اشتپان، پتر (۱۳۹۴)، نمادهای عکاسی (قرن بیستم)، ترجمة محسن بایرامنژاد و شیوا اسکندری، تهران: مرکب سفید.
امامی، کریم (۱۳۹۵)، گال ... گال ... گالری، ترجمة مهران مهاجر، تهران: نیلوفر.
پائولی، لاری (۱۳۹۴)، صحنهآرایی در عکاسی، ترجمة داریوش عسگری و مریم عسگری، تهران: شورآفرین.
پرایس، دریک (۱۳۸۹)، «درآمدی انتقادی بر عکاسی: ناظر و نظارتشده»، ترجمة سولماز ختایی لر و ویدا قدسی راثی، عکسنامه، ش ۳۱.
خدادادی مترجمزاده، محمد (۱۳۹۳)، «همارزی شیوههای تجسمی در ایران در گذری ۵۰ساله»، حرفه هنرمند، ش ۵۳.
سونتاگ، سوزان (۱۳۹۶)، دربارة عکاسی، ترجمة نگین شیدوش، تهران: حرفه نویسنده.
لاگرینج، اشلی (۱۳۹۲)، درآمدی بر نظریههای عکاسی، ترجمة حسن خوبدل، تهران: شورآفرین.
مقیمنژاد، مهدی (۱۳۹۳)، عکاسی و نظریه، تهران: سورة مهر.
وان املونکسن، هوبرتوس (۱۳۸۴)، «درباب نظریة عکاسی (مروری بر نظریههای معاصر عکاسی)»، ترجمة حمیدرضا کرمی، عکسنامه، ش ۲۰.
ولز، لیز (۱۳۹۲)، عکاسی: درآمدی انتقادی، ترجمة محمد نبوی و دیگران، تهران: مینوی خرد.
ولز، لیز (۱۳۹۳)، گزیدهای از مهمترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم، ترجمة مجید اخگر، تهران: سمت.
Stott, William (1973), Documentary Expression and Thirties America, Chicago: University of Chicago Press.