نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
2 مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
3 مربی گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری است. در این پژوهش از روش کاوشگری فلسفی انتقادی جهت بررسی کتاب استفاده شد. ابزار مورد استفاده شامل کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. در پیشگفتار، این کتاب جهت بهرهمندی دانشجویان معرفی و در مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری از سوی برخی اساتید به صورت منبع معرفی میگردد و در شورای عالی وزارت علوم، از جمله سرفصلهای اصلی اشاره شده برای درس تئوری حسابداری، توانمندسازی دانشجویان در درک ماهیت تئوری و روشهای استدلال بیان شدهاند، نتایج تحلیل محتوای کیفی نشان داد در خصوص این موارد مطالب چندانی ارائه نشده و کتاب انطباق کمی با سرفصلهای وزارت علوم دارد. همچنین، از آنجایی که تئوریهای حسابداری و مالی اساسا به موارد بحث برانگیزی چون بهره، سود و مالکیت میپردازند، لذا ناکافی بودن تبیینها و مثالهای روشن و استفاده بسیار کم از نظریههای مکاتب مختلف علیالخصوص مکتب اسلام در خصوص مسائل مالی و حسابداری و مسائل کاربردی از نقاط ضعف دیگر اثر میباشد. به طور کلی، اثر از جنبه گردآوری و دستهبندی تئوریها از خلاقیت و نوآوری نسبی برخوردار بوده ولی به لحاظ بکارگیری در امر آموزش نقاط ضعف عمدهای دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critical Review on the Book "Theories and Schools of Finance and Accounting"
نویسندگان [English]
- Karim Esgandari 1
- Ahmad Fathi Abdollahi 2
- Lotfollah Taghizadeh 3
1 Assistant Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
2 Instructor, Department of Accounting, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
3 Instructor, Department of Islamic Etics, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to critically review the book “Theories and Schools of Finance and Accounting”. In this research, the method of critical philosophical exploration was used to review the book. The tools used included the textbook and academic review worksheets of the Humanities Textbook Review Council. In the preface of this book, the authors introduce it for the benefit of students and the book is introduced as a source by some professors in the master's degree in accounting. On the other hand, in the Supreme Council of the Ministry of Science, among the main topics mentioned for the accounting theory course are empowering students to understand the nature of theory and reasoning methods. The results of qualitative content analysis showed that not much material was provided on these issues and the book is slightly in line with the topics of the Ministry of Science. Also, since accounting and financial theories deal mainly with controversial issues such as interest, profit and ownership, the inadequacy of clear explanations and examples and the very little use of theories of different schools, especially the school of Islam regarding financial and accounting issues and practical issues are other weaknesses of the book. In general, the book is relatively creative and innovative in terms of collecting and categorizing theories, but it has major weaknesses in terms of application in teaching.
کلیدواژهها [English]
- Schools
- Theorizing
- Accounting Theory
- Financial Theory