ادگار، اندرو و پیتر سجویک (1389)، متفکران برجستۀ نظریۀ فرهنگی، ترجمۀ مسعود خیرخواه، تهران: آگه.
آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر (1384)، دیالکتیک روشنگری، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام نو.
باکینگهام، دیوید (1389)، آموزش رسانهای: یادگیری، سواد رسانهای، و فرهنگ معاصر، ترجمۀ حسین سرفراز، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
تارنمای روزنامۀ ایران، «رژیم مصرف رسانهای»:.
تفکر و سواد رسانهای (کتاب درسی) (1395)، بهکوشش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
دریدا، ژاک (1390)، دربارۀ گراماتولوژی (بخش اول: نوشتار پیش از حرف)، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: رخداد نو.
ساراپ، مادن (1382)، راهنمایی مقدماتی بر پساساختارگرایی و پسامدرنیسم، ترجمۀ محمدرضا تاجیک، تهران: نشر نی.
سجویک، پیتر (1389)، دکارت تا دریدا، ترجمۀ محمدرضا آخوندزاده، تهران: نشر نی.
سلدن، رامان و پیتر ویدسون (1384)، راهنمای نظریۀ ادبی معاصر، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: نشر نو.
سمننکو، الکسی (1396)، تار و پود فرهنگ: درآمدی بر نظریۀ نشانهشناختی یوری لوتمان، ترجمۀ حسین سرفراز: تهران: علمی و فرهنگی.
عظیمی، محمدحسن و یونس شکرخواه (1394)، «کودک، رسانه، و ارتباط متقابل»، فصلنامۀ علوم و فنون مدیریت اطلاعات، س 1، ش 1.
محسنیان راد، مهدی (1395)، «یادداشتی در نقد کتاب تفکر و سواد رسانهای»، ماهنامۀ مدیریت ارتباطات، ش 77.
نصیری، بهاره و آمنه بختیاری (1396)، «بررسی و نقد کتاب تفکر و سواد رسانهای (نظری، فنیحرفهای، کاردانش)، پایۀ دهم دورۀ متوسطه 1395»، در مجموعهمقالات تجارب حرفهای نقد، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Bazalgette, Cary (ed.) (1989), Primary Media Education: A Curriculum Statement, London: British Film Institute.
Derrida, Jacques (1978), Writing and Difference, Alan Bass (trans.), London: Routledge and Kegan Paul.
Derrida, Jacques (1997), Of Grammatology, Gayatri Chakravorty Spivak (trans.), Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Derrida, Jacques (1999), Hospitality, Justice and Responsibility: A dialogue with Jacques Derrida. Questioning Ethics: Contemporary Debates in Philosophy, London/New York: Routledge.
Fiske, John (1989), Understanding Popular Culture, London: Unwin Hyman.
Gauntlett, David (1998), “Ten Things Wrong with the Effects Model”, in: Approaches to Audiences, R. Dickinson and et al. (ed.), London: Arnold.
Grossberg, Lawrence (1992), “Is There a Fan in the House?: The Affective Sensibility of Fandom”, in: Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media, Lisa A. Lewis (ed.), London and New York: Routledge.
Heath, Shirley Brice (1983), Ways with Words, Cambridge: Cambridge University Press.
Hobbs, Renee (1998), “The Seven Great Debates in the Media Literacy Movement”, Journal of Communication, vol. 48, no. 1.
.
Johnson, Barbara (1993), “Translator's Introduction, in Jacques Derrida”,in: Dissemination, London: Athlone Press.
Martin, J. (1990), “Deconstructing Organizational Taboos: The Suppression of Gender Conflict in Organization”, Organization Science, vol. 1, no. 4.
Messaris, Paul (1994), Visual Literacy: Image, Mind and Reality, Boulder, CO: Westview.
Scarratt, Elaine (2012), The Media Teacher’s Handbook, London: Routledge.
Street, Brian (1984), Literacy in Theory and Practice, Cambridge: Cambridge University Press.