آرمند، محمد و حسن ملکی (1391)، مقدمهای بر شیوة طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
ابنالرسول، محمدرضا و الهه صفیان (1396)، «بررسی و نقد بخش صرف کتاب صرف و نحو عربی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 17، ش 1، 1–22.
اشکوری، سیدعدنان (1389)، «بررسی انتقادی کتاب مبادئ العربیۀ جلد چهارم: قسم الصرف»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 10، ش 1، 103-118.
امامزاده، سیداحمد (1389)، «بررسی انتقادی کتاب مبادئ العربیة جلد دوم»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 10، ش 20، 89-101.
بازرگان، عباس (1380)، ارزشیابی آموزشی، تهران: سمت.
حسینی، محمدحسین و معصومه مطور (1391)، «نقدی بر کتابهای درسی دانشگاهی رشتة علوم تربیتی در ایران»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورۀ 16، ش 26، 119-142.
خیامپور، عبدالرسول (۱۳۷۲)، دستور زبان فارسی، کتابفروشی تهران.
دهقانیان، جواد و صدیقه جمالی (1392)، «بررسی و نقد ترجمه و شرح مبادئ العربیة جلد چهارم (قسمت نحو) شرح سیدعلی حسینی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 12، ش 25، 37-56.
شرتونى، رشید (1387)، مبادئ العربیة فی الصرف و النحو (4)، قم: دار العلم.
فریمن دایان، لارسن (1384)، اصول و فنون آموزش زبان، ترجمۀ منصور فهیم و مستانه حقانی، تهران: رهنما.
کیانی، حسین (1391)، «بررسی و نقد کتاب قواعد کاربردی زبان عربی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورۀ 12، ش 2، 91-104.
متقیزاده، عیسی، سجاد اسماعیلی، و دانش محمدی (1392)، «تحلیل محتوای کتابهای آموزش قواعد زبان عربی در مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی براساس معیارهای کیفیت متون آموزشی؛ بررسی موردی کتاب مبادئ العربیة رشید شرتونی و الجدید فی الصرف و النحو ابراهیم دیباجی»، نشریۀ بحوث فی اللغة العربیة و آدابها، ش 8.
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، مجلۀ پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 29، 1-17.
نظری تریزی، امین و دانش محمدی (2020)، «فاعلیة استخدام إستراتیجیات التعلّم النشط فی تحسین تعلّم القواعد العربیة لدی طلاب قسم العلوم القرآنیة والحدیث فی مدینة إصفهان»، دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها، ج 4، ش 1، 115-134.
نعمتی قزوینی، معصومه و سیدهاکرم رخشندهنیا (1391)، «نقد کتاب صرف ساده»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دورۀ 12، ش 2، 127-137.
نویدی، احد (1390)، ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح غنیسازی تجارب یادگیری در دروس ریاضیات و علوم تجربی پایۀ اول راهنمایی در سال تحصیلی 1389-1390، تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.