Document Type : Research

Author

Associate Professor, Department of business administration, Faculty of Economics, Management and Accounting, Yazd University, Yazd, Iran

Abstract

The purpose of this article is to review and critique the book Strategic Management and Business Policy by Thomas L. Wheelen and J. David Hunger. In the process of critique and evaluation of this book, the criteria and indicators of critique are used in accordance with the model provided by the Council for the Study of Humanities Texts and books. In this regard, the formal and content dimensions of the book have been studied and criticized with an analytical approach. The technical characteristics of the work such as cover design, page layout, font type, are considered desirable and appropriate, at the same time, the quality of some tables and diagrams is undesirable. The results of evaluating the qualitative content of the book showed that some words need to be revised in translation. Due to the main goals of the book, it was not necessary to present topics in a separate chapter. On the other hand, some issues such as mission statement, vision, and practical tools in the process of analyzing the environment and formulating strategy have not been considered. Considering the strengths and weaknesses of the book, it can be said that the content of the book meets the scientific and practical needs of the country. So, scholars can use its content to increase knowledge related to strategic management.

Keywords

Main Subjects

برایسون، جان ام. (1395)، برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی، و غیرانتفاعی، ترجمۀ مهدی خادمی و قربان برارنیا، تهران: قلم آرایانا.
پیرس، جان و ریجارد کنت رابینسون (1394)، برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمۀ سهراب خلیلی شورینی، تهران: یادوارۀ کتب.
دهقان‌ دهنوی، حسن، سیدحیدر میرفخرالدینی، و مجتبی جوان‌بخت (1392)، تدوین برنامه‌ریزی راه‌بردی به زبان ساده (نگرش کاربردی)، تهران: شاهنده.
دیوید، فرد (1393)، مدیریت استراتژیک، ترجمۀ علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
روملت، ریچارد (1395)، استراتژی خوب/ استراتژی بد، ترجمۀ بابک وطن، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، آرایانا قلم.
لشکربلوکی، مجتبی (1398)، جاری‌سازی استراتژی، تهران: آریانا قلم.
ملک‌اخلاق، اسماعیل (1396)، بررسی تأثیر استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکت‌ها در شرایط رکود، پایان‌نامۀ کارشناسی ‌ارشد، گیلان: دانشکدۀ علوم انسانی.
هانگر، جی. دیوید و توماس ال. ویلن (1395)، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمۀ محمد اعرابی و رضا رضوانی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
هانگر، جی. دیوید و توماس ال. ویلن (1395)، مدیریت استراتژیک و سیاست کسب‌وکار؛ تجزیه‌وتحلیل محیط و تدوین استراتژی، ترجمۀ هاشم آقازاده و سیدمحمد اعرابی، ج 1، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Dogan, N. (2015), “The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 195.
Lindgreen, Adam (2011), “SWOT Analysis and Quality Function Deployment, BSQ Strategic Formulation Framework”, Journal of Strategic Management, vol. 34.
Lis, T., A. Pabian, and M. Starostka-Patyk (2014), “Optimization of Logistics Management as a Source of Virtual Enterprises Competitive Advantage”, in: Proceedings of 3rd International Conference on Advanced Logistics and Transport (ICALT’2014), Tunisia: Hammamet.
Lopez, A. F. et al. (2017), “GM-CSF, IL-3 and IL-5: Cross-Competition on Human Haemopoietic Cells”, Immunology Today, vol. 13, no. 12.
Narayandas, McCabe, G. (2011), “Using the Analytic Network Process (ANP) in a SWOT Analysis–A Case Study for a Textile Firm”, Information Sciences, vol. 177.
Sanela, A., D. Nikolić, and Ž. Živković (2017), “Hybrid SWOT- ANP- FANP Model for Prioritization Strategies of Sustainable Development of Ecotourism in National Park Djerdap, Serbia”, In Forest Policy and Economics, vol. 80.
Sevkli, M. et al. (2012), “Development of a Fuzzy ANP Based SWOT Analysis for the Airline Industry in Turkey”, In Expert Systems with Applications, vol. 39, no. 1.
Vigna, I. et al. (2018), “Phase Change Materials in Transparent Building Envelopes: A Strengths, Weakness, Opportunities and Threats (SWOT) Analysis”, Energies, vol. 11, no. 1.