Document Type : Research

Authors

1 PhD Student of Political Science, Yasouj University, Yasouj, Iran

2 Faculty member of Political Science Department, Yasouj University

Abstract

The main purpose of this article is to review the book "Consumption and Everyday Life" written by Mark Patterson, a contemporary American sociologist who is known as one of the experts in the field of consumption and sociology. This work is one of the fascinating and academic texts that has been written by researching the effects of consumerism in contemporary human life. According to the author of the work, the secret of the survival of today's capitalist system is to create a gap between production and consumption and even the transformation of human beings into consumer beings, whose identity and personality are often formed in the process of market and purchase. The present article uses Patterson's views as one of the fields of formation of sociology and believes that the views of Patterson, Bourdieu, and even Doserto can consolidate an independent field called sociology. Consumption in academic centers and scientific circles. The most important criticism that can be leveled at Patterson's views is the question of the resistance to today's consumerist order, which, ironically, was designed on the ground of consumerism. Criticizing this plan, the critic considers the approach of critical thinkers and using the capacity of "art" and "critical art" as a more desirable approach to reduce the undesirable effects of consumerism.

Keywords

Main Subjects

آدورنو، ت. (1379)، «اوقات فراغت»، ترجمۀ جمال آل‏‏احمد، مجلۀ نیم‏‏سالانۀ زیباشناخت، ش 2 و 3، 27-33.
آدورنو. ت. و م. هورکهایمر (1389)، دیالکتیک ‏‏روشن‏گری؛ قطعات‏‏ فلسفی، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: گام ‏‏نو.
اباذری، ی. و ح. چاوشیان (1381)، «از طبقۀ اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه‏‏‏شناختی هویت اجتماعی»، نامۀ علوم اجتماعی، ش 20.
استیونسون، نیک (1392)، شهروندی ‏‏فرهنگی؛ مسائل جهان‏‏شهری، ترجمۀ افشین‏‏ خاکباز، تهران: تیسا.
بازرگانی، م. (1392)، «یک‏سان‏‏سازی در تلویزیون آمریکا و نظریۀ صنعت فرهنگ»، کتاب‏نامۀ علوم اجتماعی، ش 2، 42-53.
باومن، ز. (1385)، اشارت‏‏های پست‏مدرنیته، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ققنوس.
پاترسون، م. (1398)، مصرف و زندگی روزمره، ترجمۀ جمال محمدی و نرگس ایمانی مرنی، تهران: نی.
تایپتون، ف. و آ. رابرت (1375)، تاریخ اقتصادی و اجتماعی اروپا، ترجمۀ کریم پیرحیاتی، تهران: علمی و فرهنگی.
جلایی‏‏‏پور، ح. ر. و ج. محمدی (1387)، نظریه‏‏های متأخر جامعه‏‏شناسی، تهران: نی.
سیدمن، ا. (1388)، کشاکش آرا در جامعه‏‏شناسی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی.
شرف‏‏‏الدین، ح. (1394)، «مصرف‏‏گرایی در سبک زندگی مدرن و دینی»، دوفصل‏نامۀ پژوهش‏نامۀ سبک زندگی، س 1، ش 1، 7-30.
عابدی، م. (1384)، «مصرف‏‏گرایی و نوسرمایه‏‏داری»، مجلۀ گزارش، ش 168، 68-70.
فاضلی، م. (1382)، مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق.
فدرستون، م. (1383)، زیبایی‏شناختی‏کردن زندگی روزمره، ترجمۀ مهسا کرم‏‏پور، ش 19.
کِلنِر، د. (1392)، نظریۀ ‏‏انتقادی؛ از مکتب ‏‏فرانکفورت تا مکتب ‏‏پسامدرن، ترجمۀ محمدمهدی وحیدی، تهران: سروش.
گیبینز، ج. و ج. بوریمر (1384)، سیاست پست‏مدرنیته، ترجمۀ منصور انصاری، تهران: گام نو.
لایون، د. (1380)، پسامدرنیته، ترجمۀ محسن حکیمی، تهران: آشیان.
محمدی، م.، ح. خلیفه، و م. فرهادی (1393)، «سبک زندگی زمینه‏‏ساز و زندگی غربی»، فصل‏نامۀ مشرق موعود، س 8، ش 31، 57-86.
نش، کیت (1387)، جامعه‏‏شناسی سیاسی معاصر؛ جهانی‏‏شدن، سیاست، قدرت، ترجمۀ محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
ویلسون، ر. (1389)، تئودور آدورنو، ترجمۀ پویا ایمانی، تهران: مرکز.
هیوز، ا. (1378)، هجرت اندیشۀ ‏‏اجتماعی، ترجمۀ عزت‏‏الله فولادوند، تهران: طرح ‏‏نو.
 
Adorno, T. and M. Horkheimer (1993), The Cultural Industry: Enlightenment as Mass Deception, New York: Continuum.
Adorno, T. and S. Gillespia (1993), Music, Language, and Composition, Oxford University Press, 401-404.
Adorno, T. W. (1991), Cultural Industry Reconsidered (from the Cultural Industry; Selected Essays on Mass Culture), London: Routledge.
Bolanos, P. A. (2007), “The Critical Role af Art: Adorno between Utopia and Dystopia”, Kritike An Online Journal of Philosophy, vol. 1, no. 1, 25-31.
Bourdieu, P. (1984), Distinction, Richard Nice (trans.), London: Routldge & Kegan Paul.
Manolis, G. (2001), Partial Employees and Consumers: A Postmodern, Meta-Theoretical Perspective for Services Marketing, Sage Publications.
Reimer, B. (1995), “Youth and Modern Lifestyles”, in: Youth Culture in Late Modernity, Johan Fornas and Goran Bolin (eds.), Sage Publication.
Salgueiro, T. B. (2007), Consumption and City Fragmentation, Portugal: University Of Lisbon.
Witkin, R. W. (2003), Adorno on Popular Culture, Routledge, Taylor, and Francisgroup, London and New York.