پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Critical Review of
A Buenos Aires Collection
(Rugs and Art Tribal Bird Rugs and Others)بررسی تحلیلی بخش فرش «عربجنی» از کتاب فرشها و هنر، فرشهای پرندهدار ایلیاتی و غیره: مجموعهآثار بوئنوس آیرس124547610.30465/crtls.2020.5476FAآزاده پشوتنیزادهدکترای پژوهش هنر، استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکدۀ هنرهای سنتی، تهرانJournal Article20200122Arab Jinni’s carpet is an example of Suleimani’s carpets. This carpet has primitive images and symbolic motifs. This sample of Suleiman carpets has different characteristics than visual/pictorial carpets. This kind of carpet has a unique form and color combinations that represent the metaphysical world. A non-Iranian man writes part of his book to the Arab Jinni’s carpet. The name of his book is <em>A Buenos Aires Collection: Rugs and Art/Tribal Bird Rugs and Others</em>. It is very important to publish an image of this kind of rare carpet that is not currently in Iran and is not even woven in Fars province. The home country of Arab Jinni’s carpet weavers is Fars province. The research method in this paper is content and descriptive analysis. The knitters of this carpet are migrants of Fars province, and their designs reflect their tribal culture. In different literary and folklore texts of Iran, Fars province is called the land of Prophet Solomon. The stories of Prophet Solomon are related to the religious and geographical beliefs associated with the goddess Nahid and Prophet Khidr. The Prophet Khidr and the Nahid goddess have shared duties, and this has led to their similarity and consistency. Carpets with mental and improvised maps woven in the tribes depict the indigenous and religious beliefs of the people.فرش عربجنی نمونهای از فرشهای سلیمانی است که اجزای تصویری آن بهصورت نمادین و چکیدهنگاریشده ظهور یافتهاند. این نمونه از فرش برخلاف دیگر فرشهای سلیمانی، در دستۀ فرشهای تصویریِ صرف قرار نمیگیرد. ترکیبات فرمی و رنگی آن بیننده را به عالم نیروهای ماوراءالطبیعه پیوند میزند. یک نویسندۀ غیرایرانی در کتابش بهنام <em>فرشها و هنر</em> فرش عربجنی را بررسی کرده است. بهعلاوه، گنجانیدن بخش مجزایی از کتاب برای معرفی و ارائۀ یک نمونۀ تصویری تاکنون منتشرنشدۀ فرشی که بهندرت در موطن خویش (فارس) بافته شده است و اکنون نیز نمونهای از آن در ایران موجود نیست از دلایل اهمیت نقد این کتاب است. روش تحقیق در این نوشتار تحلیلی ــ محتوایی و توصیفی است. فرش عربجنی را کوچندگان استان فارس بافتهاند و نمایندۀ فرهنگ ایلیاتی و باورهای دینی ایشان است. در متون مختلف ادبی و فرهنگ فولکور ایران همواره فارس را «مُلک سلیمان» نامیدهاند. آمیختگی داستانهای حضرت سلیمان در بخش اعتقادهای دینی و جغرافیایی با خضر نبی و ایزدبانوی ناهید بهعلت اشتراک وظایفشان باعث ایجاد شباهت و همسانی آنها شده است. دراینباره، دستبافتههای ذهنیباف و بداهۀ ایلیاتی بستر مناسبی را برای بهتصویرکشیدن باورهای بومی و دینی مردمان این خطه فراهم آورده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822Reviewing and Criticizing the
Islamic Art Bookنقد و بررسی کتاب هنر اسلامی2542548110.30465/crtls.2020.5481FAعابد تقویاستادیار گروه باستانشناسی دانشگاه مازندرانJournal Article20200209 <br />Argument to Islamic Art is one of the controversial topics in Archaeology and art of Islamic world. Many scholars have written professional articles and books about the origin, function, cognition of art in the Islamic Period. Whatever has caused the definition differences in Islamic art due to different theoretical frameworks and various approaches have been studied so far. These theoretical approaches have been important to coherent presentation of artistic phenomena in the Islamic world. The present book is included as a source book of Islamic art cognition that it has been written based on the Historicism approach. The book has tried to show the important events from the socio-political and cultural evolutions in the Islamic world according to evidence of urban-planning, art, and architecture. The investigation of this book shows that the author has presented general landscape evolutions according to local scale despite the expansion of Islamic governments in political authority. Serious critiques include generalization and descriptive presentation of various events in Islamic world, lack of the determined approach in analyzing the artistic phenomenon, over-focusing on the socio-economic impacts on the production of objects. Finally, this factor has caused that other factors to be ignored.یکی از موضوعهای بحثبرانگیز در باستانشناسی و هنر جهان اسلام چیستی هنر اسلامی است. پژوهشگران متعددی دربارۀ خاستگاه، چیستی، و حوزۀ عمل هنر دوران اسلامی مقالهها و کتابهای تخصصی نگاشتهاند. آنچه معیار تمایز اندیشههای معاصر در تفسیر هنر بهمعنای اسلامی آن قلمداد میشود معطوف به مبانی نظری و چهارچوبهای تفسیری است که هریک با رهیافتهای گوناگون آن را بررسی کردهاند. رهیافتهایی که بهواقع، نقش بهسزایی در بیان منسجم و متقن از پدیدههای هنری در جهان اسلام داشتهاند. کتاب <em>هنر اسلامی</em> در زمرۀ کتابهای مرتبط با حوزۀ شناخت هنر دوران اسلامی است که با تکیه بر رهیافت تاریخینگری به رشتۀ تحریر درآمده است. بررسی این کتاب نشان میدهد که باوجود گستردگی حاکمیت سیاسی حکومتها در جهان اسلام، نویسنده توانسته است نمایی کلی از تحولات را در مقیاس محلی عرضه کند؛ بهطوریکه با تمرکز بر نقاط مهم جغرافیایی، دستاوردهای هنری مسلمانان را در توالی فرهنگی نظاممندی بیان کرده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822Technology and Crafts in Archaeology: A Critical Review of Archaeological Approaches to Technologyفناوری و صنایع در باستانشناسی نقدی بر کتاب رهیافتهای باستانشناختی به فناوری4366548210.30465/crtls.2020.30541.1822FAجواد حسینزاده ساداتیدکترای باستانشناسی، گرایش پیش از تاریخ، استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه کاشان،0000-0002-1954-8389Journal Article20200115“<em>Archaeological Approaches to Technology</em>” by Heather Margaret-Louise Miller, professor at the University of Toronto is truly an updated survey on technology and crafts in archaeology that witnesses the hard efforts of the author. A critical review of the Persian translation of the book will lead us to improve future translations in this area of study. To do this critical review, the author of this paper first read the whole book in a precise way and then made some notes over those parts of the book that were necessary in terms of contents or in editorial aspects. Then to correct some downsides, it was necessary to compare the Persian translation with the original texts, and finally some suggestions have been made for improving the translation.