• عنوان کامل: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
  • وب‌گاه: https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 1650-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: میان رشته‌ای
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: نقد کتاب، نقد نظریه، نقد برنامه‌های درسی
  • حوزه موضوعی نشریه: «اقتصاد»، «الهیات و ادیان»، «تاریخ»، «تمدن»، «جامعه‌شناسی»، «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه»، «مدیریت و سیاست‌گذاری» و «مطالعات علم و فناوری» 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: فصلنامه (از ابتدای دی ماه 1401)
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 34%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • مجوز انتشار و حق مؤلف: Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه الف (مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1400: Q4 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • نوع نشریه در ISC: از نوع نشریات هسته   (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1400(0.070)
  • نام قبلی: فصل‌نامه نامه علوم انسانی
  • ایمیل نشریه: criticalstudies@ihcs.ac.ir
  • ایمیل دوم نشریه: criticalstudies3@gmail.com

شماره مجوز علمی کمیسیون نشریات وزارت علوم 3/381666 تاریخ 91/08/24

فصل‌نامه «پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌­های علوم انسانی»، نشریه‌ای است حاوی مطالب تخصصی در حوزۀ علوم انسانی، که با هدف نقد، بازخوانی و بررسی متون و کتب علوم انسانی، ابتدا با نام «فصل‌نامه نامه علوم انسانی» در بهار 1379 منتشر شد و تا بهار سال 1388، 19 شماره از این نشریه در 15 مجلد به همین نام به چاپ رسید که از شمارۀ  6 و7 به بعد، ترتیب چاپ این مجله از فصل‌نامه به دو فصل‌نامه تبدیل شد. پس از آن، از شماره 20 تا 37 به صورت فصل‌نامه و با نام «پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی»، از شماره 38 تا 47  دوماه­نامه،   از شماره 48 تا 109 به صورت ماه‌­نامه و در نهایت از شماره 110 تا کنون به صورت فصل‌نامه منتشر می‌گردد.

رویکرد این نشریه، چاپ و نشر مقالات نقد کتاب‌های برتر، نظریات مهم و برنامه‌های پژوهشی حوزه علوم انسانی است؛ که شامل مقالات پژوهشی_انتقادی و مقالات علمی_مروری‌ای است که متون اصیل علمی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و از این حیث راهی برای پژوهشگران علوم انسانی به منظور ورود به مباحثات این عرصه باز می‌کند. مقالات ارسالی برای کسب نمرۀ مناسب جهت چاپ و نشر در این نشریه، بهتر است دربردارندۀ بخش‌ها و مشخصات ذیل باشد:

انتظار می‌رود در تنظیم مقاله نقد علاوه بر رعایت قواعد عمومی مقاله‌نویسی علمی در نشریات علمی-پژوهشی، که در بخش راهنمای نویسندگان درج شده، از لحاظ محتوایی به موارد ذیل توجه شود: 

1- انتخاب کتاب‌های با اهمیت و اولویت‌دار برای نقد؛ اولویت ها در انتخاب آثار جهت نقد و بررسی شامل موارد چهارگانه زیر می‌شود:

الف: کتب جریان‌ساز و پایه‌گذار سنت علمی (همچون کتاب «ثروت ملل» آدام اسمیت؛ «پدیدارشناسی روح» هگل؛ «فصوص الحکم» ابن عربی و...)

ب: کتب دارنده نظریه‌های شاخص در دنیای علم: پررنگ بودن صبغه نوآورانه و اجتهادی. (همچون کتاب «حقیقت و روش» از هانس گئورگ گادامر: «اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری» ماکس وبر: «فقه الحدیث: مباحث نقل به معنا» اثر احمد پاکتچی؛ «احیای علوم سیاسی» حسین بشیریه و...)

ج: کتب آموزشی بارز با ارجاع پیشینه (همچون کتاب «جامعه‌شناسی» اثر آنتونی گیدنز؛ «بدایة الحکمة» اثر علامه طباطبائی و...)

د: کتب تأثیرگذار در جامعه علمی و فرهنگ عمومی (همچون کتاب «برخورد تمدن‌ها و بازسازی نظم جهانی» ساموئل هانتینگتون: «نظریه عدالت» جان راولز و...) 

2- یادکرد دلیل انتخاب کتاب ضمن تبیین انگیزه علمی و پژوهشی مؤلف به صورت عینی و مسأله محور

3- بیان زمینه‌های تاریخی و نظری کتاب اعم از خاستگاه تاریخی و جغرافیای سیاسی و سنت(های) علمی مرتبط با موضوع

4- بیان ایده محوری کتاب به همراه نقد و بررسی آن

5- بیان مکفی «استدلال‌های اصلی» حامل ایده محوری به همراه نقد و بررسی آن

6- یادکرد مناسبات فرهنگی و تمدنی اثر با شرایط تاریخی-فرهنگی ایران امروز

تبصره1: لازم به یادآوری است از مقالاتی که به معرفی و بررسی آثار علمی مهم اما کمتر شناخته شده و عمدتا غیر مرسوم در جامعه علمی کشور بپردازند، به ویژه کتاب‌های مهمی که تا کنون ترجمه نشده‌اند، با اولویت داوری خواهد شد.

تبصره2: ضروری است در مقاله نقد، تمرکز اصلی بر نقد کتاب بجای نقد موضوع باشد. همچنین از «کلی‌گویی» و «مبهم‌گویی» در فرایند نقد پرهیز شود و با فاصله گرفتن از هر گونه درشت‌گویی و عبارات کنایه‌آمیز از یک سو و هر تمجیدِ جانبدارانه‌مفرط از سوی دیگر، آداب اخلاقی نقد علمی رعایت گردد.

تبصره3: نقد و بررسی کتب درسی (Text Book) جز آنچه در توضیحات بالا آمده، در اولویت پذیش و چاپ قرار ندارد.

تبصره4: پژوهشنامه از مقالات علمی-ترویجی و مروری  ای که به جای نقادی کتب تراز که در مقالات علمی-پژوهشی صورت می‌گیرد، به بازخوانی آکادمیک کتب جریان‌ساز، اولویت دار و مغفول مانده در فضای علمی کشور به ویژه کتاب‌های شاخص غیر فارسی زبان پرداخته‌اند، استقبال کرده و در صورت داشتن شرایط علمی لازم آن‌ها را چاپ می‌کند.

*برای مطالعه بیشتر می­‌توانید به فایل «شیوه‌نامه تهیه مقالات نشریه پژوهشنامه انتقادی متون » موجود در راهنمای نویسندگان مراجعه نمایید.

مجوز انتشار و حق مولف

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

سیاست دسترسی آزاد

این نشریه  به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ به‌طور کامل الزامات انتشار دسترسی آزاد را طبق «Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)»  رعایت می‌کند. حق نشر برای نویسندگان محفوظ خواهد بود و آنان می‌توانند مقالاتشان را  آرشیوسازی کنند. این بدین معنی است که از این مقالات به‌راحتی می‌توان استفاده کرد؛ مادامی که به آن‌ به‌درستی استناد شود.

قوانین کپی رایت

تحت مجوز دسترسی آزاد، نویسندگان مالکیت حق چاپ را برای محتوای خود حفظ می کنند، اما به هر کسی اجازه می دهند محتوای خود را بارگیری، استفاده مجدد، چاپ مجدد، اصلاح، توزیع و/ یا کپی کند، به شرط اینکه نویسندگان اصلی و منبع به درستی ذکر شده باشند.