زبانهای خارجی
علی مالمیر؛ علی درخشان
چکیده
کتابهای مختلفی برای بررسی جایگاه فناوری در آموزش زبان خارجی نوشته شده است که بهگفتۀ منتقدان اغلب آنها در نیل به اهداف خود چندان موفق نبودهاند. اما کتاب فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم، که چاپل و سائورو (Caral A. Chapell and Shanon Sauro) آن را گردآوری و در سال 2017 م در انتشارات Wiley Blackwell منتشر کردهاند، تصویر جامعی از حیطههای اصلی فناوری ...
بیشتر
کتابهای مختلفی برای بررسی جایگاه فناوری در آموزش زبان خارجی نوشته شده است که بهگفتۀ منتقدان اغلب آنها در نیل به اهداف خود چندان موفق نبودهاند. اما کتاب فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم، که چاپل و سائورو (Caral A. Chapell and Shanon Sauro) آن را گردآوری و در سال 2017 م در انتشارات Wiley Blackwell منتشر کردهاند، تصویر جامعی از حیطههای اصلی فناوری در آموزش و فراگیری زبان دوم ارائه میکند. این کتاب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده و نقدی هم بر مطالب آن نوشته نشده است، لذا این مطالعه تلاش کرده است ضمن معرفی کتاب، نقد علمی دقیقی هم از آن کند. نقاط قوت کتاب شامل جامعیت کتاب، تخصص نویسندگان کتاب و فصول آن، بهروزبودن نسبی مطالب، نوآوری و بهروزرسانی، انسجام شکلی و محتوایی، و نیز اعتبار منابع استفادهشده است. نقد اصلی واردشده بر کتاب، که ناشی از ماهیت دائمالتغییر فناوریهای نوین در آموزش است، نگنجاندن برخی از دستاوردها و نرمافزارهای جدید، حجم زیاد مطالب، فشردگی اطلاعات، و بحثهای نظری صرف، بدون معرفی عملی فناوریهای مطرحشده است. اما درکل کتاب ارزش علمی زیادی دارد و خلاصۀ مفید و جامعی از حیطههای مختلف کاربرد فناوری در آموزش و یادگیری زبان دوم ارائه میدهد.