<strong> </strong>One of the most notable aspects of the book is its wide references over different areas of studies in each section. This could be very useful for graduate students who seek to work on crafts and technology in archaeology. Persian translation of the book has been done in a good way by Vahid Asgarpoor, assistant professor of Art at University of Tabriz, a young and active archaeologist. From the technical point of view, the book is printed and edited in a professional way, the combination of which with its simple translation would probably satisfy the readers. The biggest shortage of the translation is that the translator sticks too much to the main texts and its structure in a way that in some parts of the book the grammar is more like the original language than to Persian.کتاب <em>رهیافتهای باستانشناختی به فناوری</em> نوشتۀ هتر مارگارت لوییس میلر، استاد دانشگاه تورنتو، بهدرستی یکی از روزآمدترین کتابهای باستانشناسی است که به موضوع فناوری و صنعت اختصاص یافته و نویسنده تلاش فراوانی به خرج داده تا از زوایای گوناگون فناوری و صنعت را از نگاه باستانشناسی بررسی کند. نقد برگردان این کتاب به ما کمک خواهد کرد تا بتوان برگردانهایی از این دست را هرچه بهتر کرد. بهمنظور نقد این برگردان نخست فصلهای کتاب بهدقت خوانده شد و نکات ویرایشی و نگارشی ثبت گردید. سپس هرجا که بهنظر میرسید نقص یا سنگینیای در فهم مطلب بود به نسخۀ اصلی کتاب مراجعه شد و متن اصلی با برگردان مقابله شد تا درصورت وجود کاستی، شکل بهتر یا درستتر آورده شود. یکی از نقاط اصلی قوّت کتاب ارجاع به منابع مختلف درمورد هر موضوع و بحث است که از این نظر آن را برای دانشجویان، بهویژه در مقاطع تکمیلی مناسب میکند. وحید عسگرپور، استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز و یکی از باستانشناسان جوان، پرتلاش، و آیندهدار این کتاب را ترجمه کرده است و باید گفت که از عهدۀ کار برآمده است و وام نگارنده را گذارده است. چاپ، صفحهآرایی، ویرایش، و نگارش برگردان کتاب با دقتی کمنظیر انجام گرفته و قطعاً نظر بیشینۀ مخاطبان را جلب خواهد کرد. برگردان روان و دقیق کتاب باعث میشود تا مخاطبان در خواندن کتاب چندان دچار مشقت و دشواری نشوند. بااینحال، تلاش برگرداننده برای وفاداری به متن اندکی ساختار جملات بخشهایی از کتاب را از اصول نگارش فارسی دور کرده، بهگونهایکه اهل فن بهراحتی تشخیص میدهند که کتاب نخست به زبانی غیر از فارسی نگاشته شده و سپس به فارسی برگردانده شده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Critique of the Book
Decline and Fall of the Sasanian Empire:
The Sasanian–Parthian Confederacy and the Arab Conquest of Iranنقدی بر کتاب Decline and Fall of the Sasanian Empire: The Sasanian –Parthian Confederacy and the Arab Conquest of Iran زوال و فروپاشی شاهنشاهی ساسانی: اتحادیۀ ساسانی ـ پارتی و فتح ایران بهدست عربها6789548310.30465/crtls.2020.26547.1594FAافشین خسروثانیکارشناس ارشد باستانشناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20200219Historians and scholars have cited many reasons for Sasanian’s defeat by the Arab. In 2008, Parvaneh Pourshariati revived this topic by publishing the book <em>Decline and Fall of the Sasanian Empire: The Sasanian–Parthian Confederacy and the Arab Conquest of Iran</em>. With an innovative and rare methodology, she presented a new and rare narrative of the fall of the Sasanian. Analyzing written sources and archaeological evidence, Pourshariati acknowledges that the Sasanian kingdom consisted of the Sasanian-Parthian confederacy and by not supporting the Sasanian on behalf of Parthian dynasties, the Arab succeeded to come to an end the Sasanian kingdom. Some of the shortcomings of the book are the acceptance of some narratives and interpretations uncritically, the lack of attention to the final impact of the Sasanian’s war with the Romans and its impact on the decline of this dynasty, the lack of proper analysis of archaeological evidence, and most importantly, little attention to environmental disasters and severe damage to the irrigation system of Mesopotamia at the end of the Sasanian epoch. The following article tries to examine these shortcomings and will evaluate the book in light of the mentioned cases.مورخان و پژوهشگران درخصوص شکست ساسانیان از عربها به دلایل زیادی اشاره کردهاند. در سال 2008، پروانه پورشریعتی با انتشار کتاب <em>زوال و فروپاشی شاهنشاهی ساسانی: اتحادیۀ ساسانی ــ پارتی و فتح ایران بهدست عربها</em> جانی تازه به این موضوع بخشید. او با یک روششناسی بدیع و کمسابقه روایتی تازه و نادر از مسئلۀ سقوط ساسانیان ارائه کرد. با تجزیه و تحلیل منابع مکتوب و شواهد باستانشناسی، پورشریعتی به این [نکته] اذعان دارد که حکومت ساسانی متشکل از اتحادیۀ ساسانی ــ پارتی بود و با حمایتنکردن خاندانهای پارتی از ساسانیان، عربها موفق شدند در قرن هفتم میلادی به عمر حکومت ساسانی پایان دهند. از نواقص و کاستیهای این اثر پذیرش برخی روایتها و تفسیرها بهصورت غیرانتقادی، توجهنکردن به تأثیر واپسین جنگ ساسانیان با رومیان و تأثیر آن در زوال این سلسله، تحلیلنکردن درست شواهد باستانشناسی، و ازهمهمهمتر، بیتوجهی به بحرانهای محیطی و آسیب شدید نظام آبیاری سرزمین میانرودان در اواخر دورۀ ساسانی است که نگارنده در نوشتار پیشرو سعی در بررسی آنها دارد و با درنظرگرفتن موارد ذکرشده این اثر را ارزیابی خواهد کرد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822The Critique of the Book
