نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد سینما، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران،

چکیده

مؤلف کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم درصدد است که خواننده را به مفاهیم ضروری برای نقد فیلم مجهز کند. با این هدف، نویسنده ابتدا تعریف‌های مربوط به زیبایی‌شناسی و ساختار فیلم، ژانرهای سینمایی، و سینمای مستند را آورده‌ است و با ذکر نمونه‌ها و بیان مفاهیم پایه‌ای هرکدام به روشن‌شدن مبحث کمک می‌کند. مؤلف دَه رویکرد متفاوت را به مطالعات سینمایی ارائه می‌دهد و پس‌از‌آن عناصر تکنیکی سازندۀ تصویر سینمایی و قواعد تدوین تداومی را بررسی می‌کند. او با بیان تقابل میان نظریه‌پردازان رئالیست و فرمالیسم وجوه تمایز آنان را بیان می‌کند و هر دو رویکرد را در تحلیل فیلم مفید می‌داند. اما رویکردهای ده‌گانۀ گفته‌شده در کتاب دقت و جامعیت لازم را برای تحلیل فیلم ندارند. تأکید بسیار بر سینمای هالیوود و هم‌چنین امتیاز ویژه قائل‌شدن برای کارگردان، درجایگاه مؤلف، باوجود تحلیل‌های متن‌محوری که پس‌از‌آن تکوین یافتند، از روزآمدبودن مطالب کتاب می‌کاهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Review of Understand Film Studies

نویسندگان [English]

  • Ali Sheikhmehdi 1
  • Arsalan Moghadas 2

1 Associate Professor, Department of Cinema, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Graduated Master of Cinema, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran,

چکیده [English]

The book Understand Film Studies aims to equip its reader with necessary concepts for film critique; in this regard, the author describes the definitions of aesthetic and film structure, film genres and documentary, and by giving examples and expressing the basic concepts of each one, it aims to clarify the topics. The author presents 10 different approaches for cinematic studies, and then pays attention to different techniques to create the images. The author also indicates the distinction between realist and formalist theoreticians and argues that both approaches are useful.  However, the 10 approaches mentioned in the book do not have enough precision and comprehensiveness for film analysis. The emphasis on Hollywood films and special privileges for the director as auteur, despite the subsequent text-based analysis, reduces the updated content of the book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Movie Crisis Approaches
  • Film Structure
  • Auteur Policy
  • Documentary
احمدی، بابک (1393)، ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
استم، رابرت (1389)، مقدمه‌ای بر نظریۀ فیلم، گروه مترجمان به‌کوشش احسان نوروزی، تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی.
باکلند، وارن (1392)، آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم، ترجمۀ پژمان طهرانیان، تهران: معین.
بوردول، دیوید و کریستین تامسون (1389)، هنر سینما، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز.
مهرگان، آروین (1392)، فلسفۀ نشانه‌شناسی، اصفهان: نشر فردا.
نیکولز، بیل (1389)، مقدمه‌ای بر فیلم مستند، ترجمۀ محمد تهامی‌نژاد، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
وولن، پیتر (1389)، نشانه‌ها و معنا در سینما، ترجمۀ عبدالله تربیت و بهمن طاهری، تهران: سروش.
هارلند، ریچارد (1388)، ابرساخت‌گرایی: فلسفۀ ساخت‌گرایی و پساساخت‌گرایی، ترجمۀ فرزان سجودی، تهران: سورۀ مهر.
هیل، جان و پاملا چرچ گیبسون (1388)، رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، ترجمۀ علی عامری مهابادی، تهران: سورۀ مهر.
 
Althusser, Louis (1971), Lenin and Philosophy, and Other Essays, New York: Monthly Review Press.
Buckland, Warren (2010), Understanding Film Studies, London: Hodder Education.
Hall, Stuart (2001), Representation, London: SAGE Publication in Association with the Open University.
Schatz, Thomas (1981), Hollywood Genres; Formulas, Film Making and the Studio System, Austin: University of Texas.
Wiseman, Boris (2007), Levi-Strauss, Anthropology and Aesthetics, Cambridge University Press.
http://warrenbuckland.com/cv.html.
http://www.dictionary.com/browse/perform.