Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate in Art Research, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

In the field of criticism of art, Gilbert Durand has invented five methods, and in this case, he has been directly influenced by Iranian Islam. Despite this, we do not know him fundamentally, we have not translated his works into our language, and we have not addressed them as we should. According to experts, one of his works which represents his intellectual system and consequently the substructure of his innovative methods, is a book that, according to him, is in fact an expanded version of a not so voluminous treatise entitled “Journey and Room in Xavier de Maistre’s Work”, the one which its analysis is the main subject of this article: this treatise seeks to explain the new system of thought, conceiving the invention of a new method of critique, mythocritic. In this treatise, based on the system and the method in question, a work by the French novelist de maistre is analyzed. This analysis had three main pillars: literary, psychological, and mythological. There are some criticisms of these pillars which were taken into account in this article. On the contrary, it should not be overlooked that the system in question, analytical mythology, is one of the most applied artistic mythologies, just as the method in question, mythocritic, which is one of the most practical methods of artistic criticism.

Keywords

Main Subjects

استیور، دان (1383)، «ساختارگرایی و پساساختارگرایی»، ترجمۀ ابوالفضل ساجدی، فصل‌نامۀ حوزه و دانشگاه، ش 39.
اوید (1389)، افسانه‌های دگردیسی، ترجمۀ میرجلال‌الدین کزازی، تهران: معین.
دوران، ژیلبر (1388)، «فتح دوبارۀ عالم خیال»، ترجمۀ نصرت حجازی، در: مجموعه‌مقالات دومین هم‌اندیشی تخیل هنری، تهران: فرهنگستان هنر.
دومستر، اگزوپه (1397)، سفر به دور اتاقم، ترجمۀ احمد پرهیزی، تهران: ماهی.
عباسی، علی (1390)، ساختارهای نظام تخیل از منظر ژیلبر دوران، تهران: علمی و فرهنگی.
عوض‌پور، بهروز (۱۳۹۵)، رساله‌ای درباب اسطوره‌کاوی، تهران: کتاب‌آرایی ایرانی.
عوض‌پور، بهروز و بهمن نامورمطلق (1393)، «ژیلبر دوران و نقداسطوره‌ای»، فصل‌نامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، ش 37.
عوض‌پور، بهروز، ساینا محمدی‌خبازان، و سهند محمدی‌‌خبازان (1397)، روان ـ اسطوره‌شناسی؛ فرهنگ روان‌رنجوری‌های اسطوره‌ای، تهران: سخن.
عهد عتیق و عهد جدید (1398)، جرالد لارو، ترجمۀ اصغر رستگار، تهران: نگاه.
گریمال، پیر (1393)، فرهنگ اساطیر یونان و رُم، ترجمۀ احمد بهمنش، تهران: دانشگاه تهران.
لیچ، ادموند (1350)، لوی استراوس، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: خوارزمی.
نامورمطلق، بهمن (۱۳۹۲)، درآمدی بر اسطوره‌شناسی؛ نظریه‌ها و کاربردها، تهران: سخن.
 
Barthes, Roland (1988), The Death of Author, Modern Criticism and Theory, David Lodge (ed.), London: Longman.
Durand, Gilbert (1960), Les Structures Anthropologiques de L'imaginaire, Paris: Dunod.
Durand, Gilbert (1972), “Le Voyage et la Chambre Dans L'oeuvre de Xavier de Maistre”, Romantisme, vol. 4.
Durand, Gilbert (1992), Figures Mythiques et Visages De L’œuvre, De la Mythocritique à la Mythanalyse, Paris: Dunod.
Durand, Gilbert (1996), Introduction à la Mythodologie: Mythes et Societies, Paris: Albin Michel, Le Sacre et la Pensée.
Lévi-Strauss, Claude (1974), Structural Anthropology, Allen Lane, London: The Penguin Press.