احمدیپور، طاهره (1390)، «بهسوی چهارچوب سیاست زبان ملی»، زبانشناخت، س 2، ش 1.
آخوندزاده، کبری و دیگران (1390)، «تفکر انتقادی در حوزۀ آموزش پرستاری ایران»، آموزش در علوم پزشکی، س 11، ش 3.
اسلامی، اکبر و دیگران (1383)، «مقایسۀ توانایی تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری ترم اول و آخر پرستاری بالینی»، نشریۀ پرستاری ایران، س 17، ش 39.
اطهری، زینبالسادات و دیگران (1390)، «ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی درطی دونیمسال تحصیلی»، آموزش در علوم پزشکی؛ ویژهنامۀ توسعۀ آموزش و ارتقای سلامت، س 9، ش 11.
التیامینیا، رضا و علی حسینی (1394)، «هویت، فرهنگ، و سبک زندگی اسلامی در عصر جهانیشدن»، دوفصلنامۀ الگوی پیشرفت اسلامی ایران، 3، ش 5.
بدریگرگری، رحیم و دیگران (1386)، «بررسی مهارت تفکر انتقادی دانشجو معلمان تربیت معلم تبریز»، فصلنامۀ روانشناسی دانشگاه تبریز، س 7، ش 5.
بدریگرگری، رحیم و عترتالزهرا قناعتپیشه (1394)، «تأثیر روش آموزشی افسانهزدایی علمی بر تفکر انتقادی دانشآموزان»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 55، ش 14.
بهمنی، فرود (1384)، «مهارتهای ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻋﻠﻮم ﭘﺎیۀ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺻﻔﻬﺎن در ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻣﺘﻮن ﻋﻠﻤﻲ»، آﻣـﻮزش در ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻲ، س 5، ش 2.
تاشی، شهره و دیگران (1391)، «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، گامهای توسعه در آموزش پزشکی، س 9، ش 2.
حسینی، منیرالسادات (1395)، «امپریالیسم زبانی یا زبان امپریالیسم: ضرورت مواجهه با هژمونی زبان انگلیسی در کشورهای اسلام»، فصلنامۀ پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، س 6، ش 3.
زیباکلام مفرد، فاطمه و حمدالله محمدی (1393)، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی از ﻣﻨﻈﺮ راﺑﺮت اﻧﻴﺲ و ﻫﻨﺮی ژﻳﺮو ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﻛﺎرﺑﺮد آن ﺑﺮای اﺻﻼح ﻧﻈﺎم ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ»، ﻓﺼﻞنامۀ ﭘﮋوهشهای کاربردی روانشناختی، س 5، ش 3.
سلطانالقرایی، خلیل و اکبر سلیماننژاد (1387)، «تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس»، دوفصلنامۀ تربیت اسلامی، س 3، ش 6.
سیف، علیاکبر (1388)، روانشناسی تربیتی، تهران: آگاه.
شفیعی، شهلا و دیگران (1383)، «ارزشیابی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشکدۀ پرستاری و مامایی زاهدان»، فصلنامۀ طب و تزکیه، س 53، 4.
شعبانی، بختیار (1383)، «نظریۀ انتقادی پائولو فریره»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، س 8، ش 3.
عارفی، محبوبه و مرتضی رضاییزاده ((1391، «مروری بر نقش و جایگاه برنامۀ درسی دانشگاهی در رشد تفکر انتقادی دانشجویان»، دوفصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، س 2، ش 3.
قاضیمرادی، حسن (1391)، درآمدی بر تفکر انتقادی، تهران: دات.
قبول، احسان و دیگران (1395)، «بررسی میزان رشد تفکر انتقادی دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی نقد ادبی، س 9، ش 33.
قهاری، شیما (1392)، «تأثیر رشتۀ زبان انگلیسی بر هویت فرهنگی: بررسی مقایسهای هوش فرهنگی و انزوای ارزشی»، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، س 2، ش 3.
ﮐﺮﯾﻤﯿﺎﻥ، ﺣﺴﯿﻦ و دیگران (1396)، «جایگاه تفکر انتقادی در تعلیموتربیت اسلامی مبتنیبر سند برنامۀ درسی ملی»، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، س 25، ش 34.
مایرز، چت (1374)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمۀ خدایار ابیلی، تهران: سمت.
میرمولایی، سیدهطاهره (1383)، «ﻣﻘﺎیسۀ ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺮم اول و ﺗﺮم آﺧﺮ ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﭘﯿﻮستۀ ﻣﺎﻣﺎﯾﯽ داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان»، فصلنامۀ ﺣﯿﺎت، س 22، ش 3.
وجدانی، فاطمه (1394)، «راهبردهای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان، با تأکید بر نقش اعضای هیئت علمی، فصلنامۀ مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، س 8، ش 29.
هاشمی، شهناز و سمانه سدیدپور (1393)، «ﺑﺮرﺳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺗﻔﻜﺮ اﻧﺘﻘﺎدی در ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺸـﮕﺎﻫﻲ ـ ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎﺗﻲ رشتۀ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ»، فصلنامۀ راهبرد اجتماعی فرهنگی، س 3، ش 12.
Akbari, R. (2008), “Transforming Lives: Introducing Critical Pedagogy into ELT Classrooms”, ELT Journal, vol. 62, no. 3.
Aliakbari, M. and E. Faraji (2011), “Basic Principles of Critical Pedagogy”, in: 2nd International Conference on Humanities, Historical and Social Sciences IPEDR, vol. 17.
Baladi, N. (2007), Critical Pedagogy in the ELT Industry: Can a Socially Responsible Curriculum Find its Place in a Corporate Culture?, Unpublished Master’s Thesis, McGill University, Montreal, Quebec, Canada.
Buskist, W. and J. Irons (2008), “Simple Strategies for Teaching your Student to Think Critically”, in: Teaching Critical Thinking in Psychology, D. Dunn, J. Halonen and R. Smith (ed.), London: Wiley & Blackwell.
Ennis, R. (1996), Critical Thinking, USA: Prentice Hall.
Crooks, G. (2009), “The Practicality and Relevance of Second Language Critical Pedagogy”, Language Teaching, vol. 7, no. 5.
Davari, H. (2011), Linguistic Imperialism or Global Understanding: ELT in Globalization from an Iranian Perspective, Unpublished Master’s Thesis, Tehran: Tarbiat Modares University.
Ghaffar Samar, R. and H. Davari (2011), “Liberalist or Alarmist: Iranian ELT Community's Attitude to Mainstream ELT vs. Critical ELT”, TESOL Journal, vol. 63, no. 5.
Johnson, D. C. (2011), “The Effect of Critical Thinking Instruction on Verbal Descriptions of Music”, Journal of Research in Music Education, vol. 59, no. 3.
Paul, R. (2012), “Reflections on the Nature of Critical Thinking, Its History, Politics, and Barriers, and Its Status Across the College/University Curriculum Part II”, INQUIRY: Critical Thinking Across the Disciplines, vol. 27, no. 1.
Pennycook, A. (1994), The Cultural Politics of English as an International Language, London: Longman.
Pennycook, A. (1999), “Introduction: Critical Approaches to TESOL”, TESOL Quarterly, vol. 33, no. 3.
Phillipson, R. (1992), Linguistic Imperialism, Oxford: Oxford University Press.
Pishvaei, V. and S. A. Kasaian (2013), Design, Construction, and Validation of a Critical Pedagogy Attitude Questionnaire in Iran, European Online Journal of Natural and Social Sciences, vol. 2, no. 2.