پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420The tree of life: symbol of centerخوانشی بر کتاب درخت زندگی: سمبل مرکزیت120525410.30465/crtls.2020.5254FAآزاده پشوتنی زادهاستادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده هنرهای سنتی، تهران، ایران.Journal Article20191014The interpretation of the <em>Tree of Life</em> is made with symbolism and mythology. This view is included in the book ID (first page of the book). The symbolic form of the tree of life is similar to the view of religions and rituals. Artists use Bible texts to illustrate the tree of life. The ancient pattern of the tree of life is associated with religious descriptions in monotheistic religions. The important thing is that the Archetype of the Tree of Life has influenced the thoughts and works of different artists from different times and styles and nations. Roger Cook, the author of this book, has been well versed in collecting a coherent set of artwork related to the ancient pattern of the tree of life, and this is a very important and sensible issue. In fact, the significance of the issue is the effect of an archetype in a common visual culture among all peoples and nations. The archetype of the tree of life, described in the religious literature, has been specially imparted in the minds and works of the arts of various artists from the classical and romantic style to the postmodern. It is interesting to conceive of a metaphysical and mystical idea by artists of nations, styles, and times. Here are some questions: 1- What is the relation between the tree in mystical thoughts and the tree in myth? 2- What steps has the tree symbol undergone in transforming from myth to art? This article is composed of library and documentary studies in a comparative study of religious literature and artwork of various nations and thus enters the analysis and description of the tree of life.تفسیر درخت زندگی در هنر با نگرشهای سمبلیک و اسطورهای همراه است. همانطورکه در شناسنامة کتاب بدان اشاره شده توضیحاتی دربارة ساختار/ زمینههای اُسطورهای درخت زندگی بههمراه نمونهها و تصاویر هنری است. این وجة نمادین با رویکردی آیینی و دینی آمیخته شده است. هنرمندانی که درخت زندگی را تجسم و تصویر کردهاند از توصیفات ادبیات دینی ملل بهره بردهاند. درخت زندگی و ابعاد ادیان توحیدی آن را در متون و ادبیات دینی گوناگون میتوان بررسی کرد. ارتباط کهناُلگوی درخت زندگی و تأثیر آن در اندیشه و آثار هنرمندان ادوار، مناطق، و سبکهای مختلف هنری درخورتوجه است و نویسنده توانسته آن را در مجموعهای منسجم گردآوری کند.روش تحقیق این نوشتار گردآوریهای کتابخانهای و اسنادی به روش مطالعة تطبیقی آثار هنری و ادبیات دینی ملل گوناگون و تحلیل و توصیف درخت زندگی است.رویکرد نویسنده، راجر کوک، در نمادپردازیهای آیینی درخت زندگی بازة گستردهای از هنر و هنرمندان را دربرمیگیرد که از ناخودآگاه مذهبی هنرمندان مدرنی چون موندریان، پل کله، و برانکوزی تا نقشبرجستههای باستانی کشورهای گوناگون و توصیفات ادیان الهی یا غیرتوحیدی نشئت گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Review on the Persian Translation of “Drawings Archaeological Finds”بررسی و نقد ترجمۀ کتاب ترسیم یافتههای باستانشناسی و هنر2140525510.30465/crtls.2019.5255FAمژگان جایزاستادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران، تهران. ایران.0000-0001-6377-3607Journal Article20190619Drawing archaeological finds is one which stands out among the other means of documentation and information transfer in archaeological science. A wide range of objects is drawn during archeological activities. The present paper criticizes the translation of a book on the drawing of archeological objects. The main book in the original language is outdated, but it is a relatively reliable source. Considering that this book was regarded as one of the most important sources of drawing even before translation, its translation into Persian doubles its importance to Iranian archaeologists. The translated version of the book, which is published in Iran, suffers from the literal translation, unfamiliar and unusual equivalents, and low quality of the printed images, which play a major role in increasing the readers’ understanding of the content of the book. It should be considered that mastering the English language and having extended knowledge of the wide range of objects and archaeological finds are necessary for the translation of sourcebooks.طراحی اشیا باهدف مستندسازی و انتقال اطلاعات جزئی از فعالیتهای اصلی باستانشناسی است. طیف گستردهای از اشیا در فعالیتهای باستانشناسی طراحی میشوند. نوشتار حاضر ترجمة کتابی در زمینة طراحی اشیای باستانشناسی را نقد میکند که کتاب اصلی آن، منبعی اگرچه قدیمی، اما نسبتاً معتبر در این زمینه است. باتوجهبه اینکه این کتاب حتی پیش از ترجمه نیز جزء منابع بسیار مهم طراحی محسوب میشد، ترجمة آن به زبان فارسی اهمیت آن را نزد باستانشناسان دوچندان میکند. ترجمة تحتاللفظی برگردان فارسی نامفهوم و نامأنوس، کیفیت بسیار پایین تصاویر در مقایسه با کتاب اصلی که نقش عمدهای در افزایش درک مخاطب از مطالب کتاب دارد، فصلبندی آشفته و نامنظم، و خوانش دشوار ازجمله موارد نقدپذیر در ترجمة کتاب است. تسلط بر زبان انگلیسی و آگاهیداشتن از طیف گستردة اشیا و یافتههای باستانشناسی بهمنظور ترجمة چنین کتبی از مواردی است که در آینده مترجمان باید به آن توجه کنند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420The Critique of Margin Call’s Film with Ethical Decision-Making in Critical Situationsنقد فیلم مارجین کال با تصمیمگیری اخلاقی در موقعیت بحرانی4160525610.30465/crtls.2020.5256FAمحمدرضا حمیدی زادهاستاد و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران. ایران.