ابوالبرکات بغدادی، هبهًْالله بن علی (1373)، المعتبر فى الحکمهًْ، اصفهان: دانشگاه اصفهان.
اعرابی، سیدمحمد و حسن بودلایی (1390)، «استراتژی تحقیق پدیدارشناسی»، روششناسی علوم انسانی، ش 68.
اعرابی، سیدمحمد و محمدعلیحمید رفیعی (1378)، «درآمدی بر پژوهش کیفی: نگرشهای فلسفی، روشها، شیوههای گردآوری اطلاعات»، فصلنامۀ مطالعات مدیریت، ش 21- 22.
ایمان، محمدتقی (1376)، «نگاهی به اصول روششناسیها در تحقیقات علمی»،
پژوهشهای فلسفی،
ش 165.
ایمان، محمدتقی (1391)، روششناسی تحقیقات کیفی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ایمان، محمدتقی (1393)، فلسفۀ روش تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
آرامبراستر بی. بی. و تی. اچ. آندرسون (1372)، «تحلیل کتاب درسی»، ترجمۀ هاشم فردانش، تعلیم و تربیت، ش 33.
آرمند، محمد (1384)، «ملاحظاتی در نگارش متون درسی»، سخن سمت، ش 14.
باقری، خسرو (بیتا)، «نقد کتاب مبانی پارادایمی روشهای کمی و کیفی تحقیق در علوم انسانی»، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، سامانۀ نقدِ نقد، گروه علوم اجتماعی.
پارسانیا، حمید (1383)، «روششناسى و اندیشۀ سیاسى»، فصلنامۀ علوم سیاسی، دورۀ 7، ش 28.
خادمی، عزت (1385)، «تحولات روششناسی پژوهش در علوم انسانی»، فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، ش 49.
خوانساری، محمد (1376)، منطق صوری، تهران: آگاه.
دلاور، علی (1392)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
رضوانی، محسن (1388)، «درآمدی بر روششناسی فلسفۀ سیاسی»، عیار پژوهش در علوم انسانی، ش 1.
رضی، احمد (1387)، «شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی»، در: کتاب درسی دانشگاهی (مجموعهمقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، ج 1، تهران: سمت.
ریاضی، عبدالمهدی (1387)، «چارچوب مرجع و نیاز به پرداختن به مهارتهای سطح بالای شناختی و فکری در کتابهای درسی»، در: کتاب درسی دانشگاهی (مجموعهمقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، ج 1، تهران: سمت.
ساروخانی، باقر (1388)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شکوهیفر، حسین، محمد حسینایی و اسدالله زنگویی (1387)، «اصول و روشهای سازماندهی محتوای کتاب درسی دانشگاهی»، در: کتاب درسی دانشگاهی (مجموعهمقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، ج 1، تهران: سمت.
شیخزاده، مصطفی (1387)، «ساختار کتاب درسی دانشگاهی براساس دیدگاه سازندهگرایی»، در: کتاب درسی دانشگاهی (مجموعهمقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، ج 1، تهران: سمت.
فارابى، محمدبن محمد (1404 ق)، الالفاظ المستعملة فى المنطق، تهران: الزهراء.
قطبالدین رازی، محمدبن محمد (بیتا)، شرح مطالعالانوار، قم: انتشارات کتبى نجفى.
کاویانی، محمد و محمدجواد زارعان (1389)، «نگاه مفهومی و فلسفی به برخی روشهای تحقیق در روانشناسی»، روششناسی علوم انسانی، س 16، ش 64- 65.
لپیونکا، مری الن (1386)، نحوۀ نگارش و تهیۀ کتاب درسی دانشگاهی، ترجمۀ مریم جابر و دیگران، زیرنظر فریبرز مجیدی، تهران: سمت.
مظفر، محمدرضا (1388 ق)، المنطق، نجف: النعمان.
ملکی، حسن (1384)، «نظریهها و تجربهها: شیوۀ طراحی و تألیف کتاب درسی»، سخن سمت، ش 15.
منصوریان، یزدان (1390)، «مبانی پارادایمی روشهای کمّی و کیفی تحقیق در علوم انسانی»، کتاب ماه کلیات، ش 170.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، نگارش و پژوهش کتب دانشگاهی، ش 29.
ناجی، سعید (1385)، «نقدی بر آموزش روش تحقیق در نظام آموزشی کشور»، روششناسی علوم انسانی، ش 47.
نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد (1376)، اساسالاقتباس، تهران: دانشگاه تهران.
نوروززاده، رضا و محرم آقازاده (1387)، «یادگیری از متن کتاب درسی؛ عامل اثربخش در فرایند یاددهی ــ یادگیری نظام آموزشی»، در: کتاب درسی دانشگاهی (مجموعهمقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، ج 1، تهران: سمت.