امیدوارنیا، محمدجواد (1373)، «نقشبندیه و نقش آن در آسیای مرکزی و چین»، فصلنامة مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز، س 3، ش 6.
انصاری، قاسم (1379)، مبانی عرفان و تصوف، تهران: طهوری.
آینة پژوهش (1390)، «تازههای نگارش و نشر»، س 22، ش 5..
<http://jap.isca.ac.ir/article_715_fe0f50d113cbd3d19ed419717e33ab0d.pdf>
بنیگسن، الکساندر و اندرسن ویمبوش (1378)، صوفیان و کمیسرها، ترجمة افسانه منفرد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
تر هار، یوهان گ. ی. (1384)، «اهمیت مرشد در طریقت نقشبندی»، در: میراث تصوف، لئونارد لِویزُن (ویراستار)، ترجمة مجدالدین کیوانی، ج 2، تهران: مرکز.
حسینی، سیدهمطهره (1391 الف)، مسلمانان روسیه، تهران: ابرار معاصر.
حسینی، سیدهمطهره (1391ب)، «هویت سهگانة تاتارها؛ اسلامی، تاتار و روس»، فصلنامة سیاست، ش 4.دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه (1386)، ازبکستان، تهران.
زرینکوب، عبدالحسین (1362)، ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
زعیمی، خدیجه (1387)، «تصوف در آسیای میانه، قدرت میانهرو یا مهرة سیاسی؟» فصلنامة پژوهشهای منطقهای، پیششمارۀ 1.
زلکینا، آنا (1390)، جنبشهای اسلامی در قفقاز شمالی؛ در جستوجوی خدا و آزادی، واکنشهای صوفیان به پیشروی روسیه در قفقاز شمالی، ترجمة الهه کولایی و محمدکاظم شجاعی، تهران: علم.
طاهری، سیدمهدی و سیدسعید هاشمینسب (1388)، «تصوف در آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه»، فصلنامة پژوهشهای منطقهای، ش 2.
فلاحتی موحد، مریم (1387)، «تصوف»، دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی، بهسرپرستی محمدکاظم موسوی بجنوردی، ج 15.
فی، برایان (1383)، پارادایمشناسی علوم انسانی، ترجمة دکتر مرتضی مردیها، تهران: پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
گراس، جو آن (1384)، «سطوت و کرامت؛ تأملاتی در داستانهای کرامات خواجه عبیدالله احرار»، در: میراث تصوف، لئونارد لِویزُن (ویراستار)، ترجمة مجدالدین کیوانی، ج 1، تهران: نشر مرکز.
محمدی وایقانی، کاظم (1380)، بایزید بسطامی، تهران: طرح نو.
منفرد، افسانه و کاوه بیات (1374)، چچنها در گذر تاریخ، تهران: دائرۀالمعارف اسلامی.
مینوی، مجتبی (1363)، احوال و اقوال شیخ ابوالحسن خرقانی، تهران: طهوری.
نوربخش، جواد (1381)، پیران خراسان، دفتر 6، تهران: یلدا قلم.
نوشاهی، عارف (1380)، احوال و سخنان خواجه عبیدالله احرار (806-895 ق ) مشتملبر ملفوظات احرار به تحریر میر عبدالاول نیشابوری، ملفوظات احرار (مجموعه دیگر)، رقعات احرار، خوارق عادات احرار تألیف مولانا شیخ، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
Bell, Imogen (ed.) (2003), The Territories of the Russian Federation 2003, London and NewYork: Euroupa Publication, Taylor & Francis Group, 4thedition.
Geertz, C. (1973), The Interpretation of Cultures, Nwe York: Basic Books.
Mnatsakanyan, Alexander (2007), “Do Chechens Want War?”, in: Tania Lokshina et al., Chenchnya Inside Out, Moscow: Demos centre,.
Seely, Robert (2004), Russo-Chechen Conflict, 1800-2000, a Deadly Embarace, London and New York: Frank Cass.
Zelkina, Anna (1006), “Islam and Society in Chechnia: from the Late Eighteenth to the Mid-Nineteenth Century”, Journal of Islamic Studies, vol. 7, no. 2.
Zelkina, Anna (2000), In Quest for God and Freedom; Sufi Responses to the Russian Advance in the North Caucasus, London: Hurts & Co.
Zelkina, Anna (2002), The Chechens: A Handbook, New York: Routledge and Curzon .
Zelkina, Anna (1993), “Islam and Politics in the North Caucasus”, Journal of Religion, State, and Society, vol. 21.
Zelkina, Anna (2000), “The ‘Vahabism’ of Northern Caucasus vis-à-vis State and Society: The Case of Dagestan”, in: Moshe Gammer, The Caspian Region, vol. 2, The Caucasus, Taylor & Francis.
Zelkina, Anna (2008), “Islam in the Post-Soviet Caucasus: Legal, Social, and Political Aspects”, <www.soas.ac.uk/cccac/events/13jun2008-conference-islam-in-the-post-soviet-caucasus-legal-social-and-political-aspects.html>.