Achaemenid Persian Armyنقدی بر کتاب ارتش ایران هخامنشی91118548410.30465/crtls.2020.5484FAابراهیم رایگانیاستادیار باستانشناسی، دانشگاه نیشابورJournal Article20200215The Achaemenid Army is considered an integral part in recognizing the culture and civilization of this period, and the research potential of this part of Achaemenid civilization has led to the writing and publication of such works in this regard. The book of the <em>Achaemenid Persian Army</em> was compiled as such exigency. This effect has influenced the factors affecting the formation, growth, and development as well as the decline of Achaemenid army. The purpose of the present study is to clarify the value of the text of this book in the form of content analysis. In addition to the strengths and research fields, this book has shortcomings that have been addressed in the research. In the overall conclusion, the strengths of the syntactic book and the combination of two categories of sources, including classical historical texts as well as archaeological data along with illustrative illustrations. The book’s weaknesses include inappropriate use of resources, inadequacies of content, some unpredictable claims, and lack of material content. In sum, the present book can be considered as a source of tuition for the Achaemenid history courses, as well as the Achaemenid archeology of the undergraduate and master classes in ancient Iranian history and Historical archaeological period.ارتش هخامنشی بخشی جداییناپذیر در زمینۀ شناخت فرهنگ و تمدن این دوره بهشمار میرود و قابلیتها و جذابیتهای پژوهشی حاصل از این بخش از تمدن هخامنشی موجب نگارش و انتشار آثاری چنین در این زمینه گردیده است. کتاب <em>ارتش ایران هخامنشی</em> بنابه چنین ضرورتی تألیف شده است. مؤلفِ این اثر عوامل مؤثر و متأثر را در روند شکلگیری، رشد، و گسترش و درنهایت، افول ارتش هخامنشی بررسی کرده است. هدف مؤلف از پژوهش پیشرو روشنکردن میزان ارزشمندی متن این کتاب بهروش تحلیل محتواست. این کتاب علاوهبر نقاط قوّت و زمینۀ پژوهشی مناسب، کاستیهایی دارد که در مسیر پژوهش به آنها اشاره میشود. در جمعبندی کلی، نقاط قوّت کتاب سیر تاریخی و تلفیق دو دسته از منابع ازجمله متون تاریخی کلاسیک و همچنین، دادههای باستانشناسی درکنار تصویرهای گویاست. نقاط ضعف کتاب نیز بهرهگیری نامناسب از منابع، تطبیقنداشتن مطالب، برخی ادعاهای بدون پشتوانه، و جامعیتنداشتن محتواست. درمجموع، این کتاب میتواند بهمنزلۀ منبعی کمکدرسی برای دروس تاریخ هخامنشی و همچنین، باستانشناسی هخامنشی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتههای تاریخ ایران باستان و باستانشناسی دوران تاریخی در نظر گرفته شود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Review and Critique of
Archaeology of Iranبررسی و نقد کتاب باستانشناسی ایران119144548610.30465/crtls.2020.30534.1820FAرقیه رحیمی سرخنیاستادیار گروه باستانشناسی، دانشکدۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر، دانشگاه مازندران0000-0002-5219-0171Journal Article20200215The present study tries to evaluate and pinpoint the structural and content weaknesses and strengths of the book, entitled <em>Archaeology of Iran</em> (Tourism Planning and Management), authored by Karim Hajizadeh and Parviz Pourkarimi. In terms of content, the book is one of the rare and vanguard compilations in the field of the relationship between archeology and tourism in Iran. However, it has some deficiencies in different parts of this subject. The author in the present paper aimed to analyze and criticize the features and deficiencies of content and writing from several viewpoints, such as the conformity of the book subjects with approved topics by Planning Higher Council, the correctness or inaccuracy of the relationship between the content and the title of the book, the quality of the use of valid and new references as well as the typographic mistakes that cannot be ignored. The present article suggests that the book, despite its rich content and impact on the applied archaeology, seems to be used as an academic course of "Archaeology of Iran" needs to be reconsidered.متکلم را تا کسی عیب نگیرد سخنش صلاح نپذیرد. <sup>[i]</sup><br />(سعدی)<br />این جستار با هدف نقد و شناسایی موارد قوّت و ضعف معیارهای شکلی و محتوایی کتاب <em>باستانشناسی ایران</em> بهقلم مؤلفان بزرگوار کریم حاجیزاده و پرویز پورکریمی انجام شده است. این کتاب از نظر محتوا ازجمله تألیفهای نادر و پیشرو در زمینۀ ارتباط باستانشناسی و گردشگری در ایران بهشمار میرود و پیشگامی در طرح مباحث جدید موجب بروز برخی کاستیها و نقصها خواهد شد. هدف نگارندۀ این مقاله آن است که ویژگیها و کاستیهای محتوایی و نگارشی کتاب را بیان کند. محورهای اصلی این بررسی نقادانه ارزیابی کتاب بهمنزلۀ منبع درسی براساس معیارهای منابع درسی، انطباق مطالب کتاب با سرفصل مصوب شورای عالی برنامهریزی، درستی یا نادرستی ارتباط مطالب با عنوان کتاب، کیفیت استفاده از منابع معتبر و جدید، و بررسی اشتباههای چاپیِ غیرقابلچشمپوشی است. نظر نگارنده در این مقاله آن است که کتاب یادشده باوجود محتوای غنی و تأثیر زیادی که در کاربردیکردن هرچه بیشتر دانش باستانشناسی در حوزۀ باستانشناسی و گردشگری دارد، اما کاربرد آن بهمنزلۀ منبع تدریس در واحد درسی «باستانشناسی ایران» نیازمند بازنگری است.<br /> <br />[i]. جناب بهاءالدین خرمشاهی در ابتدای مقالۀ خود در مجموعۀ <em>نقد کتاب و کتاب نقد</em> به کلام سعدی اشاره کرده و نگارنده نیز این ایده را اقتباس کرده است (خرمشاهی 1386).پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822Methodological Criticism of the Book of
Theater History in the Safavid Periodنقد روششناختی کتاب نمایش در دورۀ صفوی145162548510.30465/crtls.2020.5485FAمجید سرسنگیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا، دانشیار دانشکدۀ هنرهای نمایشی و موسیقیصادق رشیدیدکترای تخصصی پژوهش هنر (مطالعات عالی هنر)، تهران، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیانفرهاد امینیکارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه هنر، دانشکدۀ سینما ـ تئاتر، ایران، تهرانJournal Article20200223The book of the <em>Theatre in Safavid Period</em> by Yaghoob Azhand is a work that historically mentions the theatrical performances common in the Safavid period and the origins and backgrounds of these practices, and is therefore of particular interest to historians. In this article, first, by briefly comparing this work with some other works published in the field of history of theater in Iran, we outline its place among these exegetical works and its distinguished aspects. In the following, while reviewing the method of segmenting the method of presenting this historiography and comparing it with the conventional methods of theater historiography, we have criticized this work as a work in the field of Iranian theater history. In the same way, using the theory of performance, some of the species mentioned in this work have been examined as executive types, and their strengths and weaknesses have been expressed. Finally, by examining the general approach of the work in relation to the historiography of the play, the work’s status is evaluated as an academic work.