اکبرزاده، مریم و محمدصادق میرزا ابوالقاسمی (1397)، «بررسی شیوۀ ساخت و گُلبندی در خاتم گره پنج»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی نگره، ش 47.
انتظاری شغلآبادی، هاجر (1387)، هنر خاتمسازی، تهران: جمال هنر.
حیاتی، حامد و حسین آقامحمدی (1395)، «بررسی ویژگیهای هندسی گره در معماری اسلامی»، نشریۀ مطالعات علوم کاربردی در مهندسی، دورۀ 2، ش 1.
دهقاننژاد، اکبر (1383)، «پژوهشی در روشهای ریاضی موجود برای بررسی نقوش هندسی و جایگاه آن در هنر کاشیکاری اسلامی و ایرانی»، در: مجموعهمقالات دومین کنگرۀ تاریخ معماری و شهرسازی ایرانی، ج 5، ارگ بم، کرمان.
روزیطلب، غلامرضا و ناهید جلالی (1382)، هنر خاتم، تهران: سمت.
سیدصدر، سیدابوالقاسم (1381)، دایرۀالمعارف معماری و شهرسازی، تهران: آزاده.
شجاعی، سیدمصطفی (1397)، «معرفی اثر و بررسی شیوۀ هنری قدیمیترین درب خاتم حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم ـ شاهچراغ (ع)»، فصلنامۀ علمی ـ تخصصی رهیافت فرهنگ دینی، س 1، ش 2.
شریفزاده، سیدعبدالمجید (1381)، هندسۀ نقوش 1، تهران: سرو.
شفیعزاده، اسدالله (1397)، «مطالعۀ تطبیقی تزئینات نقوش هندسی گره در معماری اسلامی و قاعدۀ عرفان تجدد امثال در اندیشۀ عربی»، نشریۀ مطالعات تطبیقی هنر، ش 16.
طباطبایی، نسرین (1382)، واژهنامۀ توصیفی خاتمسازی، تهران: پژوهشکدۀ علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
طهوری، دلشاد (1365)، هنر خاتمسازی در ایران، تهران: سروش.
عرب، سمیرا (1394)، بررسی تطبیقی زیباشناسی نقوش خاتمکاری دورۀ صفوی و قاجار، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ هنر و معماری، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکز.
نجیباوغلو، گلرو (1379)، هندسه و تزئین در معماری اسلامی، ترجمة مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنه.
نوریان، یحیی و محمدحسین کسرایی (1395)، «مقایسۀ گرههای سنتی و الگوهای معاصر اسلامی با تمرکز بر کاربرد در معماری معاصر»، نشریۀ فیروزۀ اسلام، ش 3.