مختلف کتاب، تفکیک نشدن شعر سنتی و شعر نو، کمتوجهی به شعر پایداری و نبود رویکردی انتقادی به شعر معاصر از جمله عیبهای آن است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش گویای آن است که این کتاب شاکلة کتابی تحلیلی در باب شعر معاصر عربی را ندارد و بیشتر به منظور کتاب گزیدة متون قابل استفاده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522A Critical study on the book: Arouz Al Khalil, written by Prof. Mohammad Khaqani Isfahaniنقد وتمحیص عروض الخلیل بن أحمد الفراهیدی فی الأدبین العربی والفارسی1071231747FAاباذر عباچیاستاذ مساعد متقاعد من جامعة آزاد الاسلامیةJournal Article20140811Abstract <br />In page 207, the author has stated that Prosody was fully invented, and explained by Khalil. Then, other writers and scholars have written and explained it any more but the same teachings and descriptions of Khalil. Objective of prosody learning is to sing songs, to compare the poems through analysis and evaluation to identify correct from bad and corrupt, prosody is nothing except what Khalil wrote, many authors have written prosody for several centuries based on Khalil's approach, although there are a few unstructured poems. Many poets have abandoned style of prosody introduced by Khalil, not bond to a rhythm and a definite element of prosody named free poetry in Arab literature but Nimaei poetry in Persian literature. Then, prosody scholars have been classified in several groups, some of them abandoned Khalil's style, some others including Dr. Nazok al Malaekah has summoned the poets through a book named "issues of contemporary poem" to focus on limitations of free poetry. Some other scholars such as Mustafa Jamal Al Din, in a book named "rhythm in poetry" explained more cadences of new poems as well as how and why contemporary poem developed. But Dr. Khaqani has written a book named prosodies of Khalil Ibn Ahmad in Persian and Arabic literature, has compared prosody in Persian literature to that of Arabic literature ; according to the reviews , the book is investigative rather than educational, this is to study and explain new ideas of the author.الخلاصة <br />علم العروض هو العلم الوحید الذی ولد متکاملا دون أن یمر بمراحل تطور ونمو، کما قال المؤلف ص 207، وما کُتب فی هذا العلم بعد الخلیل أکثره لتعلیم هذا العلم لطالبیه وشرحَ دوائره التی استنبط الخلیل البحور منها لیُصبح علما سهل المنال حتی یستطیع الشعراء السیرعلی نهجه، فکل ما کتب فی هذا العلم، هو فی الحقیقة تکرار ما کتبه الخلیل، وکلما أنشده الشعراء من شعر فی القرون المتمادیة جاء علی هذا النهج الا النزر القلیل، ولکن فی منتصف القرن الماضی حطَّم بعض الشعراء قیود الخلیل، وانشدوا أشعارا غیر عمودیة سمیت بالشعر الحر فیالأدب العربی وبالشعر النیمائی فی الادب الفارسی، ثم جاء العروضیون فبینوا أشعارهم وشرحوا مدی خروجها عن عروض الخلیل، فوضع بعضهم مثل الدکتورة نازک الملائکة قیودا لیتقیدوا بها وبیّن البعض الآخر عروض الشعر العمودی وعروض الشعر الحر وقارنوا بینهما، وشروحوا سبب نشأة هذا الشعر، مثل الدکتور مصطفی جمالالدین فی کتابه الإیقاع فی الشعر العربی، أما الکتاب الذی بینَ أیدینا واسمه عروض الخلیل بن أحمد فی الأدبین العربی والفارسی، هو فی الحقیقة لیس کتابا لتعلیم علم العروض، وإنما هو کتاب سبر فیه مؤلفه هذا العلم من نشأته لحد الآن، وقارن بین العروض العربی والفارسی فی الشعر العمودی والحر. وأنا فی هذه المقالة سأنقد هذا الکتاب، والنقد کما قیل هو بیان المحاسن والأخطاء، وسبحان من لا یخطأ، کما سأبین مساعی المؤلف لنیل الغرض من تألیفه هذا الکتاب کما جاء فی مقدمته، ومقدار نجاحها، وما أتی به من جدید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522َCoherence and Purposiveness of Educational Materials in Teaching Language Skills: A Case Study of Logha Tol Elamانسجام و هدفمندی مواد آموزشی در عرصة آموزش مهارتهای زبان بررسی موردی لغَة الاعلام1251391500FAمسعود فکریاستادیار ادبیات عربی، دانشگاه تهرانJournal Article20140901The production of purposive educational packages which are based on learning principles and whose constitutes enjoy decent coherence and coordination are essential in reforming and optimizing educational systems and structures of any society. The