کتاب <em>نمایش در دورۀ صفوی،</em> نوشتۀ یعقوب آژند، اثری است که مؤلفِ آن با شیوهای تاریخنگارانه اجراهای نمایشی رایج در دورۀ صفویه و ریشهها و پیشینۀ این شیوههای اجرایی را ذکر میکند و درنتیجه، از نظر تاریخی از اهمیت مطالعاتی ویژهای برخوردار است. در این مقاله ابتدا با قیاس مختصری از این اثر با برخی از دیگر آثار چاپشده در زمینۀ تاریخ نمایش در ایران، جایگاه آن را در بین این آثار تبیین کردیم و وجوه ممتاز آن را مشخص کردیم. درادامه، ضمن بررسی روش فصلبندی و شیوۀ ارائۀ این تاریخنگاری و مقایسۀ آن با شیوههای رایج تاریخنگاری تئاتر این اثر را بهمنزلۀ اثری در حوزۀ تاریخ تئاتر ایران موردنقد قرار دادیم. درهمینباره، با استفاده از نظریۀ «اجرا» برخی گونههای ذکرشده در اثر، بهمثابۀ گونههای اجرایی موردبررسی قرار گرفتند و نقاط قوّت و ضعف آنها نیز بیان شد و درپایان، با بررسی رویکرد کلی اثر در رابطه با تاریخنگاری نمایش، جایگاه اثر بهمنزلۀ اثری دانشگاهی ارزیابی شد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Review of
Understand Film Studiesبررسی و نقد کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم163183548710.30465/crtls.2020.5487FAعلی شیخمهدیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانارسلان مقدسکارشناس ارشد سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران،Journal Article20200305The book <em>Understand Film Studies</em> aims to equip its reader with necessary concepts for film critique; in this regard, the author describes the definitions of aesthetic and film structure, film genres and documentary, and by giving examples and expressing the basic concepts of each one, it aims to clarify the topics. The author presents 10 different approaches for cinematic studies, and then pays attention to different techniques to create the images. The author also indicates the distinction between realist and formalist theoreticians and argues that both approaches are useful. However, the 10 approaches mentioned in the book do not have enough precision and comprehensiveness for film analysis. The emphasis on Hollywood films and special privileges for the director as auteur, despite the subsequent text-based analysis, reduces the updated content of the book.مؤلف کتاب <em>آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم </em>درصدد است که خواننده را به مفاهیم ضروری برای نقد فیلم مجهز کند. با این هدف، نویسنده ابتدا تعریفهای مربوط به زیباییشناسی و ساختار فیلم، ژانرهای سینمایی، و سینمای مستند را آورده است و با ذکر نمونهها و بیان مفاهیم پایهای هرکدام به روشنشدن مبحث کمک میکند. مؤلف دَه رویکرد متفاوت را به مطالعات سینمایی ارائه میدهد و پسازآن عناصر تکنیکی سازندۀ تصویر سینمایی و قواعد تدوین تداومی را بررسی میکند. او با بیان تقابل میان نظریهپردازان رئالیست و فرمالیسم وجوه تمایز آنان را بیان میکند و هر دو رویکرد را در تحلیل فیلم مفید میداند. اما رویکردهای دهگانۀ گفتهشده در کتاب دقت و جامعیت لازم را برای تحلیل فیلم ندارند. تأکید بسیار بر سینمای هالیوود و همچنین امتیاز ویژه قائلشدن برای کارگردان، درجایگاه مؤلف، باوجود تحلیلهای متنمحوری که پسازآن تکوین یافتند، از روزآمدبودن مطالب کتاب میکاهد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Review of the Book
How Can Art Change Your Life?خوانشی بر کتاب هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند185202548810.30465/crtls.2020.5488FAعلیرضا طاهریاستاد دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان،بتول معاذالهیمدرس و دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20200220 <br />This article is an attempt to criticize “<em>How Can Art Change Your Life</em>” by Alain de Botton and John Armstrong. The foundations of this book rely on Dewey’s emphasis on restoring the link between the experience of aesthetics and ordinary life. According to Dewey’s pragmatic thought, if we put art away and then glorified it, or if we were only engaged in the task of choosing the great works of art, and merely reviewing them, we would have to understand the “role of art”. In civilization, we will be weakened. The authors of the book try to descend from the level of the description of art in a situation far from the experience of human life and formulate it in a practical and practical structure. By explaining the problems of the audience in dealing with art, they explain that art as a tool will be able to act as an effective tool against many of the hardships of the contemporary era, both in the private sphere and at the general level.این مقاله تلاشی است برای نقد کتاب <em>هنر چگونه میتواند زندگی شما را دگرگون کند</em> نوشتۀ آلن دوباتن و جان آرمسترانگ. مبانی این کتاب همچون نگاه دیویی بر احیای پیوند تجربۀ زیباییشناختی و زندگی عادی تکیه دارد. براساس اندیشۀ پراگماتیستی دیویی، اگر هنر را در جایی دور قرار دهیم و سپس از آن تمجید کنیم یا اینکه فقط خود را به این مشغول کنیم که آثار هنری بزرگ را برگزینیم و فقط به بررسی آنها همت بگماریم، از فهم «نقش هنر» در تمدن عاجز و ناتوان خواهیم بود. نویسندگان کتاب تلاش شایستهای میکنند تا همسو با دیویی از سطحِ توصیفِ هنر در موقعیتی دور از تجربۀ زیستۀ انسانها فراتر روند و مفهوم آن را در ساختاری عملی و کاربردی صورتبندی کنند. آنها با اشاره به مشکلات مخاطب در برخورد با هنر توضیح میدهند که هنر بهمثابۀ ابزاری میتواند دربرابر بسیاری از مصائب دوران معاصر چه در حوزۀ خصوصی و چه در سطح عمومی چونان ابزاری مؤثر حاضر شود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Book Critique of
