پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Review on the History and Philosophy of Mathematicsنقدی بر کتاب تاریخ و فلسفۀ ریاضیات1213074FAحسن امینیاستادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، پژوهشکدۀ تاریخ علم، دانشگاه تهرانJournal Article20171101The present article addresses the scientific content and structure of the book History and Philosophy of Mathematics, which is a compilation and academic book published by Payam Noor University Press. The Ministry of Science, Research and Technology contains two optional 3 unit courses on the history of mathematics and the philosophy of science in its approved curriculum and provides headings for them; however, no specific textbook was proposed in this curriculum for the two courses. In the present article, while making the necessary references, we indicated that this book is in fact a translation of the three other recourses and that its authors played no role in producing the content of the book, as one of the book chapters is exactly copied from Persian Wikipedia; moreover, even the translations contain mistakes and numerous scientific errors.مقالۀ پیشِرو محتوای علمی و ساختار کتاب <em>تاریخ و فلسفۀ ریاضیات</em> را بررسی میکند. این کتاب تألیفی و دانشگاهی را انتشارات دانشگاه پیام نور بهچاپ رسانده است. در برنامۀ مصوب وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دو درس اختیاری سهواحدی برای تاریخ ریاضیات و فلسفۀ علم (ریاضیات) در نظر گرفته شده است و سرفصلهایی برای آنها ارائه شده، اما در برنامۀ مزبور کتاب درسی خاصی برای این دو درس پیشنهاد نشده است. در این مقاله، ضمن ارائۀ ارجاعات لازم نشان داده شده که این کتاب درواقع ترجمهای از سه منبع دیگر است و نویسندگان آن هیچ نقشی در تولید محتوای کتاب ایفا نکردهاند، چنانکه یکی از فصول کتاب عیناً از روی ویکیپدیای فارسی نوشته شده است. علاوهبراین، ترجمهها مغلوط و مشتملبر اشتباهات علمی فراوان است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Critical Attitude to the Methodology and Analytical Logic of “The Islam of Sufis”نقدی بر رویکرد روششناسی و منطق تحلیلی کتاب اسلام متصوفان23433021FAروحالله بهرامیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20170930“<em>The Islam of Sufis</em>” is the title of a book authored by the Tunisian writer, Mohammad Tayeb, on the <em>Tasawwuf</em> and <em>Irfan</em>. Our purpose is not only to introduce and scrutinize the book but also to revise and criticize its contents. Therefore, characteristics such as general structure, outline, adjustment, publication, introductory aims and theoretical themes, discussions, conclusions, and cited references are addressed. Moreover, the author’s methodological approach and his analytical logic or reasoning, along with drawbacks of the work, are discussed. Methodologically, the hermeneutic approach of Sufism Islam, lack of paying attention to the geographic extension of Tasawwuf and the variety of Sufism movements, lack of genealogical and critical attitude to the origins of Sufism thoughts, and taking the Tasawwuf as a kind of Islamic religion (Sufism Islam) are the most notable criticized issues.<em>اسلام متصوفان</em> عنوان نوشتاری از نویسندۀ تونسی محمد طیب در حوزۀ تحقیقات تصوف و عرفان است. در این جستار، تلاش خواهد شد ضمن مطالعه، بررسی، و معرفی کتاب مذکور، این نوشتار ازلحاظ شکلی و محتوایی با نگرشی انتقادی ارزیابی و نقد و بررسی علمی شود. بنابراین، در این بررسی ضمن نقد ساختار کلی، شیوۀ طراحی، تنظیم، و چاپ اثر، اهداف و مبانی نظری و علمی پژوهش یادشده در مقدمه و متن و محتوای علمی، نتیجه، مستندات و منابع تحقیق موردنقادی واقع شده است. بهعلاوه نوع نگرۀ تحقیقاتی و روششناسی مؤلف و منطق تحلیلی او در پردازش متن و ضعفهای علمی و صوری اثر مذکور مورد بحث و بررسی محتوایی و شکلی قرار گرفته است. نگرۀ روششناختی هرمنیوتیک از اسلام بهمنزلۀ اسلام صوفیانه، مسئلۀ غفلت از گسترۀ جغرافیایی تصوف و تنوع فکری جریانهای صوفیانه و فقدان نگرش انتقادی و تبارشناختی در پیجویی سرچشمههای اندیشۀ صوفیانه و تصور واحد مؤلف از تصوف بهمثابۀ شکلی از اسلام «اسلام صوفیانه» از مواردی محتوایی و روشی است که موردنقادی قرار گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Reviewing and Criticizing the Book “Europe since Napoleon”بررسی و نقد کتاب اروپا از دوران ناپلئون45673022FAحسین پنداراستادیار گروه تاریخ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20170919The book "Europe since Napoleon" is a thorough book regarding liberal European history (not European liberal history) written by David Thomson, an English liberal-political philosopher, whose