Document Type : Research

Authors

1 Assistant Professor, IHCS

2 MA Student, Arabic Language and Literature, IHCS

Abstract

Studying academic and academic books often aims at transforming the quality of education in order to reveal the angles that are hidden from the author’s point of view. One of the books published in the field of comparative literature developed for undergraduate Arabic language and literature students is the book Aladb al-Moghrannfi Iran and Al-Alam al-Arabi (1903-2012) by Heydar Khezri, published by Sindi Publications. This book is important because it introduces new schools of comparative literature and examines them. Hence, this study examines the book in two parts of the form and content and examines the privileges and drawbacks in each section. Among the results are: Although the author has written his first work in this field, the book has a good coherence, so that the reader is well versed in the study of the book with comparative literature, especially in the field of two Persian and Arabic Literature. In addition, the noteworthy mention of the book is that this work has taken a new step in identifying new schools and theories in the field of comparative literature than other works written in this field, while avoiding repeated repetition, innovation has struck.

Keywords

Main Subjects

اسلامی، سیدحسن (1391)، اخلاق و آیین نقد کتاب، تهران: خانۀ کتاب.
بکار، یوسف (2004)، جماعة الدیوان و عمر الخیام، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر.
پروینی، خلیل (1394)، «آسیب‌شناسی ادبیات تطبیقی در جهان عرب نقدی بر الأدب المقارن؛ مشکلات و آفاق»، پژوهش‌‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 34.
‌‌جمال‌الدین، سعید (1389)، ادبیات تطبیقی، ترجمۀ سعید ‌‌حسام‌پور و حسین کیانی، شیراز: دانشگاه شیراز.
حیدری، محمود (1395)، «بررسی انتقادی کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریه و تطبیقیه) اثر خلیل پروینی»، کاوش‌نامة ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی ‌ـ فارسی)، س 6، ش 21.
خرمشاهی، بهاءالدین (1363)، «آئین نقد کتاب»، نشر دانش، س 4، ش 21.
خرمشاهی، بهاءالدین (1386)، «آئین نقد کتاب»، در: مجموعه‌مقالات کتاب نقد و نقد کتاب، تهران: خانة کتاب.
خضری، حیدر (1392)، الأدب المقارن فی ایران و العالم العربی (1903-2012)، تهران: سمت.
رجبی، فرهاد (1395)، «نقدی بر کتاب الأدب المقارن (دراسات نظریه و تطبیقیه) تألیف خلیل پروینی»، کاوش‌نامة ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی ‌ـ فارسی)، س 6، ش 21.
‌‌زرین‌کوب، عبدالحسین (1379)، یادداشت‌‌‌ها و اندیشه‌‌‌ها، تهران: سخن.
زینی‌وند، تورج (1393)، «معرفی و نقد کتاب الأدب المقارن: دراسات نظریه و تطبیقیه»، کاوش‌نامة ادبیات تطبیقی (بخش پاره‌ها و نکته‌ها)، س 4، ش 15.
عبدی، صلاح‌الدین (1393)، «نقد و بررسی المدارس الأدبیه و مذاهبها نوشتۀ یوسف عید»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 33.
عبود، عبده (1999)، الأدب المقارن و الإتجاهات النقدیة الحدیثة، کویت: عالم الفکر.
فتوحی، محمود (1385)، آئین نگارش مقالة علمی ‌ـ پژوهشی، تهران: سخن.
قاسمی، حمید، سارا کشکر، و لیلا ایزدپرست (1394)، ‌‌روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب، تهران: جامعه‌‌‌شناسان.
قندیل‌زاده، نرگس (1394)، «پژوهش تطبیقی در ادبیات عربی و فارسی؛ بررسی و نقد ادبیات تطبیقی از محمد سعید جمال‌الدین»، پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 34.
کیانی، حسین (1395)، «نقد و بررسی کتاب مدارس الأدب المقارن اثر سعید علّوش»، کاوش‌نامة ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی ‌ـ فارسی)، دانشگاه رازی کرمانشاه، س 6، ش 21.
ندا، طه (1991)، الأدب المقارن، بیروت: دارالنهضة العربیة للطباعة و النشر.
یارمحمدیان، محمدحسین (1386)، اصول برنامه‌ریزی درسی، تهران: یادوارة کتاب.