Document Type : Research

Author

Assistant Professor, Department of Public Administration, Shahindezh Branch, Islamic Azad University, Shahindezh, Iran

Abstract

Strategic management is a coordinated, comprehensive and continuous program that connects the organization's top talents with the environment and it means achieving the goals of the organization within the framework of proper management. The purpose of this article is a critique of the translation of the book Theory Strategic Management by Gareth R. Jones and Charles W. L. Hill. The critical philosophical exploration method was used for critique and the approach of the book was the translation of the original book. The tool of critique of the worksheet was the critique of the textbooks and academic books of the Council for the Review of Humanities Texts and Books. The results of the qualitative content analysis showed that the criticisms of the book are in formal, structural, and content areas, the most important of which include: some words are translated from the original language (English), while there was a Persian equivalent for these words that was not used. In the process of its plan and strategy, this book has referred to the formulation, execution, and implementation. However, it does not explicitly mention the important and main process of monitoring and evaluating the strategy and only discusses the control of strategies sporadically in some chapters. This article tries to add to the richness of the book's topics by emphasizing the formal and content dimensions of the work and relying on research citations.

Keywords

Main Subjects

آرمسترانگ، مایکل (1391)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ راه‌نمای عمل، ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و امید مهدیه، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
بامبرگر، پیتر و ایلن مشولم (1389)، تدوین، اجرا، آثار استراتژی منابع انسانی، ترجمۀ علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: فرهنگ و مدیریت.
پارسامنش، مصطفی و علی افشاری (1393)، مدیریت استراتژیک، تهران: شرکت تعاونی شمس.
پالیو، کریشنا. جی.، تارن کارنا، و ریچارد. ج. بولاک (1392)، استراتژی‌های کسب‌وکار در بازارهای نوظهور: راه‌نمای برنامه‌ریزی و اجرا، ترجمۀ بابک وطن‌دوست، تهران: آریاناقلم.
تریسی، برایان (1399)، استراتژی کسب‌وکار، ترجمۀ ژان بقوسیان و بنفشه عطرسائی، تهران: کلید آموزش.
حاجی‌میر، سیدابوالقاسم (1396)، نگاهی به مدیریت استراتژیک، تهران: سخن‌وران.
دهقان هراتی، شهین و دیگران (1392)، «بررسی رابطۀ سرمایۀ فکری هیئت مدیره با ارزش و عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصل‌نامۀ علمی ـ پژوهشی حساب‌داری مدیریت، س 6، ش 17.
دیوید، فرد آر. (1394)، مدیریت استراتژیک، مفاهیم و یافته‌ها، ترجمۀ وجه‌الله قربانی‌زاده، تهران: بازتاب.
فروزنده دهکردی، لطف‌الله (1389)، مدیریت استراتژیک، تهران: پیام نور.
کوردی، جرمی (1394)، استراتژی کسب‌وکار: راه‌نمایی برای پیش‌بردن کسب‌وکار شما، ترجمۀ مهرداد ملایی، تهران: دنیای اقتصاد.
گرنت، رابرت ام. (1396)، مدیریت استراتژیک با رویکرد امروزی، ترجمۀ آرش خلیلی نصر، تهران: آریاناقلم.
مک گراث، ریتا (1394)، نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار، تهران: آریانا‌قلم.
نایب‌زاده، شهناز (1389)، «بررسی رابطۀ بین سازگاری استراتژی کسب‌وکار با استراتژی تولیدی و عملکرد شرکت ساپیا دیزل»، فصل‌نامۀ مدیریت، س 7، ش 17.
 
Gareth, R. Jones and W. L. Hill Charles (2010), Theory of Strategic Management, United States: South-Western Cengage Learning, 9th ed.
Wheelen, Thomas L. et al. (2018), Strategic Management and Business Policy-Globalization, Innovation, and Sustainability, United States: Pearson, Global Edition, 15th ed.