Introduction to Iranian Crafts Workshopsنقد کتاب آشنایی با کارگاههای صنایع دستی ایران203225548910.30465/crtls.2020.5489FAسمیرا عربکارشناس پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیسیدعبدالمجید شریفزادهعضو هیئت علمی (استادیار) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،Journal Article20200121It is difficult to speak and theoretically analyze the handicrafts, although it may sound easy. Crafts are a familiar and tangible thing in everyday life, so it would be obvious without any need to know and try to understand them. The book “<em>Introduction to Iranian Crafts Workshops</em>” was compiled by Fariba Mostafavi in Mehr Nowruz Publications in 2016. Although the book is generally a collection of invaluable high-quality illustrations to introduce to some handicraft workshops, like any scholarly work, it has some formative and content deficiencies that have been attempted to criticize it critically. This research has explained the relevance of the library to some non-scientific propositions that mislead the reader (artists) and move from one research to another. In this regard, the following shortcomings and critical comments will be expressed in each of the following issues. سخنگفتن و تحلیل نظری صنایع دستی در عین سهلبودن دشوار است. صنایع دستی امری آشنا و ملموس در زندگی روزمره است که بدون نیاز به شناساندن و تلاش برای فهمش هرگونه توضیحی در آن بدیهی بهنظر میرسد. کتاب <em>آشنایی با کارگاههای صنایع دستی ایران</em> را فریبا مصطفوی در سال 1395 گردآوری کرده است و در انتشارات مهر نوروز بهچاپ رسیده است. اگرچه این کتاب بهطور کلی مجموعهای از تصویرهای ارزشمند با کیفیت مطلوب برای معرفی برخی کارگاههای صنایع دستی است، اما همانند هر اثر علمیِ دیگری کاستیهای شکلی و محتواییای دارد که در این جستار سعی شده نقدی انتقادی بر آن نگاشته شود. در این پژوهش با تکیه بر روش کتابخانهای برخی گزارههای غیرعلمی آن که سبب گمراهشدن خواننده (هنرمندان) میشود و از پژوهشی به پژوهش دیگر منتقل میگردد تبیین شده است. در همین راستا، به کاستیها اشاره میشود و نظرات انتقادی ذیل هریک از مباحث بیان خواهد شد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Critical Review of
Islamic Potteriesنقدی بر ترجمۀ کتاب سفال اسلامی227247549010.30465/crtls.2020.5490FAمرتضی عطاییاستادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران،Journal Article20200208Among the arts of the Islamic era, pottery is one of the most diverse and attractive arts, which has always been considered by archaeologists and Islamic art researchers. Therefore, many specialized books and catalogs have been published in various languages about this art and its introduction in a variety of ways, many of which have been compiled based on the works of a private collection or museum. The present paper seeks to review the translation of one of these books, which is actually a volume of a multi-volume collection dedicated to the introduction of Islamic artworks in Nasser Khalili collection. A careful review of the translation of the mentioned book, which has been published under the title of "Islamic Pottery", indicates that this work, despite its remarkable print quality and the fluency of the text in some parts, has some serious deficiencies and weaknesses in its translation and edition. From among the most significant weaknesses, serious and numerous problems in recording proper nouns, especially the geographical names and the names of ancient sites, the translator’s unfamiliarity with the technical terms and vocabulary of Islamic pottery and art, errors and ambiguities in translation, and ultimately the editor’s biased and erroneous explanations can be mentioned.در میان هنرهای دوران اسلامی سفالگری یکی از متنوعترین و جذابترین هنرها بهشمار میآید و همواره موردتوجه باستانشناسان و پژوهشگران هنر اسلامی قرار داشته است. ازهمینرو، کتابهای تخصصی و کاتالوگهای زیادی به زبانهای مختلف دربارۀ این هنر و معرفی انواع و شیوههای آن به چاپ رسیده است که بسیاری از آنها براساس آثار مجموعههای خصوصی یا موزهها تهیه و تنظیم شدهاند. در نوشتار پیشرو ترجمۀ یکی از این کتابها بررسی و نقد میشود که درواقع یک جلد از مجموعهای چندجلدی است که به معرفی آثار هنری اسلامی موجود در مجموعۀ ناصر خلیلی اختصاص یافته است. بررسی دقیقِ ترجمۀ کتاب، که با عنوان <em>سفال اسلامی</em> به چاپ رسیده است، نشان میدهد که این اثر باوجود کیفیت ظاهری درخور توجهِ چاپ و روانی نسبی متن در برخی بخشها، در زمینۀ ترجمه و ویرایش کاستیها و ضعفهایی جدی دارد. ازجمله مهمترینِ این ضعفها میتوان به اشکالهای جدی و پرتعداد در ضبط اسامی خاص، بهویژه نامهای جغرافیایی و محوطههای باستانی، ناآشنایی مترجم با اصطلاحات و واژگان تخصصی سفال و هنر اسلامی، اشتباهها و ابهامها در ترجمه، و درنهایت، توضیحهای جهتدار و پراشتباه ویراستار اشاره کرد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822“Pottery Kilns, Specialized Production, Industrial Area and Chiefdoms”: A Reverse Interpretation of the
Archaeological Findings from Tappeh Pardis«کورههای سفالگری، تولید تخصصی، محوطۀ صنعتی، جامعۀ خانسالار» تفسیری وارونه از یافتههای باستانشناختی تپۀ پردیس249279549110.30465/crtls.2020.27468.1625FAسجاد علیبیگیاستادیار باستانشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران0000-0002-8258-7436Journal Article20191115During the excavation at Tappeh Pardis in Varamin, North of the central plateau, several heating structures have been discovered, which were called pottery kiln. Considering the accumulation of this type of structure in the eastern part of the site, they have assumed that these structures are specialized ceramic production in the intensive industrial area of the fifth millennium BC. Therefore, these structures were called the first kilns of this period on the central plateau of Iran. In this article, I try to show, based on several archaeological evidence, that this notion is not correct, and all the interpretations presented on the basis of this evidence should be reviewed. The heating structures from Tappeh Pardis are not unique in the prehistory of Iran, and their samples have been obtained in excavations of several sites, which are also within the settlement area and clearly show the type of ovens. In fact, when the discovered structures are not kilns, the tangible archaeological evidence to belong them as workshops is low, and it would not be possible to accept that large-scale specialized activities, especially in relation to production and bake pottery, have been done in this part. These structures are located among the architectural spaces and various materials like pottery, beads, oyster, Sling, Token, Clay Spindle, bones, etc. have been discovered in there. In fact, the excavator cannot describe the type and function of the kiln and cannot explain the presence of Tokens, Slings and Clay Spindle, baked pottery, animal bone, and carbonized Cereals in excavated deposits? Moreover, how can there be baked pottery and Slag, as well as Slings, flakes, and unbaked tokens? This evidence is enough to doubt the function of structures as a kiln. The documents show that the structures do not have function as kiln, According to them, it is impossible to establish a direct relationship between the nature of the Tappeh Pardis and changes in the social levels of the community. Therefore, it cannot be accepted that these structures are related to the form and structure of society and systems that Fazelin-Neshi and his colleagues called them classified society, elites, and chiefdoms.