فاطمه اردودانشجوی دکتری مدیریت، آموزش عالی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20190909The purpose of this article is to criticize Margin Call’s film content and evaluate screenplay sequences, actors’ dialogues, organizational behavior, and other management topics based on the right and ethical decision making of managers in critical situations. The descriptive-analytic research method is a kind of content that has been criticized for the reaction of people in critical situations to organizational problems, and in this regard, the strengths and weaknesses of the film have been reviewed and criticized. One of the most important strengths is a strong screenplay, in which almost all management issues are included in times of crisis. The director has displayed all the dialogues in a very simple and fluid manner based on economic terms. It is also possible to point out the crisis formation in the organization and the reversal process of directors’ decisions away from addiction. In the end, after displaying individual conflicts among individuals, holding numerous meetings, reviewing all the opinions, decisions, and competitive strategies as well as the organization’s survival, it has been shown people’s reaction in times of crisis, and Decision making as well. In addition, the lack of innovation in organizational decisions when overcoming the difficulties and all decisions made by executives showed the primacy of organizational and individual interests over the interests of other stakeholders, which were its weaknesses. Ultimately, this film is recommended for Business Professional Ethics Training to Students in this field.هدف از نگارش این مقاله نقد محتوایی فیلم <em>مارجین کال</em> (<em>درخواست نهایی</em>)، ارزیابی سکانسهای فیلمنامه، دیالوگهای بازیگران، نحوة رفتار سازمانی، و سایر مباحث مدیریتی براساس تصمیمگیری درست و اخلاقی مدیران در وضعیت بحرانی است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی از نوع محتوایی است که عکسالعمل افراد در وضعیت بحرانی در مواجهه با مشکل سازمانی را شرح داده و از این نظر نقاط قوت و ضعف فیلم را بررسی و نقد کرده است. از مهمترین نقاط قوت فیلمنامة قوی است که تقریباً تمامی مباحث مدیریتی در زمان بحران در آن گنجانده شده است. کارگردان تمامی دیالوگها را کاملاً ساده و روان و مبتنیبر اصطلاحات اقتصادی بهنمایش درآورده است. همچنین میتوان به نحوة شکلگیری بحران در سازمان و روند معکوس تصمیمات مدیران بهدور از اضافهگویی اشاره کرد. درپایان، بعد از بهنمایشدرآوردن تعارضات فردی در بین افراد، برگزاری جلسات متعدد، بررسی تمامی نظریات، تصمیمات و راهبردهای رقابتی و بقای سازمان، عکسالعمل افراد در زمان بحران، و تصمیمگیری بهخوبی نمایش داده شده است. بهعلاوه فقدان نوآوری در تصمیمات سازمانی هنگام غلبه بر مشکلات و تمامی تصمیمات گرفتهشدۀ مدیران از تقدم منافع سازمانی و فردی بر منافع سایر ذینفعان نشان داشت که از نقاط ضعف آن بود. این فیلم برای آموزش اخلاق حرفهای کسبوکار به دانشجویان این رشته پیشنهاد میشود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420Is Every Theory about Photography a Critical Action? Looking at the Book “Photography: A Critical Introduction”آیا هر نظریهای دربارۀ عکاسی انتقادی است؟ نگاهی به کتاب عکاسی: درآمدی انتقادی6183525710.30465/crtls.2020.5257FAمحمد خدادادی مترجمزادهدانشیار گروه آموزشی عکاسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20190920This essay is trying to analyze and review the book, according to determined measures. This book has valuable, comprehensive, and new information about contemporary photography theories. Authors in every section focused on the special subject. The book includes seven main sections and a thorough appendix. Reviewing this book indicates that the book has been successful in paying close attention to recent discussions in photography theories. Giving references to credible references adds to the richness and validity of the book. Most sections are very useful for teaching courses of photography theory in university. Moreover, the translation of this book to Persian language is reliable. Every section of the book does not depend on another section, so every section can be regarded as a book. At last, the book deals with the description of the theories rather than the critique of ideas.این متن در چهارچوب سنجههای تعیینشده کتاب <em>عکاسی: درآمدی انتقادی</em> را تحلیل و نقد میکند. این کتاب با هفت فصل و یک پیوست مفصل حجم وسیعی از اطلاعات متنوع و جدیدِ مرتبط با نظریهپردازی در عکاسی را دارد و نویسندگان هریک بر موضوعی خاص در عکاسی معاصر تمرکز دارند. پس از بررسی فرمی و محتوایی کتاب مشخص شد که بهخوبی توانسته بخش بزرگی از دغدغههای امروز عکاسی را روشن کند. ارجاع فراوان به آرای متنوع و متفاوت صاحبنظرانِ دانشگاهی بر غنای محتواییِ آن افزوده است و بسیاری از بخشهای آن قابلیت آموزش در دانشگاه را دارد. ترجمة کتاب مطلوب است و مفاهیم بهراحتی درک میشود. همچنین، باتوجهبه خودبسندگی و وابستهنبودن فصلها به یکدیگر، هریک از آنها میتواند خود کتابی مستقل باشد. روند کتاب بیشتر طرح و توصیف نظریههاست و مسیر انتقادیِ خاصی را دنبال نمیکند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420The Book Review of “Form and Creation in Iranian Music”بررسی و نقد کتاب فرم و آفرینش در موسیقی ایران85107525810.30465/crtls.2020.5258FAاحسان ذبیحی فرعضو هیئت علمی، دانشکدۀ موسیقی (مربی)، دانشگاه هنر تهران، کارشناس ارشد، رشتۀ نوازندگی موسیقی ایرانیJournal Article20191023The book “<em>Form and Creation in Iranian Music</em>” has been written and edited based on one of the academic courses of Iranian music, and at least because of the lack of references in this field, this book is considered as a reference and rich source. Its critique has been done with the aim of developing the domains of study in this field. The source of the major theoretical backgrounds of the book is the personal experiences and ideas of the author, as a well-known figure in this field. Using numerous and various examples related to the titles and issues, as well as the content of the last chapter about the genres in Iranian music, can be considered as the highlights. The incoherence of the contents in certain titles, not presenting enough explanations of some expressions, and ambiguity when using certain specialized vocabulary can be counted as weaknesses of the work.