Document Type : Research

Author

Associate Professor, Linguistics, Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran

Abstract

The book on Language Curriculum Design elaborates the process of curriculum design and provides opportunities for practicing and applying them. The book, which was written by Paul Nation and John Macalister (2010), was translated into Persian by Mirdehghān, Majidi, Hajibāgheri and Farahi, and it was published in 2016. In this paper, the Persian version of the book was reviewed and criticized, and its strengths and weaknesses (formal and content shortcomings) were mentioned. Findings showed this book has some positive points, such as introducing the concept of curriculum and the process of designing second/foreign language curriculum in Iranian general linguistic society. However, neglecting some of the principles of writing and editing, not paying attention to some grammatical points, using some incorrect equivalents for some technical terms, and being inconsistent in using the equivalents for some terms are among the negative points which could somewhat prevent the readers of the book from getting the essence of some parts of the book that much. However, due to the fact that the curriculum and, in particular, the foreign/second language curriculum has been somehow neglected among Iranian general linguists, so the translation of this book in Persian has been necessary to fill this gap; hence, the effort of its translators is valuable and needs to be appreciated.
 

Keywords

Main Subjects

بیرمی‌پور، ع.، م. ج. لیاقت‌دار، و م. شریف (1387)، «بررسی میزان کارآمدی فرایندهای یاددهی ‌ـ یادگیری و ارزش‌یابی برنامۀ درسی زبان انگلیسی مقطع متوسطۀ شهر شیراز»، اندیشه‌های نوین تربیتی، ش 4.
دانای طوس، مریم (1390)، «سخن‌گفتن: مهارتی مغفول در زبان فارسی»، فصل‌نامۀ علمی ‎‌ـ پژوهشی نوآوری‌های آموزشی، ش 37.
عنانی‌سراب، م. ر. (1389)، «راه‌نمای برنامۀ درسی زبان‌‌های خارجی دورۀ متوسطه: فرصت‌‌ها و چالش‌های تولید و اجرای برنامه»، فصل‌نامۀ علمی ‎‌ـ پژوهشی نوآوری‌‌های آموزشی، ش 9.
کیانی، غ.، ح. نویدی‌‌نیا، و م. مؤمنیان (1390)، «نقد وبررسی طرح ملی: نگاهی دوباره به رویکرد برنامۀ درسی ملی نسبت به آموزش زبان‌های خارجی»، پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، ش 2.
مراد صحرایی، رضا (1391)، «چشم‌انداز آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان از منظر برنامه‌ریزی درسی»، پژوهش‌های زبان‌شناسی، ش 4.
مهرمحمدی، محمود و دیگران (1397)، برنامۀ درسی: نظرگاه‌‌ها، رویکردها، و چشم‌اندازها، ویراست 3، تهران: به‌نشر و سمت.
میرزابیگی، ع. (1380)، برنامه‌‌ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران: یسطرون.
نیشن، آی. اِس. پی. و جان مکالیستر (1397)، طراحی برنامۀ آموزشی زبان، ترجمۀ مهین‌ناز میردهقان و دیگران، تهران: خاموش.
Glare P. G. W. (ed.) (2000(, Oxford Latin Dictionary, Oxford: Oxford University Press.
Glatthorn, A. (1987), Curriculum Leadership, Glenview, IL: Scott, Foresmanet Co.
Karavas, E. (2014), Applied Linguistics to Foreign Language Teaching and Learning. Foreign Language Curriculum and Syllabus Design (edition: 1.0), National and Kapodistrian: University of Athens, Available at: <http://www.opencourses.uoa.gr/courses/ENL5/>.
Klein, M. F. (1980), Curriculum Design, International Encyclopedia of Education, Neville Postlewait and Torston Husen (eds.), London: Pergamon Press.
Nunan, D. (ed.) (2003), Practical English Language Teaching, McGraw Hill.
Richards, J. C. (2001), Curriculum Development in Language Teaching, Cambridge: Cambridge University Press.
Stern, H. (1983), Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford: Oxford University Press.
Tyler, R. W. (1949), Basic Principles of Curriculum and Instruction, Chicago: University of Chicago Press.
Ulfah Hoesny, M. (2013), “From Syllabus Design to Curriculum Development”, Journal of Linguistik Terapan, vol. 3, no. 1.