Document Type : Research

Author

Associate Professor of Sociology and Social Planning, Member of Research Institute for the Development and Promotion of Humanities and Social Sciences, Shiraz University

Abstract

In modern history, Islamic societies are under the subjugation of European nations. This causes their political, cultural, and economic dependency.  Islamic Revolution's emancipation prescription to Islamic nations is the renovation of their social science based on Islamic principles in order to be able to manage their countries according to independent political, cultural, and economic knowledge.  There are different streams of thought in Iran developed according to this policy.  The reviewed book is written on the basis of one of them.  As a text book, it is well designed, however, regardless of the writer's effort to get along with Islamic principles and values, the book has several weaknesses and confusions. The main issue is lack of enough attention to the difference between ontology and epistemology which underpinned the secular and Islamic methodology.  The book's suggestion is to mix these methods regardless of their fundamental differences.  The other problem is its suggestion to extract uncertain original bases of social sciences off the Islamic texts and try to reach certainty by experimental current methods. This means to dominate experimental secular results over Islamic texts.  The suggested method causes to cover those current secular understanding of social science whose positions are not clear to Islamic values, with an Islamic layer.

Keywords

Main Subjects

اقبال، مظفر (1394)، شکل‌گیری علم اسلامی، ترجمۀ محمدرضا قائمی نیک، تهران: ترجمان.
بستان، حسین (1384)، گامی به‌سوی علم دینی (1): ساختار علم تجربی و امکان علم دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بستان، حسین (1390)، گامی به‌سوی علم دینی (2): روش بهره‌گیری از متون دینی در علوم اجتماعی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جاجرمی‌زاده، محسن و علی‌رضا فارسی‌نژاد (1396)، چشم‌انداز تحول علوم انسانی ازمنظر آیت‌الله خامنه‌ای، شیراز: پرتو رخشید.
زاهد، سیدسعید، محسن جاجرمی‌زاده، و سیدمحمدرضا تقوی (1392)، «فرهنگ به‌مثابۀ رسانه‌ای بین اراده و عمل جمعی (مطالعۀ تطبیقی فرهنگ اسلامی و سکولار)»، رسانه و فرهنگ، دورۀ 3، ش 6.
زاهد زاهدانی، سیدسعید (1394)، درآمدی بر مبانی روش تفکر اجتماعی در اسلام، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عدالت، علی (1385)، ترجمه و شرح فارسی الموجز فی اصول الفقه، ج 1، قم: نصایح.
عدالت، علی (1393)، ترجمه و شرح فارسی الموجز فی اصول الفقه، ج 2، قم: نصایح.
قراملکی خاکی، محمدرضا (1391)، تحلیل هویت علم دینی و علم مدرن، تهران: کتاب فردا.
کسروی، احمد (1357)، تاریخ مشروطۀ ایران، تهران: امیرکبیر.
وحدت، فرزین (1382)، رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمۀ مهدی حقیقت‌خواه، تهران: ققنوس.
Bunge Mario (1998), Social Science under Debate: A Philosophical Perspective, Toronto: University of Toronto.
Bhambra, Gurminder K. (2009), Rethinking Modernity, Post Colonialism and the Sociological Imagination, London: Sage Publications.
Chehabi, Houshang E. (1990), Iranian Politics and Religious Modernism, The Liberation Mmovement of Iran under the Shah and Khomeini, London, I. B. Tauris & Co. Ltd.
Ritzer, George (2000), Modern Sociological Theory, Boston: McGraw Hill.
Russell, Bertrand (1971), History of Western Philosophy, London: George Allen & Unwin Ltd.