کتاب <em>فرم و آفرینش در موسیقی ایران</em> براساس یکی از عناوین دروس دانشگاهی رشتة موسیقی ایرانی نگاشته و تدوین شده است و دستکم بهدلیل محدودیت منابع مکتوب در این زمینه، کتاب حاضر منبعی باارزش تلقی میشود و نقد آن نیز باهدف ایجاد زمینههای بیشتر مطالعه در این حوزه انجام شده است. تأمینکنندة بخش عمدهای از پشتوانههای نظری این کتاب ایدهپردازیها و تجربیات شخصی نویسنده درمقام متخصصی باسابقه و خوشنام در این زمینه بوده است. بهکارگیریِ نمونههای متعدد و متنوع مرتبط با مطالب، همچنین محتوای بخش آخر کتاب دربارة گونههای معمول در موسیقی ایرانی از نقاط قوت اثر است. اما مواردی همچون پراکندگی مطالب در برخی عناوین، ارائهندادن توضیح لازم دربارة برخی اصطلاحات، و ابهام در بهکارگیری بخشی از واژگان تخصصی از نقاط ضعف این کتاب است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Critical Review of the Book “Female Calligraphists of Iran, from Zainab Shahdad to Umme Salama”نقدی بر کتاب بانوان خوشنویس ایران، از زینب شهده تا امسلمه109125525910.30465/crtls.2020.5259FAمصطفی رستمیدکترای پژوهش هنر، استادیار و عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی و پژوهش هنر، دانشگاه مازندران0000-0001-5375-1703معینه السادات حجازیکارشناس ارشد هنر اسلامی، عضو هیئت علمی (مربی) گروه صنایع دستی، دانشگاه بجنوردJournal Article20191011Today, the debate on women-related issues has come to prominence as an international discourse. Discussing women’s issues as a large demographic group of the society can be conducive to promoting various social, cultural, economic, and political dimensions. Given the scant attention paid to the instrumental role of women in various aspects of social, family, economic, political, cultural, and artistic activities, the gap of such studies is particularly felt in countries such as Iran. In recent years, Iranian women have been struggling to achieve their proper status. The great potentials of women in diverse cultural and artistic fields of activities are not unknown to anyone. The book, “<em>Female Calligraphists of Iran</em>” by Tahereh Molamohammadi, is one of the first works attempting to recognize Iranian women and cultivate their potentials. The introduction of the character and works of the female calligraphists in the history of Islamic era in Iran is the major contribution of this seminal book. The present study aims to take a critical approach at “<em>Female Calligraphists of Iran</em>” through an analysis of its content.در دورة حاضر، گفتمان مسائل مرتبط با زنان بهمثابة گفتمانی مطرح در عرصة بینالمللی مهم است. مطرحکردن مباحث مربوط به زنان درجایگاه بخش اعظمی از جمعیت جامعه میتواند در ارتقای سلامت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی مؤثر باشد. ازآنجاکه به فعالیتهای بانوان در ابعاد گوناگون اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، و هنری کمتر توجه شده است، ضعف چنین مطالعاتی در ایران بیشتر بهچشم میخورد. در سالهای اخیر زنان ایرانی در دستیابی به جایگاه حقیقی خود کوشیدهاند. ظرفیت بانوان در عرصة فعالیتهای فرهنگی و هنری برای عوام و خواص پوشیده است.کتاب <em>بانوان خوشنویس ایران</em>، نوشتة طاهره ملامحمدی، ازجمله آثاری است که گامی برای شناخت و بستری برای باورمندی زن ایرانی فراهم کرده است. معرفی شخصیت و آثار خوشنویسان بانوی ایرانی در تاریخ دوران اسلامی در ایران حرکت ارزشمند ایشان در نگارش این کتاب است. پژوهش حاضر کتاب <em>بانوان خوشنویس ایران</em> را از نظر ظاهری و محتوایی بررسی و نقد کرده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Critical Review of “An illustrated English-Persian Dictionary of Prehistoric Archaeology” (Vol. 2)بررسی و نقد کتاب فرهنگ مصور باستانشناسی دوران پیش از تاریخ، انگلیسی ـ فارسی (جلد 2)127150526010.30465/crtls.2020.5260FAکوروش روستاییاستادیار باستانشناسی، پژوهشکدۀ باستانشناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستیJournal Article20191102This is a critical assessment of the second volume of the book An Illustrated English-Persian Dictionary of Prehistoric Archaeology, written by Seyed Mansour Seyed Sajadi. The book suffers from several shortcomings which have been discussed in detail, especially the ambiguities and wrong information of the entries. It is obvious that the sources of gathering information about the entries, especially those related to the Iranian archaeology, have been outdated. No mention of the new sites and regions explored in Iran during the last two decades is seen in the book. Even the information of classic sites, like Sarab and Sialk, excavated over thirty years ago, is, in most cases, superficial and incomplete. Almost all dates for the Iranian sites are wrong. There is little attention to the Iranian entries than they deserved. With several examples, it has been shown that the word “prehistoric” in the title of the book is nothing but a superficial endeavor to attract the readers. The frequency of wrong, vague, and incomplete information in the book is too high to be regarded as a reliable source of information for students.مقالة حاضر نقد شکلی، ساختاری، و محتوایی جلد دوم کتاب <em>فرهنگ مصور باستانشناسی دوران پیش از تاریخ (انگلیسی</em><em>ـ فارسی)</em> است. در این نوشته، با مثالهای متعدد بحث شده که صفت «پیش از تاریخ» برای کتاب عنوانی بیربط است. اشتباههای آشکار و فراوانی در اطلاعات ارائهشده، بهویژه دربارة محوطههای ایران، دیده میشود. یکی از ایرادات جدی کهنهبودن مطالب آن است. هرآنچه از محوطههای ایرانی میبینیم، آنهایی است که بیش از چهاردهه پیش پژوهیده شده است. درنظرنگرفتن اولویت در انتخاب مدخلها از ایرادات مهم کتاب است، درحالیکه مدخلهای کمارتباط با باستانشناسی ایران و خاورنزدیک گاه بهتفصیل بحث شده، مدخلهای مرتبط با باستانشناسی ایران بهیقین نادیده گرفته شده است. اطلاعات اشتباه دربارة مدخلهای ایرانی آنچنان است که سودمندی این کتاب را برای دانشجویان نهفقط بهحداقل رسانده، بلکه زیانبار است. الگوی کلی کتاب بهشکلی است که گویا کلیت کتاب با گرتهبرداری از یکی از نمونههای خارجی ترجمه و تدوین شده و آنگاه مدخلهای ایرانی با اطلاعات مبهم، ناکافی، و در بسیاری موارد اشتباه به آن افزوده شده است. در این نوشته، اطلاعات اشتباه شماری از مدخلها با آگاهیهای درست و بهروز توضیح داده شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420.A Book Review of Music in Turkey: Experiencing Music, Expressing Cultureنقد کتاب موسیقی ترکیه، تجربۀ موسیقی، بازنمود فرهنگ151167526110.30465/crtls.2020.5261FAهادی سپهریکارشناس ارشد موسیقیشناسی (تمرکز بر مطالعۀ موسیقی ترکیه و زمان در موسیقی)، گروه موسیقی، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانهومان اسعدیدکترای پژوهش هنر، عضو هیئت علمی گروه موسیقی، دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20190820.