negligence of a significant point challenges his historical attitude on European history despite his insistence on a liberalist stance in explaining, criticizing and reviewing an integrated history of Europe, which takes its historical heritage from unifying elements. Thomson believes that understanding modern "European history" is only possible through studying the pervasive forces that have been influential on its formation from Britain to the Balkans over time. Therefore, he emphasizes a broad range of factors such as population growth, industrialization, overseas development, democracy, socialism and nationalism, and the war-revolution relationships. Thomson investigates these factors, not country by country, but step by step in the spirit of Europe whole, until its civilization and culture formation over the last two centuries. However, scrutinizing the above statement indicates Thomson's negligence of the set of factors that pave the way for a modern Europe.<em>اروپا از دوران ناپلئون</em> کتابی جامع در تاریخ اروپای لیبرال (نه تاریخ لیبرال اروپا)، بهقلم دیوید تامسن، فیلسوف سیاسیِ لیبرالمشربِ انگلیسی است که بهرغم پافشاریاش در موضع لیبرالیستی در تبیین، نقد، و بررسی کلیت یکپارچهای از اروپا که میراث تاریخیاش را از عوامل یگانهآفرین و وحدتزا میگیرد. اما غفلت از نکتهای قابلاعتنا نگرش تاریخی تامسن در تاریخ اروپا را با چالش مواجه میکند و آن عدم تدقیق بر آن دسته از عوامل تاریخی در قرون جدید است که تفکر یکپارچهگرای تامسن از اروپای معاصر را مخدوش میکند. بهنظر تامسن، درک تاریخ «مدرن اروپا» فقط با پژوهش در نیروهای فراگیر امکانپذیر است که طی زمان بر شکلگیری آن از بریتانیا تا بالکان اثرگذار بودهاند. بدین سبب، وی بر مجموع عواملی کلی نظیر رشد جمعیت، صنعتیشدن، توسعۀ ماورای بحار، دموکراسی، سوسیالیسم، ناسیونالیسم، و روابط میان جنگ و انقلاب تأکید میگذارد. تامسن این عوامل را نه کشوربهکشور، بلکه مرحلهبهمرحله در روح کلیت اروپا تا شکلگیری تمدن و فرهنگ آن طی دو قرن اخیر بررسی میکند. درحالیکه با تدقیق در عبارت فوق مشخص است که تامسن مجموعۀ عواملی که زمینه را برای واردشدن به اروپای مدرن فراهم کرده، نادیده گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Review of the Book Entitled “The Knowledge and Criticism of the History of Iran after Islam”نقدی بر کتاب شناخت و نقد منابع و مآخذ تاریخ ایران بعد از اسلام691003023FAجهانبخش ثواقباستاد، گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستانJournal Article20171203Compiling textbooks and supplementary textbooks, enjoying the educational, scholastic, and research standards, is essential for university courses. In recent years, several organizations and institutes such as the Center for Studying and Compiling University Books in Humanities (SAMT), the Research Center for Humanities and Cultural Studies, the Research Center of Seminary and University, Payam Noor University, among others, are active in publishing such books. Under the auspices of such centers, many history books have been compiled by researchers and teachers of history, and some of these books have been assigned as textbooks for universities. What is lacking is a series of books reviewing such textbooks so that they may increase in richness. Reviews can serve as guides for future writers since they show the strengths as well as the shortcomings of university books. The present work is a review of a book recently published under the title of <em>The Knowledge and Criticism of the History of Iran after Islam</em>. The book has been assigned as a textbook for students of history. Results of the present review show that although the above-mentioned book is an appropriate textbook, it suffers from some shortcomings in terms of both form and content.تألیف کتابهای درسی و کمکدرسی که برخوردار از استانداردهای لازم علمی، پژوهشی، و آموزشی باشند، برای دروس رشتههای دانشگاهی امری ضروری است. در سالهای اخیر، چندین سازمان و نهاد در این زمینه فعالیت چشمگیر داشتهاند؛ مانند سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، و دانشگاه پیام نور که جای تقدیر از آنها دارد. از همین طریق، پژوهشگران و استادان تاریخ دانشگاههای کشور کتابهای متعددی را در رشتة تاریخ تألیف و منتشر کردهاند که برخی از آنها کاربرد آموزشی یافتهاند و دانشجویان از آنها بهره میبرند. هرچند تألیف این آثار اقدام ارزشمندی است، نقد و بررسی این متون میتواند هم به غنای علمی و آموزشی آنها بیفزاید و هم الگوی مناسبی را در اختیار نویسندگان آثار بعدی قرار دهد که هرچه بیشتر بر امتیازات اثر خویش بیفزایند و از دامنة کاستیهای آن بکاهند. نمونهای از این کتابها، که بهتازگی تألیف