اهتمام به تأمین ویژگیهای مطلوب کتب دانشگاهی بسیار مهم تلقی میشود. هدف نقد حاضر، فراهم ساختن بازخوردهای ضروری و شناخت کاستیها و نقاط قوت اثر یادشده است. برای ارزشیابی این اثر از چهارچوب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتیجة ارزیابی نشان داد که اغلب فصول مقدمه، خلاصه، تمرین، آزمون، تصویر و جمعبندی نهایی ندارند. ...
بیشتر
اهتمام به تأمین ویژگیهای مطلوب کتب دانشگاهی بسیار مهم تلقی میشود. هدف نقد حاضر، فراهم ساختن بازخوردهای ضروری و شناخت کاستیها و نقاط قوت اثر یادشده است. برای ارزشیابی این اثر از چهارچوب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتیجة ارزیابی نشان داد که اغلب فصول مقدمه، خلاصه، تمرین، آزمون، تصویر و جمعبندی نهایی ندارند. کیفیت فنی اثر (نوع قلم و کیفیت چاپ) با استانداردهای روز همخوانی ندارد. تصاویر، نمودارها و جدولها چندان واضح نیستند. قواعد عمومی نگارش کامل رعایت نشده است. اغلاط چاپی نسبتاً فراوان است. ویرایش ادبی اثر ضعیف است. از واژهها و مفاهیم نامأنوس (تزایداً، تعددیافتهتری) استفاده شده است. متن روان و رسا نیست. تعداد درخور توجهی از عبارات و جملات پیام روشنی ندارند. کیفیت معادلسازی اصطلاحات تخصصی مناسب نیست. ارجاع به منابع در همهجا یکسان نیست. استفاده از شیوة APA در همهجا دقیق و یکسان نیست. مطالب در کل اثر و در درون هر فصل سازمانیافته نیستند و انسجام کافی ندارند. بحثها از جای مناسبی آغاز نشدهاند و منسجم نیستند. ضعف دقت علمی در تعیین عناوین فصول، عناوین فرعی داخل فصلها، کاربرد مفاهیم، استناد، استدلال، توضیح و نتیجهگیری در اغلب بخشهای کتاب مشهود است. نویسندگان به نوآوری یا طرح دیدگاه علمی جدید و نیز سازگار کردن مباحث با فرهنگ بومی ایران موفق نشدهاند.