ابوالحسنی، زهرا و مریم میرمالک ثانی (1387). «بررسی کتابهای درسی دانشگاهی بر اساس نظریۀ نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسۀ آن با متون همسان غیردرسی معرفی یک پایاننامه»، سخن سمت، ش 20.
اعلایی، مریم و دیگران (1389). «بررسی تبادل معنا در کتابهای درسی علوم انسانی: در چهارچوب دستور نقشگرای نظاممند هلیدی از منظر فرانقش بینافردی (رویکردی نقشگرا)»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 17.
پهلواننژاد، محمدرضا و آرزو نجفی (1387). «اهمیت نقش ارتباطی زبان در جهت تکامل فرایند زبانآموزی در کودکان دبستانی»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، ش 28، س 7.
تبریزمنش، معصومه (1385). «بررسی مجموعة فارسی بیاموزیم از منظر فرانقش تجربی بر اساس چهارچوب نظری دستور نقشگرای نظاممند هلیدی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران.
خدیرشربیان، شهرام و دیگران (1392). انگلیسی پایۀ اول (هفتم) دورۀ متوسطه، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
دبیرمقدم، محمد (1383). زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی، (ویراست دوم)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رضاخانی، فرشته (1385). «بررسی مجموعة فارسی بیاموزیم (آموزش زبان فارسی) از منظر فرانقش بینافردی بر اساس چهارچوب نظری دستور نقشگرای نظاممند هلیدی»، پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه شهید بهشتی.
عربزوزنی، محمدعلی و محمدرضا پهلواننژاد (1394). «بررسی آغازگر نشاندار و بینشان در کتب زبان انگلیسی مقطع متوسطه در ایران بر اساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی»، دوماهنامۀ جستارهای زبانی، دورة ششم، پیاپی 24، ش 24.
غفاریمهر، مهرخ (1383). «بررسی دو مجموعه از کتابهای آموزش زبان فارسی از دیدگاه نظریة نقشگرای هلیدی»، پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه تهران.
فهیمنیا، فرزین (1387). «توصیف و تحلیل نقشگرایانة آغازگر از منظر رویکرد هلیدی در کتابهای فارسی و انشاهای دانشآموزان دبستان»، رسالۀ دکتری رشتة زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نجفی، آزاده (1386). «بررسی توزیع فرایندهای فرانقش تجربی زبان در کتاب بخوانیم پایههای اول تا پنجم دبستان»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
Achugar, Mariana and Cecilia Colombi (2008). ‘Systemic Functional Linguistic Explorations into the Longitudinal Study of the Advanced Capacities’, in The Longitudinal Study of Advanced Second Language Capacities, Lourdes Ortega and Heidi Byrnes (eds.), New York: Routledge.
Ansary, Hasan and Esmat Babaii (2005). ‘The Generic Integrity of Newspaper Editorials A Systemic Functional Perspective’, RELC Journal, 36 (3).
Butt, David et al. (2000). Using Functional Grammar: An Explorer’s Guide, Sydney: Macquarie University.
Colombi, Cecilia (2009). ‘A Systemic Functional Approach to Teaching Spanish for Heritage Speakers in the United States’, in Linguistics and Education, No. 20.
Fang, Zhihui (2005). ‘Scientific Literacy: A Systemic Functional Linguistics Perspective’, Science Education, 89 (2).
Guowen, Huang (2002). ‘A Metafunctional-experiential Analysis of Du Mu's Poem Qingming [J]’, Foreign Languages and Their Teaching, 5, 000.
Halliday, Michael (1994). An Introduction to Functional Grammar, New York: Edward Arnold.
Halliday, Michael and Christian Matthiessen (2004). An Introduction to Functional Grammar, New York: Edward Arnold.
Halliday, Michael and Christian Matthiessen (2014). An Introduction to Functional Grammar, New York: Routledge.
Ning, Gou (2008). ‘Systemic Functional Grammar and its Pedagogical Implications’, Sino-US English Teaching, 5 (10).
Young, Lynne and Claire Harrison (eds.) (2004). Systemic Functional Linguistics and Critical Discourse Analysis: Studies in Social Change, A&C Black.