و منتشر شده، <em>شناخت و نقد منابع و مآخذ تاریخ ایران بعد از اسلام</em>، ویژۀ رشتة تاریخ است که در این مقاله نقد و بررسی میشود. یافتة مقاله آن است که این کتاب بهرغم برخی کاستیهای شکلی و محتوایی، در موضوع خود بهمنزلۀ کتاب درسی مناسب است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Humanities in Iran: Current Status and Strategies to Promotion that with Use of SWOT Modelعلوم انسانی در ایران؛ وضعیت کنونی و راهکارهای ارتقای آن با بهرهگیری از الگوی تحلیل درونی/ محیطی1011263163FAسیّد حسین حسینیعضو هیئت علمی گروه تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیروحالله شهابیاستادیار گروه علمالنفس و روانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170923Humanities are a set of disciplines that help us to identify social and cultural dimensions of human. Instruction of these disciplines lead to understanding, evaluation, and critique all of which are performed by humans. In this study, we have tried to report current situation of humanities based on innovation and technological index (instruction axis, promote of knowledge, research to develop of technology, networking and social services). To do so, we used description method and citation studies. To collect data, we used library studies and interview with experts. Also, with use of SWOT method we identify strength, weakness, opportunity and threats of humanities. At the end, based on results of SWOT, we suggested numerous strategies and solutions to promote humanities in Iran. These solutions are divided into 4 categories, including: Correcting weaknesses and intensifying strengths by utilizing the opportunities and removing the threats. هدف از نگارش پژوهش حاضر شناسایی وضعیت کنونی علوم انسانی در ایران و پیشنهاد راهکارهایی برای ارتقای آن با بهرهگیری از الگوی «SWOT» است. روش پژوهش حاضر کیفی است و برای جمعآوری اطلاعات، از مطالعة کتابخانهای و مصاحبه با صاحبنظران استفاده شده است. همچنین برای تحلیل دادهها از الگوی تحلیل درونی/ محیطی (SWOT) استفاده شده است. پس از گزارش وضعیت علوم انسانی در شاخصهای کتاب و نشریه، تعداد مقالات بینالمللی، موزههای فعال و ثبتشده، کارگاههای دارای فعالیت تحقیق و توسعه، و تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی تماموقت در سال اجرای پژوهش (1392)، با استفاده از روش تحلیل درونی/ محیطی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدها استخراج و شناسایی شد و براساس آنها استراتژیها و راهکارهایی، مبتنیبر اصلاح ضعفها ازطریق بهرهمندی از فرصتها، اصلاح ضعفها ازطریق رفع تهدیدها، تقویت قوتها ازطریق رفع تهدیدها، و تقویت قوتها ازطریق بهرهمندی از فرصتها بهمنظور ارتقای علوم انسانی در ایران و دستیابی به اهداف چشمانداز ارائه شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Reviewing the Book "Gender in Ethics Opinion since the 3rd Century BH to the 4th Century SH"نقد کتاب جنسیت در آرای اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری1271453024FAنیره دلیراستادیار پژوهشکدۀ تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170730The present study aims at reviewing and criticizing the Book "Gender in Ethics Opinion Since the 3rd Century BH to the 4th Century SH", which encompasses a period of 7 centuries in two important periods of Iranian history, i.e. the ancient period and the early centuries of the Islamic period. The author intends to explain the opinions, views, legal and jurisprudential issues found in this time period on female gender in the literature of this period as specific ethical opinions and their effects. Thus, he discusses two important points in Iranian history, the turning point of which is the end of the ancient period and the arrival of Islam by providing a broad definition of ethical ideas. It is the findings of the present study regarding the criticism and review of this work, while being problem-centered and raising many questions as its advantage, that deal with some aspects of form and structure criticism, methodological, content, and literary criticism.