Document Type : Research

Authors

1 Associate Professor of Management, Faculty Member, Imam Sadegh University, Tehran, Iran.

2 PhD Candidate in Organizational Behavior, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this article is to review and critique the book Islamic Management (Models and Obstacles to its Realization in Society and Organizations). First, the book is evaluated in terms of method and then in terms of content and structure. Also, the extensible points of the book are mentioned in order to enrich the book and open other fields of research. The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the proposed model by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the context of the general introduction, the form and content of the work are examined. This work suffers from a lack of logical order and coherence of content, content inaccuracy, content defects and errors. The technical quality of the work is good and the general rules of writing have been observed. Despite these, the formal weaknesses of the work are simple book cover design, ‌simple page layout, failure to observe the proportion of the volume of the seasons, ‌excessive detail attached to the book, lack of attractive tables, and ack of list of tables, charts, and figures. In general, the analysis of the content of the academic books can provide the potential strengths and weaknesses of these books for the modification and possible change of content and form, in accordance with the set goals and scientific principles to the planners and authors of academic books.

Keywords

Main Subjects

باقری، خسرو (1382)، هویت علم دینی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رضی، احمد (1388)، «شاخصه‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، س 14، ش 1.
زراءنژاد، منصور (1395)، «بررسی و نقد کتاب تحلیلی بر شاخص‌های کلان اقتصادی در ایران (با رویکرد اقتصاد مقاومتی)»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ ویژه‌نامۀ اقتصاد مقاومتی، ش 43.
سلیمان‌زاده نجفی و دیگران (1392)، «ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی»، نشر پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی،‌ س 17، ش 4.
سمیعی (گیلانی)، احمد (1392)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (1390)، پرسش‌نامۀ نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی (کتب ملی): <http://www.shmoton.ir>.
عابدی جعفری، حسن و حمیدرضا معصومی‌مهر (1395)، مدیریت اسلامی (مدل‌ها و موانع تحقق آن در جامعه و سازمان‌ها)، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
غلامحسین‌زاده، غلامحسین ‌(1385)، راه‌نمای ویرایش، تهران: سمت.
کمائی‌فرد، سعیده و مریم جابر (1391)، «انسجام متن تعاریف در کتاب‌های درسی دانشگاهی»،‌ پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 16، ش 26.
ملکی، حسن (1384)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتاب درسی (بخش مقدمات کتاب)»، سخن سمت، ش 14.
منصوریان،‌ یزدان (1392)، «صد ویژگی کتاب‌های دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 17، ش 29.