در کاوشهای تپۀ پردیس چند سازۀ حرارتی کشف شده است که «کورههای سفالگری» خوانده شدهاند و باتوجهبه تمرکز آنها در شرق تپه، کاوشگران اینها را کورههای تولید تخصصی و متمرکزِ سفال در بخشِ صنعتی یک روستای هزارۀ پنجم پیش از میلاد تصور کردهاند. نگارنده در این مقاله میکوشد تا با روش تحلیلی ــ تفسیری و بهکمک مقایسههای متعدد، کارکرد واقعی این سازهها را بررسی کند و بهاستناد چندین مدرک باستانشناسی نشان دهد که برداشتهای کاوشگران از اساس درست نیست و تمامی تفسیرهای ارائهشده برپایۀ این تعبیرها باید بهکلی موردبازنگری قرار گیرد. مدارک موردبررسی نشان میدهد که سازههای حرارتی پردیس کارکردِ کوره نداشتهاند و نمیتوان بهاستناد آنها ارتباط مستقیمی میان ماهیت تپۀ پردیس با تغییرات در سطوح اجتماعی جامعه برقرار کرد و نمیتوان پذیرفت که این سازهها با شکل و ساختار جامعه و نظامهایی ارتباط داشتهاند که آن را جامعۀ طبقاتی، نخبگان، و خانسالارها مینامند. سازههای حرارتی تپۀ پردیس در پیش از تاریخ ایران یگانه نیستند و نمونههای متعددی از آنها در بافت مسکونی چندین محوطه ازجمله سیلک جنوبی، زاغه، اسماعیلآباد، جیرانتپه، و قرهتپۀ قمرود بهدست آمده و بهروشنی گونهای از اجاق/ بخاری دیواری را نشان میدهند.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822Prominence of Genre
A Study of the Book of
Film Genre: Hollywood and Beyondسیادت ژانر تحلیل کتاب ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک281304549210.30465/crtls.2020.5492FAحامد فاردارکارشناس ارشد سینما، دانشگاه هنر، تهرانمسعود سفلایی شهر بابکمربی و عضو هیئت علمی گروه سینما دانشگاه هنر،Journal Article20200304In this paper, the book of the genre of film, from the classical to the post-classic, has been attempted from different aspects, including the general introduction of the book and the author, the external analysis, the internal analysis and position of the book, the study of its advantages and its shortcomings. The lack of genre generation and diversity in Iranian’s films and the need for more knowledge in the field of genre studies have necessitated the publication of more books in this area. For this reason, the author’s and publisher’s efforts to convey an analytical work that examines the process of transforming the Hollywood genre from classical to post-classic and describes the genres of the film in various historical, cultural, political, and industrial fields are commendable. In this text, the author has attempted to highlight some of the main issues of the genre theory in relation to the book and a brief description of the types of published books in the genre, to show disadvantages of the form, translation, and editing of the book, to identify issues that need to be reformed.در این نوشتار سعی شده است تا کتاب <em>ژانر فیلم؛ از کلاسیک تا پساکلاسیک</em> در محورهای معرفی کلی اثر و مؤلف، تحلیل بیرونی، تحلیل درونی، و جایگاه اثر بررسی شود و امتیازها و کاستیهای آن تبیین شود. احساس کمبود در تولید و تنوع ژانر در سینمای ایران و نیاز به آگاهی بیشتر در زمینۀ مطالعات ژانر چاپ کتابهای بیشتری را در این حوزه ضروری کرده است. به همین علت، کوشش ناشر و مترجم در ارائۀ اثری تحلیلی که فرایند تحول ژانر هالیوود از کلاسیک به پساکلاسیک را بررسی کرده و ژانرهای فیلم را در زمینههای مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی، و صنعتی تبیین و معرفی میکند ستودنی است. در این متن، نگارنده تلاش کرده است با ارائۀ برخی از عمدهترین مسائل نظریۀ ژانر در ارتباط با کتاب و شرحی مختصر از انواع کتابهای چاپشده در حوزۀ ژانر، به اشکالهای شکلی، ترجمهای، و ویرایشی کتاب اشاره کند تا مواردی را که بایستۀ اصلاحاند نشان دهد.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Critical Review of
The Roman Historian Tacitus's Book of Annalsنقد کتاب تاریخ اشکانیان در کتاب سالنامه، تاسیت305326549310.30465/crtls.2020.5493FAیاسر ملکزادهدکترای تاریخ ایران باستان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهرانسرور خراشادیاستادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200119The Roman historian Tacitus’ s Book of Annals is an important historical source on the history of the Parthians and their neighbors. Although Mirsaidi’s, the translator, main focus is on Roman history, this book also has some very important mentions on the role of the Parthians and their subordinate lands, but they were not translated. In this work, a comparative study was conducted between the original English version of the book and its Persian translation to examine the accuracy of the content of the Persian translation. The authors have tried to review the translation of the book after introducing the main gist of the book and some of its important non-Persian editions and subsequently comparing these translations with its English translation. This reminds the value and/or issues related to the work, along with an emphasis on some neglected points in the Persian translation. The writers of this article have translated some parts of the book, which relates to Parthian history in Iberia and Armenia. Iranian and Parthian houses played an important role in these lands. These parts are not in the Mirsa’idi’s translation, but their history was in association with Parthian history in Persia.این مقاله نقدی بر کتاب <em>تاریخ اشکانیان در کتاب سالنامه، تاسیت</em> است. با تطبیق نسخۀ انگلیسی اثر <em>The Annals by Tacitus</em> و ترجمة فارسی آن محتوا و ترجمۀ کتاب بررسی شده است. نادر میرسعیدیِ، مترجم این کتاب، از ترجمة انگلیسی متن مفصّل لاتین این اثر بخشهای مربوط به تاریخ اشکانیان را برگزیده و به فارسی برگردانده است. نگارندگان مقاله تلاش کردهاند پس از معرفی متن اصلی کتاب و برخی ویرایشهای مهم آن به زبانهای غیرفارسی، ترجمة میرسعیدی و مقایسة آن را با ترجمة انگلیسی اثر بررسی کنند و با یادآوری ارزش کار میرسعیدی به برخی نکات مغفولمانده در ترجمه اشاره کنند. افزونبراین، نگارندگانِ مقاله بخشهایی از <em>تاریخ اشکانیان در کتاب سالنامه، تاسیت</em> را که در ترجمة میرسعیدی وارد نشده است در نوشتار کنونی گنجاندهاند. هرچند متنی که در ترجمة میرسعیدی از قلم افتاده است بیشتر مربوط به تاریخ معارضات گرجستان و ارمنستان است، ولی در این سرزمینها خاندانهای ایرانی و اشکانی ایفای نقش میکردند که تاریخ آنها از تاریخ ایران اشکانی مستقل نبوده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Critical Review of the Equality Iranian