هدف پژوهش حاضر بررسی و نقد کتاب <em>جنسیت در آرای اخلاقی از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری </em>است که گسترۀ زمانی هفت قرن در دو مقطع مهم از تاریخ ایران، یعنی باستان و قرنهای نخستین دورۀ اسلامی، را در بر میگیرد. مؤلف اثر در نظر دارد تا آرا، نظریات، و مسائل حقوقی و فقهی را که در این حوزۀ زمانی دربارۀ جنسیت مؤنث در آثار و متون این دوره یافت میشود به عنوان آرای اخلاقی مشخص و تأثیرات آن را تبیین کند. ازاینرو، با تعریف موسع از آرای اخلاقی به بحث و نظر دربارۀ دو مقطع مهم از تاریخ ایران، که نقطۀ عطف آن پایان دورۀ باستان و ورود اسلام است، میپردازد. یافتههای پژوهش در زمینۀ نقد و بررسی این اثر است که در عین مسئلهمندبودن و طرح سئوالات متعدد مواردی نیز در نقد شکلی و ساختاری، نقد روشی، محتوایی، و ادبی آن دیده میشود که قابلتأمل و طرح است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Review on the Book "Ministry System in the Abbasid Government (Al-Buyeh and Seljuk Era)نقدی بر کتاب نظام وزارت در دولت عباسیان (عصر آل بویه و سلجوقیان)1471593162FAسید محمدرحیم ربانیزادهاستادیار پژوهشکدۀ تاریخ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171023The ministry system is one of the consolidating pillars of every government. Any government with a strong bureaucratic system has a higher stability, and the Abbasid government had a bureaucratic-ministerial system, more evident in the Al-Buyeh and the Seljuks era. In order to explain the role of the Department of Justice, a lot has been written. One of them is the book "<em>The Ministry System in the Abbasid Government</em> (Al-Buyeh and Seljuk era)" written by Zahrani. The present study attempts to critically review the above book with an interpretative and problem-centered approach and the findings suggest that although Zahrani addresses the importance of the ministry system, he also narrates the same information in the style of the earlier ones and that he raises a general model for the research organization based on which he analyzes the whole book, leading to limitations in providing a better analysis, and ultimately he deals with the role of the minister himself as an individual than investigating him in the form of a system.نظام وزارت یکی از ارکان قوامبخش هر حکومتی است. هرگاه حکومتی از یک دستگاه دیوانی قوی برخوردار باشد، ثبات بیشتری داشته است و دولت عباسی نیز از دستگاه دیوانی ـ وزارتی برخوردار بوده است که نمود آن در دورة آل بویه و سلجوقیان بیشتر بهچشم میآید. برای تبیین نقش دیوان وزارت آثار زیادی نوشتهاند. یکی از آنها کتاب <em>نظام وزارت در دولت عباسیان</em> <em>(عصر آل بویه و سلجوقیان) </em>اثر زهرانی است. این تحقیق با رویکردی تفسیری و مسئلهای درپی نقد و بررسی کتاب مذکور است و یافتهها حاکی است که زهرانی هرچند به اهمیت نظام وزارت میپردازد، اما او هم به سبک و سیاق متقدمان همان اطلاعات را بازگو میکند و یک مدل کلی را برای سامان تحقیق طرح کرده و براساس آن کل کتاب را تحلیل کرده است. همین امر باعث محدودیتهایی در ارائة تحلیل بهتر شده است و درنهایت اینکه به نقش خود وزیر درمقام یک فرد بیشتر پرداخته است تا اینکه او را درقالب یک نظام بررسی کند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Reviewing the lesson of "Historical Geography of Transoxiana"درآمدی بر جغرافیای تاریخی فرارود در بوتۀ نقد1611843075FAمحسن رحمتیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه لرستان0000-0002-0533-534XJournal Article20171004The present paper reviews the explanatory and interpretive position of the book "<em>An Introduction to the Historical Geography of the Transoxiana (in the Early Islamic Centuries</em>)" in two positive and negative perspectives. Transoxiana, as the easternmost state of the Iranian and Islamic worlds during the early Islamic centuries, had undeniable and close cultural, economic, social and political links with other regions of the Muslim world, yet its geographical boundaries and features are not much well known. Introduced as a textbook for history students, the present book marks the beginning of a new flow in Transoxiana research. The positive points of the book include the importance of the subject and the different content processing of the book, but the its drawbacks include ambiguity of the issue, the inconsistency of the title and the content, the lack of use of all the major sources, the lack of scrutiny and the necessary attention in using new research, failure to follow scientific standards in formulating the book, and the existence of content and edition mistakes in the text.