دانای طوس، مریم (1384)، اثرات شفافیت و تیرگی خط فارسی بر مهارت زبانی خواندن کودکان طبیعی و نارساخوان رشدی فارسیزبان، پایاننامة دکتری زبانشناسی همگانی (چاپنشده)، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
دانای طوس، مریم (1390)، «سخنگفتن: مهارتی مغفول در زبان فارسی»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی نوآوریهای آموزشی، 37.
دانای طوس، مریم (1395)، «بومیسازی و هنجاریابی خردهآزمونهای معنای تصویر و واژه (خردهآزمونهای 50-49- 48-47)»، از مجموعة آزمون ارزیابی روانی ـ زبانی پردازش زبان در افراد گیلک ـ فارسزبان دچار اختلال زبانپریشی (پالپا-1992)، گزارش طرح پژوهشی (منتشرنشده)، پارک علم و فناوری رشت.
دانای طوس، مریم و بهمن بلوچ (1385)، «تأثیر شفافیت و تیرگی خط فارسی بر عملکرد کودکان طبیعی و نارساخوان در آزمونهای آگاهی واجشناختی»، مجلة زبان و ذهن، ش 1.
دانایطوس، مریم و مهدی بازیار (1391)، «شاخصهای آموزش گوشدادن در دورة ابتدایی: شواهدی از برنامة درسی زبان ملی چند کشور پیشرو در زبانآموزی و ایران»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی نوآوریهای آموزشی، ش 41.
دانشگر، مریم (1396)، «مهارتهای دانشآموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی»، دوماهنامة جستارهای زبانی، دورة هشتم، ش 1.
شریفی، حسنپاشا و زهرا دانشپژوه (1383)، «سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی»، مجلة تعلیم و تربیت، ش 79.
نبیفر، شیما (1394)، زبانشناسی و خواندن، تهران: بوی کاغذ با همکاری پژوهشکدۀ علوم شناختی.
Adlof, S. M., H. W. Catts, and J. Lee (2010), “Kindergarten Predictors of Second Versus Eighth Grade Reading Comprehension Impairments”, Journal of Learning Disabilities, vol. 43, no. 4.
Borella, E. (2006), Reading Comprehension, Working Memory and Inhibition: A Lifespan Perspective, Unpublished PhD Thesis, University of Geneve.
Cain, K., J. V. Oakhill, M. A. Barnes, and P. E. Bryant (2001), “Comprehension skill, Inference-Making Ability, and Their Relation to Knowledge”, Memory & Cognition, vol. 29, no. 6.
Carrol, D. W. (2008), Psychology of Language, Thomson Wadsworth Publication.
Castles, A. and M. Coltheart (2004), “Is there a Causal Link from Phonological Awareness to Success in Learning to Read?”, Cognition, vol. 91, no. 1.
Dole, J. A., G. G. Duffy, L. R. Roehler, and P. D. Pearson (1991), “Moving from the Old to the New: Research on Reading Comprehension Instruction”, Review of Educational Research, no. 61.
Evans, A. (2013), The Effects of Teaching Analogy-Based Reading and Spelling Strategies to Children in Years Three and Four, Unpublished PhD thesis, New Zealand: Massey University.
Gersten, R., L. S. Fuchs, J. P. Williams, and S. K. Baker (2001), “Teaching Reading Comprehension Strategies to Students with Learning Disabilities: A Review of the Research”, Review of Educational Research, no. 71.
Goswami, U. (1986), “Children’s Use of Analogy in Learning to Read: A Developmental Study”, Journal of Experimental Child Psychology, no. 42.
Goswami, U. and P. Bryant (2016), Phonological Skills and Learning to Read, London: Routledge.
Gough, P. B. and W. E. Tunmer (1986). “Decoding, Reading, and Reading Disability”, Remedial and Special Education, no. 6.
Goulandris, N. (ed.) (2003), Dyslexia in Different Languages: Cross-Linguistic Comparisons, London: Whurr Publishers.
Harley, T. A. (2013), The Psychology of Language: From Data to theory, New York: Psychology press.
Hannon, B. and M. Daneman (2001), “A New Tool for Measuring and Understanding Individual Differences in the Component Processes of Reading Comprehension”, Journal of Educational Psychology, no. 93.
Kintsch, E. (2005), “Comprehension Theory as a Guide for the Design of Thoughtful Questions”, Topics in Language Disorders, vol. 25, no. 1.
LaBerge, D. and J. Samuels (1974), “Toward a Theory of Automatic Information Processing in Reading”, Cognitive Psychology, no. 6.
Lehtonen, A. and R. Treiman (2007), “Adults' Knowledge of Phoneme–Letter Relationships is Phonology Based and Flexible”, Applied Psycholinguistics, vol. 28, no. 1.
Oney, B. and S. R. Goldman (1984), “Decoding and Comprehension Skills in Turkish and English: Effects of the Regularity of Grapheme-Phoneme Correspondences”, Journal of Educational Psychology, no. 76.
Perfetti, C. A. (1985), Reading Ability, New York: Oxford University Press.
Perfetti, C. A., N. Landi, and J. Oakhill (2005), “The Acquisition of Reading Comprehension Skill”, in: The Science of Reading: A Handbook, M. J. Snowling, and C. Hulme (eds.), Malden: Blackwell Publishing.
Rupley, W. H. and T. R. Blair (1983), Reading Diagnosis and Remediation: Classroom and Clinic), Boston: Houghton Mifflin.
Rupley, W. H. and V. L. Willson (1996), “Content, Domain, and Word Knowledge: Relationship to Comprehension of Narrative and Expository Text”, Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, no. 8.
Snow, C. E. (2002), Reading for Understanding: Toward an R & D Program in Reading Comprehension, Santa Monica, CA: RAND Corporation.
Treiman, R. (1991), “The Role of Intrasyllabic Units in Learning to Read and Spell”, in: Reading Acquisition, London: United Kingdom: Routledge.
Wimmer, H. (1993), “Characteristics of Developmental Dyslexia in a Regular Writing System, Applied Psycholinguistics, no.14.
Yule, G. (2012), The Study of Language, New York: Cambridge University Press.