آدورنو، تئودور و ماکس هورکهایمر (1389)، دیالکتیک روشنگری؛ قطعات فلسفی، ترجمۀ مراد فرهادپور و امید مهرگان، چاپ چهارم، تهران: گام نو.
استم، رابرت (1389)، مقدمهای بر نظریۀ فیلم، گروه مترجمان بهکوشش احسان نوروزی، چاپ دوم، تهران: پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی.
بارت، رولان (1392)، اسطوره، امروز، ترجمۀ شیریندخت دقیقیان، چاپ ششم، تهران: نشر مرکز.
بنیامین، والتر (1395)، فهم برشت، ترجمۀ نیما عیسیپور و دیگران، تهران: بیدگل.
بودریار، ژان (1389)، جامعۀ مصرفی: اسطورهها و ساختارها، ترجمۀ پیروز ایزدی، چاپ دوم، تهران: ثالث.
بوردول، دیوید (1385)، روایت در فیلم داستانی، ج 1، ترجمۀ سیدعلاءالدین طباطبایی، چاپ دوم، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
تودوروف، تزوتان (1382)، بوطیقای ساختارگرا، ترجمۀ محمد نبوی، چاپ دوم، تهران: آگه.
شهبازی، شاهپور (1393)، تئوریهای فیلمنامه در سینمای داستانی، ج 2، تهران: چشمه.
فیلد، سید (1390)، مبانی فیلمنامهنویسی، راهنمای گامبهگام از فکر تا فیلمنامه، ترجمۀ سیدجلیل شاهری لنگرودی، تهران: سورۀ مهر.
مارکس، کارل و فردریش انگلس (1377)، ایدئولوژی آلمانی، ترجمۀ تیرداد نیکی، تهران: شرکت پژوهشی پیام پیروز.
مککی، رابرت (1389)، داستان؛ ساختار، سبک، و اصول فیلمنامهنویسی، ترجمۀ محمد گذرآبادی، چاپ پنجم، تهران: هرمس.
وارد، کالین (1388)، آنارشیسم، ترجمۀ محمودرضا عبداللهی، تهران: افکار.
وودکاک، جورج (1368)، آنارشیسم، هرمز عبداللهی، تهران: معین.
Althusser, Louis (1971), Lenin and Philosophy, and Other Essays, New York: Monthly Review Press.
Auerbach, Erich (2003), Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature, Princeton University Press.
Berlina, Alexandra (2017), Victor Shklovsky, A Reader, Bloomsbury Publishing Inc.
Seger, Linda (2010), Making a Good Script Great, 3rd Edition, California: Silman-James Press.
Wiseman, Boris (2007), Levi-Strauss, Anthropology and Aesthetics, Cambridge University Press.
Wood, Robin (2003), Hollywood from Vietnam to Reagan … and Beyond, Colombia University Press.