نوشتار حاضر جایگاه تبیینی و تفسیری کتاب <em>درآمدی بر جغرافیای تاریخی فرارود؛ در </em><em>سدههای نخستین اسلامی</em> را از دو منظر ایجابی و سلبی نقد میکند. ماوراءالنهر، شرقیترین ایالت جهان ایرانی و اسلامی، طی قرنهای نخستین اسلامی پیوندهای تنگاتنگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، و سیاسیِ انکارناپذیری با دیگر نواحی جهان اسلام داشته است و درعینحال، حدود و ویژگیهای جغرافیایی آن تاکنون چندان شناخته شده نیست. کتاب یادشده، که کتاب درسی معرفیشده برای دانشجویان رشتۀ تاریخ است، بهنوعی سرآغاز جریانی جدید در پژوهشهای فرارودشناسی است. اهمیت موضوع و پردازش متفاوتِ مطلب از نکات ممتاز کتاب است، ولی ابهام در مسئله، ناهماهنگی عنوان و محتوا، بهرهنبردن از همۀ منابع اصلی، تدقیقنداشتن و توجهنکردن در استفاده از تحقیقات جدید، رعایتنکردن موازین علمی در تدوین کتاب، اغلاط محتوایی و ویرایشی در متن از نارساییهای این کتاب است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Persian Historiography: A Critique of Julie Scoott Misaimi's Historiographical Approachنقدی بر رویکرد تاریخنگارانۀ جولی اسکات میثمی در تاریخنگاری فارسی1852023025FAسید ابوالفضل رضویدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170903The present paper, paying attention to the relation between «history» and «historiography» concepts, aims to review the internal and external features of the book "<em>Persian Historiography to the End of the Twelfth Century</em>" which is authored by Julie Scott Meisami. Meisami studies and interprets historiographical insights of historians of the Samanid and Ghaznavid and Seljuks era from her point of view, and subject which has been elaborated by her in process of evaluation of Persian historiography. But, the point is that how much this researcher of history and literature arena could perceive the historiographical discourse of Iran in middle age, and her book came up with new horizon in historiography arena. Meisami's book has been criticized with positive and negative approaches together and from all aspects follows dynamic of history science. Thus, besides introducing the book’s subjects and expressing the surveying position, the purpose is to criticize its subjects. The problem is to see whether Meisami has methodical approaches in drafting and surveying, and if the answer is positive, how much she was committed to methodological and epistemological bases.نوشتار حاضر، با درنظرداشتن نسبت میان مفاهیم «تاریخ» و «تاریخنگاری»، نقد بیرونی و درونی کتاب <em>تاریخنگاری فارسی</em>، اثر جولی اسکات میثمی، را در دستورکار دارد. میثمی ازدیدگاه خویش و مسئلهای که در سیر تحول تاریخنگاری فارسی طرح و تبیین کرده است، بینش تاریخنگارانۀ مورخان عهد سامانی و غزنوی و سلجوقی را مطالعه و تفسیر میکند، اما نکته در این است که این پژوهشگر عرصۀ ادبیات و تاریخ تا چهاندازه توانسته است گفتمان تاریخنگارانۀ دوران میانۀ ایران را درک کند و اثر وی چه افق جدیدی را در عرصۀ تاریخنگاری گشوده است. نقد کتاب میثمی با رویکرد سلبی و ایجابی توأمان انجام شده و از هر حیث، مطلوب واحدی را در نظر دارد که همانا، پویایی بیشتر دانش تاریخ و شئون معرفتی آن است. بنابراین، ضمن معرفی اجمالی مطالب کتاب و تعیین جایگاه پژوهشی آن، به نقد مطالب آن مبادرت میکند. مسئله این است که میثمی در طراحی و انجام پژوهش خویش رویکرد روشمندی داشته است یا خیر و درصورتیکه پاسخ مثبت است، تا چهاندازه به مبانی روشی و معرفتی پایبند بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Review on the Theory of Imam Hossein's (AS) Uprising for Establishing a Government in the Book of Shahid Javidنقدی بر نظریة «قیام امام حسین (ع) برای تشکیل حکومت» در کتاب شهید جاوید2032203026FAمحسن رنجبراستادیار گروه تاریخ، مؤسسة آموزشی و پژوهشیِ امام خمینی (ره)Journal Article20171106The view of Imam Hossein's "Uprising for Establishing a Government" discussed in the book of Shahid Javid is one of the views expressed in the last few decades about the philosophy and purpose of his uprising. This view which was raised in contrast to the view of "worship of martyrdom" led to a wave of protests and discontent in religious and clerical circles and Shiite preachers and has received much criticism from writers and even some scholars in the field in the past few decades in Iran. However, the holder of this theory made extensive efforts to prove his theory and with a historical approach this paper seeks to interpret this theory and criticize it. The Ashura uprising is unlike other movements and revolutions whose leaders and actors are ordinary and infallible. The prominent feature of this unique uprising is summarized in its leader who was selected by God and possessed the position of Imamate, and due to his two dignities of knowledge and infallibility, he commits no error or slip. Thus, his behavior and manner cannot be compared with those of others, rather his behavior shall be a criterion for others.