Document Type : Research

Author

Assistant Professor of Political Science, Department of Political Science, Yasouj University,

Abstract

The variety of methodological studies in the field of politics, the emergence of post-positivism in the modern age, and the conflicts with positivism make clear the importance of criticizing this work. The importance of evaluating this book is also attributed to the fact that this textbook has been used as a resource for political science students at three academic levels. This article is an attempt to provide a framework for reforming it in the future by reviewing one of the most important educational writings in the field of political science methodology and expressing its strengths and weaknesses. The method of critique of the work is citation-analytical, which has been done in the general framework of work presentation, form criticism, and content criticism. The results indicate that the book in question, although it has strengths in its content, has many drawbacks in form. It is mentioned in the form of articulated tables. Methodological explanations of different theories in different sections, printing, and proper layout are the most important content and form advantages of this work. Lack of sufficient and comprehensive attention to some of the new theories, weaknesses in the critical introduction of existing methodologies, and a multitude of typographical errors are the form and content weaknesses of the book.

Keywords

Main Subjects

اقارب‌پرست، محمدرضا (1387)، «معرفی و نقد کتاب آیندۀ روابط بین‌الملل The Future of International Relations: Masters in the Making?»، فصل‌نامۀ ر‌ه‌آورد سیاسی، ش 20.
برنهام، پیتر و همکاران (1390)، روش تحقیق در علوم سیاسی، ترجمۀ میترا راه نجات، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه.
بشیریه، حسین (1380)، آموزش دانش سیاسی، تهران: نگاه معاصر.
حیدری، غلامرضا (1388)، «پژوهش در کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی»، ماه‌نامۀ کتاب ماه (کلیات)، ش 141.
خلجی، عباس (1386)، «معرفی و ارزیابی کتاب روش‌شناسی علوم سیاسی»، ما‌ه‌نامۀ پژوهش‌گران، ش 13-12.
زارع، بیژن (1392)، «جامعه‌شناسی آموزش و پرورش»، ماه‌نامۀ کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 67.
سیدامامی، کاووس (1386)، پژوهش در علوم سیاسی؛ رویکردهای اثبات‌گرا، تفسیری، و انتقادی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
کاردان، علی‌محمد (1382)، «نقش کتاب دانشگاهی و ویژگی‌‌های آن»، فصل‌نامۀ سخن سمت، ش 10.
کوهن، تامس (1397)، ساختار انقلاب‌‌های علمی، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: سمت.
معینی علمداری، جهانگیر (1392)، روش‌شناسی نظریه‌های جدید در سیاست (اثبات‌‌گرایی و فرااثبات‌گرایی)، تهران: سمت.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتاب‌‌های دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، فصل‌نامۀ پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 29.
موحد، ضیاء (1387)، البته واضح و مبرهن است که... (رساله‌ای در مقاله‌نویسی)، تهران: نیلوفر.
 
Bhasker, Roy (1998), “Dialectical Critical Realism and Ethics”, in: Critical Realism: Essential Readings, Margaret Archer and et al. (eds.), London: Routledge.
Germino, Dante (1967), Beyond Ideology: The Revival of Political Theory, Chicago: Chicago University Press.
Schliermacher, Fredrich (1990), “The Aphorisms on Hermeneutics from 1805 and 1809”, in: The Hermeneutics Tradition, From Ast to Ricoeur, Gayle Ormiston and Alan Schrift (eds.), New York: State University of New York.
Wodak, Ruth and Michael Meyer (2001), Methods of Critical Discourse Analysis, London: Sage.