پایا، علی (1391)، «تکنولوژی دینی، چیستی و امکان تحقق»، روششناسی علوم انسانی، س 18، ش 4 (73).
پایا، علی (1394)، «فقیه بهمثابۀ یک مهندس: یک ارزیابی نقادانه از جایگاه معرفتشناسانۀ فقه»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، س 19، ش 63.
پایا، علی (1395)، «چگونه میتوان کارایی علوم انسانی را افزایش داد؟ بحثی در امکانپذیری و راهکارهای عملی»، روششناسی علوم انسانی، س 22، ش 1.
پایا، علی (1398)، «وبر و پوپر و روششناسی علوم اجتماعی: یک مقایسه از منظر عقلانیت نقاد»، جامعهشناسی ایران، س 20، ش 2.
پایا، علی و رضا کلانترینژاد (1389)، «ارزیابی فلسفی و دلالتهای سیاستگذارانۀ تأثیرات چهارمین موج توسعۀ علمی و فناورانه بر فرهنگ و جامعه: ملاحظاتی از دیدگاه عقلانیت نقاد»، سیاست علم و فناوری، دورۀ 2، ش 4.
حسنی، سیدحمیدرضا و دیگران (1387)، علم دینی، دیدگاهها، و ملاحظات، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
خراسانی، محمد کاظم (1409)، کفایهالاصول، ج 1، قم: مؤسسۀ آلالبیت (ع) لاحیاء التراث.
خمینی، سیدروحالله (1367)، تهذیب الاصول، تحقیق جعفر سبحانی، قم: چاپ قدس.
محمدی، علیرضا و علی پایا (1398)، «شباهتها و تفاوتهای مکتب عقلانیت انتقادی پوپری و رئالیسم انتقادی باسکار در مفهوم علیت»، ذهن، ش 80.
ملکیان، مصطفی (1387)، «پیشفرضهای بازسازی اسلامی علوم انسانی»، در: مجموعه مقالات علم دینی دیدگاهها و ملاحظات، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
منصوری، علیرضا (1396)، «نقد رویکرد هوسرلی به معرفت از دیدگاه عقلانیت نقاد»، روششناسی علوم انسانی، س 23، ش 91.
منصوری، علیرضا (1397)، «ارزش اخلاقی صدق؛ بازسازی کانت از منظر عقلانیت نقاد»، تأملات فلسفی، س 8، ش 21.
منصوری، علیرضا و علی پایا (1400)، علوم انسانی بهمثابۀ تکنولوژی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
منصوری، علیرضا و مصطفی شعبانی (1399)، «ارزیابی رویکرد ریچار رورتی به معرفتشناسی براساس آموزههای عقلانیت نقاد»، پژوهشهای فلسفی ـ کلامی، س 22، ش 4.
موحد ابطحی، سیدمحمدتقی و محسن دنیوی (1391)، «تکنولوژی و فرهنگ، بررسی تطبیقی دیدگاه پایا و میرباقری»، روششناسی علوم انسانی، ش 73.
یزدانی، هما و علی پایا (1399)، «تأثیر گناه بر معرفت علمی؛ بررسی موردی دیدگاه استفان مورونی از منظر عقلانیت نقاد»، فلسفۀ علم، س 10، ش 2.