بنیامین، والتر (1390)، «اثر هنری در عصر تولید مکانیکی»، در اکران اندیشه؛ فصلهایی در فلسفۀ سینما، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
بنیامین، والتر (1396)، دربارۀ زبان و تاریخ، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: هرمس.
حبیبی، محسن (1389)، قصۀ شهر؛ تهران، نماد شهر نوپرداز ایرانی 1332-1299، تهران: دانشگاه تهران.
زیمل، گئورگ (1372)، «کلانشهر و حیات ذهنی»، ترجمۀ یوسف اباذری، نامۀ علوم اجتماعی، ش 6.
سونتاگ، سوزان (1392)، دربارۀ عکاسی، ترجمۀ نگین شیدوش و فرشید آذرنگ، تهران: حرفه، نویسنده.
شایگان، داریوش (1395)، جنون هوشیاری، تهران: نظر.
شیل، مارک و تونی فیتزموریس (1391)، سینما و شهر؛ فیلم و جوامع شهری در بستر جهانی، ترجمۀ میترا علویطلب و محمود اربابی، تهران: مؤسسۀ تصویر شهر.
عمادیان، بارانه (1396)، تاریخ طبیعی زوال؛ تأملاتی دربارۀ سوژۀ ویران، تهران: بیدگل.
کریمی، پاملا (1400)، زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران؛ انقلابهای داخلی در عصر مدرن، ترجمۀ زهرا طاهری، تهران: شیرازه، کتاب ما.
منل، باربارا (1395)، شهرها و سینما، ترجمۀ نوید پورمحمدرضا و نیما عیسیپور، تهران: بیدگل.
Bruno, G. (2002), Atlas of Emotion; Journeys in Art, Architecture, and Film, London and New York:Verso.
Bruno, G. (2007), Public Intimacy: Architecture and the Visual Arts, Cambridge: The MIT Press.
Bruno, G. (2014), Surface: Matters of Aesthetics, Materiality, and Media, Chicago: University of Chicago Press.
Christie, I. (2012), “A Disturbing Presence? Scenes from the History of Film in the Museum”, Film, Art, New Media: Museum Without Walls, A. D. Vacche (ed.), New York: Palgrave Macmillan.
Friedberg, A. (1993), Window Shopping Cinema and the Postmodern, Berkeley: University of California Press.
Gourgouris, S. (2006), “The Dream-Reality of the Ruin”, Walter Benjamin and the Arcades Project, B. Hanssen (ed.), London and New York: Continuum International Publishing Group.
Gronberg, T. (1997), “Beware Beautiful Women: The 1920s Shopwindow Mannequin and a Physiognomy of Effacement”, Art History, vol. 20, no. 3.
Hake, S. (2008), Topographies of Class: Modern Architecture and Mass Society in Weimar Berlin, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Hansen, M. (1994), America, Paris, and the Alps Kracauer (and Benjamin) on Cinema and Modernity, Berlin: John-F.-Kennedy-Institut für Nordamerikastudien (JFKI).
Mack, M. (2009), “Modernity as an Unfinished Project: Benjamin and Political Romanticism”, Walter Benjamin and the Architecture of Modernity, A. Benjamin and Ch. Rice (eds), Melbourne: Repress.
Mulvey, L. (2006), Death 24x a Second: Stillness and the Moving Image, London: Reaktion Books Ltd.
Pieterse, J. N. (2005), “Multiculturalism and Museums: Discourse about others in the Age of Globalization”, Heritage, Museums and Galleries: An Introductory Reader, G. Corsane (ed.), London: Routledge.
Rabinovitz, L. (2012), Electric Dreamland: Amusement Parks, Movies, and American Modernity, New York: Columbia University Press.
Sandberg, M. B. (2003), Living Pictures, Missing Persons; Mannequins, Museums, and Modernity, Princeton: Princeton University Press.
Schivelbusch, W. (1995), Disenchanted Night: The Industrialization of Light in the Nineteenth Century, A. Davies (trans.), Berekley: University of California Press.
Schwartz, V. R. (1995), “Museums and Mass Spectacle: The Musée Grévin as a Monument to Modern Life”, French Historical Studies, vol. 19, no. 1.
Stead, N. (2004), On the Object of the Museum and Its Architecture, The Degree of Doctor of Philosophy, School of Geography, Planning and Architecture, The University of Queensland.
Uricchio, W. (2008), “Imag(in)ing the City: Simonides to the Sims”, Cities in Transition: The Moving Imageand the Modern Metropolis, A. Webber and E. Wilson (eds), London: Wallflower Press.
Urry, J. (2005), “The ‘System’ of Automobility”, Automobilities, M. Featherstone, N. Thrift, and J. Urry (eds), London: SAGE.
Ward, J. (2001), Weimar Surfaces: Urban Visual Culture in 1920s Germany, Berkeley: University of California Press.
Werth, M. (2013), “Heterogeneity, The City, and Cinema in Alberto Cavalcanti’s Rien que Les Heures”, Art History, vol. 36, no. 5