<br />The book “<em>Music in Turkey: Experiencing Music, Expressing Culture</em>”, published in 2018, contains general information on the current life and culture of Turkish music with a focus on Istanbul. This book provides details on musical geography, music history, instruments, theoretical concepts of music, and twentieth-century musical developments, along with a chapter on the music recording and publishing industry. The author of the book in question has been able to express some of the most current topics in Turkish music culture in the book; he has covered almost all existing styles and related executive, educational, and publishing areas. As a result, the book is comprehensive, semi-specialized, and useful for anyone interested in the subject, especially for ethnomusicology students, providing an overview of contemporary Turkish music culture. After reading the book, problems with translation, including issues related to the correct pronunciation of Turkish idioms, correct spelling, and nouns in Persian, as well as the technical and musical issues, were noted in the text in detail.کتاب <em>موسیقی ترکیه، تجربة موسیقی، بازنمود فرهنگ</em> شامل اطلاعات کلی در زمینة حیات و فرهنگ موسیقایی کنونی ترکیه با تمرکز بر استانبول است. در این کتاب جزئیاتی دربارة جغرافیای موسیقایی، تاریخ موسیقی، سازها، مفاهیم نظری موسیقی، و تحولات موسیقی در قرن بیستم بههمراه فصلی دربارة صنعت ضبط و انتشار موسیقی بیان شده است. نویسندة کتاب توانسته از اکثر مباحث فرهنگ موسیقایی کنونی ترکیه مواردی را در کتاب بیان کند و تقریباً تمامی سبکها و زمینههای اجرایی، آموزشی، و انتشاراتی مرتبط با آنها را بیان کرده است. درنتیجه کتاب جامع، نیمهتخصصی، مفید، و سودمندی برای هر علاقهمندی به موضوع است و مخصوصاً به دانشجویان رشتة قومموسیقیشناسی دیدی کلی از فرهنگ معاصر موسیقی در ترکیه ارائه میدهد. پس از مطالعه و بررسی کتاب، اشکالاتی مربوط به ترجمه شامل مسائل مرتبط با تلفظ صحیح اصطلاحات زبان ترکی، صورتهای صحیح نگارشی و اسامی به زبان و نگارش فارسی، و مسائل فنی موسیقایی مشاهده شد که در متن مفصل بیان شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Critical Analysis of “A Short Guide to Writing about Film”تحلیل انتقادی کتاب راهنمای نگارش تحلیل فیلم169185526210.30465/crtls.2020.5262FAعلی شیخ مهدیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانارسلان مقدسدانشآموختۀ کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20191013The book, <em>A Short Guide to Writing about Film</em>, is a description of how to analyze movies. The book closely linked to thinking about film and writing about it. To achieve this goal, the author focuses on defining the terminology and professional concepts of cinema as well as movie analysis approaches. For analysis and critique, it is necessary to have a theoretical plan to carefully analyze the movies, but the described approaches in this book, are not the main movie analysis approaches, and for instance, approaches like formalism and ideology lack a theoretical basis. More specifically, in this book, formalism is considered the same as structuralism.کتاب <em>راهنمای نگارش تحلیل فیلم</em> شرحی از چگونگی تحلیل فیلم است و بهزعم کتاب، ارتباط تنگاتنگ میان اندیشیدن دربارة فیلم و نحوة نوشتن دربارة آن اساس آن را تشکیل میدهد. برای رسیدن به این هدف، نویسنده اصطلاحات و مفاهیم تخصصی سینما همچون میزانسن، روایت، زاویة دید، و رویکردهای تحلیل فیلم را تعریف میکند که آنها را براساس تاریخ سینما، سینمای ملی، سینمای ژانر، مؤلفگرایی، فرمالیسم، و ایدئولوژی میداند. برای تحلیل و نقد به داشتن چهارچوبی نظری و دستگاه فکری نیاز است که برمبنای آن تحلیل بهانجام رسد. اما رویکردهای گفتهشده در کتاب عمدهترین رویکردها برای تحلیل فیلم نیستند، بلکه تعدادی از آنهاست و درضمن رویکردهایی مانند فرمالیسم و رویکرد مربوط به ایدئولوژی فاقد مبنای نظری درخور است. بهویژه رویکرد فرمالیسم که در کتاب با ساختارگرایی یکسان انگاشته شده است. ماحصل چنین کاربرد محدودی از رویکردهای تحلیل فیلم نقد فیلم نخواهد بود، بلکه به توصیف و تبیین فیلم خواهد انجامید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Book Review of Charming Elements in Animation Cinemaنقد کتاب عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن187203526310.30465/crtls.2020.5263FAحمید صادقیانعضو هیئت علمی (مربی)، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، گروه ارتباط تصویری
(کارشناس ارشد انیمیشن)گیتی نورالدین نژادمدرس مدعو دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدۀ هنرهای تجسمی (کارشناسارشد انیمیشن)Journal Article20190808Media and artistic animation is a combination of other elements of the arts. This feature, in addition to the possibility of creating a fantasy universe, has a special charm that can address all age groups. In this regard, the necessity of publishing scientific and educational texts and adapting them to the latest findings, in view of the ever-increasing development of production methods, doubles the importance of this investigation. In this regard, the issue of the elements of attractiveness in the animation cinema is necessary, useful, and valuable. Despite its drawbacks, this work is one of the sources of Farsi help for students and animation enthusiasts. However, by studying the configuration of the topics and the content of the book, it can be noted that the correction is effective in advancing the goals and strengthening the content. These include lack of light unity in the structure of the content, lack of clarity in the presentation of the content for a particular or general audience, lack of attention to the impact of contemporary achievements, the need for appropriate images for the completion and explanation of the topics and the lack of proper communication between some The images presented with the text have been criticized in various ways. This paper, after introducing some points, reviews the content of the book and analyzes the contents of the book.