importance of this endeavor becomes even more evident when it comes to teaching skills, including language silks, and preparing such educational materials creates many problems and demands investing a lot of energy and time. An acute shortage of educational materials to teach the Arabic language, either its skills or content, plus the characteristics of the Persian-speaking learners of Arabic, which shares a lot in common with Persian, have reduced the effectiveness of the existing teaching practices. Although attempts were made in the last two decades to improve the situation, seen mainly in the form of textbooks and other materials published by universities and educational institutes to teach Arabic, studying the problems and finding solutions to emolliate the situation still constitutes an important research topic. This paper evaluates one such textbook published in the recent past and offers suggestions to improve the production of the textbooks and materials to teach Arabic. چکیده <br />تولید بستههای آموزشی هدفمند و مطابق با فرایند آموزش، که به انسجام و هماهنگی میان اجزا بهخوبی توجه داشته باشد، از ضرورتهای تحول و بهینهسازی نظام و ساختار آموزشی در هر جامعه است. این بایستگی در عرصة فراگیریهای مهارتی، از جمله زبان، علاوه بر اهمیت بیشتر، دشواریهای بیشتری دارد و دقت فراوانتری در فراهم آوردن مواد آموزشی میطلبد. کمبود چشمگیر منابع آموزشی در عرصة زبان عربی، هم در وجه مهارتی و هم در وجه دانشی آن با در نظر گرفتن ویژگیهای فراگیرندة فارسیزبان، که به میزان بالایی در طبقهبندی مشترکی با زبان عربی قرار میگیرد، بازدهی آموزشهای رایج را کاهش میدهد. با وجود تلاشهای پی در پی در دو دهة اخیر که در پدید آمدن کتابها و بستههای آموزشی زبان عربی انجام شده است، بررسی کاستیها و یافتن روشهای بهتر برای ارتقای سطح کیفی آموزش این زبان، همچنان موضوعی درخور اهمیت است. مقالة حاضر ضمن بررسی یکی از منابع تولیدشده در سالهای اخیر، میکوشد نقاط ضعف و قوت آن به همراه ارائة پیشنهادهای مرتبط برای بهبود پیمودن گامهای بعدی در راستای تولید مواد آموزشی را ارائه نماید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522A review on Comparative Literature: A Comparative Study of Persian and Arabic Literatureپژوهشی تطبیقی در ادبیات عربی و فارسی بررسی و نقد ادبیات تطبیقی1411661485FAنرگس قندیلزادهکارشناس ارشد عربی، تربیت مدرسJournal Article20140803Welcoming to Comparative Literature makes it necessary that creditable writing and translating of such books should be strongly done. One of translating works in this field is<em> A review on Comparative Literature: A Comparative Study of Persian and Arabic Literature </em>by M.S.Jamal-aldin translated into Persian by S.Hessampour and H.Kiani. Independent, non-comparative and quality evaluation against original text shows that such book cannot be qualified to be learned to university students and also is not useful for others without reviewing and general and particular rectifying.<br />اقبال روزافزون دانشپژوهان به «ادبیات تطبیقی» تألیف و ترجمۀ آثار استواری در این باب را ضروری میکند. از آثار ترجمهشده در این حوزه، کتاب <em>ادبیات تطبیقی: پژوهشی تطبیقی در ادبیات عربی و فارسی </em>اثر محمد سعید جمالالدین و ترجمۀ سعید حسامپور و حسین کیانی است که هم بررسی مستقل و غیر مقابلهای و هم کیفیتسنجی آن بر اساس مقابله با متن اصلی نشان میدهد که این اثر، به رغم برخی نقاط قوت، بدون بازبینی و اصلاحات کلی و جزئی، صلاحیت لازم برای تدریس به دانشجویان را ندارد و برای استفادۀ سایر علاقهمندان نیز چندان مفید نیست.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522AlSarf (1)Book in the Scale of Criticismالصرف 1 در ترازوی نقد1671851486FAوصال میمندیاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزدنعیمه خبازی اشرفکارشناسارشدادبیاتعربیدانشگاه یزدJournal Article20141004Abstract <br />Curriculums and educational materials are considered as one of the main bases of each science and knowledge’ learning phenomenon. They come to existence in the form of books or any scripts and educational tools; they develop in the light of progressing and specialization of sciences; hence there is an increasing need on the half of learners