از دیدگاههای مطرح در چند دهة اخیر دربارة فلسفه و هدف قیام امام حسین (ع) دیدگاه «قیام برای تشکیل حکومت» است که در کتاب <em>شهید جاوید</em> به آن پرداخته شده است. این دیدگاه، که درمقابل دیدگاه «تعبد به شهادت» مطرح شده بود، موجی از اعتراض و نارضایتی در محافل دینی و روحانی و مجالس خطبا و وعاظ شیعه ایجاد کرد و نقدها و ردیههای بسیاری را ازسوی نویسندگان و حتی برخی از علما و فرهیختگان حوزه در چند دهة گذشته در ایران به خود اختصاص داد، اما صاحب این نظریه کوشش گستردهای را برای اثبات نظریة خود انجام داده است. پژوهش حاضر، درصدد تقریر این نظریه و نقد و بررسیِ آن با رویکرد تاریخی است. قیام عاشورا همانند نهضتها و انقلابهای دیگر نیست که رهبران و نقشآفرینان آن افراد عادی و غیرمعصوم باشند. ویژگی برجستة این قیام منحصربهفرد در رهبر آن خلاصه میشود که انسانی است برگزیده ازسوی خدا و برخوردار از مقام و منصب امامت و بهسبب دارابودن دو شأن علم و عصمت، هیچگونه خطا و لغزشی از او صادر نمیشود. بنابراین، نمیتوان سیره و رفتار او را با دیگران مقایسه کرد، بلکه سیرة او ملاک و معیار رفتار برای دیگران است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Glance at the Book: Metaethics Written by Simon Kirchin and a Word on its Translationنگاهی به کتاب Metaethics نوشتۀ سیمون کیرچین و سخنی درباب ترجمۀ آن2212344558FAمحمد زندیطلبۀ حوزۀ علمیۀ قم و کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه باقرالعلوممسلم قربانباباییطلبۀ حوزۀ علمیۀ قم و کارشناس ارشد فلسفۀ اخلاق، دانشگاه ادیان و مذاهبعبدالله متقیزادهاستادیار گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشکدۀ صدا و سیما، قمJournal Article20171011The book Metaethics written by Simon Kirchin is one a book on metaethics, first published by the Palgrave Macmillan institute in 2012. Kirchin was a faculty member at the University of Kent, England, who wrote an introductory textbook on metaethics covering the most important topics in this field. Positive features of the book include the author's relatively fluent writing, detailed layout with simple and appropriate language, and raising the newest perspectives on metaethics. In contrast, failing to address some of the important points and briefly mentioning are considered its drawbacks. Considering the positive aspects of the book, as well as the major section of its discussions in Farsi, as well as the remarkable shortage of Persian resources in the field of metaethics indicate the necessity and importance of translating the book, and the authors of this article translated it based on such necessity. The difficulty of translation took extra energy from translators, in particular in translating new unprecedented book topics into Farsi, especially finding the equivalents of some terms that should be done with accuracy.کتاب <em>Metaethics</em> نوشتة سیمون کیرچین ازجمله کتابهای حوزة فرااخلاق است که نخستین چاپ آن را مؤسسة پالگریو مکمیلان در سال 2012 منتشر کرد. کیرچین عضو هیئت علمی دانشگاه کنت انگلستان است. کتاب وی یک درسنامة مقدماتی در فرااخلاق است که مشتملبر مهمترین مباحث این حوزه است. قلم نسبتاً روان نویسنده، طرح تفصیلی مطالب با زبان ساده و مناسب، و طرح جدیدترین دیدگاهها در حوزة فرااخلاق ازجمله ویژگیهای مثبت کتاباند. درمقابل، نپرداختن به بعضی دیدگاههای مهم و اشارة اجمالی به آنها میتواند نقطهضعفی برای کتاب تلقی شود. نظر به وجوه مثبت کتاب و نیز تازگی بخش عمدة مباحث آن در زبان فارسی و همچنین فقر چشمگیر منابع فارسی در حوزة فرااخلاق، ضرورت و اهمیت ترجمة کتاب روشن میشود و نگارندگان این مقاله برمبنای همین ضرورت دست به ترجمة آن زدهاند. دشواری ترجمه خصوصاً در برگردان مباحث جدید کتاب که در فارسی بیسابقه بودند؛ بهویژه معادلگذاری برخی اصطلاحات، که باید بادقت صورت میگرفت، انرژی مضاعفی از مترجمان گرفت.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Historiography Survey of Aghkoyunlular Eraنقد تاریخنگاری دورۀ آققویونلو2352573076FAرضا طاهرخانیدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی0000-0003-1007-5180محمّد سپهریاستاد گروه تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی (نویسندۀ مسئول)Journal Article20171231There are not enough main references and contexts related to Aghkoyunlular era despite political and cultural revolution of Iran in their sovereignty in the second part of ninth century AH and whatever had been recognized until now is not published critically. The works have been compiled in the Field of Historiography in this era, which was a continuation of simple writing through late seventh century AH. Historians’ works of this era are synthetic and technical. The writers have exaggerated about the praise of Aghkoyunlular Turkmen, and they have called them the best Islamic governors of the era. The histories of this era are complementary of one another and its historiography is based on personal observations and documentaries of that era. Therefor, It is so important, so the main