Document Type : Research

Author

Associate Professor, Yazd university, Yazd, Iran

Abstract

By definition, criticism is the task of examining the validity of a work of art or literature. Like other disciplines, it is based on specific rules and regulations. Once a work is criticized, its strengths and weakneses are revealed. In this regard, ‘Azf Ala Vatar el-Nas ol-Sheri’ (Playing the Strings of Poetry) by Omar Mohammad al-Talib is evaluated as a book that seeks to grasp the content through the text analysis. The analysis is conducted by sticking to various aspects of literary criticism and avoiding theoretical subjects. The present study aims to evaluate the book for its strengths and weak points in an objective and unbiased manner. The research method is descriptive for the structure and descriptive-analytical for the content of the book. As the results of the content analysis indicate, the author’s goal is successfully fulfilled. In structural terms, however, the book is beset with certain shortcomings, which the author and the publisher are advised to mend.

Keywords

Main Subjects

حسنیه، مسکین (2014)، شعریة العنوان فی الشعر الجزائری الحدیث و المعاصر، رسالة الدکتوراه، الجزائر: جامعة وهران.
خرمشاهی، بهاء‌الدین (1386)، کتاب نقد و نقد کتاب، تهران: خانۀ کتاب.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌‌های ارزیابی و نقد کتاب‌‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 22.
سارتون، جورج (1386)، نقد کتاب‌های علمی و تحقیقی، ترجمۀ کامران فانی، تهران: خانۀ کتاب.
ضاری، مظهر (2012)، دلالة اللون فی القرآن الکریم و الفکر الصوفی، دمشق: دار الزمان للطباعة و النشر و التوزیع.
الطالب، عمر محمد (2000)، عزف علی وتر النص الشعری (دراسة فی تحلیل النصوص الادبیة الشعریة)، دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
عبید، کلود (2013)، الألوان (دورها، تصنیفها، مصادرها، رمزیتها و دلالتها)، بیروت: المؤسسة الجامعیة للدراسات و النشر و التوزیع.
مقران، حیاط (2014)، شعریة العنوان فی دیوان «بدایة وطن» لمحمد الجزائری، اطروحة الماستر، الجزائر: جامعة محمد خضیر بسکرة.
ملکی، حسن (1385)، «مبانی و معیارهای نقد کتب درسی دانشگاهی»، سخن سمت، ش 17.
النجیری، ایمان محمد صالح (2017)، «تحلیل النصوص الشعریة و نقدها فی ضوء المدخل الدلالی لطلاب المرحلة الثانویة»، مجلة کلیة الآداب، جامعة بورسعید، ش 22.