Document Type : Research

Authors

1 Master Student of Cinema, University of Arts, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Arts, Damghan University, Damghan, Iran

Abstract

Bahram Beizayi is one of the most important artists in the field of drama in Iran. Nevertheless, after nearly 60 years of Beizai's artistic activity, and in the tumult of opponents and proponents of his works, what can be seen and heard is about what he says, not how he says: from mythological and historical critiques to feminist and political critiques that interpret his works in the politics of the time. In this article, we try to examine 3 elliptical works including "The Eighth Voyage of Sindbad", "Reed Curtain" and "Facing Mirrors" from the perspective of narrative form. Elliptical screenplays are writings that are published before they can be made. From this perspective, we encounter a unique phenomenon that allows screenwriters to access, research and study the screenplay itself - even before the film is made. The way to explain and examine these works is to examine the narrative style and, in particular, the timing of the narrative, relying on the views of Gerard Genette, the French structuralist narrator. The purpose of this article is to study the relationship between time and causality as the basis of a narrative in Elliptical works and to explain how he views the universe, focusing on the form of his works.

Keywords

Main Subjects

احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
بامشکی، سمیرا (1393)، «تداخل سطوح روایتی»، مجلۀ علمی‌‌ ـ پژوهشی جستارهای ادبی، ش 184.
بیضایی، بهرام (1363)، فیلمنامۀ آینههای روبه‌رو، تهران: چاپ پگاه.
بیضایی، بهرام (1371)، فیلم‌نامۀ دیباچۀ نوین شاهنامه، تهران: روشن‌گران.
بیضایی، بهرام (1382)، دیوان نمایش، ج 1، تهران: روشن‌گران و مطالعات زنان.
بیضایی، بهرام (1388)، فیلم‌نامۀ پردۀ نئی، تهران: روشن‌گران و مطالعات زنان.
تودوروف، تزوتان (1379)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمد نبوی، تهران: آگاه.
حری، ابوالفضل (1383)، «کانونی‌شدگی»، زیبا‌شناخت، ش 10.
ریمون ‌ـ کنان، شلومیت (1387)، روایت‌شناسی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران: نیلوفر.
عادل، شهاب‌الدین (1388)، «ساختار زمان در روایت سینمایی»، مجلۀ رسانههای دیداری و شنیداری، ش 7.
قاسمی‌پور، قدرت (1387)، «زمان و روایت»، نقد ادبی، ش 2.
لوته، یاکوب (1388)، مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمۀ امید نیک‌فرجام، تهران: مینوی خرد.
هرمن، دیوید (1392)، عناصر بنیادین در نظریههای روایت، ترجمۀ حسین صافی، تهران: نی.
یعقوبی، رؤیا (1391)، «روایت‌شناسی و تفاوت میان داستان و گفتمان براساس نظریات ژرار ژنت»، پژوهش‌نامۀ فرهنگ و ادب، س 8، ش 13.