اتینگهاوزن، ریچارد و الگ گرابار (1382)، هنر و معماری اسلامی، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: سمت.
احمدی، علی و وفا غفاریان (1382)، «اصول شناخت و روش تحقیق با نگاهی به مطالعات تاریخی»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، س 13، ش 46 و 47.
ﺑﻠﺮ، ﺷﯿﻼ و جاناتان بلوم (1387)، «سراب هنر اسلامی: تأملاتی در مطالعۀ حوزهای سیال»، ترجمۀ فرزانه طاهری، باستانشناسی و تاریخ، ش 45.
بئر، ایوا (1394)، پیکر انسان در هنر اسلامی میراث گذشته و تحولات پس از اسلام، ترجمۀ بهنام صدری، تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه، و نشر آثار هنری «متن».
پاکباز، روئین (1386)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
خزایی، یعقوب (1397)، «در دفاع از تفکر: بررسی انتقادی سه اثر در زمینۀ روش تحقیق در تاریخ»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، س 18، ش 10.
رشیدی، صادق (1396)، هنر پیرااسلامی؛ تحلیل انتقادی گفتمانهای مسلط در مطالعات هنر اسلامی، تهران: علمی و فرهنگی.
شهرآرای، مهرناز (1385)، «جنسیت و رویکردهای معرفتشناسی»، مجلۀ تعلیم و تربیت، ش 87.
طالبی دلیر، مریم (1389)، «روش تحقیق تاریخی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، ش 27.
طاهری، علیرضا و رؤیا ظریفیان (1398)، «تاریخگرایی در حوزۀ مطالعات هنر اسلامی، نقدی بر کتاب معماری ایلخانی در نطنز»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، س 19، ش 5.
کاووسی، ولیالله (1398)، «سرآغاز تاریخنگاری هنر اسلامی در بوتۀ استشراق، استعمار، و مجموعهداری»، هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، دورۀ 12، ش 4.
کریمی فیروزجانی، علی (1396)، گفتمانشناسی انتقادی، تهران: جامعهشناسان.
کنبی، شیلا (1384)، رضا عباسی؛ اصلاحگر سرکش، ترجمۀ یعقوب آژند، تهران: فرهنگستان هنر.
محمدی وکیل، مینا و حسن بلخاری (1393)، «از تحریم صورتگری تا صورتنگاری عریان، نگاهی به سیر تحول نمایش پیکرۀ انسان در تاریخ هنر و بهویژه ایران»، هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، دورۀ 19، ش 2.
مددپور، محمد (1384)، تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، تهران: چاپ و نشر بینالملل.
مریدی، محمدرضا و دیگران (1392)، «تحلیل گفتمانهای هنر در ژئوپولیتیک جهان اسلام»، فصلنامۀ مطالعات ملی، س 14، ش 2.
هیلن براند، روبرت (1391)، هنر و معماری اسلامی، ترجمۀ اردشیر اشراقی، تهران: روزنه.