زبانهای خارجی
محمدهادی محمودی؛ محمد مرادی
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 179-196
چکیده
آموزش هر زبانی مشکلهای خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلیترین مشکلهای آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتابهای درسی است. از آنجا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانشآموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت ...
بیشتر
آموزش هر زبانی مشکلهای خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلیترین مشکلهای آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتابهای درسی است. از آنجا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانشآموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت و تلاش بسیار زیاد مؤلفان خواهد بود. از این رو، گفتنی است که ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه اقدامی مهم در راستای شناخت نقاط ضعف و قوت این کتاب است. هدف اصلی این تحقیق، نقد و ارزشیابی کیفی این کتاب بر اساس شاخصهای علمی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن، بهویژه دربارة روششناسی آموزش زبان خارجی است. بدین منظور، از 18 معلم زبان انگلیسی پایة هفتم و 25 دانشآموز این پایه مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای مطالب ذکرشده همچنین بررسی و تحلیل محتوای کتاب، مهمترین نقاط قوت و ضعف این کتاب در بخشهای مختلف بررسی شد.
زبانهای خارجی
اسمعیل علی سلیمی؛ یونس تاسه
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 215-230
چکیده
اخیراً کتابهای زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریة هوشهای چندگانه بررسی شدهاند. در مطالعة حاضر با استفاده از سیاهة هوشهای چندگانة بوتلهو کاربرد هوشهای چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایة هشتم به نام پراسپکت دو (Prospect Two) بررسی میکنیم که هماکنون برای اولینبار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس میشود. نتایج ...
بیشتر
اخیراً کتابهای زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریة هوشهای چندگانه بررسی شدهاند. در مطالعة حاضر با استفاده از سیاهة هوشهای چندگانة بوتلهو کاربرد هوشهای چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایة هشتم به نام پراسپکت دو (Prospect Two) بررسی میکنیم که هماکنون برای اولینبار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس میشود. نتایج نشان دادند که هوشهای کلامی ـ زبانی و میانفردی بیشترین کاربرد را در این کتاب داشتند. هوشهای دیداری ـ فضایی و اندامی ـ جنبشی به میزان بسیار کمتری یافت شدند، اما هوشهای منطقی ـ ریاضیاتی، موسیقیایی، درونفردی، و طبیعتگرا در این کتاب به کار برده نشدند. تحولات آموزشی و پیشنهادهای آتی برای تحقیقات پیشرو در پایان ارائه میشوند.