God/Goddess with the Gods/Goddess of Greeks
Case Study: Vanand, Ashi and Nikeبررسی نقادانۀ همسانانگاری ایزدان/ ایزدبانوان ایرانی با خدایان/ خدابانوان یونانی مطالعۀ موردی: وَنَند، اشی، و نیکه327348549410.30465/crtls.2020.5494FAرضا مهرآفریندانشیار باستانشناسی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران،شاهین آریامنشدکترای باستانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه پژوهشی باستانکاوی تیسافرنJournal Article20200219One of the goddesses<strong> </strong>figures, used in the works of the Parthian and Sasanian periods, is the Greek goddess Nike figure. This goddess figure has been used in the Parthian period on Parthian coins and rock reliefs. In Sasanian era goddess Nike has also been depicted on some rock reliefs. Various views have been expressed about these figures, as some believe that the Parthians with using Greeks iconography, depict the Iranian goddess. So described the Nike goddess in the Parthian period was identical with the Ashi and Vanand. However, the kingdom, as Vologases I, made an outstanding contribution to rebuilding Iranian culture and religions when it came to reign and also tried to eliminate the cultural remains of Greek in Iran. According to the book of <em>Denkard</em> at the time of Vologases, the Avesta text was collected and the Greek names of the cities were renamed by Iranian names. For the first time, he also used the Parthian Pahlavi line and fire-altar on his coins, maybe because of the fact that he removed the figure of Nike goddess from his coins. The authors of this paper deal with the figure of Nike goddess among the Greeks and the Seleucid and the Parthian period. Then they examine the views about Nike Goddess expressed on it in Iranian culture. They continue to conclude that the figure of Nike goddess in the Parthian period was not identical with the Ashi and Vanand. For this reason, Vologases I, eliminated the figure of Nike goddess from his coins during his reign with the goal of Persianism and the abandonment of non-Iranian symbols.یکی از نقشهای خدابانوان که در آثار دورۀ اشکانی و ساسانی بسیار بهکار رفته نقش «نیکه» است. این نقش در دورۀ اشکانی بر سکهها و نقشبرجستههای اشکانی بهکار رفته است. دیدگاههای گوناگونی دربارۀ این نقش بیان شده است، چنانکه برخی بر این باورند که اشکانیان با بهرهبردن از شمایلنگاری یونانی ایزدان ایرانی را تجسم میبخشیدند و خدابانو «نیکه» را بازتابی از ایزدبانو «اشی» یا ایزد «ونند» در سکههای اشکانی قلمداد کردهاند. بااینحال، پادشاهی چون بلاش یکم هنگامی که بر اریکۀ پادشاهی نشست، در باززندهسازی فرهنگ و آیینهای ایرانی تلاش بسیاری کرد و نیز کوشش او بر آن بود تا بازماندۀ گرایشهای یونانی را در ایران از میان ببرد. نگارندگان در این مقاله پیشینۀ این نقش را مطرح میکنند و سپس، دیدگاههای بیانشده دربارۀ آن را بررسی میکنند و به این برایند میرسند که نقش خدابانو نیکه در دورۀ اشکانی همسانِ ایزدبانو اشی یا ایزد ونند نبوده است. ازهمینرو، بلاش یکم با هدف ایرانیگرایی و کنارگذاشتن نقش و نمادهای انیرانی همراه با شور و شوق و تبوتاب ایرانخواهی در دربار همایونی و نیز درمیان خاندانهای بزرگ اشکانی نقش و نگارۀ خدابانو نیکه را نیز از سکههایش زدود.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822Carton Coon’s Riddle: Anthropologist,
Archaeologist, or CIA Agent?
(Critical Review of Carlton Stevens Coon’s Methodology and Publications in the Iranian Paleolithic Archaeology)معمایِ کارلتون کوون: انسانشناس، باستانشناس، یا مأمور CIA؟ (نقدِ روششناسی و آثار کارلتون استیونز کوون در باستانشناسی پارینهسنگی ایران)349373549510.30465/crtls.2020.30011.1767FAحامد وحدتینسبدانشیار گروه باستانشناسی دانشگاه تربیت مدرس،0000-0002-9651-5871Journal Article20200108Carlton Stevens Coon is one of the most prominent figures in the Prehistoric Archaeology of Iran. He conducted the first systematic field expeditions in the Iranian Archaeology 70 years ago. For many years his works have been taught in the Iranian universities. Now and after almost seventy years, a need for critical review of his works sounds inevitable. In this research, such review was performed based on five categories: theoretical approaches of the field works, degree of specialty, fieldwork approaches, data collecting methods, and data processing procedures. The results indicate that his theoretical and practical approaches have suffered from many weaknesses. Coon’s main concern was to find human remains (Neanderthals in particular) rather than conducting clean archaeology excavations. On the other hand, his horrifyingly racist publications, rumors about his employment as an intelligence operative by the CIA during the WW II and the Cold War, plus countless unanswered questions concerning the sites he chose to excavate in Iran, all support this hypothesis that Archaeology was not his first priority in Iran.کارلتون استیونز کوون از شناختهشدهترین چهرههای باستانشناسیِ پیش از تاریخ ایران است که در حدود هفتاد سال پیش به نخستین پژوهشهایِ سازمانیافته در باستانشناسی ایران همت گماشت. برای سالیان متمادی باستانشناسان ایرانی آثار کوون را مطالعه کرده و استادان در کلاس درس آنها را تدریس کردهاند. اکنون و پس از گذشت هفت دهه لزوم بازبینی کارهای کوون بیش از پیش احساس میشود. در این نوشتار این بازبینی از چندین نگاه انجام شده است: مبانی نظری کار میدانی، میزان تخصصگرایی (تطابق تخصص سرپرست با پژوهش)، رهیافت عملی کاوش، نحوۀ ثبت و ضبط مواد فرهنگی، و چگونگی آنالیز مواد فرهنگی. نتایج بازنگری کارهای میدانی کوون در ایران حاکی از این است که او در رهیافتهای نظری و عملی خود ضعفهای فراوانی داشت و بیش از آنکه دغدغۀ انجامدادن صحیح کار میدانی باستانشناسی داشته باشد، بیشتر درپی کشف بقایای اسکلتی انسان نئاندرتال بوده است. ازدیگرسوی، نگاهی به کارنامۀ انتشاراتی کوون عقاید بهغایت نژادپرستانه درکنار سابقۀ عضویت او در ارتش و آژانس اطلاعاتی ایالات متحده (سیا) در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد و همچنین پرسشهای فراوان بیپاسخ دربارۀ چرایی انتخاب محوطههای موردکاوش قرارگرفته در ایران این فرض را قوّت میبخشد که باستانشناسی اولویت نخست کوون در ایران نبوده است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822An Analysis of the Obligation to Review Archaeology Curriculum Based on
