قرآن کریم (1373)، ترجمة ناصر مکارمشیرازی، قم: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی).
نهجالبلاغه (1387)، ترجمة محمد دشتی قم: امیرالمؤمنین.
آرمبراستر، بی. بی. و تی. اچ. آندرسون (1372)، «تحلیل کتاب درسی»، ترجمة هاشم فردانش، فصلنامۀ تعلیم و تربیت، س 9، پیاپی 33.
آرمند، محمد (1383)، «کتاب درسی دانشگاهی»، دایرۀالمعارف آموزش عالی، تهران: بنیاد دانشنامة بزرگ فارسی.
آرمند، محمد (1384)، «ملاحظاتی در نگارش متون درسی»، سخن سمت، ش 14.
آرمند، محمد و حسن ملکی (1391)، مقدمهای بر شیوة طراحی و تألیف کتب درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
احمدپور، محمدامین (1398)، «تأثیر علمالقرائات بر خوانش و فهم متون فارسی»، فصلنامۀ مطالعات قرآنی، س 10، پیاپی 39.
تفتازانی، مسعودبن عمر (بیتا)، کتاب المطول، بهامشۀ حاشیۀ السید میرشریف، قم: مکتبة الداوری.
تقوی، نصرالله (1317)، هنجار گفتار (در فن معانی و بیان و بدیع فارسی)، بیجا: بینا.
حسینی، ابوالقاسم (1382)، بر بال قلم: چهل درس در قلمرو ادب پارسی و آیین نگارش، قم: نصایح.
خطیب قزوینی، جلالالدین محمدبن عبدالرحمن (1424 ق)، الایضاح فی علوم البلاغۀ المعانی و البیان و البدیع، وضع حواشیه ابراهیم شمسالدین، بیروت: دار الکتب العلمیه.
راستگو، سیدمحمد (1398)، تجلی قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران: سمت.
رسولی، مهستی و زهرا امیرآتشانی (1393)، تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، تهران: جامعهشناسان.
رضاپور، زینب (1398)، «آسیبشناسی درسنامههای درس آشنایی با علوم قرآنی در رشتة زبان و ادبیات فارسی»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، س 19، ش 3.
روزبهان بقلی، ابومحمد (1374)، شرح شطحیات، تصحیح هانری کوربن، تهران: طهوری.
زبیدی، مرتضی (1414 ق)، تاج العروس فی شرح القاموس، تحقیق علی شیری، بیروت: دار الفکر.
زیبایینژاد، مریم (1397)، «مرز اقتباس و تضمین با رویکرد اثرپذیری از قرآن»، پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت، س 7، ش 1.
شاملو، احمد (1380)، مجموعۀ اشعار، تهران: نگاه.
شمیسا، سیروس (1383)، نقد ادبی، تهران: فردوس.
شهیدی، سیدجعفر (1373)، شرح مثنوی، تهران: علمی و فرهنگی.
طبری، محمدبن جریر (1420 ق)، جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، بیروت: دار الفکر.
عصاره، مهدی (1390)، «تأثیرپذیری سبک نیمایی از قرآن کریم»، بینات، س 18، ش 2.
فتحی واجارگاه، کوروش و محرم آقازاده (1384)، راهنمای تألیف کتاب درسی، تهران: آییژ.
فروزانفر، بدیعالزمان (1367)، شرح مثنوی شریف، تهران: زوار.
مازندرانی، محمدهادی (1376)، انوار البلاغه، بهکوشش محمدعلی غلامینژاد، تهران: میراث مکتوب.
مجلسی، محمدباقر (1372)، بحار الانوار، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مطلوب، احمد (1406 ق)، معجم المصطلحات البلاغیه و تطورها، الجزء الثانی، بیجا: مطبعۀ المجمع العلمی العراقی.
معرفت، محمدهادی (1398 ق)، التمهید فی علوم القرآن، ج 3، قم: مهر.
ملکی، حسن (1384 الف)، «شیوة طراحی و تألیف کتاب درسی؛ بخش مقدمات کتاب»، سخن سمت، ش 14.
ملکی، حسن (1384 ب)، «شیوة طراحی و تألیف کتاب درسی»، سخن سمت، ش 15.
ملکی، حسن (1385)، «مبانی و معیارهای نقد کتابهای درسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، سمت، ش 17.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 17، ش 29.
نوروززاده، رضا و ندا رضایی (1389)، «پیشبایستها و الزامات کتاب درسی دانشگاهی»، عیار، س 14، ش 1.
همایی، جلالالدین (1361)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: توس.
Halliday, M. A. K. and R. Hasan (1976), Cohesion in English, London: Longman