زبانهای خارجی
فرزانه مرادی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی باعنوان گنکی است که نخستین بار در سال 1999 م منتشر و در سالهای 2011 و 2020 تجدیدچاپ شد. این کتاب، بهویژه در سالهای اخیر، در بسیاری از مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی در سراسر دنیا مورداستفاده قرار گرفته است. در این جستار، تلاش شده است علاوهبر معرفی ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی باعنوان گنکی است که نخستین بار در سال 1999 م منتشر و در سالهای 2011 و 2020 تجدیدچاپ شد. این کتاب، بهویژه در سالهای اخیر، در بسیاری از مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی در سراسر دنیا مورداستفاده قرار گرفته است. در این جستار، تلاش شده است علاوهبر معرفی اثر، نقاط ضعف و قوت آن آشکار شود. بررسی و نقد کتاب مذکور با نگاهی به شاخصهای ارزیابی رضی (1388) و از منظر صوری، ساختاری، و محتوایی انجام شده است. نتایجی که از واکاوی این اثر حاصل شد نشان داد گنکی، که حاصل همکاری گروهی از متخصصان و استادان آموزش زبان ژاپنی است، نقاط قوت فراوانی دارد، اما نقایص و نقاط ضعفی نیز در آن دیده میشود که درصورت رفع آنها در چاپهای بعدی، این ظرفیت را دارد که بهعنوان منبعی نسبتاً قابلاتّکا، نظر مثبت بسیاری از مدرسان زبان ژاپنی و زبانآموزان، بهویژه آن گروه از زبانآموزانی را که تمایل دارند زبان ژاپنی را مستقل از کلاس و بهصورت خودآموز بیاموزند به خود جلب کند.
زبانهای خارجی
هدا خیاط
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیل انتقادی و با تأکید بر مفهوم آموزش زبان ـ فرهنگ و اهمیت آموزش مهارتهای بینافرهنگی در یادگیری زبانهای خارجی سعی شده است تا دو کتاب زبان فرانسۀ آموزش و پرورش (کتاب فرانسه سال اول و دوم دورۀ راهنمایی تحصیلی) نقد و بررسی شود. در این تحقیق سعی کردیم ارتباط آموزش فرهنگ و زبان مادری (مبدأ) ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیل انتقادی و با تأکید بر مفهوم آموزش زبان ـ فرهنگ و اهمیت آموزش مهارتهای بینافرهنگی در یادگیری زبانهای خارجی سعی شده است تا دو کتاب زبان فرانسۀ آموزش و پرورش (کتاب فرانسه سال اول و دوم دورۀ راهنمایی تحصیلی) نقد و بررسی شود. در این تحقیق سعی کردیم ارتباط آموزش فرهنگ و زبان مادری (مبدأ) و زبان خارجی (مقصد) را در این دو کتاب بررسی کنیم. رویکرد آموزشی این کتابها رویکرد نیمهسمعی ـ بصری است و باتوجهبه پیشرفتهای علمی در زمینۀ آموزش زبانهای خارجی، این کتابها نتوانستهاند همگام با دانش روز و منطبق با رویکردهای امروزی یاددهی ـ یادگیری زبان فرانسه روزآمد شوند. باوجوداین، فقط کتابهای موجود برای دانشآموزانی هستند که زبان فرانسه زبان اصلی آنها در مدرسه است و آزمون نهایی پایۀ نهم نیز بر مبنای آنها طرح میشود. این مقاله با هدف توصیف و تحلیل انتقادی محتوای کتابهای فرانسۀ سال هفتم و هشتم متوسطۀ یک از لحاظ پرداختن به آموزش زبان ـ فرهنگ و مقولههای بینافرهنگی نگاشته شده است. بهمنظور آموزش فرهنگ مقصد و با ملاحظات بینافرهنگی، ایجاد انسجام بیشتر میان آموزش فرهنگ و زبان مادری با آموزش مؤلفههای بینافرهنگی ضروری مینماید.