ابوهیف، عبدالله (2000)، النقد الأدبی العربی الجدید فی القصة والروایة والسرد، دمشق: اتحاد کتاب العرب.
ادگار، اندرو و پیتر سجویک (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریۀ فرهنگ، ترجمۀ ناصرالدین علی نقویان، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
بارت، رولان (1992)، لذّة النص، ترجمه منذر العیاشی، حلب: مرکز الإنماء الحضاری.
پاکتچی، احمد (1391)، روش تحقیق عمومی با رویکرد علوم انسانی اسلامی، تهران: دانشگاه امام صادق.
<https://www.mehrnews.com>.
حسینی، سیدحسن (1393)، پیشگفتار نقدنامههای علمی گروههای تخصصی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دلاور، على (1385)، روشهاى تحقیق در روانشناسى و علوم تربیتى، تهران: دانشگاه پیام نور.
دهقانی، رضا (1386)، «اصول نقد اثر و تحلیل محتوا»:
<https://www.scribd.com>.
رضایینبرد، امیر (1389)، «سبکهای حروفنگاری»، کتاب ماه هنر، ش 150.
زرینکوب، عبدالحسین (2536)، یادداشتها و اندیشهها، تهران: جاویدان.
قراملکى، احد فرامرز (1385)، روششناسی مطالعات دینى، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
متقیزاده، عیسی (1397)، «نقد و تحلیل محتوا در تراز کتابهای درسی دانشگاهی: مطالعۀ موردی؛ کتاب قواعد و متون عربی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون علوم انسانی، س 18، ش 4.
معروفی، یحیی و محمدرضا یوسفزاده (1388)، تحلیل محتوا در علوم انسانی (راهنمای تحلیل کتابهای درسی)، همدان: سپهر دانش.
منیرحجاب، محمد (2000)، الأسس العلمیة لکتابة الرسائل الجامعیة، القاهرة: دار الفجر للنشر والتوزیع.
نجم، محمد یوسف (1952)، القصة فی الأدب العربی الحدیث فی لبنان حتی الحرب العظمی، القاهرة: دار مصر للطباعة.
هاشمیاننژاد، فریده (1380)، ارائۀ چهارچوب نظری درخصوص برنامۀ درسی مبتنیبر تفکر انتقادی در دورۀ ابتدایی با تأکید بر برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی، رسالۀ دکتری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.