زبانهای خارجی
مجتبی مقصودی؛ ابوالفضل خدامرادی؛ سید حسن طالبی
چکیده
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول ...
بیشتر
این تحقیق با روش کمّی و بهصورت پیمایشی و مطالعۀ طولی درونگرایانه با هدف بررسی نگرش انتقادی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد صورت پذیرفت. به این شرح که پرسشنامۀ «نگرش انتقادی درخصوص زبانآموزی در ایران» که پیشوایی و کساییان (2013) طراحی و اعتبارسنجی کردهاند، بین 164 دانشجو (91 دانشجوی دختر و 73 دانشجوی پسر) در نیمسال اول و آخر تحصیل، یعنی در دو مرحله با فاصلۀ زمانی 5/3 و 5/1 سال (هنگام ورود و هنگام دانشآموختگی آنها از دانشگاه)، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرایشهای آموزش و مترجمی زبان انگلیسی در چهار دانشگاه استان مرکزی توزیع شد. آلفای کرونباخ پایایی این پرسشنامه را 93/0 نشان داد. با استفاده از آزمونهای آماری از قبیل آزمون منویتنی و تحلیل واریانس یکطرفه نشان داده شد که میزان بینش انتقادی این دانشجویان درطول تحصیل رشد معناداری نداشته است. نتایج این پژوهش برای دانشجویان، استادان، و طراحان برنامۀ درسی مفید بوده است و زمینۀ رشد بینش انتقادی را برای دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی فراهم میکند.