انیمیشن رسانه و هنری ترکیبی است که از عناصر بیانی سایر هنرها استفاده میکند. این ویژگی، علاوهبر امکان خلق جهانی فانتزی، جذابیتهای ویژهای دارد که میتواند تمامی گروههای سنی را مخاطب قرار دهد. به همین دلیل، ضرورت انتشار متون علمی و آموزشی و انطباق آنها با آخرین یافتهها، باتوجهبه پیشرفت روزافزون شیوههای تولید، اهمیت این کنکاش را مضاعف میکند. بررسی عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن ضروری، مفید، و ارزشمند است. این اثر در بین معدود آثار موجود، با وجود اشکالاتی، از منابع کمکآموزشی فارسی برای دانشجویان و علاقهمندان انیمیشن بهشمار میآید. اگرچه با مطالعة پیکربندی مباحث و محتوای کتاب میتوان به مواردی اشاره کرد که اصلاح آن در پیشبرد اهداف و تقویت مطالب مؤثر است. مواردی نظیر فقدان وحدت سبک در ساختار مطالب، وضوحنداشتن ارائة مطالب برای مخاطب خاص یا عام، توجه ناکافی به تأثیر دستاوردهای معاصر، نیاز به تصاویر مناسب برای تکمیل و تبیین مباحث، و نبود ارتباط مناسب بین برخی تصاویر ارائهشده با متن آن را در ابعاد گوناگون نقدپذیر کرده است. این ﻣﻘﺎﻟﻪ، پس از ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻧﻜﺎت شکلی، درونﻣﺎﻳﻪﻫﺎ و ﻣﺤﺘﻮای کتاب را تحلیل و بررسی میکند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Critique of the Book “Visual Design and Communications: Contribution to a Teaching Methodology”نقد و بررسی کتاب طراحی و ارتباطات بصری: رهیافتی بر روششناسی بصری205223526710.30465/crtls.2020.5267FAعلیرضا طاهریاستاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0001-5798-4037سحر صادقیکارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.Journal Article20190924Creativity is the most basic ability of the human brain. The artist with visual communication always tries to create great ideas with new ideas. Bruno Monari is an artist and creative innovator. In 1967, Monari initiated innovative experiences and training of interested students at Harvard University and included their experiences, successes, and failures in a book entitled “<em>Visual Design and Communications: Contribution to a teaching methodology</em>”. This article introduces and critically examines the book of Bruno Munari, which was translated by Paiandeh Shahandeh in 2008. The purpose of this article is to express the points to be considered in order to make the work more effective and to introduce more and more of the author’s approach to planning for a complete teaching of visual communication at universities and colleges in the country. The research methodology is descriptive-analytical with a critical approach, and the tools for collecting library data, articles, and Internet resources are valid. The book can be enriched by providing more creative images and pictures, giving them the right logical consistency, and deleting and adding parts of the content to its beneficial coefficient for all those related to visual arts.تفکر خلاق اساسیترین توانایی مغز بشر است. هنرمند طراح از طریق ارتباطات بصری همواره سعی دارد با ایدههای تازه از هیچ بسیار بیافریند. «برونو موناری» از هنرمندان خلاق و نوآوری است که در سال 1967م تجربیات و آموزشهای نوآورانهای را روی دانشجویان علاقهمند در دانشگاه هاروارد آغاز کرد و تجربیات، موفقیتها، و ناکامیهایشان را در کتابی با عنوان <em>طراحی و ارتباطات بصری: رهیافتی بر روششناسی بصری</em> با علاقهمندان به اشتراک گذاشت. این مقاله کتاب برونو موناری، ترجمة پاینده شاهنده، چاپ سال 1387 را معرفی و بررسی نقادانه میکند. بیان نکات تأملبرانگیز باهدف سودمندی اثر و معرفی هرچه بهتر و بیشتر روش مؤلف درجهت برنامهریزی برای یک دورة کامل تدریس ارتباطات بصری در دانشگاهها و هنرستانهای کشور از اهداف این مقاله است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد انتقادی و ابزار گردآوری دادههای کتابخانهای، مقالات، و منابع اینترنتی معتبر است. این کتاب میتواند با ارائة خلاقانهتر تصاویر و عکسها، دادن نظم و انسجام منطقی به آنها، و حذف و اضافة بخشهایی از مطالب بر سودمندی بیشتر آنها برای کلیة دروس مرتبط با هنرهای تجسمی بیفزاید.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Critique of the Book “Image and Word: Approaches to Iconology”نقدی بر کتاب تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی225241526810.30465/crtls.2020.5268FAلیلا غفاریکارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.جمال عربزادهاستادیار و عضو هیئت علمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20190323The present article is a critique of the book <em>“Image and Word: Approaches to Iconology”</em><em>.</em> The importance of introducing and reviewing this work is studying Erwin Panovsky’s views on image, iconography, and iconology, as well as the presentation of relevant approaches in this field from the perspective of theorists such as Aby Warburg, Hans Belting, Mieke Bal, and Georges Didi-Huberman. This makes it possible to analyze and compare the approaches in parallel and in opposition to each other. Therefore, the usage of this book is for those who want to become familiar with iconology as a theoretical framework and a kind of methodology. As for knowing and understanding the agreeing and disagreeing views, it will be suitable. In this article, in order to describe the content and concepts embodied in the book, it is separately addressed to each of the chapters; In addition, while describing the material, they refer to the similarities and differences between the views of these theorists, as well as to the subject matter under consideration by the author, mentioning the related items. Finally, the above approaches are summarized, and the strengths and some ambiguities in the concepts are mentioned.