آزادهفر، محمدرضا (۱۳۹۵)، مبانی آفرینش ملودی در آهنگسازی، تهران: مرکز.
اسپاسبین، ایگور ولادیمیروویچ (۱۳۸۹)، فرم موسیقی، ترجمة مسعود ابراهیمی، تهران: همآواز.
باس، جولیو (۱۳۷۳)، ملودی و شیوة ساختن آن، ترجمة مرتضی حنانه، تهران: چنگ.
پاکرو، فاطمه و شیوا کمالی اصل (۱۳۸۳)، زیباشناسی شعر فارسی، تهران: نشر روزگار.
خالقی، روحالله (۱۳۷۰)، نظری به موسیقی، تهران: فرخ خالقی.
خضرایی، بابک (۱۳۹۳)، «دربارة رِنگ»، ماهور، ش ۶۶.
شورای عالی برنامهریزی (۱۳۷۸)، مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دورة کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مصوب ۲۵/۷/۱۳۷۸.
فخرالدینی، فرهاد (۱۳۹۴)، فرم و آفرینش در موسیقی ایران، تهران: معین.
محمدی، محمدحسین (۱۳۸۷)، بلاغت، تهران: زوار.
مراغی، عبدالقادربن غیبی حافظ (۱۳۸۸)، جامع الالحان، ویرایش بابک خضرایی، تهران: فرهنگستان هنر.
مشحون، حسن (۱۳۷۳)، تاریخ موسیقی ایران، تهران: سیمرغ با همکاری فاخته.
منصوری، پرویز (۱۳۸۸)، تئوری بنیادی موسیقی، تهران: کارنامه.
ناصری، فریدون (۱۳۷۱)، «مروری بر تألیفات موسیقی در ایران (بهمناسبت انتشار کتاب تئوری بنیادی موسیقی)»، کلک، ش ۲۸.
وحیدیان کامیار، تقی (۱۳۸۳)، بدیع از دیدگاه زیباییشناختی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
هوارد، جان (۱۳۸۳)، آموزش آهنگسازی، ترجمة هوشنگ کامکار، تهران: افکار.