Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate of Arabic Language and Literature, Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan

2 Corresponding author, professor of Arabic language and literature, faculty of foreign languages, university of Isfahan.

Abstract

 Critical analysis increases the efficiency of considered text in different aspects. They reveal positive and negative features of the text. Rhetoric books are no exception from this evaluation. Evaluating rhetoric books is important due to two points: Enhancing/Improving quality of educational rhetoric books and finding modern rhetoric viewpoints and comparing them with other rhetoric results. The purpose of this article is to evaluate lessons of Arabic rhetoric toward a new idea from two perspectives: Efficiency level in rhetoric as well academic education. The method of analysis is analytic and descriptive. The paper aims to analyze the positive and negative aspects of the book by first reporting the context of the book. In addition, it aims to show AlAzhar’s book view for academic tuition all over the world. The results of this research show the book "Lessons of Arabic Rhetoric toward a New Idea", has compounded classic rhetoric with modern masterful rhetoric discovery. However, the frame of the book turns around classic rhetoric. This book can be taught in basic levels (BA) as a main source and in high levels (MA) as a derivative source. Although the writer has done his best, he has not paid attention to some classic rhetoric discussions.

Keywords

Main Subjects

ابن الرسول، سید محمد رضا، والآخرون (1395). «نقد وبررسی کتاب البلاغة والتطبیق»، پژوهش‌نامة نقد ادب عربی.
البکری، محمد حمدی (1982). أصول نقد النصوص ونشر الکتب، الریاض: دار المریخ للنشر.
جمالی زواره، بتول، ودیگران (1388). «بررسی معیارهای روان‌شناختی تألیف و تدوین کتاب‌های درسی دانشگاهی»، مجلة عیار.
حوری، عائشة (2010). «تحلیل محتوى کتب القواعد النحویة فی المراحل الدراسیة فی الجمهوریة العربیة السوریة»، مجلة جامعة دمشق.
خاقانی، محمد (1395). «بررسی ونقد کتاب البلاغة وتحلیل الخطاب»، پژوهش‌نامة نقد ادب عربی.
رضوی، سید عباس (1394). «نقد وبررسی کتاب طراحی آموزش اثربخش»، پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی.
الزنّاد، الأزهر (1992). دروس فی البلاغة العربیة نحو رؤیة جدیدة، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
فاضلی، محمد (۱۳۷۶). دراسة ونقد فی مسائل بلاغیة هامّة، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
فضیلة، سعدی (2014). صادقی طاوس. الکتاب المدرسی للتلمیذ الجزائری فی المستوى الابتدائی ـ کتاب القراءة للسنة الخامسة نموذجاً ـ دراسة تحلیلیة نقدیة، مذکرة مقدمة لنیل شهادة الماستر فی اللغة والأدب العربی.
مؤسسة خانة کتاب (1386). کتاب نقد و نقد کتاب، تهران: خانه کتاب.
نصر، أحمدرضا وآخرون (1391). «تبیین معیارهای نگارشی و ساختاری تألیف وتدوین کتاب‌های درسی دانشگاهی رشته‌های علوم تربیتی، مشاوره و روان‌شناسی»، نامة آموزش عالى.