مقالة حاضر نقد کتاب <em>تصویر و کلمه: رویکردهایی به شمایلشناسی</em> است. اهمیت معرفی و بررسی این اثر در مطالعة آرای اروین پانوفسکی دربارة تصویر، شمایلنگاری، و شمایلشناسی، همچنین ارائة رویکردهای مرتبط در این زمینه از دیدگاه نظریهپردازانی مانند آبی واربورگ، هانس بلتینگ، میکه بال، و ژرژ دیدی ـ اوبرمان است. این امر امکان تحلیل و مقایسة رویکردهای مذکور را بهموازات و در تقابل با یکدیگر فراهم میکند. این کتاب باهدف آشنایی با شمایلشناسی بهمنزلة چهارچوب نظری و نوعی روششناسی کاربرد دارد. همچنانکه برای آگاهی و آشنایی با آرای موافق و مخالف با آن مناسب خواهد بود.در این مقاله، بهمنظور توصیف محتوا و مفاهیم طرحشده در کتاب هر فصل جداگانه بررسی شده است. ضمن اینکه درخلال تشریح مطالب به وجوه شباهت و تمایز دیدگاههای این نظریهپردازان با یکدیگر اشاره شده و بهمقتضای مضامین مطرح از سوی نویسنده موارد مرتبط بیان شده است. درنهایت، رویکردهای فوق جمعبندی شده و نقاط قوت و برخی ابهامات در مفاهیم آمده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420Mind’s Labyrinth A Study of the Book of Image and Mind: Film, Philosophy and Cognitive Sciencesهزارتوی ذهن نقد و تحلیل کتاب تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی243264527410.30465/crtls.2020.5274FAحامد فارداردانشآموختۀ کارشناسی ارشد، سینما، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایرانJournal Article20190619The article addresses the book of <em>Image and Mind: Film, Philosophy, and Cognitive Sciences</em> compilation by Gregory Currie. The cognitive approach is one of the relatively recent perspectives on narratological and cinematic studies that emerged from the 1980s and sought to examine the mental processes of the audience through objective exploration in the perceptual and cognitive mechanism of mankind. There are few sources in the Persian language in two areas of narratology and cognitive sciences, and existing books on cinematic studies, such as compilation and translation to the cognitive attitude, are scarce, so the translation and publication of such resources is really useful. In this article, after introducing the exterior origin of the book and the brief description of its content, by examining the form and content of the book, while listing the points from the methodology of the author, some of the conclusions and content lines of the book are critically evaluated. Particularly, at the time of printing the original version and translating it into Persian, there have been many changes in the field of cinematic technologies that could revise some of the ideas in the book.متن حاضر کتاب <em>تصویر و ذهن؛ فیلم، فلسفه و علوم شناختی</em>، تألیف گریگوری کوری، را بررسی میکند. رویکرد شناختی یکی از دیدگاههای نسبتاً متأخر در زمینة روایتشناسی و مطالعات سینمایی است که از دهة 1980م پاگرفت و درپی بررسی فرایندهای ذهنی مخاطب از طریق کاوش عینی در سازوکار ادراکی و شناختی انسان است. ازآنجاکه در دو حوزة روایتشناسی و علوم شناختی منابع به زبان فارسی اندک بوده است و کتابهای موجود در زمینة مطالعات سینمایی، اعم از تألیف و ترجمه، کمتر به نگرة شناختی پرداختهاند، ترجمه و چاپ چنین منابعی مغتنم است. در این مقاله سعی شده است پس از معرفی خاستگاه بیرونی اثر و شرح فشردهای از محتوای آن، با بررسی شکلی و محتوایی کتاب، ضمن برشمردن امتیازها و نکات آموختنی از روششناسی مؤلف، برخی از نتیجهگیریها و خطوط محتوایی کتاب بهلحاظ انتقادی سنجیده شود. بهویژه آنکه در فاصلة چاپ نسخة اصلی و ترجمة آن به زبان فارسی دگرگونیهای بسیاری در حوزة فناوریهای سینمایی رخ داده است که میتواند موجب بازاندیشی در برخی از نظریات طرحشده در کتاب باشد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420An Analytic-Critical Reading of the Book of the Nature of Islamic Art (A Collection of Essays and Lectures)خوانش تحلیلی ـ انتقادیِ کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی265291527510.30465/crtls.2020.5275FAعلی اصغر کلانتردکترای تخصصی تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، عضو هیئت علمی (استادیار)، دانشگاه مازندران، ایرانصادق رشیدیدکترای تخصصی پژوهش هنر (مطالعات عالی هنر)، تهران، ایران.Journal Article20190712The aim of this article is to critically review the content and form of a book on Islamic Art (collection of essays and lectures). This book is one of the basic books on Islamic art discourse with different approaches. The authors of this book have sought to study the nature of Islamic art, through theoretical discussions in the context of historiographical, jurisprudential, mystical, sociological, semiotic, and hermeneutic attitudes. The main issue of this paper is to raise the fundamental question of how mystical and judgmental approaches to traditionalist discourse as well as historical approaches to descriptive discourse can analyze and interpret Islamic art and thus open the door to understanding and understanding the complexities of Islamic art discourse. We reveal the formation. The importance and critical importance of a critical look at Islamic art textbooks for a more detailed analysis as well as explaining the mechanisms and characteristics of the various approaches to Islamic art discourse analysis seem significant. For this reason, it is necessary to demonstrate the importance of the book in question by revealing its analytical functions aimed at guiding audiences and students concerned with Islamic art studies.