to achieve innovation and changes based on educational status and specific needs of attendants. After being separated from Syntactics, morphophonemicsas a branch of Arabic language has acquired various educational books especially by pioneers like “Ebn-Hajeb”; these worksnot only completed and arranged a systematic form for this science, but also they tried and still try to facilitate the education of this science to especially non-Arab individuals. <br />AlSarf (1) Book written by “Dr. Ahmad Pashazanous” is among the latest works aiming at educating morphophonemic analysis and verbs in Morphophonemics. Based on investigation and criticism of Quran language’ educational texts and sources, this study tries tofairly investigate its outstanding features and privileges in comparison to other written works regarding morphophonemics on one hand, and express some of its present shortcomings existed in different parts of this book, like definitions, expressing problem and subject, exercises, referring to texts, fluent Arabic language, and finally referencing to the previous main sources on the other hand.چکیده <br />مادة درسی و آموزشی از اصلیترین ارکان فراگیری و آموزش به شمار میرود که نوآوری، تغییر و تنوع مبتنی بر اوضاع آموزشی و احوال مخاطبان را میطلبد. علم صرف به عنوان یکی از شاخههای زبان عربی، پس از جدایی از نحو به دست پیشتازانی چون «ابن حاجب»، در هر عصری کتب و رسالههای آموزشی مختلف و گوناگونی را به خود اختصاص داد که این آثار ضمن تکمیل و ضابطهمند کردن این علم با شیوههای مختلف، آموزش آن، بهویژه برای غیر عربزبانان، را تسهیل کرد. <br /><em>الصرف 1</em> اثر احمد پاشازانوس از آخرین آثار نگاشتهشده با هدف و رویکرد آموزش مبحث فعل و تحلیل صرفی آن در علم صرف است که در این مقاله در راستای بررسی و نقد منابع و متون آموزشی زبان <em>قرآن</em>، به زعم خود، با نگاهی منصفانه پژوهش و واکاوی شده و ضمن بیان برجستگیها و امتیازات آن، در قیاس با دیگر آثار مکتوب در زمینة علم صرف، به ذکر پارهای از کاستیهای بخشهای مختلف کتاب پرداخته شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-1650153420150522A Critique of the Critique of the Book of Al-Majani from Al-Nusra Al-Irfaniyaنقدی بر نقد المجانی من النصوص العرفانیة1871981748FAعباس اقبالیدانشیار گروه عربی، دانشگاه کاشانسیدرضا میراحمدیاستادیار گروه عربی، دانشگاه کاشانJournal Article20150727In the second quarter of the scientific-specialized journal of critical research of texts and programs of humanities in the tenth year, the first issue (spring and summer of 2010) was published with a critique entitled \"Critical study of Al-Majani's book of mystical texts\" by Soodabeh Mozaffari [1].Prior to any comment, we acknowledge that, in the words of Imam Sadiq (as), \"Love is my recitation of the Qur'an, but it is a defect\" (Klini, 2013, 4/462). We thank him for that. The following essay is also written in the form of literature in response to that article.<br />Some criticisms are acceptable, and certainly the suggestions made in the reprint will certainly apply. However, some of the critiques can be explained. First, we have quoted the critique as a quote from the critic's article, mentioning the page number, and then we have reviewed that critique under the title of \"Critique Criticism.\"<br />در دوفصلنامة علمی ـ تخصصی <em>پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی</em> سال دهم، شمارة اول (بهار و تابستان 1389) نقدی با عنوان «بررسی انتقادی کتاب <em>المجانی من النصوص العرفانیة</em>» به قلم سودابه مظفری<sup><sup>[1]</sup></sup> به چاپ رسید. قبل از هر اظهار نظر اعتراف داریم که به تعبیر امام صادق (ع): «أحبّ إخوانی من أهدی إلیّ عیوبی» (کلینی، 1392: 4/ 462). از این بابت از وی سپاسگزاریم. جستار پیش رو نیز به رسم ادب در پاسخ به آن مقاله نگارش یافته است. <br />برخی از نقدها پذیرفتنی است و قطعاً پیشنهادات ارائهشده در تجدید چاپ اعمال خواهد شد. اما پارهای از موارد نقد قابل تبییناند که ابتدا نقد را به صورت نقل قول از مقالة ناقد با ذکر شماره صفحه آورده و به دنبال آن با عنوان «نقد نقد» به بررسی آن نقد پرداختهایم. <br /><br clear="all" /><br /><br />تاریخ دریافت: ، تاریخ پذیرش: