احمدزاده، شیده (۱۳۸۴)، قداست تخیل هنری، تهران: فرهنگستان هنر.
امینی، محمد (۱۳۸۳)، تربیت هنری در قلمرو آموزشوپرورش، تهران: آئیژ.
ذوالفقاریان، ملیحه و مرجان کیان (۱۳۹۳)، «واکاوی تجارب معلمان زن در تدریس هنر در مدارس ابتدایی: یک پژوهش کیفی»، دوفصلنامة نظریه و عمل در برنامة درسی، س 2، ش ۴.
رضایی، منیره (۱۳۹۲)، «تربیت هنری در نظام آموزشی ایران»، فصلنامة مطالعات فرهنگ و ارتباطات، س 14، ش ۲۲.
رضی، احمد (1388)، «شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی»، فصلنامة سخن سمت، ش 21.
عناصری، جابر (۱۳۸۰)، مردمشناسی و روانشناسی هنر، تهران: رشد.
فلاحی، ویدا، یحیی صفری، و ماندانا یوسففرحنک (۱۳۹۰)، «تأثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیتهای هنری و مهارتهای فرایندی دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش ۳۹، س 10.
قطبی، محمدیوسف (۱۳۷۴)، شناخت هنر، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
کالینسون، دایانه (۱۳۸۵)، تجربة زیباییشناختی، ترجمة فریده فرنوفر، تهران: فرهنگستان هنر.
مایر، فردریک (۱۳۷۴)، تاریخ اندیشههای تربیتی، ترجمة علیاصغر فیاض، تهران: سمت.
معیری، محمدطاهر (۱۳۶۴)، مسائل آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر.
مهرمحمدی، محمود (۱۳۸۳)، آموزش عمومی هنر: چیستی، چرایی، و چگونگی، تهران: مدرسه.
مهرمحمدی، محمود و محمد امینی (۱۳۸۰)، «طراحی الگوی تربیت هنری در دورة ابتدایی»، فصلنامۀ علمی و پژوهشی علوم انسانی الزهرا، س 11، ش ۳۹.
مهرمحمدی، محمود و مرجان کیان (1393)، برنامۀ درسی و آموزش هنر در آموزشوپرورش، تهران: سمت.
Alter, F., T. Hays, and R. O'Hara (2009), “The Challenges of Implementing Primary Arts Education: What our Teacher Say”, Australian Journal of Early Childhood, vol. 34, no. 4.
Bamford, A. and M. Wimmer (2006), “Building Creative Capacities for the 21
st Century”, <
www.unesco.org/colture/>.
Borrow, Robin and Geoffery Millburn (1989), A Critical Dictionary of Educational Concepts: an Appraisal of Selected Ideas and Issues in Educational Theory and Practice, Wheat Sheaf Book, New York: St. Martin's Press.
Broudy, Harry (1978), “The Arts as Basic Education”, Journal of Aesthetic Education, vol. 12.
Eisner, Elliot W. (2005), Reimaging School, London and New York: Routledge.
Ford, Lonnie (2008), How Can Art Education Enhance the Content Subject Area in an Urban School Setting, Ph.D. Dissertation, Western Michigan University.
Gardner, Howard (1990), Multiple Intelligences Implications for Art and Creativity, W. J. Moody (ed.), Artistic Intelligences Implications for Education, N.Y: Teachers College Press.
Garretson, R. L. (1991), Music Curricula, The International Encyclopedia of Curriculum, Arieh Lewy (ed.), Pergamum Press.
Ko, Agnes Po-Yee (2006), The Beauty of Harmony: Clues from Chines Aesthetic for Contemporary Art and Education, Ph.D Dissertation, Canada: Simon Fraser University.
McMahan, A., C. Klopper, and B. Power (2015), “Excellnce in Arts Based Education-One Shool's Story”, International Journal of Eduation the Arts, Lb(5),.
Ornstein, Anna (2006), “Artistic Creativity and the Healing Process”, Psychoanalytic Inquiry, vol. 26, no. 3.
Richards, Lisa Carol (2005), Art Education in After-School Program, Ph.D Dissertation, Los Angeles: University of California.
Sau, Lai Lee and Lin Alex Liu Hong (2016), “A Pilot Study of Art Therapy for Children with Special Educational Needs in Hong Kong”, The Arts in Psychotrapy, vol. 51.
Siaulytaene, Dalia (2005), “Active Methods in Art Education in Lithuanian”, Prospects, vol. 32, no. 4.
Spenser, Chapman and Jean Betty (2008), An Examination of Changes in Teachers Attitudes, Teaching Practice and Perceptions Toward Student Achievement as a Result of Professional Development in Arts Integration, Ph.D. Dissertation, George Mason University.
Upitis, Rena (2011), “Arts Education for the Development of the Whole Child”, Elementary Teachers' Federation of Ontario,.
Uzunboylu, Huseyin and Didem Islek (2014), “Evaluation of Art Education in Terms of Content Analysis”, Social and Behavioral Sciences, vol. 136