هدف این مقاله نقد محتوایی و شکلی کتاب <em>جستارهایی در چیستی هنر اسلامی</em> <em>(مجموعهمقالات و درسگفتارها)</em> است. این کتاب ازجمله کتابهای مبنایی درمورد گفتمان هنر اسلامی با رویکردهای مختلف است. نویسندگان مقالات این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرشهای تاریخنگارانه، اشراقی، فقهی، عرفانی، جامعهشناختی، نشانهشناختی، و هرمنوتیک بهدنبال بررسی ماهیت و چیستی هنر اسلامی بودهاند. مسئلة اصلی این مقاله طرح این پرسش بنیادی است که رویکردهای عرفانی و حکمی بهمنزلة گفتمان سنتگرا و نیز رویکردهای تاریخگرا بهمنزلة گفتمانهای توصیفمحور چگونه میتوانند هنر اسلامی را تحلیل و تفسیر کنند و از برایند آن روزنههای درک و دریافت پیچیدگیهای گفتمان هنر اسلامی را برای ما آشکار کنند؟ ضرورت و اهمیت نگاه نقادانه به کتاب <em>جستارهایی در چیستی هنر اسلامی</em> بهمنظور تحلیل دقیقتر و تبیین سازوکارها و ویژگیهای رویکردهای مختلف در تحلیل گفتمان هنر اسلامی است. به همین دلیل، نشاندادن اهمیت کتاب موردبحث با آشکارسازیِ کارکردهای تحلیلی آن باهدف راهنمایی مخاطبان و دانشجویانی که دغدغة مطالعات هنر اسلامی را دارند ضروری است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Review of Perceptions of Classical Armenia: Romano-Parthian Relationsنقد کتاب مشاهداتی از ارمنستان باستانی و روابط اشکانیان و رومیان293313527710.30465/crtls.2020.5277FAیاسر ملک زادهدکترای تاریخ ایران باستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سرور خراشادیاستادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20190907The book of <em>Perceptions of Classical Armenia: Romano-Parthian Relations, 70 BC-AD 220</em> is a Persian translation of a master thesis at Louisiana State University: <em>Perceptions of Classical Armenia: Romano-Parthian Relations, 70 BC-AD 22. </em>This research has mainly focused on the military actions of the Roman emperors from 70 BC to 200 AD. By comparing the various views on the foreign policy of the Romans in the Eastern regions, the political controversy, and especially the conflict between the Romans and the Parthians during these periods, it was aimed to show the image of the Parthians that Romans had in their mind. This article is a review of the research. A comparative study is conducted between the original English version of the book and its Persian translation to examine the accuracy of the content of the work and the translation. Having in mind that there are several well-known works on this subject that have been published in the West. Translating a mediocre work by a translator with a poor command of English language does not seem beneficial. Therefore, it would be more suitable to select another book and/or translator for this subject.این مقاله کتاب <em>مشاهداتی از ارمنستان باستانی و روابط اشکانیان و رومیان</em> (ترجمۀ پایاننامة ارشد <em>Perceptions of Classical Armenia: Romano-Parthian Relations</em>, <em>70 BC-AD 220</em>) را با تطبیق اصل انگلیسی اثر و ترجمة فارسی آن نقد و بررسی کرده است. نویسنده با بررسی اقدامات نظامی امپراتوران دورههای مختلف روم از 70پم-200م تلاش کرده با مقایسة نظریات مختلف دربارة سیاست خارجی رومیان در مناطق شرقی و مناقشات سیاسی و خصوصاً نظامی بین رومیان و اشکانیان طی این دورهها تصویر ارائهشدة رومیان از اشکانیان را بازشناسی کند و از این رهگذر انگیزههای رومیان از نمایاندن اشکانیان درجایگاه دشمن شرقی روم را بررسی کند. نویسنده موضوع بسیار مهمی را انتخاب کرده، اما اثری درجهیک حاصل نشده است. در این زمینه آثار مهم و شاخصی در مغربزمین منتشر شده که این اثر در قیاس با آنها کاستیهای فراوانی دارد و ترجمة آن نیز چنان ضعف مشهودی دارد که بهتر بود هم کتاب مناسبتری برای ترجمه انتخاب میشد و هم مترجمان آن دقتنظر بیشتری صرف میکردند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420Criticism and Analytical Review on the Art Chapter of the An Essay on Manنقد و بررسی تحلیلی فصل هنرِ کتابِ رسالهای درباب انسان315337527810.30465/crtls.2020.5278FAرضا میرمبیندانشجوی دکتری فلسفۀ هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالعلی مرادخانیدانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالعبدالمجید شریف زادهعضو هیئت علمی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران.0000-0002-1859-3559Journal Article20190716The Ernest Cassirer Symbolist Philosophy was one of the most important systematic philosophical thoughts of the twentieth century, which did not spread as many times as it deserved and was not introduced in principle. One of these reasons was the lack of author’s conclusive work on his philosophy. But at the end of his life, he wrote a book for English speakers, which is an entry into this thinking. The book, <em>An Essay on Man</em>, was translated from French translation to Persian. This book was important because of an independent chapter on art which the philosopher did not have time to review. The present article intends to correct the mistakes by reviewing the Persian text with the English text of the chapter and provide a small field for understanding this valuable and succinct chapter. So, there is no intention of criticizing the translator and only to facilitate the understanding of the topic for the Persian speaker.«فلسفۀ صورتهای سمبلیک» ارنست کاسیرر از مهمترین اندیشههای نظاممند فلسفی در قرن بیستم بود که بهعلل متعدد بهمیزان شایستگیاش گسترش نیافت و اصولاً معرفی نشد. یکی از این علل فقدان آثار موجز نویسنده دربارۀ فلسفهاش بود. وی در اواخر عمر کتابی برای انگلیسیزبانان تألیف کرد که مدخلی بر این تفکر محسوب میشود. کتاب <em>An Essay on Man</em> (<em>رسالهای درباب انسان</em>) از فرانسوی به فارسی ترجمه شد. ویژگی مهم این اثر فصلی مستقل دربارۀ هنر بود که فیلسوف قبلاً به چنین شکلی فرصت بررسی آن را نیافته بود. مقالۀ حاضر در نظر دارد تا از طریق بررسی متن فارسی با اصل متن انگلیسی فصل مذکور، دشواریابیها یا اشتباهات را تصحیح کند و زمینهای هرچند کوچک برای درک این فصل ارزشمند و موجز فراهم آورد. بنابراین هرگز قصد نقد مترجم را ندارد و فقط درپی امکان تسهیل درک مبحث موردنظر برای مخاطب فارسیزبان است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420The Rise and Fall of the Third Chimpanzee: How Our Animal Heritage Affects the Way We Liveنقد کتاب پیدایی و زوال سومین شامپانزه: چگونه میراث حیوانیِ ما بر مسیر زندگیمان تأثیر گذارده است؟