question of the present study is to see what the strong and weak points of Aghkoyunlulars historians works are. It is seen that the present study could determine the principles, cosmology rules, strong and weak points of Historiography of this era. Descriptive–analytical method was used in this study. برخلاف اهمیت تحولات سیاسی و فرهنگی ایران در دورة فرمانروایی آققویونلوها در نیمة دوم سدة نهم هجری قمری، شمار متون و منابع اصلی مربوط به این دوران فراوان نیست و همة آنچه تاکنون شناسایی شده هنوز بهصورت انتقادی منتشر نشدهاند. در حوزة تاریخنویسی آثاری که در این دوره تألیف شد ادامة همان روش سادهنویسی اواخر سدة هفتم بود. نثر منشیان و مورخان این دوره مصنوع و فنی است؛ این نویسندگان در ستایش ترکمنان آققویونلو غلو بسیار کرده و آنان را یگانه شایستگان پادشاهی و خلافت اسلامی روزگار خود دانستهاند. تواریخ این دوره هرکدام مکمّل یکدیگرند و تاریخنویسی آن بیشتر برمبنای مشاهدات شخصی و دسترسی به اسناد آن دوره نگاشته شده و از این نظر حائز اهمیت بسیاری است. حال پرسش اصلی پژوهش این است: نقاط ضعف و قوت تاریخنگاران دورۀ آققویونلو در تألیف کتابهایشان کداماند؟ بهنظر میرسد این پژوهش توانسته مبانی، اصول جهانبینی، و نقاط ضعف و قوت تاریخنگاری دورۀ آققویونلو را تبیین کند. در این مقاله از روش توصیفی ـ تحلیلی با تکیه بر منابع کتابخانهای استفاده شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321The Analysis and Critique of Book of ‘Iran from the Early Islamic ra to Mongol Invasion’نقدی بر کتاب ایران از آغاز دوران اسلامی تا حملۀ مغول2592733094FAحمید کرمیپوراستادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهرانJournal Article20171204The author of this book, Dr. AliAkbar Velayati, has examined Iranian history from the advent of Islam to Mongol invasion in ten chapters. As it is characterized from the titles of chapters of the book, this work has referred to Iranian political history during aforementioned period, and economic and social issues have been dispersedly discussed. The book’s author has shown his religious and value-driven interests even in description of events and taken his own specific approach in discussing reasons of events by enjoying historic texts. The important point is that an ideological attitude governs heavily over all chapters of the book so that Shiite and related teachings have been turned into the major discourse of Iranian nation in all historic eras. Regarding critique and analysis of this study, it is tried to reveal how much the author has been abided by research principles of historic knowledge whether by method or by content. مؤلف این کتاب، علیاکبر ولایتی، تاریخ ایران از ورود اسلام تا حملة مغول را در ده فصل بررسی کرده است. چنانکه از عناوین فصول کتاب مشخص میشود، این اثر تاریخ سیاسی ایران در دورة مورداشاره را کانون توجه خود قرار داده و مسائل اقتصادی و اجتماعی در آن بهصورت پراکنده موردبحث قرار گرفته است. نویسندة کتاب درخلال فصلهای مختلف علایق دینی و ارزشی خود را حتی در توصیف رویدادها نشان داده و با بهرهگیری از متون تاریخی، در بحث از علل رویدادها رویکرد خاص خود را دنبال کرده است. نکتة مهم اینکه نگاه ایدئولوژیک بر تمام فصول کتاب سنگینی میکند، بهگونهایکه تشیع و آموزههای آن به گفتمان اصلی مردم ایران در همة دورههای تاریخی تبدیل شده است. در نقد و بررسی این پژوهش کوشش شده تا معلوم گردد نویسنده چه ازنظر روش و چه محتوا تا چهاندازه به اصول پژوهشی علم تاریخ پایبند بوده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321A Critical Review of “Economic Development”نقد کتاب توسعه اقتصادی2752993548FAسیدحسین میرجلیلیدانشیار اقتصاد، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000000211775376Journal Article20180102This book deals with the analysis of developing economies in Asia, Africa, Latin America, and Eastern and Central Europe which comprises about 85% of the world's population. The text is problematic and addresses the issues of developing countries in the form of a question in nineteen chapters and has responded to them. The content of the work covers most of the topics in economic development syllabus. Logical order and internal consistency exist in different sections and chapters of the book. This work is compared with the economic development by Todaro and its advantages are discussed. The report of the Commission on Growth and Development, Growth Diagnostics, Behavioral Development Economics, the method of analytic narratives and the method of controlled experiment are new issues of economic development that have not been discussed in this text. The method of evaluation is analytical-comparative through which the content of the text is compared to a well-known text for neglecting new topics discussed in the new texts of economic development.