Document Type : Research

Author

PhD in Art research & Islamic Arts, Associate Professor, Soore University, Tehran, Iran

Abstract

Content critique of scientific texts and structural analysis of available resources in the field of humanities is as complex as the main nature of this concept. This factor, along with unfamiliarity with the basics of critique and the culture of critically in society, has made the critique of published books and texts of philosophy of art and theoretical foundations less done and not accepted. However, criticism in all its structures and types is the most important and effective method for the growth and promotion of human knowledge and today in the most prestigious scientific, academic, and research circles in the world and developed countries to the extent that criticism and its principles are considered maybe they don't care about producing new sciences. The book “Interaction of Language and Art”, which is the result of symposiums of a number of experts in the field of culture, art, literature, and philosophy of the country, was published in 2000 by the Research Institute of Islamic Culture and Art. The book is available to readers with thematic content in the fields of art, literature, and architecture, including fourteen articles. In this article, while introducing the book, reviewing the motivation for holding this symposium and its content structure, an attempt is made to take a critical look at the thematic content of each article.

Keywords

Main Subjects

احمدی، محمد و تقی پورنامداریان (1396)، «درآمدی بر مهم‌ترین معانی اصطلاح رتوریک»، مطالعات زبان و ترجمه، س 50، ش 1.
بوردول، دیوید و کریستین تامسون (1383)، تاریخ سینما، ترجمۀ روبرت صافاریان، تهران: مرکز.
بهزادی، فرناز (1379)، آفرینش و زندگی... با عروسک‌‌های صحنه، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
حیاتی، وحید (1397)، ره‌یافتی به رئالیسم، سینما، و مفاهیم دینی، تهران: پژوهش‌‌های اسلامی.
دالوند، حمیدرضا (1384)، «تاریخ پژوهش‌‌های فرهنگ مردم/ تلاش‌‌های ناآگاهانه»، فصل‌نامۀ فرهنگ مردم، تابستان و پاییز، ش 14-15.
دانش‌نامۀ اسلامی (1388)، ذیل مدخل «هنر اسلامی»، اصفهان: مؤسسۀ تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم‌ السلام.
ساسانی، فرهاد (1380)، هم‌کنش زبان و هنر، تهران: حوزۀ هنری.
سجودی، فرزان (1387)، نشانه‌‌شناسی کابردی، تهران: علم.
عاشورپور، صادق (1389)، نمایش‌‌های ایرانی؛ قدم‌به‌قدم با هنر نقالی، تهران: سورۀ مهر.
قلیچ‌‌‌‌خانی، محمدرضا (1392) درآمدی بر خوش‌نویسی ایران، تهران: فرهنگ معاصر.
محجوب، محمدجعفر (1354)، «فرهنگ عوام»، فصل‌نامۀ مردم‌‌شناسی و فرهنگ عامه، ش 1.
محجوب، محمدجعفر (1382)، تحول نقالی و قصه‌‌خوانی، ادبیات عامیانۀ ایران، به‌کوشش حسن ذوالفقاری، ج اول و دوم، تهران: چشمه.
محمدی، جمال (1389)، دربارۀ مطالعات فرهنگی، تهران: چشمه.
محیطی طباطبایی، سیداحمد (1396)، شیر و خورشید؛ نمادی مذهبی و شیعی، تهران: کرگدن.
مهرابی، مسعود (1363)، تاریخ سینمای ایران از آغاز تا سال 1357، تهران: فیلم.
مؤمنی کریم‌وندی، مراد و دیگران (1388)، «سایکودرام؛ الگویی برای مهارت‌‌های پرورشی»، در: مجموعه‌مقالات دومین کنگرۀ سراسری هنر درمانی در ایران، به‌کوشش علی‌زاده‌‌محمدی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ناصربخت، محمدحسین (1386)، «نقالی در دورۀ صفویه»، در: مجموعه‌مقالات نمایش، به‌کوشش عسکر بهرامی، تهران: فرهنگستان هنر.
نامۀ جامعه (1391)، «نگرشی بر ادبیات پایداری»، ش 1.
هیس، سرینکس (1391)، «آیا هنر اسلامی یک هنر تزئینی سطحی است؟»، ترجمۀ محمد اژدری، اطلاعات حکمت و معرفت، س 7، ش 11.