Document Type : Research

Authors

1 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Qom University, Iran, University of Holy Quran Sciences and Education, Iran

2 Associate Professor of Arabic Language and Literature, Qom University, Iran

3 Assistant Professor, Department of Arabic Language and Literature, Payame Noor University, Iran

Abstract

Thought reviews and critiques of thought go back to ancient Greece and Aristotle's Poetry. Criticism aims to refine the public taste and educate the author's thought; in the meantime, critique of the books can also improve the quality of content and beauty. This study investigates the book Analysis of the Immaculate Conception of the Qur'an in the Teachings of the Qur'an and Sunnah based on the analytical-descriptive method. The weaknesses include lack of compelling title, typographical errors in the form of inaccuracies in the citation, ambiguity, repetition, generalization, lack of reference to the necessity of research, and lack of footing. The reason for this is that some content is basic and there is no innovation in the content category. At the same time, it has the following strengths: beautiful calligraphy with good handwriting, annotations, and many footnotes that sometimes show up in vague descriptions of words and expressions, and beautiful layouts. Besides, the design on the cover could be much more beautiful than it is, for example, a picture of the miracle of the creation of the heavens or a picture of the staff of Moses, which turns into a dragon. Regarding the content, it also has strong points such as: coherence and logical order of the contents and its sequence and specialized view on the subject of miracles.

Keywords

Main Subjects

ابن‌فارس، احمدبن فارس (1366 ق)، ترتیب مقاییس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت: دار الفکر.
اسلامی، سیدحسن (1391)، اخلاق و آیین نقد کتاب، تهران: خانۀ کتاب.
بختیاری، حسن (1391)، «الگوی طرح تألیف کتاب»، فصل‌نامۀ مدیریت آموزش انتظامی، پیاپی 20.
حری، عباس (1381)، آیین نگارش علمی، تهران: نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور.
خاکی، غلام‌رضا (1390)، روش تحقیق با رویکرد پایان‌نامه‌نویسی، تهران: بازتاب.
رضی، احمد (1388)، «شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی»، سخن سمت، پیاپی 21.
زارع برمی، مرتضی (1400)، «نگاه انتقادی به ساختار و محتوای کتاب ادب المقاومه»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، ش 2.
سرفصل ابلاغی مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری (1392)، کارشناسی ‌ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث، تهران: دانشگاه تهران.
طیب حسینی، سیدمحمود (1396)، درآمدی بر دانش مفردات، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
علی‌اکبرزاده، مهدی (1370)، «روان‌شناسی رنگ‌ها»، مجلۀ تربیت، س 7، ش 1.
غلام‌علی‌ پورزرندی، هما (1399)، «طراحی جلد کتاب‌های حسین پناهی با استفاده از تصویرسازی با رویکرد جذب مخاطب»، دوماه‌نامۀ پژوهش در هنر و علوم تخصصی، ش 6.
فتوحی، محمود (1387)، آیین نگارش مقالۀ علمی ـ پژوهشی، تهران: سخن.
قاسمی، حمید، سارا کشت‌گر، و لیلا ایزدپرست (1394)، روش‌شناسی نقد و بررسی کتاب، تهران: جامعه‌شناسان.
معروفی، یحیی و محمدرضا یوسف‌زاده (1394)، تحلیل محتوا در علوم انسانی، همدان: سپهر دانش.
ملکی، حسن (1384)، «شیوۀ طراحی و تألیف کتب درسی»، سخن سمت، پیاپی 15.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتاب‌های درسی دانشگاهی اثربخش و کارآمد»، دوفصل‌نامۀ پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، پیاپی 29.
نجارزادگان، فتح‌الله (1397)، تحلیل همانندناپذیری (اعجاز) قرآن در آموزه‌های قرآن و سنت، تهران: سمت.
نیلی احمدآبادی، محمدرضا و علی دانا (1396)، «جستاری بر ابعاد و مؤلفه‌های ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 17، ش 7.
 
<https://www.hawzanews.com/877597>.
<https://www.najarzadegan.ir>.