339354527910.30465/crtls.2020.5279FAحامد وحدتی نسبدانشیار و مدیر گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-9651-5871Journal Article20191013The book of <em>Rise and Fall of the Third Chimpanzee: How Our Animal Heritage Affects the Way We Live</em>, written by Jared Diamond is one of the best works in linking the evolutionary biology and cultural complexity of human societies. The author attempted to search for many of the social behaviors of modern humans in inherited biology from ancient ancestors of humans and has been very successful in this regard. Perhaps the only disadvantage of the book is the lack of updating its content, a subject that has been criticized. In this article, the author attempts to express the contents of a book and, in some cases, update it in cases where more recent discoveries than the time of writing the book have been confirmed by some writers. This book is divided into five sections. The first and second sections (the first seven chapters) deal with evidence about bones, tools, and genes, which are utilized for archeological and biological documentation. The third section (chapters 8-12) pertains to the cultural characteristics which distinguish humans from animals. In the last two sections of the book, the author succinctly reviews the devastating features of humankind and trace the origins of some of these features in the ancient biology.کتاب <em>پیدایی و زوال سومین شامپانزه: چگونه میراث حیوانی ما بر مسیر زندگیمان تأثیر</em><em> </em><em>گذارده است؟</em> اثر جرد دایموند از برترین آثار در پیوند زیستشناسیِ تطوری و پیچیدگیهای فرهنگی جوامع انسانی است. نویسنده در این اثر کوشیده تا ریشۀ بسیاری از رفتارهای اجتماعی انسانهای امروزین را در زیستشناسیِ بهارثرسیده از اجداد کهن انسانها جستوجو کند و در این امر بسیار موفق بوده است. یگانه نقطهضعف کتاب بهروزنبودن مطالب آن است؛ موضوعی که دستمایۀ نگارش نقد پیشرو شده است. در این نوشتار تلاش شده تا در مواردی که کشفیات جدیدتر از زمان نگارش کتاب در تأیید برخی موارد مطرحشده از جانب نویسنده نیستند، مطالب بیان و کتاب بهروزرسانی شود. در کتاب، داستان پیدایی و زوال گونۀ انسان به پنج بخش تقسیم میشود. بخشهای نخست و دوم کتاب (فصول یکم تا هفتم) دربرگیرندۀ شواهد استخوانی، ابزارها، و ژنهاست که در قامت مدارک باستانشناختی و زیستی عرضه میشود. بخش سوم (فصول هشتم تا دوازدهم) به ویژگیهای فرهنگی اشاره میکند که انسان را از جانوران متمایز کرده است. در دو بخش انتهایی کتاب، نویسنده بر خصایص ویرانگر گونۀ انسان مروری اجمالی داشته و ریشۀ برخی از این ویژگیها را در زیستشناسی کهن انسان ردیابی کرده است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020220200420A Study of the Cultural and Musical Structure of Indian Classic Music for Critical Rereading of the Book “The Music of Northern India”نگاهی به فرهنگ و ساختار موسیقی کلاسیک هندوستانی بهبهانۀ بازخوانی انتقادی کتاب موسیقی شمال هند355375528010.30465/crtls.2019.5280FAنوید وزیریدانشجوی کارشناسی ارشد اتنوموزیکولوژی (موسیقیشناسی)، دانشکدۀ موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.Journal Article20190821This paper has attempted to reread the book <em>The Music of Northern India</em> from the collections of the musical experiments as a symbol of culture collection, and the aim of this research is to criticize the mentioned book considering the musical-technical dual discussions and the musical-social issues. Regarding that, this paper mentions the details for discovering the totals, the executive logic behind the paper is comparative, and its aims are analytical, descriptive, and comparative. Analyzing the technical-musical data of the mentioned book is in line with comparing some concepts of Iranian classical music. The role of the non-words and improvising elements in the creation of Indian classical music is the main issue of the criticism. The role of music in the mental life of India, social changes and, of course its influences on Indian music is another issue for discussion in this paper. Considering the text of the book and analyzing the text, we can understand that globalization not only has influenced the social life of the Indian music but also has been influential on musical sound and inter-social relations. It seems that the sound content of the Ragas in Indian music lacks any clear definition, and we face a series of definitions that reading and mental record of the musician, in line with performance atmosphere, have played an important role in the formation of the music. Tala, which is related to the musical timing of Indian music, is like a chain whose rings are formed by the verbal syllables and the art of the melodic instrument players, percussions, and the dancers relate them to each other.این نوشتار کتابِ <em>موسیقیِ شمالِ هند</em> از مجموعه کتابهای <em>تجربة موسیقی؛ بازنمود فرهنگ</em> را بازخوانی کرده است و هدف آن نقد کتابِ مدنظر باتوجهبه دوگانۀ مباحث فنی ـ موسیقایی و اجتماعی ـ موسیقایی بوده است. نظر به اینکه این مقاله با ذکر جزئیات کلیات را کشف میکند، منطق اجرایی آن قیاسی و اهداف آن تحلیلی، توصیفی، و تطبیقی است. تحلیل دادههای فنی ـ موسیقایی کتاب فوق با تطبیق برخی مفاهیم موسیقی کلاسیک ایرانی همراه است. نقش ناواژهها و عنصر بداههپردازی در روندِ آفرینش موسیقی کلاسیک هندوستانی از موضوعات موردبررسی و نقد است. جایگاه موسیقی در حیات معنوی هند، تغییرات اجتماعی، و البته تأثیرات آن در موسیقی هند و تأثرات آن از موسیقی هندوستانی دیگر مبحث این مقاله است. باعنایتبه متن کتاب و واکاوی آن میتوان دریافت که مقولۀ جهانیشدگی نهفقط بر حیات اجتماعیِ موسیقی هندوستانی، بلکه در خود صوت موسیقایی و مناسبات درونصنفی تأثیر داشته است. بهنظر میرسد محتویات صوتی راگاها در موسیقی هندوستانیْ فاقد تعریف قطعی و با طیفی از تعاریف مواجه است که قرائت و سابقۀ ذهنی موسیقیدان، بهانضمام اتمسفر اجرا، در شکلگیری آن تعیینکننده است. تالا، مرتبط با مقولۀ زمانبندی موسیقی هندوستانی، زنجیری است که حلقههای آن را هجاهای کلامی میسازند و صناعت نوازندگان سازهای نغمگی، سازهای کوبهای، و رقصنده را به یکدیگر مرتبط میکند.