Competency-Based Curriculum Approachتحلیلی بر التزام بازبینی برنامههای درسی رشتۀ باستانشناسی براساس رویکرد برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی375398549610.30465/crtls.2020.28261.1656FAمهسا ویسیاستادیار گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی، پژوهشکدۀ علوم تاریخی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،Journal Article20200121This study examines the reasons for the commitment to change in the Archaeology curriculum at all levels of its curriculum, not based on preferences but on the basis of competency-based curriculum models. The undergraduate and postgraduate courses in this field have not been reviewed for more than thirty years, and the PhD curriculum has been the same since its beginning. Today, in the world, curricula are shifting to skill-based, and many elements are being considered in formulating these programs. This study, considering the skills defined for archaeological graduates in the US Occupational Information Network (O * NET) as an index of the content analysis of archaeological educational competence in Iran, examines the relevance of this. The chapters deal with the skills. Its main purpose is to emphasize the need to review these courses based on a competency-based curriculum approach. The collection of data required in this study is library and documentary, and the method of data processing is descriptive and explanatory.<strong> </strong><br />نگارنده در این پژوهش علل التزام تغییر سرفصلهای درسی رشتۀ باستانشناسی را در تمام مقاطع آن نه براساس سلایق، بلکه برمبنای الگو و مدل برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی بررسی و تبیین کرده است. برنامههای درسی در این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیش از سی سال است که بازبینی نشده است و برنامههای درسی دورۀ دکتری نیز از ابتدای تأسیس این مقطع به همین شکل بوده است. امروزه، در جهان برنامههای درسی براساس مهارتمحوری تنظیم میشوند و عناصر بسیاری در تدوین این برنامهها موردنظر قرار میگیرد. در این پژوهش با درنظرگرفتن مهارتهای عمومی تعریفشده برای دانشآموختۀ باستانشناسی در شبکۀ اطلاعات شغلی آمریکا (O*NET) بهمنزلۀ شاخص تحلیل محتوای شایستگی آموزشی باستانشناسی در ایران میزان همپوشانی برنامههای درسی با این مهارتهای مرجع بازبینی شده است. هدف اصلی نیز تأکید بر لزوم بازبینی درسها برمبنای رویکرد برنامهریزی درسی مبتنیبر شایستگی است. گردآوری دادههای موردنیاز در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی و شیوۀ پردازش دادهها توصیفی و تحلیلی است.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی2383-165020620200822A Review of the Book “The Paleolithic Settlement of Asia”بررسی و نقد کتاب The Palaeolithic Settlement of Asia یا زیستگاههای دوران پارینهسنگی در [قارۀ] آسیا399425549710.30465/crtls.2020.5497FAسیدمیلاد هاشمیاستادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20200127Professor Robin W. Dennell is a well-known British archaeologist specialized in Asian Paleolithic studies. One of his books, entitled “<em>The Paleolithic Settlement of Asia</em>”, published by Cambridge University Press, is reviewed here. It is considered a skillful synthesis of archaeological, paleoanthropological, and paleoclimatological evidence of Early and Middle Pleistocene periods in Asia. The book comprises some important and rather innovative ideas about the subject which the author had been developing during his academic life; for instance, among them are the idea of the presence of an extensive grassland belt stretching from northeast Africa to east Asia during Early Pleistocene, which facilitated the dispersal of hominins out of Africa (Out of Africa I). Another novel hypothesis that is discussed in the book is the controversial idea that Asia could be considered where <em>Homo erectus</em> was originated. Apart from what is mentioned, a large part of the book is dedicated to the climatic fluctuations and the evolution and dispersal of hominins during Early-Middle Pleistocene periods. The evidence used in the book has been recovered from well-known archaeological sites containing hominin fossils and faunal remains, as well as from major maritime and continental sites within which paleoclimatic investigations have been conducted. The mentioned book is considered one of the pioneering attempts to modify the absolute Afrocentric view in Lower Paleolithic Archaeology.پروفسور رابین دنل در باستانشناسی و دیرینانسانشناسی متخصصی بسیار برجسته در زمینۀ مطالعات آسیا شناخته میشود. کتاب موردبحث در این نوشتار <em>استقرارهای پارینهسنگی آسیا </em>از انتشارات کمبریج سنتزی هنرمندانه و قدرتمند از شواهد باستانشناسی پارینهسنگی، دیرینانسانشناسی، و دیریناقلیمشناسی قارۀ کهن است. این کتاب دربردارندۀ ایدههای مهم و نوآورانهای است که نویسنده درطول حیات علمی خویش بدانها دست یافته و بسیاری از آنها را پیش از انتشار کتاب در نوشتارهای جداگانهای پرورانده بود. برای نمونه، میتوان به ایدۀ گسترش علفزارهای وسیع از شمال شرق آفریقا تا شرق آسیا اشاره کرد. برطبق نظر دنل، این کمربند علفزارها (ساوانا) موجب تسهیل در پراکنش گروههای انسانی و خروج برخی از آنها از آفریقا شد. ایدۀ دیگر دنل در این کتاب احتمال گونهزایی و پیدایش انسان راستقامت از آسیاست که در نوع خود بسیار چالشبرانگیز مینماید. قسمت عمدۀ کتاب درمورد تحولات اقلیمی و تطور و پراکنش گروههای انسانی در دورههای پلیئستوسن قدیم و میانی است. بیشتر اطلاعات کتاب درمورد ویژگیهای گروههای انسانی و جانوری و نیز نوسانات اقلیمی در پهنههایی است که محوطههای مهمی از دوران پارینهسنگی قدیم حاوی سنگوارههای انسانی دارند و نیز مطالعات دیریناقلیمشناسی در آنها بهخوبی انجام شده است. این کتاب امروزه یکی از نخستین تلاشهای جامع و موفقیتآمیز برای تعدیل دیدگاه آفریقامحوری در باستانشناسی پارینهسنگی قدیم در نظر گرفته میشود.