Document Type : Research

Authors

Assistant Professor, Handicrafts Department, Art and Architecture Faculty, Zahedan University, Zahedan, Iran

Abstract

Qajar tilework incorporates a wide arena that is inseparable from the architecture of this era. Tile medium has been used in different forms and techniques during the art history of Iran; however, the Qajar era is of greater significance regarding the large number of works produced and the related innovations occurred in this field. The book “Qajar Tilework” is a field study of this art medium dealing with the neglected status of Persian tiles during the relatively long reign of the Qajars in Persian culture and architecture. This book is a unique and pioneering study in terms of presenting various pictures under one categorization, and describing the visual and aesthetic features of Qajar tiles and monuments; yet facing with some deficiencies which have been identified and should be corrected for future publication. Mere consideration of the tiles which are only visible in remained historic buildings and complexes, and consequently ignoring the study of extant samples in the present, available collections and achieves; disregarding the whole field of inscriptions (tiles with calligraphic scripts); conceptual misunderstanding between motif and theme; and not using up-to-date sources, while leaving out some authoritative, original ones are among the major shortcomings and defects of the book.

Keywords

Main Subjects

آلن، جیمز (1387)، سفال‌گری اسلامی، ترجمة مهناز شایسته‌فر، تهران: مؤسسة مطالعات هنر اسلامی.
استنلی، تیم (1393)، «لاک‌الکل ایرانی در قرن نوزده میلادی؛ سازوکارهای تغییر»، ترجمة زهرا عبدالله، نامة بهارستان (ویژه‌نامة جلدهای لاکی)، ش 4.
اسکرس، جنیفر (1399)، «نقش رنگ در مضامین و تکنیک‌های کاشی‌کاری قاجار»، در: شکوه هنر قاجار، گردآوری و ترجمة علیرضا بهارلو و مرضیه قاسمی، تهران: خط و طرح.
خامه‌یار، احمد (1392)، «مأخذشناسی فارسی کتیبه‌ها و سنگ‌قبرهای اسلامی»، آینة پژوهش، ش 5- 6.
خدابنده‌لو، مریم و غلامعلی حاتم (1370)، خط و کتیبه در معماری ایران، تهران: دانشگاه الزهرا.
ریاضی، محمدرضا (1395)، کاشی‌کاری قاجار، با همکاری اکرم کبیری، تهران: یساولی.
سیف، هادی (1376)، نقاشی روی کاشی، تهران: سروش.
سیف، هادی (1388)، دلشدگان هنر (سیری در گم‌گشتۀ نهضت‌های هنرهای مردمی به شیراز از عهد زندیه تا واپسین قاجاریه)، شیراز: بنیاد فارس‌شناسی.
کریمیان سردشتی، نادر (بی‌تا)، «کتیبه‌نگاری و کتیبه‌شناسی»، در: مجموعه‌مقالات کتیبه‌ها و متون دوران اسلامی.
معتقدی، کیانوش (1394)، کتیبه‌های نستعلیق تهران، تهران: پیکره.
مکی‌نژاد، مهدی (1396)، تاریخ هنر ایران در دورة اسلامی (تزئینات معماری)، تهران: سمت.
میش مست‌نهی، مسلم و محمد مرتضوی (1390)، «سیر تحول، بررسی تاریخی و طبقه‌بندی کاشی‌های زیرلعابی در ایران»، نشریة هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، ش 46.
 
Fehervari, Geza (2000), Ceramics of the Islamic World in the Tareq Rajab Museum, London: I. B. Tauris & Co. Ltd.
Scarce, Jennifer (1976), “AliMohammad Isfahani, Tile-Maker of Tehran”, Oriental Art (New Series), no. 3.