این کتاب اقتصادهای درحالتوسعة آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، و اروپای شرقی و مرکزی را، که حدود 85 درصد جمعیت جهان است، تحلیل میکند. متن مسئلهمند است و مسائل کشورهای درحالتوسعه را در قالب سؤال در نوزده فصل مطرح کرده و بدانها پاسخ داده است. محتوای اثر عمدة سرفصلهای درس توسعة اقتصادی را پوشش میدهد. نظم منطقی و انسجام درونی در بخشها و فصول مختلف کتاب وجود دارد. این اثر با کتاب <em>توسعة</em> تودارو مقایسه و مزایای آن مطرح شده است. گزارش کمیسیون رشد و توسعه، آسیبشناسی رشد، اقتصاد توسعة رفتاری، روش روایتهای تحلیلی، و روش تجربة کنترلشده از مباحث جدید توسعة اقتصادی است که در کتاب <em>توسعة اقتصادی</em> نافزیگر بحث نشده است. روش نقد متن روش تحلیلی ـ تطبیقی است. بدین صورت که محتوای فصول متن با متون مشابه شناخته شده است. مقایسه از جهت روزآمدی محتوا نقد شده و موضوعات جدید موردبحث در متون جدید توسعة اقتصادی معرفی گردیده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165018120180321Review of the Book "Local History of Iran in the Islamic Period until the Seventh Century AH"بررسی و نقد کتاب تاریخنگاری محلی ایران در دورۀ اسلامی؛ تا سدۀ هفتم هجری3013103077FAمرتضی نوراییاستادیار تاریخ، دانشگاه اصفهانJournal Article20171201The book, "<em>Local History of Iran in the Islamic Period until the Seventh Century AH</em>" (Qanavat, 2013, pp 434), includes historical concepts that rely on the flow of text-writing in the field of history, the history of text-in-text. In other words, the end-mean is not a representation of historical events or events either, but rather the reconstruction of a specific historiography -local- in the process of the period from the third to the seventh AH. The evolution of local historiography from monog raphs such as <em>fotoh</em> and <em>kharaj</em>, to the biographies of <em>tabaqat</em> and <em>rejal</em> and their entry to the local history papers, including the transition process of the trend in this era are all under study. Therefore, the present book attempts to reveal a trend in the method and meaningful method of historiographical retrospective. Did the writers have consciousness on the nature and kind of their writings? The approach in this book, with which the writer has fallen deep into the depths of the book, seeks to revise it, which is in fact, a glimpse into the past of the locality, following the main question on local history through sources. The process of creation sources revealed a rich tradition in order to preserve the past time in the texts. Therefore, the process of reconstructing and reviewing texts in the form of finding main elements in the method and perspective has in fact been able to show the rich tradition of local historiography in Iran during the medieval period. This book illustrates the evolutionary trend of local historiography in Iran until the seventh century. The fundamental premise of this book is that time, geography (place), and political systems are triangles of transition in local historiography.کتاب <em>تاریخنگاری محلی ایران در دورۀ اسلامی؛ تا سدۀ هفتم هجری</em> (قنوات 1393: 434) ازجمله کتابهای تاریخی است که بر جریان متننگاری در عرصۀ تاریخ تکیه دارد؛ تاریخ متننگاری در متن. بهبیاندیگر، مقصد اثر بازنمایی وقایع یا جریان تاریخی نیست، بلکه در این مقام بازسازی سازوکار تاریخنگاری خاصی (محلی) در روند زمانی معین، از قرن سوم تا هفتم هجری قمری، است. سیر تحول تاریخنگاری محلی از تکنگاریهای مکانمند، مانند فتوح و خراج تا زندگی نامهها درقالب طبقات و رجال و ورود به تاریخنامههای محلی ازجمله نمای روند متحولی را در این عصر نشان میدهند. بنابراین، کتاب حاضر سعی در بازنمایی یک روند در اسلوب و روش معنیدار گذشتهنگاری معطوفِ تاریخنگاری است. آیا نویسندگان به جنس و طبیعت نوشتههای خود خودآگاهی داشتهاند؟ دیدگاهی که در این کتاب قالب است و با آن نویسنده به عمق زمان فرو رفته و درصدد بازانگاری آن برآمده درواقع نگاه اسلوبمند تاریخ محلی است که از دریچۀ فصل کلیات این کتاب به منابع ورود میکند. فرایند منابع روشنگر سنت غنی تولید بهمنظور ماندنیکردن زمان گذشته در متون است. بنابراین، روند بازسازی و بازانگاری متون در قالبیافتن چهارچوبهای در مدار روش و نگرش بهواقع توانسته است گویای سنت غنی تاریخنگاری محلی در ایران دورۀ میانه باشد. اینک تاب نمایش روند تکاملی تاریخنگاری محلی در ایران تا قرن هفتم هجری قمری است. فرض اساسی این کتاب این است که زمان و جغرافیا (مکان) و نظامهای سیاسی مثلث تحول در تاریخنگاری محلی دانسته میشوند.